Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Sun 22 May 2022, 10:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har nog donat vidare på denna lite nu och då...

Dekalerna är på, ska bara göra en till dekal, MBS RC Models måste ju va med, utan den firman hade SpeedBob inte kunna tillverkats, han som skurit ut kiten åt oss. :-) Svart kontur överallt (mellan vit, grå och grön klädsel). Gångjärnen är limmade så nu är alla roder på plats. Alla servo-ok, roderhorn samt stag är på plats. Servona centrerade. Skevroderservona har en vinkel på ca 15-20 grader framåt för att få differentierade skevroder, dvs lyfter mer än sänker roderna. Fixat propellerstopparn på folding prop-spinnern. Limmat fast stab och fena. Lött XT60 på ESCen, kollat varv-riktning. Verkasr som 3S 1300mAh LiPo fixar rätt CG och totalvikten är under den rekommenderade. Dessutom kommer jag kunna byta ack genom luckan som det var tänkt, fast jag har alu-spinner. Och det jag gjorde senast var att ansluta effektmätaren och se hur mycket ström/effekt motorsetupen drar med befintlig spinner samt propeller på 3S och 2S. Men då upptäckte jag att det vibrerar när motorn går, så jag måste balansera spinner/prop-paketet, tråkig syssla, men ett måste. Lite knepigt dock med en sån combo av spinner och folding prop med prop-stopper.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Mon 26 Dec 2022, 00:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gångjärnen!

Som inte är av järn, utan av nåt plastmaterial som kom med ett större flyg som jag kapat i mindre delar.
Hittade en bild från maj tidigare i år...
Hålen utskurna i roder och på vingar, stabilisator och fena.
Passat in, redo att limmas fast, jag kanske redan limmat fast dem, är så länge sedan.
Detta flyg måste jag ju få flygklart, inte mycket kvar på det alls!

Attachment:
IMG_4261.JPG
IMG_4261.JPG [ 355.14 KiB | Viewed 3303 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Sat 25 Feb 2023, 10:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortsätter...

Måste ju få den klar!!! Inte för att jag vet om jag kommer göra det non-stop nu, men framåt är ett måste.

Fixade sista dekalen på vingen, MBS RC Models logo måste ju dit, firman som skurit till kitet.
Attachment:
IMG_4606.JPG
IMG_4606.JPG [ 182.18 KiB | Viewed 3219 times ]


Folding propeller-stopparen på plats. Motorkåpan är bara tejpad nu, ska fundera hur jag får fast den efter jag klurat ut kylningen klart.
Den har kylluftsuttag på undersidan, men ska fundera lite till. Måste ju få in luft också, inte mycket till kylning i en vertikal spalt bakom spinnern.
Attachment:
IMG_4608.JPG
IMG_4608.JPG [ 90.85 KiB | Viewed 3219 times ]


Stjärten limmad med stabilisator och fena på plats samt även sido- och höjdroder är limmade på plats. Stagen kopplade och allt funkar som det ska.
Här ser man tydligt hur den gröna pappersliknande plastklädseln sög i sig svarta tuschen! Nåt att tänka på nästa gång man skaffar neon-klädsel.
Attachment:
IMG_4609.JPG
IMG_4609.JPG [ 166.24 KiB | Viewed 3219 times ]


Undersidan med de grå ränderna och svarta tuschränder ditsatta också för att skapa lite kontrast mellan vitt och grönt. Jag har tänkte beställa hem
svarta klädseltejprullar som jag tänkte använda, men sen kom jag på att jag inte kan använda det på de grön-vita skarvarna för snäva kurvor.
Attachment:
IMG_4610.JPG
IMG_4610.JPG [ 142.1 KiB | Viewed 3219 times ]


Här ser man två saker man kan förbättra till nästa bygge. Se på vingspetsen, det vita. Man borde ha satt en eller två spryglar till (eller vad de nu heter)
som hade hållit klädseln från den platta ytan. Och under vänstra silver-randen så ser man bubblor. Det är för att det är klädsel på klädsel.
Kräver lite övning för att få det snyggt. Brukar picka hål med en vass nål och värma igen. Gjort det på de två till höger.
Attachment:
IMG_4611.JPG
IMG_4611.JPG [ 99.97 KiB | Viewed 3219 times ]


Skevservona på plats med luckor och stag, allt funkar som det ska.
Attachment:
IMG_4612.JPG
IMG_4612.JPG [ 98.11 KiB | Viewed 3219 times ]


Sen då?
- Måste kolla vad motor och ESC klarar för strömmar så jag kan testa olika propeller-spinner-combos och se vad som passar bäst, både med 2S och 3S.
- Sen när jag vet vilken ack jag ska använda så kan jag placera ut den så CG blir rätt så jag kan fixa ack-fästet.
- Måste testa om BECen i ESCen klarar leverera ström till servona och mottagare, annars måste jag prångla in en liten UBEC eller kanske byta ESC.
- Tänkte knöla in en LiPo-varnare också, troligtvis bara i början av flygningarna.
- Se över kylning av motor, ESC, ack och mottagare.
- Och en del inställningar av det enda och det andra samt annat smått som ska göras...

Tar lite mer tid när det inte är ett färdigt paket att bara montera ihop med rekommenderade grejer.
Men, man lär sig vid varje bygge. Dels hur man väljer ut grejer, hur man bygger, men även så det blir snyggt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Tue 14 Mar 2023, 22:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klurat ack + propeller + vikt + CG

Andra har flugit denna med 2S, 3S, 4S och även 6S. :shock: Jag kommer fokusera på 2S eller 3S. Detta för att jag inte är ute efter en geting Jag vet inte om jag gillar den flygstilen. Eller om den sticker iväg för långt bort så jag tappar bort den eller nåt. Så valet kommer stå mellan 2S och 3S (bägge typer av ackar får bra rum i nosen).

Sen är det alltid en annan sak jag är orolig över med nya modeller som ska handkastas, vart tar de vägen vid kastet? Alltså vad händer? Jag utgår från att CG är rätt, dvs lite framtung under premiären.
Oro 1 = Den som kastar, kastar den i rätt vinkel och rätt hastighet? Inte lätt för en person att handkasta en modell som denne är ovan med heller.
Oro 2 = Orkar combon motor + propeller dra iväg flyget tillräckligt eller kommer den inte orka iväg och sjunka för mycket tills den tar i marken eller stallar för att jag tvingar upp den?
Oro 3 = Räcker dragkraften till för att få upp hastigheten tillräckligt snabbt så roderverkan uppstår och det går att styra? Så flyget inte stallar eller nåt under denna cirkus.
Oro 4 = Är den för framtung för motor+propeller-combon och flyget dyker så det tar i marken efter kastet? Dvs borde CG vara längre bak?
Oro 5 = Låt säga att CG är bra och den som handkastar flyget får iväg det i en perfekt vinkel samt hastighet OCH att motor-propeller-combo räcker till. Då handlar det nu mest vart alla roder pekar. Sidorodret gör inte så stor skillnad i detta fall, så länge flyget inte rollar åt nåt håll för då gör sidorodret mer skada än nytta om det drar åt nåt håll. Här märker man också om höjdrodret är i fel vinkel så flyget dyker (och man kanske reagerar för mycket så flyget stallar) eller att flyget stiger och man är rädd att det ska stalla och dyker för mycket (ner i marken). Sen har vi skeven också, flyget kanske rollar åt endera hållet. Mycket att tänka på.

Så hur får man iväg ett flyg med handkast så bra som möjligt? Vad jag kan komma på nu:
1. CG! Ha tyngdpunkten rätt. Premiär helst lite framtung. Lite för framtung = dyker lite. För baktung = ketchup-effekt och allt äventyras.
2. Roll-CG! När jag varit noga med detta så har jag knappt rört skeven vid premiären.
3. Har motorn rätt vinkel? Momentet från motorn gör att kroppen vill vrida sig, men värre är att vinden från propellern (slipstream) roterar bakåt runt kroppen och tar tag i fena mm och detta har jag för mig påverkar roll-faktorn ännu mer. Rätt vinkel hjälper detta (motorn pekar åt höger), man har inte vinklad fena på så här små flyg. Om motorn pekar neråt lite på ett högvingat flyg så flåsar proppen över vingen bättre och skapar bättre lyftkraft. Nåt sånt.
4. Man kan handkasta flyget utan motorn igång och se hur det friflyger. Då kan man trimma bort det värsta så att flyget går så rakt det går.

Vikten! Ju lättare flyg, desto mindre problem, kort sagt.

488 gram väger flyget komplett med 2S-acken och metall-spinnern med folding prop.
Flyget kändes tungt, men inte helt hopplöst. Men med 2S blir dragkraften med Aero naut-propellern nästan för låg, tror jag. Inte en enda av mina propellrar fanns i motor-charten för dragkraft. Stigningen på propellrar för denna motor är väldigt låg, detta för att det är en högvarvig motor och den är gjord för multicopter. Men går man ner en tum så kan man ha flera av de 10 olika propellrarna jag har tillgängliga. Så jag tar nån propeller som hamnar på säker plats vad gäller ström och effekt. Men... metallspinner, fina nosen, folding prop... tungt och vill flyga lättare. Så jag tog bort nosen (motorkåpan) och bytte ut spinner + propeller mot endast en propeller och en mutter. Det vart genast 40-50 gram lättare. Sen behövde jag sätta på 20 gram bly på nosen för att få CG rätt. Så flyget väger ca 440 gram. Jag märkte att 3S 1300 väger mindre än 2S 2200 och att jag hade en mer passlig propeller till 3S-setup som gav mer dragkraft. Dessutom ger 3S mer flygtid, oftast. Så jag kommer satsa på 3S och en enkel propeller och hålla ner vikten. Sen efter man flugit och fått rodor-utslag rätt (för start och flygning) så kan man fundera på uppgradera motor+propeller-combon.

Är en del tänka och klura med detta... men kul är det. Tänka kan man göra fast man gör annat. ;-) Ska mäta med effektmätare hur mycket ström setupen drar samt effekt så att man håller sig inom gränserna vid fullgas. Motorn ska klara 18A max, så det är det jag ska vara försiktig med. Sen kylning, det måste jag ha koll på också. Nå, bygget fortsätter...

Jag är ute efter att premiären ska bli lugn och händelsefri. Sen när jag trimmat in flyget kan jag känna efter om jag kan uppgradera nåt för att få ett bättre flyg, som tex ack-byte, propellerbyte, mm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Mon 27 Mar 2023, 22:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har donat vidare på denna...

Vingen kunde vrida sig lite och då far ju kors-mätningen åt fanders, så jag fick fixa detta med små plywood-lister (kan visa bild sen). Har fixat ack-platsen så gott som klar. Mottagaren är på plats. Balanserat och måste fixa lite bly i nosen (men det kan jag ta bort sen när jag sätter på rätta folding propellern med alu-spinnern eftersom jag nu kör en vanlig APC-prop direkt på motorn utan motorkåpa. Detta för att jag vill ha kylning och för att jag ska kunna få modellen så lätt som möjligt och intrimmad före jag sätter på den tyngre men betydligt snyggare nosen med matchande spinner och folding-prop som väger mer. En del sändarinställningar mm. Finns lite kvar, så det händer grejer, men inte som jag kanske fotat och lagt ut. Oroar mig lite över hur jag ska handkasta den utan att den hamnar i backen...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Wed 29 Mar 2023, 20:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjar ta sig!

Satte på en APC-prop nu som på max drar 12,5A (storage-laddad LiPo dock).
Motorn klarar 18A kontinuerligt och ESCen 20A.
Så jag har ju lite mer att ta ur... måste testa lite mer men ändå hålla ner vikten, före jag premiärflyger.
Vill ju inte ha nån slö combo som gör att flyget inte far iväg ordentligt vid handkast.
Jag borde skruva bort motorn och montera den på min Trust Stand och testa motorn med alla propellrar jag har (ett drös olika som passar motorn), kanske gör det...
Men jag har ju kapat av axeln på motorn för att den ska passa fina spinnern med fina folding-proppen. Så nu kan jag ju inte fästa alla propellrar på motorn!!! Gah! Tiger Motor-axel med 4 skruvar, har nån?

Acken på plats, noskåpan borta, bly tejpat temporärt ...

Attachment:
IMG_4659.JPG
IMG_4659.JPG [ 224.02 KiB | Viewed 3129 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Wed 05 Jul 2023, 11:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Val av propeller?

Detta flyg har legat för länge nu, igen. :oops: Så jag kikade över den och såg vad som återstod inför premiärflygning.

Tex CG måste ju vara rätt... och då måste man veta vilken ack man ska ha... men då måste man veta vilken propeller och spinner man ska välja också för jag har redan räknat ut, bestämt samt skaffat motor (30 grams) och ESC (20A) som ska klara flygets vikt med marginal. Motorn kan man hitta info om vika propellrar som passar, men det är en multirotor-motor och jag ska ha den för flyg, så det var ju inte många propellrar i rekommenderade listan som jag hade nytta av, de var för stora och hade allt för låg stigning. Jag skaffade därför, för länge sedan, en massa olika propellrar för just SpeedBob för testande för att lära mig. Små propellrar kostar ju inte mycket så det var ingen stor investering. Kanske hade nån hemma också, hur som helst, de var följande:

Fasta propellrar:
- APC 6X4E Speed 400
- APC 6x5.5E Thin Electric
- APC 7x4E Thin Electric
- Tiger-Motor 6.5x3.5 plastprop
- GemFan 6x4.5

Folding props:
- APC Folding Prop 6x3F
- APC Folding Prop 7x4F
- Aeronaut CAM Carbon 7x4
- Aeronaut CAM Carbon-liknande 8x4.5

Sen skaffade jag några olika spinners också
- DuBro 1,5" vit (sån där klassisk tjock seg plast)
- Aeronaut 38 mm alu-baksida och kolfiber-look spinner, väldigt lätt
- Aeronaut 38 mm folding-spinner i alu, väldigt tung

2S eller 3S?
Efter en del CG-testande och kontrollräknande av dragkraften, totalvikten samt omöjligheten att använda luckan... så uteslöt jag 2S-ackarna. Så 3S fick det bli!!! Och efter räknande och testande mellan olika 3S-ackar så fick det bli Tattu 3S 1300mAh (tror de är 30C), har flera såna så man får flyga lite fler ggr också.

Val av spinner-propeller-combo?
Antalet kombinationer blev många, ändå!!! Jag har funderat, räknat och lärt mig en hel del. Jag vill ju att flyget ska se bra ut och då är det bara Aeronaut alu-folding-prop-spinnern som gäller. Men den är tung! Klokast i början är att hålla flyget så lätt som möjligt inför premiären, sen byta spinner-prop-combo så det blir som jag vill ha det.

Så jag började med att klura fram vilken propeller som passar bäst för premiärturen, dvs som orkar med vikten helt OK. Men det är lite svårt räkna på det, man får ändå bara "nästan-värden". Men då slutar man flumma och gissa eller lita på beräkningar som är "nästan" och testar motor + propellrar i en testbänk istället, Tyto Robotics Thrust Stand får jobba lite! :-D

Monterade motor och ESC i testbänken, började med APC 6x4E.
Man ställer in max-ström (18A klarar motorn kontinuerligt) som får användas samt max-effekt (180W klarar motorn) och max-varvtal (som propellern klarar). Sen kör man en vända, jag har inte gjort nåt script som sköter throttle-signalen utan det gör man via datorn manuellt, det räcker gott och väl för mina behov (dvs ESC-signalen). Körningen gick bra och inget max-värde nåddes. Motorn vart inte het, ESCen vart inte het, max-dragkraft 584 gram, spänningen sjönk bara 0,5 V vid fullgas, motorn drog som mest 14,5A, varvade drygt 17200 som mest (ska klara 22200 och propellern 25000) och effekten nådde som mest 170,7W. Så med tanke på dragkraften och alla värden är detta en väldigt bra kandidat till propeller. Sen har ju olika propellrar olika karaktär förstås... men denna propeller var lättast. Dessutom kör jag utan motorkåpa och utan spinner för att ha så låg totalvikt som möjligt. Det var så jag märkte att jag måste ha bly i nosen, fast acken var längst fram. Hm... men med motorkåpan, alu-spinnern med Aeronaut folding proppen så behöver jag inget bly och acken är längst fram. Helt OK!

Eftersom APC 6x4E var så nära gränserna och ändå levererade så slopade jag tester av de andra propellrarna. APC-folding-propparna är för sköra och funkade inge vidare att montera med spinner osv. Och Tiger-Motor-propellern skulle säkert funka, men den passar inte i nån spinner heller. Det var bara Alu-spinnern som passade med folding props.

Så jag testade Aeronaut alu-spinnern med Aeronaut CAM Carbon 7x4" folding propellern. Där visade det sig att effekten gick i tak på slutet och programmet avbröts automatiskt. Så vad gör man nu? Får jag inte ha en fin spinner med folding prop på SpeedBob? :-o Jodå... det var vid PWM-signal 1857 som maxeffekten nåddes, så jag kan flyga med den spinnern och den propellern (utan bly) och ställa ner max-throttle på sändaren till 1800 så har jag ändå nästan 600 grams dragkraft! :-D


Först test med APC 6x4E

Bild på Tyto Robotics med APC 6x4E-propellern.
Obs, propellern ska monteras skjutande så propellern blåser bort.
Attachment:
IMG_4804.JPG
IMG_4804.JPG [ 192.88 KiB | Viewed 2960 times ]


Jag glömde ta skärmdumpar eller bilder på själva mätprogrammet.
Men så här ser det ut när motorn är avstängd.
(Bild tagen vid mätning av annan motor).
Image

Och så filmar jag med värmekamera så jag kan gå tillbaks och se temperaturen på fartreglage, motor och även kablar.
(Bild tagen vid mätning av annan motor).
Image

Och på skoj mätte jag även med en IR-termometer med "lasersikte" för den är mer lättavläst.
Men man borde mäta medans man kör på max, det har jag inte vågat än, det är lite skrämmande att köra testbänken inomhus,
speciellt när jag testade stora propellrar tidigare i år, borde ha bättre skydd.
(Bild tagen vid mätning av annan motor).
Image

Och sen tog jag en bild på en av tabellerna som man får diagrammen från aktuellt test.
Här ser man dragkraften i gram, gick igenom helt OK.
Attachment:
IMG_4807.JPG
IMG_4807.JPG [ 223.79 KiB | Viewed 2960 times ]



Och så testen med Aueronaut-grejerna...

Attachment:
IMG_4805.JPG
IMG_4805.JPG [ 130.21 KiB | Viewed 2960 times ]


Och här ser man att programmet klippte av testet när effekten nådde 180W.
Just i denna bild ser man dock dragkraften.
Man får även ut spänning, ström, varvtal, effekt och effektivitet.
Attachment:
IMG_4806.JPG
IMG_4806.JPG [ 190.56 KiB | Viewed 2960 times ]


Sommar-status 2023!
Denna ska upp på bordet i dagarna, inte mycket kvar, ska göras flygklar inom kort!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Mon 28 Aug 2023, 22:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna har jag pysslat med lite nu och då...
Enda som återstår nu är roder-inställningar (inklusive airbrake), balanseringar, failsafes, mixningar för thr->ele och ail->rud, dual rates och expos.
Kan ha glömt nåt. Ska ha den klar nu i fall den ska flygas i helgen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Wed 30 Aug 2023, 20:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!!!

Äntligen! :mrgreen:

Började med bygget för rätt så exakt 3 år sedan (20 aug 2023). Men då jag varit insyltad i bygget så har jag gjort flyget lite extra fint med färg, snyggare bygge för bättre foton till manualen, finare klädsel (ville inte ha nån helfärgad tråkig), jag har även gjort bänktester av olika propellrar, osv. Men det blev totalt 60h!!! Hade nog fått den klar för evigheter sedan, men det ska finnas gnista och lust också. Dessutom har många pauser berott på att man låtit tankar gro så man kanske tänkt mer än byggt ibland. Om man bara bygger ihop och flyger med setup som nån annan redan har och man gör copy-paste på nån annan, då tror jag nog man fixar det betyydligt snabbare. Ska premiäras nån solig dag med svag vind i banan så att jag kan landa i högt gräs om nåt händer vid start. Nu premiäras den med lätta setupen för att få roder intrimmade, utslag med expo rätt, rätt CG, kolla temp på ESC, ack, osv. Sen ska motorkåpan på samt rätta folding propellern och fina alu-spinnern.

(Måste ju fota den nu när den är klar...)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Sun 03 Sep 2023, 09:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Foton på det färdiga flyget

Sen när det är influget sätter jag på rätt motorkåpa och spinner + folding prop-combo.

Attachment:
IMG_4935.JPG
IMG_4935.JPG [ 228.31 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4941.JPG
IMG_4941.JPG [ 228.46 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4939.JPG
IMG_4939.JPG [ 175.25 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4938.JPG
IMG_4938.JPG [ 185.39 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4936.JPG
IMG_4936.JPG [ 167.81 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4937.JPG
IMG_4937.JPG [ 151.29 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4940.JPG
IMG_4940.JPG [ 165.56 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4942.JPG
IMG_4942.JPG [ 211.29 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4943.JPG
IMG_4943.JPG [ 217.91 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4946.JPG
IMG_4946.JPG [ 230.22 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4944.JPG
IMG_4944.JPG [ 223.97 KiB | Viewed 2699 times ]

Attachment:
IMG_4945.JPG
IMG_4945.JPG [ 180.03 KiB | Viewed 2699 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SpeedBob 1060
PostPosted: Mon 30 Oct 2023, 20:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Premiärflugen 29 okt 2023!!! :mrgreen:

Jösses, 8 aug 2020 hade jag fått hem kitet. Det tog bara 3 år och nästan 3 månader från start till premiär. Det är för länge. :roll: Det roliga med detta flyg är att det är det första flyg jag byggt själv från kit (P-38an byggde jag tillsammans med JS). Blev mer taggad av kit efter man flugit nåt man byggt själv.

Flög den några varv igår med en Tattu 3S 1300mAh 30C-ack. Flög 4,5 minuter mest på halvgas för att trimma in (bara några blips på höjd) och sen för att jag var rädd om flyget. Men det flög riktigt bra! Exakt och som på räls. Och förvånad över hur sakta det ändå flög utan problem. Acken var 4,02V/cell efteråt. Så det fanns mer flygtid. Klart nöjd! Ska flyga några ackar till med den propeller jag har nu. Sen ska jag ta bort blyvikterna och sätta på motorkåpan samt alu-spinnern med folding prop.

Bra flyg! Bygg en du med.

Attachment:
SpeedBob1060Premiere29okt2023MickeM.jpg
SpeedBob1060Premiere29okt2023MickeM.jpg [ 70.09 KiB | Viewed 1224 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group