Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 18 Jun 2025, 00:32

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Blästra motorblock?
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 17:32 
Veteran

Kör: Helst Kawasaki
slängde upp en tråd på hpc men vill se om ni tycker samma sak som svenskarna : )

"Tänkte höra lite vad ni tycker om att blästra motorblocket?

Jag har hört vissa som säger att det är idioti och att sanden tar sig in på alla ställen den kan och är svår att få bort och vissa säger att det går att blästra och få bort all s*** som ligger kvar..

Vad tycker ni ?

Ska man våga sig på det ?
Eller blir det som folk säger att de lägger sig på alla möjliga ställen och kan orsaka problem senare efter "ett tag" ? "

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 18:25 
Rutinerad medlem

Jag som har jobbat med blästring kan kanske komma med några goda råd :)

Det här med att blästra motorblock med sand KAN vara lite si och så, beroende på hur seriös man är med förarbetet.

Helst skulle det vara blästring med torr-is för ett helt 100% resultat, men tyvärr finns det ingen som sysslar med sånt här.

Så åter till det realistiska som finns här på Åland --> sandblästring!

OM du beslutar dig för att blästra blocket, släng det i Teijo-tvätten på bilmeck och se till att allt klägg och fett försvinner. :lol:

För det är ett rent djävulskap att blästra saker när det är fullt med s*** och fett på dom! --> tar bara längre tid för den som skall blästra--> det kostar mer :wink:

och sen se till att tejpa med silvertejp (sanden blästrar ej genom gummit) typ 4 lager på de ytor du INTE vill att skall bli blästrade, och försök plugga alla hålmed typ trä pluggar eller dyligt.

För ovansidan på blocket skulle jag personligen smida till en plåt eller träskiva så att inte det blir en massa blästrat där!

Sen när du får hem blocket, se till att blåsa ur ALLA små tänkbara samt otänkbara skrymslen och vrår, för kom ihåg att sanden kommer in absolut ÖVERALLT, och då menar jag det!

Hoppas du vart lite klokare nu angående detta :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 22:01 
Veteran

tack för de orden peter! :D

det där kommer jag nog ha användning av =)

teijo tvätten? FAN! jag som fick tillbaka det därifrån idag :evil:

aja, kanske går bra med nåt färgborttagningsmedel och dylikt?
om man gör det själv ?

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 22:20 
Rutinerad medlem

Anytime!

Japp, de borde ha en Teijo tvätt där. Iaf hade dom de då jag gick på yrkes, men det börjar ju bli några år sen nu sen dess :?

Du borde ju kunna tvätta blocket med högtryckstvätt och ett vettigt avfettningsmedel, typ Wurth, och använder sunt förnuft :wink:

Annars kan du ju efter att du tvättat prova typ "One Shot" eller "Piraya" lösningsmedel för att få bort färgen, (om det inte blir någon blästring) från blocket och sedan måla det, bara man är seriös och har tålamod och låter allt ta sin tid så blir det bra i slutändan! :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 22:49 
Veteran

RayMysterio wrote:
Anytime!

Japp, de borde ha en Teijo tvätt där. Iaf hade dom de då jag gick på yrkes, men det börjar ju bli några år sen nu sen dess :?

Du borde ju kunna tvätta blocket med högtryckstvätt och ett vettigt avfettningsmedel, typ Wurth, och använder sunt förnuft :wink:

Annars kan du ju efter att du tvättat prova typ "One Shot" eller "Piraya" lösningsmedel för att få bort färgen, (om det inte blir någon blästring) från blocket och sedan måla det, bara man är seriös och har tålamod och låter allt ta sin tid så blir det bra i slutändan! :wink:

jepp. ska ta mig tid nån dag och fara å handla lite tvätt produkter så får ni se sen hur det blev =) tack för hjälpen

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours