Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 18 Jun 2025, 20:07

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 20:19 
Rutinerad medlem

Cambudgie wrote:
TBV Thomas wrote:
bara før att ni tycker det ær dyrt och bortkastat att læmna bort bilen behøver det ju fortfarande inte vara en dålig sak eller hur?

Nej absolut inte, och det säger inte MrX heller, men det gör du däremot att om man gör det själv är det en dålig sak. Och det är det han säger emot, så tolkar jag iaf det.

jag säger inte emot det. Och det står det svart på vitt bokstavligt talat:

De finns de som vet att det ær bæst sjælv och vet oxå att en recondare inte ær något som helst bættre trots att de har detta som yrke och behandlar kanske 100-200 bilar i året medans han sjælv vaxar sin bil tre max fyra ggr per år. Trots det faktum ær han bættre. Det respekterar jag, sjælvkænsla och sjælvførtroende kommer man oerhørt långt med

Jag respekterar alla! som väljer att vårda sin bil själv. Jag vet att det är ett hårt arbete att göra det och alla som gör det skall ha en eloge.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 00:25 
Inventarie

Ett litet svar på vad som skiljer lekman från en fackman är nog yrkeshemligheterna. :wink:

Jag har alltid funderat på hur en bil blir den dag som lackförseglingen börjar lida mot sitt slut.
Blir det fläckar där lackförseglingen saknas eller märker man ej att den är borta fläckvis från bilen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 09:13 
Rutinerad medlem

Den här frågan har jag svarat på minst tusen ggr känns det som, men den är befogad. Då vi (recondare) säger att vi bygger upp ett lager skydd så kan man tro att det är osm ett till lager klarlack, vilket sätt och vis stämmer men åndå inte.

Hur som helst. Man ser inte fläckar på bilen där lackskyddet är borta. Det slts på samma sätt som en vaxning men det har en bättre hållbarhet. Man märker oxå på samma sätt att bilen blir lite jobbigare att tvätta, den glänser inte riktigt lika mycket som den gjorde den dag den hämtades.

Då är det dags att göra en återbehandling. Vi hade intervallerna på 12 måander, vissa har 18 månader. Vi hade även en kostnadsfri kontrolltvätt 10-14 dagar efter utförd behanding för att försäkra oss om att allt var soom det skulle. Och för att avlägsna det överflöd som på nio av tio bilar kom fram när allting torkat helt och hållet.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 10:08 
Inventarie

Den som tänker bli en recondare och ha det som yrke.
Hur utbildar man sig och får dessa yrkeshemligheter och titeln recondare. Var lärde du dig reconding Thomas.

Hur ser försäkringsbolagen på saken här på Åland om det händer en olycka.
Får man en ny lackkonservering till bilen från försäkringsbolaget.

Går det att göra lackkonservering på plast.
Har någon lackkonserverat en motorcykel.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 11:16 
Rutinerad medlem

1. Det finns desærsve kurser att ta runt om i sverige och finland. Dock ær många av dem av det sæmre slaget. Jag lærde mig av en erfaren recondare från svenska sidan. En av de bæsta om inte den bæsta tom.

2. Førsækringsbolagen ær vældigt øppna mot det. Om en lackførseglad bil råka krocka så ersætter bolaget en ny behandling førutsatt att garantin ær kvar och att kvittering kan uppvisas. Vi har haft många førsækringsjobb. Alla bolag ær inte så intresserade av att betala en ny men det kan man rådgøra om med sitt eget bolag.

3. På plast går det mig veterligen inte att gøra någon førsegling på samma sætt som på lacken, dock polerade vi alla lampor och dylikt, det går det att gøra iaf. Och vi behandlade æven dem. Hållbarheten vet jag inte något konkret om

4. Jag har behandlat en del motorcyklar dock inte så många.
Jag har behandlat Kjell Alexanderssons tævlingshoj bla.

Vi har æven gjort många specialjobb åt bolagen tex borttagning av færgstænk, små krockskador då endast færgen var lite skadad, rådjurskrockar med bara kosmetiska skador mm. mm.

Profile  

Post subject: Tvättning är bara trivselfaktor
PostPosted: Wed 07 Mar 2007, 14:22 
Inventarie

Tvättning är bara en trivselfaktor

Lite vad jag har trott hela tiden, man kan själv sköta bilen.

Hittade det här som OK vd Hans Ferner säger om biltvättning.

- I dagens läge finns det ingen bilvårdsanledning till att tvätta en bil.
- Bilen klarar sig lika bra hela livet även om du aldrig tvättar den.
Det är mer en trivselfaktor. Att det är trevligt att ha en ren bil, säger OK Värmlands vd Hans Ferner.

”Biltvätten är farlig för din bil”
Bensinbolag: Återanvänt vatten kan spola sönder bilen
Att tvätta bilen på biltvätten kan göra mer skada än nytta. Högtrycksspolning med recirkulerat vatten kan skada bilen, särskilt när strålen riktas mot underredet.
– Att spruta ett återanvänt aggressivt vatten som innehåller massvis med tensider, avfettning och salt med högtryck under bilen är enbart förkastligt. Det är bara till skada för bilen, säger OK Värmlands vd Hans Ferner till Nya Wermlands-Tidningen.
För i tiden var det viktigt att spola under bilen för att inte rost skulle få fäste. Men moderna bilar som har innerskärmar och vaxat eller galvat underredsskydd kräver inte samma behandling. Högtrycksvatten förstör rostskyddet, och skapar erosion där det normalt inte förekommer menar Hans Ferner.
Det räcker enligt honom med att köra på ett regnigt underlag för att få rent bilens undersida. Vill man ändå spola av underredet duger det gott och väl med trädgårdsslangen.
– I dagens läge finns det ingen bilvårdsanledning till att tvätta en bil. Det är mer en trivselfaktor. Att det är trevligt att ha en ren bil, säger Hans Ferner till Nya Wermlands-Tidningen.
– Men bilen klarar sig lika bra hela livet även om du aldrig tvättar den. För att inte tala om vad miljön tjänar på det.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=625696

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 15:48 
Rutinerad medlem

"- I dagens läge finns det ingen bilvårdsanledning till att tvätta en bil.
- Bilen klarar sig lika bra hela livet även om du aldrig tvättar den.
Det är mer en trivselfaktor. Att det är trevligt att ha en ren bil, säger OK Värmlands vd Hans Ferner. "

Det där är nog bara skitsnack... Åtminstone när det gäller körning på saltade vintervägar.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 20:25 
Besökare

Tydligen ska man tvätta bilen!
Om inte annat så är ju en ren o fin bil en bättre bil!

http://www.aftonbladet.se/bil/article560120.ab

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 22:01 
Inventarie

Kör: Impreza GT
För att vända det hela lite :D

"- I dagens läge finns det ingen anledning till att duscha.
- Man klarar sig lika bra hela livet även om du aldrig duschar.
Det är mer en trivselfaktor. Att det är trevligt att va en ren människa, säger dom som vet."

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 22:37 
Rutinerad medlem

-Wörd, som man säger :-)

Visst tycker jag också att det är idiotiskt att inte tvätta sin bil någorlunda regelbundet, däremot tror jag säkert att en bil som ENDAST körs på åland eller gotland klarar sig utan korrosionsskador om man ger fan i att tvätta.

Att den sen sedan ser för jävlig ut rent estetiskt är en annan femma... :-)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours