Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Supermoto 1-3 maj
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 16:50 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
Så var det snart dags igen - 1:a maj fram till 3:e blir det supermoto-körning på Vessingsboda. Intresset är stort även i år, så vi får se om deltagarrekordet från i fjol håller sig.

Om det finns lokalt intresse för att köra - hör av er...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 17:21 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Måst försöka fara dit och titta en sväng då iaf. Har tänkt fara och titta förrut när dom har varit och kört där, men det har inga blivit av.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 18:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Jaa! Jag kommer att vara där och kika i år igen! Det ser jag redan fram emot! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Mar 2008, 19:35 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jan 2008, 18:27
Posts: 54
Location: Kvarnbo!!
Får en simpel moped vara med? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 12:13 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
Kvarnbopowwwa wrote:
Får en simpel moped vara med? :roll:


Är det motard? Har du kraschpuckar och uppsamlingskärl monterat? Då går det bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 15:33 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jan 2008, 18:27
Posts: 54
Location: Kvarnbo!!
Kan inte du skicka alla regler och sånt till mig på antingen pm eller hotmail?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 17:05 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 17:33
Posts: 179
Jag kommer o kollar har varit några år om ni kommer ihåg för nåt år sen var d en gokart osm var med o körde med er d var jag sen förra året var jag med farsan o kolla att ni hade alla skydd på cyklarna har även lite bilder på er på nån kamera (:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Mar 2008, 02:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite tidigare bilder från Motard på Vessingsboda:

2006 (Edvard) - http://www.motorportalen.net/galleri/th ... p?album=89
2007 (Petter) - http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=128


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 11:53 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
Kvarnbopowwwa wrote:
Kan inte du skicka alla regler och sånt till mig på antingen pm eller hotmail?


Vi kan ta det här, så fler ser hur hojen behöver fixas till. Klipp från den info jag brukar sända ut:

Vad jag som arrangör vill se, är fungerande uppsamlingskärl för kylare, tanklocksventil, vevhusventilation och förgasare. Najning av oljepluggar och kylarpåfyllning är också en fördel eller om man på annat sätt kan garantera att det är åtdraget och inte ger orsak till spill. Se över maskinen så att packningar m.m. inte läcker som såll och droppar olja längs färdvägen. Det ökar säkerheten för oss själva och vi slipper sanera, samt gör banägarna gladare. Målet är att man ska kunna lägga hojen utan att en droppe olja/kylarvatten/bromsvätska når asfalten. Det är enkelt att greja uppsamlingskärl. En läskburk eller plastflaska av något slag duger som temporär lösning och så slangar som man drar åt med buntband eller slangklämmor. Det sitter oftast en övertrycksluftning från kylaren som man kopplar in en slang på och drar ner till samma burk (eller separat om det är närmare och lättare att fixa). Anledningen är att det är glykol i kylarvattnet och glykol är mycket halt (och svårsanerat). Om du endast kör med rent vatten kan du strunta i denna del. Om vevhusventilationen är sluten (går tillbaka till luftburken), räcker det med att man täpper till avrinningshålen från luftburken. Slangarna från förgasaren ska tas omhand, liksom från tanklocket - backventil räcker sällan, utan ska ses som ett komplement till slangen. Slangar kan inhandlas hos välsorterade mc-handlare eller t.ex. Clas Ohlson, Biltema o.d.

Vi måste också ha fungerande kraschpuckar för fotpinnarna, så att eventuella vurpor inte repar upp asfalten mer än "nödvändigt". Det är nästan bara fästena till fotpinnarna som ger upphov till asfaltskador och det har ju klotats ganska friskt på vissa håll. Ett par bitar från en plast-skärbräda och som man fäster genom hål i sidan, med buntband - fungerar hyfsat. Skateboard-hjul kan också användas på en del typer av fotpinnar och hjulaxlar.

Plocka bort vassa och utstickande föremål på hojen, om det nu förekommer något sådant (utöver vad som är normalt). Lyktor, backspeglar och blinkers kan vara en god ide att plocka bort, för att minimera skadorna på hojen.


Anmälningsavgiften denna gång är 500 SEK och täcker in banan och övernattning m.m. på Valborg. Kör man bara någon dag, så kan vi lösa det på något sätt, viktigt är dock besiktningen av hojen, vilket kartingsektionen hos ÅMK står för - den sker första dagen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 11:57 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jan 2008, 18:27
Posts: 54
Location: Kvarnbo!!
Måste man kunna köra eller får man vara med även som nybörjare? Det skiljer ju sig lite från vanlig landsvägs körning


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Mar 2008, 12:23 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
Kvarnbopowwwa wrote:
Måste man kunna köra eller får man vara med även som nybörjare? Det skiljer ju sig lite från vanlig landsvägs körning


Inga problem om du inte kört på bana tidigare - det finns gott om folk som kan ge goda råd och man har bra med tid att prova sig fram och köra när det är lite lugnare på banan. Det brukar nästan alltid följa med några som knappt suttit på en hoj tidigare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Mar 2008, 18:40 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Härligt!

Har gått och väntat på när de riktiga vårtecknen skall börja visa sig! :wink:

Skulle det gå att införskaffa en motard med studiepenning så skulle jag ha nött ut den där banan redan, men det får bli att komma och glo som vanligt!

Ses! :D

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 16:47 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
Bara två veckor kvar och antalet anmälda deltagare är i det närmaste uppe i 50...

För egen del finns det risk att hojen inte är körklar pga renovering (förebyggande + mer trim!) som dragit ut på tiden, men å andra sidan går det alltid att låna en knarr för några varv och den där banan kan man ju ändå utan och innan :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 22:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
En polare nämnde att ni är här samma dag som vi har den beryktade första maj paraden och vi funderade om ni kanske skulle vilja vara med?

Skulle bli en aningen häftigare parad om ca. 50motarder kommer med och brölar lite genom stan istället för att endast de lokala "Briggs and Stratton" (aka Harley Parkinson) står för det mesta oljudet. För att inte tala om hur mycket folk som säkert lockas med ut till Lemland för att titta.

Vad tror ni? :)

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 13:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
osoderlund wrote:
Skulle det gå att införskaffa en motard med studiepenning så skulle jag ha nött ut den där banan redan, men det får bli att komma och glo som vanligt!

Ses! :D

/Os.


Vadå, en Speed Triple och en Zixxer-fighter på den banan passar väl som hand i handske. Eller?

Vi får låna Robbans Duke och smiska lite. :P

Titta ska vi iaf. :D

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 08:32 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
osoderlund wrote:
Vad tror ni? :)


Tanken har väl funnits även tidigare år, men ofta faller det på att det är första kördagen och alla är sugna på att lägga så mycket varv som möjligt. Dessutom är mer än hälten inte gatreggade och kanske bara 3-4 st som har godkända däck och lysen m.m. Kan bli lite krångel med ordningsmakten - jag har hört att de ska vara petiga med sånt :roll: :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 14:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
TomK wrote:
osoderlund wrote:
Vad tror ni? :)


Tanken har väl funnits även tidigare år, men ofta faller det på att det är första kördagen och alla är sugna på att lägga så mycket varv som möjligt. Dessutom är mer än hälten inte gatreggade och kanske bara 3-4 st som har godkända däck och lysen m.m. Kan bli lite krångel med ordningsmakten - jag har hört att de ska vara petiga med sånt :roll: :shock:


Vi har ju för fan poliseskort och kör ju i princip på "avstängda" vägar. Jag tycker polisen skulle kunna släppa till lite och låta er köra.
Förstå publiciteten motarder skulle få! :o

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 May 2008, 22:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hade några bilder kvar att ta på kameran när jag var och fotade
folkrace idag. Men det kördes ju bara på bakhjulena :D

Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 May 2008, 08:50 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
För första gången intresserade sig media för körningen, även om de smög sig diskret in (och egentligen var där för folkracet intill). Jag scannade in en bild från "Nya Åland": http://fetsladd.se/tomk/sm/pics/Vessing ... 080503.jpg


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group