Kobbeuffe wrote:
Såja. Barra bygg nu så vi får se den i luften i vår
Why the rush?
2x Saito FS 1.00 Metanol!Skaffade bägge motorer före jag fick flyget, två st Saito FS 1.00 (fyrtakt) metanolmotorer. Varför?
- El låter ju inge vidare på en DC-3 och ljudmoduler hörs inte.
- Bensin var ett alternativ också, jag har redan en ny Saito FG-11 fyrtakt och en till sån hade vart nåt (detta kom jag på nu när jag skrev meningen).
- Men bensin 2-takt låter hemskt, vet att flera flyger med DLE 20cc, kanske även 15cc. Men 2-takt bensin... nope.
- Metanol 2-takt låter lite bättre, men näe.
- Metanol 4-takt låter fint och det fanns två sådana på Åland. Dom blev det!
Dock är dämpen på den vänstra fel, ska beställa ny från AutoPartner. Enda skillnaden jag hittar på motorerna i övrigt är den instansade versions-bokstaven under höger motorfäste, M på den vänstra och L på den högra, vad nu det innebär. Ena motorn har helt fel muttrar, fattar inte vad folk gör av dem. Meningen med två muttrar är ju att de ska låsas och sitta kvar, inte försvinna. Ska kolla ventilspel, smörja in, mm och se över dem. Måste väl köra dem i bänk för att få dem att gå lika också, eller så görs det på flyget, vilket är det bästa. De kommer varv-regleras med nån sorts twin-sync-elektronik.
Attachment:
IMG_4556.JPG [ 254.88 KiB | Viewed 8586 times ]
Attachment:
IMG_4557.JPG [ 250.84 KiB | Viewed 8586 times ]