Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Model FreeWing Avanti S 80 mm EDF
PostPosted: Sun 22 May 2022, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag!

Flög två ackar idag, 4e och 5e flygningen ever.
Första flygningen va jag spänd och ringrostig.
Andra flygningen var klart bättre.

När jag skulle landa så kom jag in fint för landning med flapsen nere, men hjulen var ju inte nere! Fick flyga om varvet och försöka igen. Inte sjutton va landställena ute nu heller! Men sen när jag flippa rätt switch, ja då kom dom ut under inflygningen över bantröskeln. :oops: Landställena var utfällda 10 cm ovan banan före jag landade. Phust!

Sen när jag skulle packa ihop flyget så hade landställena fastnat på vägen in så fjädringsarmarna gick inte ut helt. WTH! Visade sig va fjädringen som inte orkade fjädra ut ordentligt. Måste se närmare på det. NGK och jag konstaterade att allt såg rakt ut i alla fall och inget löst. Hm.

Skulle jag ha fler ackar skulle jag flyga det fler gånger per Djäken-besök, man vänjer sig mer och mer. Flyger riktigt bra det där flyget.

Attachment:
IMG_4262.JPG
IMG_4262.JPG [ 257.96 KiB | Viewed 2482 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Model FreeWing Avanti S 80 mm EDF
PostPosted: Thu 26 May 2022, 15:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Flög idag!

Flög två ackar idag, 4e och 5e flygningen ever.
Första flygningen va jag spänd och ringrostig.
Andra flygningen var klart bättre.

När jag skulle landa så kom jag in fint för landning med flapsen nere, men hjulen var ju inte nere! Fick flyga om varvet och försöka igen. Inte sjutton va landställena ute nu heller! Men sen när jag flippa rätt switch, ja då kom dom ut under inflygningen över bantröskeln. :oops: Landställena var utfällda 10 cm ovan banan före jag landade. Phust!

Sen när jag skulle packa ihop flyget så hade landställena fastnat på vägen in så fjädringsarmarna gick inte ut helt. WTH! Visade sig va fjädringen som inte orkade fjädra ut ordentligt. Måste se närmare på det. NGK och jag konstaterade att allt såg rakt ut i alla fall och inget löst. Hm.

Skulle jag ha fler ackar skulle jag flyga det fler gånger per Djäken-besök, man vänjer sig mer och mer. Flyger riktigt bra det där flyget.

Attachment:
IMG_4262.JPG


Gillade ljudet skarpt i denna skapelse och såg ut att flyga fin fint :D

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Model FreeWing Avanti S 80 mm EDF
PostPosted: Thu 26 May 2022, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
Gillade ljudet skarpt i denna skapelse och såg ut att flyga fin fint :D

Joo, och andra acken så kände jag mig mer säker och flög fullgas och lågt, nackhåren reste sig bokstavligen. Jag har alltid varit tveksam till EDF-flyg. Hade ju en twin-64mm för evigheter sedan med gammal teknik och svaga motorer, då var nog EDF inte högt på min lista. Men idag är det nåt helt annat. Men jag har ändå varit lite "mjäh"... och den Avantin jag har är konstruerad för att vara en väldigt välflygande "nybörjarmodell" i 80mm EDF-klassen. Den är inte vacker, men flyger rackarns fint faktiskt. Men den känslan jag fick av flyget när jag flög förbi mig själv lågt över banan var nåt nytt. Så nu har jag listat upp en bunt mindre 70mm-EDF-flyg så jag får skaffa en sån. Måste ju testa flera storlekar. Mindre än 64 är väl knappast värt... men 70 är nästa och sen 80. Hoppade över 70 så jag måste backa tillbaks. Sen när jag vant mig med 70 och 80 så ska jag ha 90 mm. Sen kommer det ju 100, 105, 120. Och efter det är det nog dags för att bygga jetflyget som ska beställas när det nu var... och sen i med jet-turbinen som ligger och väntar. Jag har 9-bladig fläkt på min Avanti, låter mer som turbin-flås jämfört med exakt samma flyg som även finns med 12-bladig fläkt som mer skriker/piper/ylar. Gillar flåsljudet bättre. 9-bladig blåser, 12-bladig där hör man motorljudet. Om man ska jämföra. Undras om inte Jussi har en exakt likadan Avanti som mig, men hans är med 12-bladig. Min är ju finflyg :lol: och har inte ens rollat en gång än. Vill ej krascha den, steg för steg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Model FreeWing Avanti S 80 mm EDF
PostPosted: Fri 27 May 2022, 20:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Landställsproblemen fixade!

Hade problem senast att landställena inte ville fällas in ordentligt, varken fram eller bägge bak. Så jag ägnade lite tid åt det nu för att felsöka.

Bilden nedan visar var landställena fastnade i kanten när de skulle fällas in (cirklarna). Och avståndet från hjul till väggarna i hjulbrunnen ska vara lika, men hjulen tog i bakkanten med det var stort utrymme i framkanten.
Attachment:
IMG_4267.JPG
IMG_4267.JPG [ 117.54 KiB | Viewed 2454 times ]


Upptäckte att en låsbricka var borta (röda pilen), inte lätt hitta en sån att ersätta med. Vet inte var jag ska leta, förslag? De gula pilarna visar var det kärvade rejält. De har CNC-tillverkat dessa delar på tok för tajt, så när jag drog ur sprinten föll inte delarna isär. Aluminiumet hade typ "smält" samman så det var väldigt bändigt att få bort delarna. slipade ner lite grann och sen fungerade bakre landställena som en dröm!!! Och hjulen vart centrerade i hjulbrunnarna.
Attachment:
IMG_4268.JPG
IMG_4268.JPG [ 109.52 KiB | Viewed 2454 times ]


Fram hade jag märkt att hjulet inte for hela vägen in så bägge dörrluckor blev lite öppna och hjulet stack ut lite. Samma fel här, drog ur sprintarna och den övre gula pilen visar att den där länken är kvar på plats, den var jäkligt bändig att få bort. På tok för tajt. Slipade ner den och nu funkar fjädringen fram hur fint som helst! Smorde även in "rör-i-röret". Och nu när fjädringen fungerade även på noshjulet så fälldes hjulet in hela vägen och luckorna kunde stängas helt. Najs!
Attachment:
IMG_4269.JPG
IMG_4269.JPG [ 154.69 KiB | Viewed 2454 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Model FreeWing Avanti S 80 mm EDF
PostPosted: Fri 27 May 2022, 20:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Upptäckte att en låsbricka var borta (röda pilen), inte lätt hitta en sån att ersätta med. Vet inte var jag ska leta, förslag?

Efter jag städat upp efter fixandet så såg jag något som blänkte där jag hade tömt ut alla låsbrickor för att leta efter en passlig och det var en låsbricka som passade perfekt! Det var inte den svarta som var borta, utan en likadan ofärgad. Snacka om tur! Så nu är Avantin inte groundad mer utan bara att ladda och flyga igen. :D

Att flyga ett flyg en gång och sen inte mer, det ger ju ingenting har jag märkt. Klart roligare flyga fler och fler gånger så man kan fixa det dåliga samt förbättra och ställa in samt det viktigaste av allt, vänja sig med flyget. Såå mycket roligare när man får ordning på allt och allt bara funkar samt att man blir "ett med flyget". Har en bit kvar till det sista, men rolig resa dit. Borde flyga en massa andra flyg också bara...

Sommar-status 2023!
Flygklar och en av de flyg jag flyger härnäst på Djäkenfältet! Planer? Bara flyga flyga flyga. Den ingår i min jet-flyg-serie för utveckling. Där jag flyger 70mm, 80 mm parallellt, sen ska jag gå över till 90 mm osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Model FreeWing Avanti S 80 mm EDF
PostPosted: Sun 30 Jul 2023, 14:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen idag!

Flög 7e och 8e acken, nånsin. Inte många ackar per år det. :lol: Väldigt blåsigt idag, men den går ändå som på räls.

- Det är bara vid landning man märker att det är ett lätt EPO-flyg. Landningarna i sig är en utmaning med dessa flyg med kort hjulbas och vad-det-nu-är-som-gör att de studsar så förb----t med nosen vid landningar. Tvärt noshjulet tar i marken eller nån tuva så flyger nosen upp i vädret. Och när man inte har tillräckligt hög flyghastighet vid landning så ramlar ju nosen ner igen, och studsar ännu värre, tills studsarna tar livet av flyget eller tills det stannar av farten, helt hopplöst. Antingen flyger jag för fort vid landningar eller så är det nåt annat, måste ta reda på och lära mig. Framhjulets ena landställsluckor gick av, men det går att fixa, annars var det bara att haka i och flyga igen. Fjädern försvann som håller upp luckan lite bättre, bara sätta i en annan.
- Rollar lite väl kvickt fortfarande fast jag ställde ner utslaget före.
- Vänster landställ fälldes ut när jag förberedde flyget på bordet, men det fälldes inte in under flygning, visade sig glappa i kontakten mellan vänster vinge och kropp, måste fixa.

Annars... flyger fint! Jag borde flyga många ackar så jag vänjer mig med flyget. Men men, så mycket som ska flygas. För flög jag 3 minuter medans jag körde in ackarna, nu kan man nog flyga 4 minuter. Dock inte med fullgas hela tiden förstås.

Attachment:
IMG_4886.JPG
IMG_4886.JPG [ 245.86 KiB | Viewed 1723 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group