<!--QuoteBegin-MickeM+23 Feb 2005, 10:34 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (MickeM @ 23 Feb 2005, 10:34 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Är det sant??? Herreguud! Det bara lyser fåneri om det där!!!
Ytterligare något som görs för att folk har för lite att göra på jobbet...
De två uppenbara....
1 Ålänning skriven på Åland med åländsk bil får köra på Åland
2 Svensk skriven i Sverige med svensk bil får köra i Sverige
3? Sen har man förstått att en ålänning INTE får köra svenskreggad
bil på Åland, såvida ägaren inte åker med. Är det så?
4? Får en Ålänning köra en svenskreggad bil i Sverige?
5? Får en svensk köra en åländskreggad bil på Åland?
6? Får en svensk köra en åländskreggad bil i sverige?
7? Var det en gräns på 2 veckor att en ålänning för köra åländsk-
reggad bil i Sverige? Hur är det om man är på t.ex. semester då?
8? Har jag missat någon kombination?
Så Matts.... är det i ditt fall så att du måste svenskregistrera bilen
när du kör den i Sverige (eftersom du är inskriven i Sverige)... och
sedan när du kör bilen på Åland (som du också är inskriven i) så får
du inte köra svenskreggat såvida ägaren inte är med, vilket är du.
Alltså borde du svenskregga bilen och sen får du köra den både i
Sverige och på Åland?
Virrigt! :blink: [/quote]
Ska försöka ge lite svar som ålänning bosatt i Sverige...
3) Ja.
4) Ja, så länge du har ett körkort som är giltigt inom EU. Sen kan det kanske vara si och så när det gäller bosättningsorten, men så vitt jag vet ska det inte vara något problem.
5), Vet ej, men det har väl hänt att jag har lånat farsans åländskreggade bil några gånger när jag har varit på kobben...
6) Ingen aning faktiskt...
7) Jag hade min åländska bil i sverige under hela studietiden, men då var jag iofs skriven hemma.
Sen när jag skrev mig i Sverige ringde jag till ömsen och frågade om det var ok, att ha bilen kvar ett tag, fast jag var bosatt i sverige, och dom menade typ att det var OK, så länge det inte rörde sig om någon längre period...
Så, jag var skriven och bosatt i sverige nästan 4 månader och rullade runt med åländsk bil och svenskt körkort (bytte det när jag skrev om mig), utan att det verkade vara nåt problem...
, men jag hade alltid en smygande känsla av att det antagligen var olagligt...
Sen tycker jag för övrigt att det borde spela in att man faktiskt inte byter medborgarskap bara för att man skriver sig på en svensk adress.
Ditt finska personnummer är fortfarande giltigt och finns ju som officiell handling på ditt pass.
Jag använder t.ex mitt finska för min "business" på åland, typ bankaffärer och ÅMT-abonnemaget
Men det naturliga steget för mig var då iaf, att göra mig av med den åländska bilen hemma, och köpa nåt nyare och fräschare i SE...
Rätta mig gärna om jag har fel.