Anade att de vart lite ironi på G men för säkerthets skull så .........
Jag tycker lite så här , TP väger jag av för att försäkra mig om att kärran
inte är alltför baktung första flygningen. Inte för att få den perfekt. Det är ingen hit att dra upp en kärra på premiär flygningen och den är rörlig som världens stippa
Efter att jag bekantat mig med den har jag inget emot att den ligger på bakersta TP läge eller tom lite längre bak än så (iof lite beroende på modell) med rätt expo och utslag på roderna som passar mig. Jag gillar starkt när man får spaka lite och planet rör sig mycket
Att väga av TP extremt noga kan vara skillnaden mellan en perfekt kärra och en si så där men det gäller nog mest inom F3A flygning tex där man ska göra många noga manövrar.
På mina inomhus modeller har jag alltid TP långt långt bak (på ca halva vingen) och trivs utmärkt med det samtidigt som jag får ett plan som hovrar som en gud och är väldigt rörlig med betoning på rörlig
Extran har jag inte hunnit testa på än men så fort jag får stället och vädret tillåter så ska den ut och då ska det bli lite test med olika TP läge.
Ang bränslet så påverkar det , men det ger dig inga obehagliga överskaningar om du inte har tanken bakom angiven tyngdpunkt. Bäst är så klart att försöka ha tanken mitt över så blir ju inte variationen så stor med lite eller mycket soppa i.
Jag balanserade Extra även i sidled , lyften upp nosen i ena propeller bladet och då vek sig kärran mot vänster bakifrån sett. 20gram behövdes längst ut i högra vingspetsen eller 40gram i servoluckan till skeven eller 98gram precis höger om motorlådan.
Vikterna kommer att omfördelas så snart planet är i luften igen för att reducera totala vikten lite. Kommer att kunna skala bort en hel del bly med hjälp av att sätta blyet som verkligen behövs på sina rätta platser.
Nåja mycket text blev det , snart kramp i fingrarna.