Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 18 Jun 2025, 01:17

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Jul 2005, 22:59 
mp.net beroende

Kör: Bil
Tänkte köpa nya bakdäck då jag idag märkte att dom va "lite" dåliga.
Grejjen e den att dom inte va så lite heller efterssom de va långt under den lagliga gränsen för mönster.
Metallvävnaden började synas. <_< Dax för nytt...

Men va ska jag köpa för däck? Just nu sitter det 245/40 R17 av någe skumt märke.
Vill köpa riktiga kvalitetsdäck, ska ha stark slityta, bra grepp och väghållning, inte låta så mycket och ha ett fräckt mönster.
Har funderat lite på Michelin - Pilot SPORT PS2 - 255/40 ZR17 94Y

Vad rullar era bilar på och hur är dom däcken?
Vilka märken är bra / dåliga?
Bridgestone, Continental, Dunlop, Fulda, Goodyear,
Hankook, Kumho, Michelin, Pirelli, Yokohama
...är bara några av tillverkarna.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 18 Jul 2005, 23:14 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Jag brukar kolla på forum och se vad andra köpt och vad dom har för erfarenheter i jämförelse med min körstil och hur mycket man vill lägga ut.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 00:21 
Besökare

På Golfen satt det BFGoodrich G-Force 205/45/16 när jag köpte den, tyckte väl att den fungerade helt OK. Greppet var helt OK, men när det släppte kom det ganska plötsligt, vatten egenskaperna var väl ganska bra. Men pga felaktiga hjulinställningar slet jag ut den ganska snabbt innan jag förstod vad som var fel. Då hade jag redan beställt nya fälgar men 15" istället för 16" men de hann inte komma förrän korden kom fram.... Så då blev det att köpa regummerat från Rollic, Michelin mönster med Nokia gummiblandning. Såg riktigt bra ut helt ok vatten egenskaper, men greppet var väl sådär. För vanligt åka och lite bus fungerade de helt OK (plus att de var billiga...). Men när jag var och körde konbana, märktes det att det var regummerade gummin...... Två rundor i konbanan och sedan blev de överhettade och blev snorhala, greppet kom inte tillbaka på hela dagen, fast de fick vila i någon timme emellan körningarna.

Efter att ha läst en massa på bla. rejsa.nu (mycket intressant att läsa där, även för den utan banåka intressen) kom jag fram till att Dunlop SP9000 verkade vara en bra kompromiss för mig. Det blev 195/55/50, ser rätt löjligt ut jämfört med mina gamla 205/45/16, men skillnaden i grepp!!! Det kränger en del mer än förrut, men sidogreppet jämfört med G-Force går inte att jämföra..... Vatten egenskaperna är mycket bra. Och när det släpper kommer det snällt, mycket inspirerande ;-) Mycket nöjd med dessa däck, får se vad de klarar av att prestera på Kinnekulle om två veckor. Vad jag förstått skall de vara rätt slitstarka också.

Plus att jag hade problem att få upp tempen i bakdäcken med G-Force, men med Dunlop:arna är det inga problem att få upp tempen bak också. Detta tyder ju en del på att de kanske fungera bättre på lättare bilar (vikten på Golfen är ca. 1100 kg med soppa och förare +- några kilon)

Nu är det iofs två helt olika biltyper, både i vikt och drivning. Men hoppas infon kan vara till nån nytta.

/Mvh Johan

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 01:49 
Avancerad medlem

Yokohama!!! *kommer inte ihåg vilka av dom det va*
Kör det på lotusen...bra grepp o går väldigt tyst, enligt mig iaf :)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 07:31 
Inventarie

Har diskuterats lite tidigare... <a href='http://www.motorportalen.net/forum/index.php?showtopic=449&hl=däck' target='_blank'>http://www.motorportalen.net/forum/index.p...pic=449&hl=däck</a>

Sen bör man tänka på att fel hjulinställningar eller dålig sänkning av bilen
(snyggt är inte så ofta bäst väghållning) kan vara en mycket bidragande
orsak till att däck slits eller att man över huvudtaget har sämre väghållning,
inte alltid det är däckens fel...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 07:45 
mp.net beroende

Ahh, tack så mycket lillen. Sidan <a href='http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp' target='_blank'>http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp</a> gav mycket info om olika tillverkare och tester,
ska genast sätta mig o läsa, återkommer senare om vilka jag kom fram till att fått bäst omdömme.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 08:35 
Besökare

Värt att tänka på angående sidan <a href='http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp' target='_blank'>http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp</a>, är att detta är mer eller mindre rena r-däck. Inget som kanske fungerar så bra att köra gata med eller pendla till och från jobbet med...... Läs introduktionen på sidan och kolla i forumet delen under "Däck för banåka", där finns en hel del info även om gatdäck. Mycket intressant och lärorikt att läsa där!

Problemet med r-däck på gata är att kalla kan de vara rätt hala (man får passa sig speciellt på höst och vår), vattenegenskaperna vara rätt usla (e.g. risk för vattenplaning) samt slitaget. Plus att de oftar kräver mer negativ camber för att fungera. Så skall man inte köra bana, är ett bra gatdäck en mycket bättre lösning som kommer att fungera mycket bättre än ett r-däck på gatan.

Men en sak kan man konstatera iallafall, däcken har stor betydelse. Så det lönar sig att lägga ner lite tid på att hitta ett däck som fungerar på ens bil.

Lycka till med sökandet!

/J

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 08:56 
mp.net beroende

Haha, jepp jag såg det efter att kollat igenom sidan lite, och sen så tror jag inte att 80% av dom där går igenom den åländska besiktningen heller. Men det jag är ute Efter är gatdäck som är sportiga och strået vassare än vanliga gatdäck.
efter att kollat på <a href='http://www.dacktest.com' target='_blank'>http://www.dacktest.com</a> så kom ja fram till att dom här skulle vara bäst för just mig.

<a href='http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=R-105092&dsco=21' target='_blank'>Michelin - Pilot SPORT PS2 - 255/40 ZR17 94Y</a> | 2235,40 kr / st
<a href='http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=R-103205&dsco=21' target='_blank'>Bridgestone - Potenza RE 050 A - 255/40 R17 94Y A</a> | 1824,60 kr / st
<a href='http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=D38328&dsco=21' target='_blank'>Hankook - VENTUS SPORT K104 - 255/40 ZR17 94Y</a> | 1172,70 kr / st

Michelin och Hankook har en så kallad fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex elaka trottoarkanter.

Dom är sportiga och fått bra i tester och är gatdäck.
Såå, nu va de bara att bestämma sig som e kvar då, hmm
...någon som har erfarenheter av just dessa däck?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 10:59 
Inventarie

Jag hade Potenza förr. Men men... det kan skilja rätt rejält ändå...
dessutom hade jag dem på en AWD. Nöjd? Ja dom var okej.
Jag köpte dom inte igen. :D Det som skiljde sig mest var att dom
följde FÄSTE - FÄSTE - FÄSTE - SLÄPP i t.ex en kurva... medans
de jag har nu följer FÄSTE - FÄSTE - FÄSTE - HAS - TJUT - SLÄPP.
Vilket är tryggare. Tyckte jag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 11:17 
Veteran

Jag kör på Hankook Ventus Sport K104 (215/35ZR18) nu och är nog nöjd med dem. Har dock inte testat dem så mycket, det lilla jag testat så tyckte jag att dom mest kändes "svampiga" när man drog på i en skarp kurva. Jag köpte dem för att dom var billiga och fanns i rätt dimension. Du kan ju ta en titt på dem på onsdag och möjligtvis ta en provtur. Ifall jag har bilen med till GoCarten dvs.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 11:37 
mp.net beroende

<!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Jul 2005, 12:17 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Jul 2005, 12:17 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Jag kör på Hankook Ventus Sport K104 (215/35ZR18) nu och är nog nöjd med dem. Har dock inte testat dem så mycket, det lilla jag testat så tyckte jag att dom mest kändes "svampiga" när man drog på i en skarp kurva. Jag köpte dem för att dom var billiga och fanns i rätt dimension. Du kan ju ta en titt på dem på onsdag och möjligtvis ta en provtur. Ifall jag har bilen med till GoCarten dvs.[/quote]
Jo, titta ska jag ta o göra så ta med den bara. Precis, dom va billigast, men dom ligger högt upp i testlistan oxå (<a href='http://www.dacktest.com/index.html' target='_blank'>http://www.dacktest.com/index.html</a>) första plats närmare bestämt, men det e ju bara användarnas åsikter så dom kanske jämför bra däck i förhållande till pris.
Hmm, svampiga? Hur kommer det sig med tanke på att du har 35 i profil, är de inte så att ju lägre profil desto stummare blir dom?
Du kanske hade fel lufttryck i dom.

<!--QuoteBegin-MickeM+19 Jul 2005, 11:59 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 19 Jul 2005, 11:59 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Jag hade Potenza förr. Men men... det kan skilja rätt rejält ändå...
dessutom hade jag dem på en AWD. Nöjd? Ja dom var okej.
Jag köpte dom inte igen.  Det som skiljde sig mest var att dom
följde FÄSTE - FÄSTE - FÄSTE - SLÄPP i t.ex en kurva... medans
de jag har nu följer FÄSTE - FÄSTE - FÄSTE - HAS - TJUT - SLÄPP.
Vilket är tryggare. Tyckte jag. [/quote]
Vad har du nu då Micke?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 12:09 
Veteran

Stumma är dom i rörelse upp och ner, det var nogån form av sidledsrörelse jag försökt beskriva. Kändes ungefär som att bakvagnen höll på att glida iväg på en tvål i kurvan. Det är svårt att förklara, samtidigt kändes det också som om kopplingen slirade. Jag vet inte om det berodde på däcken eller bakvagnen.

Håller på och byter ett hjullager, därför kanske jag inte kan ta med bilen. Det märker vi på onsdag. ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 13:19 
Inventarie

Jag har BF Goodrich g-Force. De valde jag för att de har smalare kontaktyta
mot vägbanan så att de inte tar i insidan på skärmarna bak, vilket t.ex.
Pirellis gjorde, som hade exakt samma dimensioner. Dessutom hade dessa
nåt nytt revolutionerande gummi eller vad det nu var. Fäste har dom iaf
långt mycket bättre än trötta Potenza. Pirellis hade lite styvare sidor, men
det är så fånigt marginellt så det är inget att bry sig om vad gäller bland dem.
Mer kommer jag inte ihåg... var nåt till jag valde g-Force för.

Jag har även haft Pirelli P7000, men dom vart hårda så fort. Och slets fort
i början. Stabila, men dyra. Bra första säsongen, sen blev dom bara sämre
fast jag förvarade dem rätt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 13:22 
Inventarie

<!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Jul 2005, 12:09 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Jul 2005, 12:09 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Stumma är dom i rörelse upp och ner, det var nogån form av sidledsrörelse jag försökt beskriva. Kändes ungefär som att bakvagnen höll på att glida iväg på en tvål i kurvan. Det är svårt att förklara, samtidigt kändes det också som om kopplingen slirade. Jag vet inte om det berodde på däcken eller bakvagnen.[/quote]
Behöver inte vara däckens fel... kan va att du har hjulvinklar och sånt fel inställt.

MEN, nya däck kan vara lite sliriga, det var iaf mina de första 200km jag körde.
Sen började de funka bättre... de hördes mer i början med. Efter 500km var dom
som dom skulle vara. Inget buller, inget slir osv...

Det lustiga är att mina nya 17" är tystare än 16"arna... :blink: Skillnad på
märken o gummin antar jag... och ålder...

En hel vetenskap det där med däck. Köp nåt bara. Dom funkar. :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 14:51 
Veteran

Köpp nått bara. Dom ska va svarta och runda. Det var väl bara bakdäck du skulle ha ändå så, det är ju trots allt en BMW... ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 21:51 
Inventarie

<!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Jul 2005, 14:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Jul 2005, 14:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Köpp nått bara. Dom ska va svarta och runda. Det var väl bara bakdäck du skulle ha ändå så, det är ju trots allt en BMW... ;) [/quote]
På Marieburn duger vad som helst bara det ryker. Han är redan anmäld. :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 20 Jul 2005, 07:15 
mp.net beroende

<!--QuoteBegin-MickeM+19 Jul 2005, 22:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 19 Jul 2005, 22:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Jul 2005, 14:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Jul 2005, 14:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Köpp nått bara. Dom ska va svarta och runda. Det var väl bara bakdäck du skulle ha ändå så, det är ju trots allt en BMW...  ;) [/quote]
På Marieburn duger vad som helst bara det ryker. Han är redan anmäld. :D[/quote]
snack int så mycke s*** nu MickeM :D ...han är inte anmäld
Men gärna strippen om ja hinner få däcken bytta till dess, när är det?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 20 Jul 2005, 07:34 
Inventarie

<!--QuoteBegin-Cambudgie+20 Jul 2005, 07:15 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 20 Jul 2005, 07:15 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-MickeM+19 Jul 2005, 22:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 19 Jul 2005, 22:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Jul 2005, 14:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Jul 2005, 14:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Köpp nått bara. Dom ska va svarta och runda. Det var väl bara bakdäck du skulle ha ändå så, det är ju trots allt en BMW...  ;) [/quote]
På Marieburn duger vad som helst bara det ryker. Han är redan anmäld. :D[/quote]
snack int så mycke s*** nu MickeM :D ...han är inte anmäld
Men gärna strippen om ja hinner få däcken bytta till dess, när är det? [/quote]
:D

Strippen? Vem anordnar? Anordnar nån?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 20 Jul 2005, 12:39 
Veteran

Ser ut som att jag inte kommer på GoCarten ikväll så den där inspektionen av däcken och provturen får troligtvis vänta lite...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 22 Jul 2005, 20:18 
Avancerad medlem

Kör: Hårt i kurvorna.
Brorsan har Michelins PS2:or på sin M3:a, en kompis har också PS2 på sin M3:a, andra uppsättningen för hans del. Båda har bra erfarenheter av PS2 däcken, bra egenskaper även vid bankörning.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 2 hours