Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 00:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 22:58 
Offline
Medlem

Joined: Fri 25 May 2007, 12:52
Posts: 51
Står int bilen på hjul på besiktnigen...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 23:01 
Jag försökte besikta med kapade fjädrar men det gick inte.Så jag satte dit okapade.Sen hem fort och byta :D


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 14:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
hmm, ja i värsta fall får man väl ta kontakt me nån firma som kan skräddarsy åt en, så sätter man dit kortare och en 200-300% styvare fjädrar, för de måst man ju få?!? Man får ju ha sänkfjädrar å..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 16:10 
Finns väl att köpa färdiga sänkfjädrar till den eller?Annars tar du måttena på dom och far till bobil och kollar vad som passar.jag kör merca fjädrar på Amman det är samma mått.Du hittar nog om du kollar runt :)


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 16:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Sep 2007, 17:13
Posts: 345
Location: Sund
hakkapelitta wrote:
BuuMi wrote:
ser bra ut aron :D

men det där med fjädern kommer de nog inte gilla på besiktningen ;/

har du inga ett par extra fjädrar?


nä har ju int det, men de ska borda gå att flytta gummibussningen i stötdämparn till en saab 900 dämp så borde slaget kortas ~60mm, då ska de väl åtminstone int va lika illa längre.. men tänkte att det e ju många som åker runt me toksänkta bilar, har alla inhandlat riktiga sänksatser då, lr byter alla dämpare när dom besiktar?? e de kanske jag som e snål :? :lol:


men ja tror inte dom kommer märka de bak... eller mer utav vet ja.. för de e fan inte ofta dom hissar upp bak! d e om d e oljud från bakvagnen dom kanske hissar upp den.. men de händer faan inte ofta!

_________________
Tommy...
http://www.garaget.org/Twist_Turbo
-------
Opel Vectra turbo 4x4 som bruksbil
Volvo Amazon 2d raceprojekt
Daihatsu (diehard) Rocky OFFROAD


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 19:53 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Volvo mannen wrote:
Finns väl att köpa färdiga sänkfjädrar till den eller?Annars tar du måttena på dom och far till bobil och kollar vad som passar.jag kör merca fjädrar på Amman det är samma mått.Du hittar nog om du kollar runt :)


jo det finns det väl, men jag har tänkt som så att allt "nytt" jag köper till den ska passa i den eventuella vidareutvecklingen, och då är det väghållning som är anpassad för bankörning som gäller, det inkluderar då dämpare, fjädrar, krängningshämmare, bromsar och bussningar (och bur), å de som är aktiva vid bankörningar och har testat olika uppsättningar har satt 200-400% hårdare fjädrar på bilen, så jag tänkte att då satsar man på det med en gång isf, blir mindre bök i slutändan då samtidigt som det e en sporre att gå vidare..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 21:34 
Offline
Medlem

Joined: Fri 16 Nov 2007, 16:09
Posts: 81
köp coilisar ;) 1000€ så har du fina ;) haha nemen de blir nog fint hur du nu än gör. den blir ju lätt ålands busigaste bmw ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 19:07 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Erik wrote:
köp coilisar ;) 1000€ så har du fina ;) haha nemen de blir nog fint hur du nu än gör. den blir ju lätt ålands busigaste bmw ;)


tackar, jo coilisar sku vart trevligt, men de är int så många som tillverkar till de här bilarna, sen e de rätt få som åker me det så ja antar att de int e värt då, får försöka leta fram nå annat fungerande koncept bara..

men annars så har:

-bromsledningarna till bakbromsarna blitt bytta
-alla oljor och vätskor bytta i hela motorn
-stift och rotor bytta
-tändsystemet kommer på måndag
-tändspolen bytt till en me högre resistans för att passa tändsystemet

så då har jag funderat på va som e kvar nu å kommer fram till följande:

-baksäte fixas (har nån ett över från 3-serie compact modellerna)
-alla bromsar luftas
-koppling bytas till kraftigare
-backspegel och bälten inskaffas
-elen dras om

(det börjar närma sig!!!)

framtiden:

-bygga om till skivbromsar bak
-kapa ur trunken, sätta plant golv samt fuelcell
-fullbur
-plastbussningar överallt, grövre krängningshämmare, nya stötar och nya fjädrar, allt justerbart!

men då det dubblar hela budgeten för bilen så ligger nog framtiden ganska avlägset till...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 23:56 
Offline
Medlem

Joined: Fri 16 Nov 2007, 16:09
Posts: 81
sku du ha sagt det när du va å kika på baksätet sku du fått lite bälten för en billig peng ;) har nämligen en hög ligga hemma :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 09:41 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
hakkapelitta wrote:

framtiden:

-bygga om till skivbromsar bak


Hör av dig, om du behöver tips hur detta kan lösas. Även i övrigt kan jag komma med lite tips angående väghållning i 02:or.

Kul projekt!

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 20:05 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Erik wrote:
sku du ha sagt det när du va å kika på baksätet sku du fått lite bälten för en billig peng ;) har nämligen en hög ligga hemma :P


du säger de.. Men det e lite special jag vill ha, bälteslåsets fästpunkter ligger 30cm bakom stolen å de e dom som ja sku vilja använda, så har du ett bältespar vars låsdosa har 40cm förlängt fäste sku de va bra.. Annars godkänner besiktningen att man gör om sådant själv, me svetsar å så?

Riedle wrote:
Hör av dig, om du behöver tips hur detta kan lösas. Även i övrigt kan jag komma med lite tips angående väghållning i 02:or.

Kul projekt!


det ska jag göra om det blir aktuellt, har nog ganska klart för mig hur ja ska gå till väga men man vet aldrig..

sen till något annat.. håller på sätter in tändsystemet jag köpte, men jag får inte tändningen på rätt, känns som jag gör allt rätt..

-ställde den med stroblampa så den gnistar på första cylindern vid ÖD
-har kollat så alla stift gnistar
-allt är nytt så ska int va nå problem där

det som händer är att den bara skjuter knallar ur avgassystemet, har provat förskjuta tändkablarna ett halvt varv om man missat där, har ställt fördelaren några grader fram å tillbaka men de ända som händer är att den börjar skjuta ur förgasarna om man ställer tändningen för långt efter ÖD..

förstår inte de här, alla kablar är dubbelkollade å dubbelt uppmätta, stiften blir blöta så den borde väl få bensin.. har nån nå ideer??

går ut å trippelkollar allt så hoppas jag att nån kan göra mig lite klokare när ja kommer tillbaka;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 21:36 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
ja, nu kan man väl säga att bilen blev en riktig dräpare, bokstavligt talat! :twisted: Fick tändningen att lira efter ja mecka bort fördelaren å satte tillbaka den på samma sätt som innan.. sen på jungfruturen (man måst ju varmköra om man ska ställa tändningen ;)) va händer..

jo efter ca 150m så smäller man på rådjur! tur att spoilern e i plåt me stabila rundjärn uppe å nere, annars sku man väl hamnat på att plasta å spackla om skiten, men int en skråma på bilen nu å djuret låg i dike.. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 21:55 
Offline
Medlem

Joined: Fri 16 Nov 2007, 16:09
Posts: 81
jadu, jag vet inte vad besiktningen säger om man lagar egna såna fästen faktiskt :P jag har ju bara självaste rullen liksom, eftersom själva lås delen sitter i stolen, tyvärr:P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 11:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Haha,, klockrent, men sen så bor du där du bor oxå. :D

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 18:48 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
uppdatering: håller på mest me små saker nu som att dra om lite el, felsökning, småsaker till besiktningen framöver, men här får ni en par bilder iaf..

fördelaren använder numera hallgivare
Image

sen kom jag fram till att eftersom jag ändå inte har bur i bilen så kan man lika gärna ha poplåda i den, även om den inte hörs när all ljudisolering är borta så kan man ju lyssna när man meckar :P, därav ny mittkonsol
Image

den här gången klädd i borstad aluminium


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 19:23 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
kom ihåg till att du måste kunna stänga av bilen med nyckel på besiktningen ifall du tänker koppla tändingen till mittkonsolen.

_________________
"There is no substitute for cubic inches"
"There is no replacement for displacement"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 19:35 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Roope wrote:
kom ihåg till att du måste kunna stänga av bilen med nyckel på besiktningen ifall du tänker koppla tändingen till mittkonsolen.


huvudströmbrytare måst fungera då va??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 21:17 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
nja, jag hade lite liknande sak på en suzuki men dom tyckte inte riktigt om det, jag sku nog ringa motorfordonsbyrån o höra för säkerhets skull. :wink:

_________________
"There is no substitute for cubic inches"
"There is no replacement for displacement"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 19:26 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
nå nu satte ja in en "nyckel" då, va nog meningen att ha huvudbrytare från början men hittade bara fula plastsaker, nu hitta ja stål på kalmers, bosch orginal, så kostade därefter, men då ja inte orkar vänta på att eventuella beställningar så fick det gå, klagar dom på besiktningen så får man väl koppla tillbaka tändningslåset lite tillfälligt..

Image
så ser det ut, all el är kopplad lika som i tändningslåset, första steget går på huvudbrytaren å resten kommer på tändläget, enda negativa e att strömmen inte bryts till alla onödiga funktioner när man startar, men de får man väl hålla koll på bara..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 15:39 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
jaha, efter en vecka med mer eller mindre konstanta motgångar så avslutar vi i motorns tecken då..

har inte lyckats få bilen att gå bra så jag undersökte saker lite närmare idag, och efter ett komptest så kan man ju konstatera att mina farhågor besannades.. tog komptest på alla cylindrar å kompen varierade friskt från 6.2 till 9.5 (med en konstig tillfällig topp på 11 oxå) över cylindrarna.. Så nu blir det väl att lyfta toppen då å hålla tummarna för att den inte behöver planas (då den redan e maxplanad), sedan beroende på hur det ser ut så gäller väl antingen att köpa ny maskin att bygga på, byta ringar å gasa, lr ja... m3 motor ska väl gå ner i skiten ;). Sen räcker inte bromscylindern riktigt till så de blir att införskaffa större sån me..

alltid bara utgifter... Nå nu drar ja till svearike så ja slipper tänka på skiten för ett tag...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group