Turbin-"service" steg 1 klar!Igår trynade jag igenom vad det nu var för grejer det här...
Det går två slangar in i turbinen (under locket så att säga).
- En är startgas.
- En är bränsle.
Och två kablar:
- Kabel till varvtals-sensorn.
- Kabel till EGT-sensorn.
Jag rörde inte kablaget, det är på plats som det ska.
Men Festo-kopplingarna (tre 90-graders) och slangarna har jag bytt ut till nytt.
Gas-slangen går in i turbinen och direkt till anslutningen för gas.
Bränsle-slangen går först till en Y-koppling och sen vidare till de två andra anslutningarna.
Här började jag fundera varför det är två filter på ena anslutningen och inget filter på den andra.
Hur som, bytte slangar, rengjorde bägge filter.
Och när jag skulle ta bort sista slangstumpen som går från andra filtret till anslutningen på turbinen så såg jag att utloppet på andra filter var igensatt?!
Tog bort slangen för att kunna rengöra bättre, då såg jag att det var en metall-tråd ut genom mynningen.
WTH?! Sen såg jag att det stod Oil på denna "bränsle-anslutning" på turbinen och sen fick jag bekräftat att det var smörjningen till lagrena.
Såå, jag rengjorde detta ultrasmala-rör med Sinol och då märkte jag att det var ett rör, rann sakta igenom.
Nå, monterade ihop allt, anslöt slangar och satte på krympslang samt monterade på den blå ringen/locket/vad-det-nu-heter samt start-motorn, glödstift och kablaget för startmotor och glödstift.
Här är slangen (som ska vara inne "under locket" i turbinen).
Man ser skuggan var det där smala röret är.
Har rengjort filtrena färdigt här och bytt ut de gamla gula slangarna.
Attachment:
IMG_4898.JPG [ 90.18 KiB | Viewed 3666 times ]
Här ser man röret i slanget.
Bränslepumpen trycker ut lagom mängd bränsle genom den där.
Man fattade ju sen varför det är två filter på denna, lite smuts och det där hålet är igenkläggat på nolltid.
Hålet på det där lilla röret är otroligt smått, kanske 0,1 mm eller ännu mindre. Slangen är väl 4 mm i diameter.
Attachment:
IMG_4899.JPG [ 177.6 KiB | Viewed 3666 times ]
Ser ut som en härva med gamla kablar och slangar... nog ska jag väl få det snyggt sen.
Inte säker på att jag vill behålla MPX-kontakterna, men de är ju rätt säkra med alla stift förstås.
Får se hur jag gör...
Attachment:
IMG_4900.JPG [ 353.2 KiB | Viewed 3666 times ]
Här är de tre 90-graders Festo-kopplingarna på plats samt Y-kopplingen och de två utloppen (ena direkt till sin IN-anslutning för bränsle och den andra via bägge filter till olje-IN-anslutningen).
Attachment:
IMG_4901.JPG [ 196.45 KiB | Viewed 3666 times ]
Gas-slang "torrmonterad" samt även bränsleslangen för att se hur allt ligger.
Attachment:
IMG_4902.JPG [ 239.13 KiB | Viewed 3666 times ]
Slangarna och kablarna på plats samt krympslang som skyddar bägge slangar och bägge kablar mot skav mot vassa alu-kanterna (som jag slipade ner, sylvassa).
Attachment:
IMG_4903.JPG [ 172.09 KiB | Viewed 3666 times ]
Blå ringen monterad (ingen aning vad den heter) där start-motor-fästet är fäst med tre stänger.
Startmotorn ligger bredvid till höger, den använder centrifugal-kopplingen för att ansluta vid uppstart samt efteråt vid kylning av turbinen.
Attachment:
IMG_4905.JPG [ 166.95 KiB | Viewed 3666 times ]
Glödstiftet är ett vanligt OS A3-stift där titan-tråden lirkats ut. Har slipat koppar-brickan och satt glödstiftet på plats, har nytt om det behövs. Men detta glöder i alla fall.
Attachment:
IMG_4906.JPG [ 123.75 KiB | Viewed 3666 times ]
Turbinen i sig är nu klar!!!
Nu återstår att torrmontera den i "testbänken" så jag kan byta lite slang och återstående kopplingar samt rengöra de andra filtrena och ansluta bägge ON/OFF-ventiler (gas och bränsle) samt pumpen. Sen ansluta all elektronik och se att det är på rätt. Sen bort med turbinen igen så jag kan spola igenom den med A1 Jet Fuel för att få den ren sedan senaste start. Efter det vill jag inte ha in den inomhus, så då ska den monteras tillbaks i testbänken och göras startklar. Funkar den som den ska, så beställer jag ett Turbinator-kit!
Attachment:
IMG_4909.JPG [ 232.62 KiB | Viewed 3666 times ]