Valet närmar sig!Alternativen är väl fyra:
Alternativ 1. Köpa ny ARFOch slita klädseln av den. Det känns lite onödigt. Naj på den.
Alternativ 2. Köpa begagnad hel kärra och slita klädseln av denAtt köpa en tom begagnad hel trainer från tex Sverige eller fastlandet blir väl dyrare frakt än vad flyget är värt, inte riktigt, men åt det hållet. Orkar inte leta upp folk på Åland som kanske har en beg trainer, får man tag på nån så vill de antagligen sälja komplett flyg + all RC de har. Nooope på det! Finns andra på holmen som köper sånt.
En hel trainer är ju bra att finns på Åland för eventuella nybörjare så jag vill helst inte köpa en sådan. Varje trainer som kraschats eller försvinner från holmen så minskar chanserna på att nån börjar RC-flyga på Åland. Hur som helst, har redan kärror som jag tagit klädseln av som ska kläs också. Så neip på denna med.
Alternativ 3. Köpa en kraschad trainer och först renoveraHär kunde man ju göra nytta och rädda ett flyg så jag och sen någon annan får nytta av flyget. Men det blir för mycket arbete att både renovera och slipa bort gamla rester av klädsel och sen metanol-dränkt trä är bara jobbigt. Lärt mig det nu. Flyg där nosen dränkts av metanol = Walk away!!! Så nix på denna med eftersom det tar för mycket tid att få den klar till jag kan börja använda den till mitt projekt.
Alternativ 4. Köpa ett nytt kit!Så det blir att köpa en högvingad trainer-byggsats. Det trodde man inte efter så många års flygande.
Hade kunnat konstruera ett eget flyg, men det tar bara ännu mer tid på nåt jag inte hade tänkt lägga tid på i detta projekt. Det går visserligen fortare att slita bort klädseln på en beg ARF och klä om. Nackdelen med det är att jag inte gillar slipa bort lämningar av klädsel och flyget kan vara metanol-skadat. Så nytt kit = jag bygger det själv, då vet jag att det blir bra, inte nån snål-limmande Inte jättevanligt med trainer-byggsatser i 40-size storleken.
Hittade två (finns det fler?):
- SIG Kadet LT-40 KIT, 1778 mm, 2500-2720 g, 58,1 dm2 vilket ger en vingbelastning på 43-47 g/dm2 (47-49 enligt manualen på ARF).
- Seagull Boomerang 40 KIT, 1550 mm, 2600-2800 g, 41,9 dm2 vilket ger en vingbelastning på 62-67 g/dm2.
Bägge har semisymmetrisk vingprofil enligt bilderna jag sett i alla fall.
Jag har i och för sig redan en SIG Kadet (Senior).
SIG bygger lätt, men skört i jämförelse med Seagulls plywood-flyg.
Men Seagull väger istället och blir snabbt med 43-44 % högre vingbelastning än SIGen.
Får man ens tag på SIG-trainern? Slutsåld överallt?
Så det lutar helt klart mot en SIG Kadet LT-40 Kit OM jag får tag på en.
Får jag inte tag på en så måste jag väl klura lite till, är inte jättesugen på Seagull Boomerang 40 efter att ha räknat ut vingbelastningen.
Är det bara jag som tycker det är intressant att ha ett mål och söka sig fram till bästa lösningen?
Man lär sig massor.
SIG Kadet LT-40 Kit (hittade ingen bild på färdigbyggd utan klädsel)
Attachment:
SIGKadetLT40Kit.jpg [ 178.93 KiB | Viewed 4293 times ]
Seagull Boomerang 40 Kit
Attachment:
SeagullBoomerang40Kit.jpg [ 31.17 KiB | Viewed 4293 times ]