Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 18 Jun 2025, 01:36

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bilbatteri gel
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 20:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Okej, har jag gjort bort mig totalt nu eller?

Jag köpte ett bilbatteri av typen gel till min vinterbil förra vintern. När jag ställde upp den i våras så koppla ja ur batteriet helt. Sen nån gång i somras när alla källor va översvämmade så måsta ja backa ut bilen ur källaren och kopplade således in batteriet igen. Såklart glömde man det inkopplat så den vart helt urladdad. Och nu när ja skulle starta den va det tomt på ström, glad i hågen slängde man den på laddning och hoppas den ska ladda upp sig igen till full kapacitet. Till min förvåning tog inte batteriet emot laddning.

Är det bara å föra till batteri insamlingen nu och köpa nytt?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject: batteri
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 20:35 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Mar 2007, 09:16
Posts: 48
Location: Ostkusten
Tror tyvärr att du e tvungen att kasta d.. bara s*** dom där gele ( gul optima) batterierna. Fast folk säger att d e d bästa som finns.. :( har kastat flera stycken gula optima på jobbet på grund att dom dragits ur och sen int går att få liv igen..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Pröva att ladda med så svag ström som möjligt och får du batteriet att ta ström så öka. Urladdade optima brukar vara svåra att väcka till liv.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 20:55 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
äsch då :)

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 22:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Brukar det inte vara en minimumgräns på ca 9V? Börjar det bli
för mycket och för länge under det så tappar ackarna sin fjong!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 22:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
MickeM wrote:
Brukar det inte vara en minimumgräns på ca 9V? Börjar det bli
för mycket och för länge under det så tappar ackarna sin fjong!

Men det är olika på olika sorters ackar, du kanske tänker på vanliga standard blybatterier

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 07:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Cambudgie wrote:
MickeM wrote:
Brukar det inte vara en minimumgräns på ca 9V? Börjar det bli
för mycket och för länge under det så tappar ackarna sin fjong!

Men det är olika på olika sorters ackar, du kanske tänker på vanliga standard blybatterier

Kan nog vara dem jag tänkte på. =)

Hittade ett "säljargument" till gel :D
"när vätskan är låg måste du köpa nytt, för vi har limmat ihop locken,
det tjänar Vi bättre på."


"De tål djupurladdningar mycket bra, dvs när man tömmer batteriet
ända ner till 20% State of Charge" saxat från
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Mer info om Optima...
http://europe.optimabatteries.com/publi ... y/faq.html

"Notera att laddströmmen är olika för vanliga bilbatterier och för
underhållsfria bilbatterier. Se till att laddaren kan ställas om för
batterityp, eller ha inte "fel" typ av batteri."
Samt
"Men laddningsmässigt så gäller för båda att man ska hålla dom laddade, ja"
http://www.porsche.nu/forum/showthread. ... 302&page=4

Slutsats: Man skall ha en åretruntbil! ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 08:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Batteriet är knappt ett år gammalt, tänkt försöka kräva det på garanti. Tycker ju att man borde få med info om hur ett sånt funkar o hur det ska skötas/laddas när man köper ett sånt batteri.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 12:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Cambudgie wrote:
Batteriet är knappt ett år gammalt, tänkt försöka kräva det på garanti. Tycker ju att man borde få med info om hur ett sånt funkar o hur det ska skötas/laddas när man köper ett sånt batteri.

var har du köpt det ?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 14:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
BuuMi wrote:
Cambudgie wrote:
Batteriet är knappt ett år gammalt, tänkt försöka kräva det på garanti. Tycker ju att man borde få med info om hur ett sånt funkar o hur det ska skötas/laddas när man köper ett sånt batteri.

var har du köpt det ?

MDS

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Oct 2007, 19:52 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 17 Apr 2005, 22:21
Posts: 23
Optima har rätt bra garanti, dock kan dom vägra ersätta om det blivigt misshandlat osv. så testa få det på garanti..
om man köper så pass dyra batterin som optima tycker jag man kan underhållsladda dom lite emellanåt så slipper du kasta dom efter 1år, annars funkar ett batteri för 50euro nästan lika länge, om du nu inte har nytta av den lilla extra kryddan optima har dvs.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Nov 2007, 20:38 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Aug 2006, 17:23
Posts: 42
Vad betalade du för batteriet?

Ett tråkigt faktum som många fått uppleva är att man betalt ett högt pris (>50€, Gel > 150€) för ett batteri och vart missnöjd pga att det inte 'håller' måtten.

Att observera är att ett batteri endast används till att starta bilen.

Övrig strömåtgång 'finns ej' om man har en fungerande generator i bilen.

De senaste 15 åren har jag uteslutande köpt det billigaste jag hittat av flera orsaker:
1. Man äger oftatst en bil en kort tid så är det värt pengarna?
2. Åland har ingen vinter. Har du bättre olja än rent vatten i maskin så räcker normala batterier - annars har du fel på generator eller elfel i bilen..
3. Kör någon längre sträcke emellanåt (åk å kolla vädret i Geta med bruttan?) så laddas ett normalt batteri fullt upp.
4. Har någon gång för kankse 20 år sen köpt ett dyrt batteri och merglädjen var lika med noll. Sålde bilen lite efter å hade inget skitbatteri att ge med... : (
5. Kör fortfarande med mitt billiga batteri med datum juli-2000 och det funkar perfekt i min MB.
5. Behöver du ett bra batteri skall du köpa ett större - normalt - batteri med > 100Ah och placera som extrabatteri i trunken. Detta speciellt om du har strömslukande förstärkare i bilen alternativt svårstartad bil. Batteriet tar du bort när du säljer bilen.

För dom som undrar vad 'Ah' betyder så säger det endast hur många timmar (h) du kan ta ut 1Ampere(A) med 12V(Volt) - dvs 12W. 60Ah är således = 5timmar *1A*12V). Detta är helt tetoretiskt.
I praktiken har du ingen glädje av batteriet då spänningen sjunkit till < 9V och användbara tiden är kankse 20% av den teoretiska. Detta dels beroende på oljan, dels på kompression i vintervädret.

Observera tt mina åsikter här gäller normala bilar i normala miljöer.
Undantag finns alltid.
Kanske har jag fel...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Nov 2007, 23:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Intressant läsning, helt klart.

Orsaken till att ja köpte ett gel va att jag förstått att dessa är mer effektiva vid kraftiga stereo-byggen.
Jepp, ja har en högtalare som kräver ett stort strömslukande steg, ja har ett stort strömslukande steg samt ett mindre, jepp, ja har även en kondensator på 500.000uF, däremot har jag ingen kraftig generator och tänkte då kompensera detta med ett batteri som lämnar ifrån sig ström snabbare än ett vanligt batteri.
Nu satte jag i ett vanligt och då blinkar lampor och allt vid bas, detta hände icke vid användning av gel.


Nån här som kanske vet om det finns någon på åland som boostar upp generatorer? Nackdelen är ju att livslängden på generatorn förkortas avsevärt av ett sådant ingrepp.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group