På Golfen satt det BFGoodrich G-Force 205/45/16 när jag köpte den, tyckte väl att den fungerade helt OK. Greppet var helt OK, men när det släppte kom det ganska plötsligt, vatten egenskaperna var väl ganska bra. Men pga felaktiga hjulinställningar slet jag ut den ganska snabbt innan jag förstod vad som var fel. Då hade jag redan beställt nya fälgar men 15" istället för 16" men de hann inte komma förrän korden kom fram.... Så då blev det att köpa regummerat från Rollic, Michelin mönster med Nokia gummiblandning. Såg riktigt bra ut helt ok vatten egenskaper, men greppet var väl sådär. För vanligt åka och lite bus fungerade de helt OK (plus att de var billiga...). Men när jag var och körde konbana, märktes det att det var regummerade gummin...... Två rundor i konbanan och sedan blev de överhettade och blev snorhala, greppet kom inte tillbaka på hela dagen, fast de fick vila i någon timme emellan körningarna.
Efter att ha läst en massa på bla. rejsa.nu (mycket intressant att läsa där, även för den utan banåka intressen) kom jag fram till att Dunlop SP9000 verkade vara en bra kompromiss för mig. Det blev 195/55/50, ser rätt löjligt ut jämfört med mina gamla 205/45/16, men skillnaden i grepp!!! Det kränger en del mer än förrut, men sidogreppet jämfört med G-Force går inte att jämföra..... Vatten egenskaperna är mycket bra. Och när det släpper kommer det snällt, mycket inspirerande

Mycket nöjd med dessa däck, får se vad de klarar av att prestera på Kinnekulle om två veckor. Vad jag förstått skall de vara rätt slitstarka också.
Plus att jag hade problem att få upp tempen i bakdäcken med G-Force, men med Dunlop:arna är det inga problem att få upp tempen bak också. Detta tyder ju en del på att de kanske fungera bättre på lättare bilar (vikten på Golfen är ca. 1100 kg med soppa och förare +- några kilon)
Nu är det iofs två helt olika biltyper, både i vikt och drivning. Men hoppas infon kan vara till nån nytta.
/Mvh Johan