Börjat renoveringen!Hade tidigare tagit isär tillräckligt mycket och lite till för att se över och lära mig hela helikoptern och gått igenom delarna. Skrev till och med ut manualen och har följt den. Har sett över delar som behöver bytas och sett att allt är "inte tajt men inte glappt" osv. Gillar dessa helikoptrar, rejäla grejer. Allt nedan är inte helt åtdraget än eller exakt på plats, det kommer vartefter. Använt flera sorters lim enligt manualen.
Stjärten nästan monterad och där har jag hittills bara stött på att själva spindelaxeln, den som stjärtrotorbladhållarna sitter fast på, är sned... måste ha ny (har ingen). Resten är nu glappfritt och inte tajt.
Attachment:
IMG_4613.JPG [ 119.96 KiB | Viewed 1116 times ]
Attachment:
IMG_4614.JPG [ 126.21 KiB | Viewed 1116 times ]
Ena kolfiberramplattans hörn där en skruv för bottenplattan och landstället sitter är knäckt, men inte av. Sådant gör jag inget åt, har ingen mekanisk betydelse för att helikoptern ska kunna flygas säkert. Tog ej bort servona från dess två alu-ramar. Börjat montera på plats delarna som ska vara mellan ramplattorna. Ej åtdraget, bara på plats. Måste ta ut skruvarna och limma dem före de dras åt senare. Motorn glappade upp och ner rätt rejält, man kunde ta ur kannan några mm. Så ska det inte vara, visade sig vara låset som hoppat ur, fixat! Satte sen på 12T-pinjongen (finns även 13T, 14T och 15T). Ju färre tänder på motorns pinjong, desto långsammare huvudrotorvarvtal.
Attachment:
IMG_4615.JPG [ 427.03 KiB | Viewed 1116 times ]
Huvudaxeln ska igenom tre kullager. Att bara skruva ihop allt gör att axeln inte går igenom kullagren utan man måste se till att ramen står på hårt stadigt och plant underlag så man kan skruva ihop ramen utan att det blir snett. Tog lite tid, men axeln faller rakt igenom kullagren nu, då är det rakt! Ramen är alltså ihop och stjärten på plats. Även huvuddrevet och autorotationsdrevet är på plats. Autorotationsdrevet glappade 1mm upp och ner från huvuddrevet, stod inget i manualen om det, men fixade det "inte tajt men inte glappt", roterar fint som det ska.
Attachment:
IMG_4616.JPG [ 267.76 KiB | Viewed 1116 times ]
Swash-plattan på plats och huvudrotorn. Gick igenom allt och bytte även spindelaxeln. Vet inte om axeln var så sned, men ena bladhållaren roterade dåligt och skruven i änden på spindelaxeln var sned. Hur som, nu är allt på plats och gänglåst. Bägge bladhållarna roterar fritt utan glapp efter jag shimsade om. Upptäckte att de långa skruvarna som håller fast linkarna på huvudrotorbladshållarna blivit vinda, så de måste bytas (har ej dem, tror de var 2x18mm). Satte dit ny bottenplatta då den gamla hade ena fästet av. Bytte även ut de två kullinks-ändorna (de som ska vara på kulan för huvudrotorbladshållarna) för de var glappa i alla leder.
Attachment:
IMG_4617.JPG [ 210.07 KiB | Viewed 1116 times ]
Har ett huvudrotorblad av varje, så jag behöver nya blad. Ena landställets främre del av meden är av, men jag har en plan, kan kapa av bägge så ser det bättre ut.
Lite pyssel till, sen har jag koll på allt som måste beställas och helin kan sättas i högen med andra helis som saknar nåt smått.
Det där med dimensionering är också viktigt. Nu pratar jag om ESC- och motorval samt vilka huvudrotor- och stjärtrotorblad man ska använda, samt hur många tände motor-pinjongen ska ha, stjärtrotorns remhjuls, mm. Man kan köra på 3S, 4S samt 6S. Jag har 6S-ackar så det får bli 6S-setup. ESCen ska vara 50-60A oavsett vad man väljer för setup så länge man håller sig inom ramarna, jag har 60A. ESCen ska förstås klara 6S, det gör den. Finns en tabell som beskriver vad man ska välja beroende på vilket huvudrotorvarvtal man är ute efter. Jag kikade igenom tabellen lite och konstaterade att 325 mm blad och hovring är min början med denna geting. Tydligen ska jag ha 68 mm-bladen, men en mening är förvirrande i manualen, man ska ha 68mm om man kör över 4500 rpm (man får inte köra över 4500 rpm står det också) och i samma mening står det att man ska ha 68 mm-bladen om man kör under 4500 rpm. Finns även 62 mm blad. Hur tänka? Man ska ha 24T-remhjulet i stjärtrotorn om man ska flyga det jag är ute efter i flygstil, inte 23T-remhjulet. Så jag måste byta... har ju fel på nu. Tror det blir bra när jag är klar.