Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 22 Dec 2024, 04:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Sun 28 Feb 2021, 19:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM's turbinjetflyg

Måste ju börja nånstans. :roll:
Har en jet-turbin sedan tidigare. Eller heter det turbin-jet? Jetmotor?
Flyg hade jag, men det åkte tillbaks där det kom ifrån.
Och idag kom leveransen av bränsle (A1 Jet Fuel / Kerosin), så nu är det väl bara att börja få nåt gjort här? :lol:
Ska börja med turbinen, dvs läsa på, rigga upp test-plattformen, rengöra turbinen och se över allt och få den provkörd några liter.
Om motorn är i skick så är det väl bara att kolla upp vilka flyg som passar och skaffa ett sånt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Mon 01 Mar 2021, 21:58 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Yeaaahh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Mon 08 Mar 2021, 20:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Yeaaahh

Hur går det med din turbin och jet-flyg? Har du dom kvar? Byggtrådar nu så vi får se lite nya flyg här i forumet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Sat 27 Mar 2021, 12:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Turbinen står på byggbordet!

Efter att ha betat av ca 10 småprojekt på löd- och grovbordet så står nu turbinen där för att få sig en genomgång.
Jag skrev ut en manual för turbinen. Rätt turbin, men fel elektronik, måste hitta nån bättre, kanske jag har redan när jag tänker efter.

Det är ingen vacker testplatta, ska göra om och fästa grejerna med annat än dubbelhäftande tejp.

Attachment:
IMG_3574.JPG
IMG_3574.JPG [ 120.09 KiB | Viewed 5896 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Sun 11 Jul 2021, 19:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag när jag plockade fram denna turbin och började kika på skicket på allt... så lossnade nästan allt. Dyr dubbelhäftande tejp från Holmbergs höll inte många år. Som damm! Så jag plockade bort allt från testplattan och har börjat plocka bort all torkad tejp som fastnat i plattan. Sen ska jag montera dit turbinen på nytt och skaffa en till större tank och behålla lilltanken som headertank. Ska inte tejpa fast kablarna, utan dra dem i såna där kabelstrumpor och fästa på annat sätt. Har olja och bränsle så bara jag får detta på plats så ska jag vara testklar. :D

Attachment:
IMG_3676.JPG
IMG_3676.JPG [ 335.99 KiB | Viewed 5677 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Tue 13 Jul 2021, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jet-turbinen är på plats i testbänken igen!

Efter mödosamt slit så fick jag bort alla tejprester.
Monterade turbinen och börjat placera ut kablaget och slangarna, som INTE ska fästas med dubbelhäftande tejp denna gång.
Men jag vet inte vad som är bäst...
Ska placera ut pryttlarna och se hur jag gör det snyggt så man får rum med huvud- och headertank så man slipper ha slangen lös i bränsledunken.
Och så ska kontrollpanelen mm på plats också.
Ska nog byta ut slangar och löda om lite här och där.
Vill inte att testtillfället ska gå åt fanders för att man slarvat.
Tips jag fått är att filtret för bränslet ska monteras stående så små luftbubblor inte byggs upp och att sen en stor luftbubbla hamnar i turbinen, då blir det flameout.

Ska bli intressant se denna vid liv igen. :mrgreen:
Om turbinen går fint så blir det att söka upp flyg! 8)

Attachment:
IMG_3685.JPG
IMG_3685.JPG [ 203.34 KiB | Viewed 5671 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Sun 16 Jan 2022, 11:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna är på bordet igen!

Går igenom grejerna och lär mig mer, fått lite pepp från svenska sidan.
Och om det ska köpas flyg snart så måste jag ju testa denna först. :-D

Historik
En Tommi Vesalo i Finland har ägt den, flugit VM mm.
Enligt CS Turbine i Sverige så servade han just denna turbin 29 januari 2009.
Turbinen kom till Åland via Jussi 15 mars 2010 tillsammans med en Sabre ( viewtopic.php?f=61&t=7300 ).
Den kördes en gång på Djäkenfältet 6 juni 2010 av Jussi ( viewtopic.php?p=90599#p90599 ).
Och jag köpte allt 8 feb 2012 men tog mig aldrig tiden att göra något åt den ( viewtopic.php?f=61&t=10640 ).
2019 kontaktade jag CS Turbine-service i Sverige och fick en hel del info och tips, super! Ska kolla igenom och se vad jag bör göra före start.
Måste dokumentera lite nu så jag vet vad jag gör och i rätt ordning. :lol:

Film och bilder från 6 juni 2010 när den körs (börjar vid 4:12), bränsleslangen hoppade ur om jag minns rätt:


Attachment:
1.JPG
1.JPG [ 313.83 KiB | Viewed 5300 times ]


Attachment:
P6067327 (800x600).jpg
P6067327 (800x600).jpg [ 177.21 KiB | Viewed 5300 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Service!

Ska börja kika på att serva denna turbin... plockade bort den, igen, från test-plattformen.

Man kan skicka iväg den till CS för en ordinär service- och funktionskontroll.
Men skulle den ha varit med om en krasch under flygning och att motorn blivit skadad så behövs originaldelar och det blir svårt.
Simjet slutade för många år sedan.
Och detsamma med elektroniken, ej reparerbar och svår få tag på.

Jag fick en del tips från CS på vad jag kan göra före start, som tex spola ur/igenom motorn med oblandat bränsle för att lösa upp eventuella beläggningar och låta stå, sen igen. Fick anvisning på hur jag ska göra för att spola igenom med pumpen.
Finns även en restrictor som jag ska kolla flödet igenom (10ml på 15-30 sekunder) och här fick jag även anvisningar hur göra, lite knepigare, men kan lyckas om jag får ihop en sån testanläggning.
Rengöra filter, starta motorn med rent färskt bränsle.
Sen får vi se! Går motorn sisådär så kan jag skicka in den.

Fick även balanserings- mätprotokoll med kurvor och tabeller mm.
Sånt jag hittar där är tex varvtal på upp emot 160.000 rpm!
Och då hade motorn en dragkraft på hela 7,25 kg (det är ju mer än vad motorn ska ha!? den ska ca 5,44 kg, hm).
Finns sen ett ISA-korrigerat värde som är 6,92 kg och det är ju ändå rätt bra.
Körtid beroende på dragkraft på en liter bränsle: 18,2 minuter om lallar runt på tomgång, fullgas 3min46 sek.
Osv en massa info.

Funderar på se över lödningarna och kontakterna på det som finns också.
Är egentligen inte mycket grejer en turbin-setup består av.

Attachment:
IMG_3962.JPG
IMG_3962.JPG [ 239.73 KiB | Viewed 5277 times ]


Attachment:
IMG_3963.JPG
IMG_3963.JPG [ 158.64 KiB | Viewed 5277 times ]


Attachment:
IMG_3964.JPG
IMG_3964.JPG [ 371.53 KiB | Viewed 5277 times ]


Attachment:
IMG_3965.JPG
IMG_3965.JPG [ 159.37 KiB | Viewed 5277 times ]


Attachment:
IMG_3966.JPG
IMG_3966.JPG [ 211.77 KiB | Viewed 5277 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Locket mm borttaget!

Så va turbinen öppnad!
Lite klur då jag inte hade någon anvisning.
Fanns inga skruvar, men efter att ha använt lite mental träning så insåg jag att man kunde hålla i bakstycket i ett fast grepp på elmotorhuset samtidigt som man höll i blå kåpan och börjae rotera den åt fel håll... så lossnade allt. Motorn ligger utanför med sin koppling.
Attachment:
IMG_3967.JPG
IMG_3967.JPG [ 214.16 KiB | Viewed 5273 times ]


Och under blå kåpan ser det ut så här.
"Servo"kabeln går till varvtalsgivaren, det lilla kretskortet.
Gröna kabeln som syns bättre på en bild längre ner är till tempgivaren som är på utblåset.
Gula slangen, dvs gasen går alltså in på ett ställe där gasen flåsas in i turbinen med fart och får den att rotera och så tänder man på med glödstiftet så blir det som en gasolbrännare som får fart på turbinen.
Bränslet däremot går till en splitter.
Från den går det vidare till en Festo-koppling på motsvarande sida.
Och den andra går till restrictorn, vidare till ett filter (som är under varvtals-givaren) och sen in i turbinen via en mindre Festo-koppling (ingen aning vad denna är till för, fin-för-förbränning?).
Attachment:
IMG_3968.JPG
IMG_3968.JPG [ 234.9 KiB | Viewed 5273 times ]


Bakändan på turbinen ser ut så här förresten.
Lite dammig, så det ska rengöras.
Attachment:
IMG_3969.JPG
IMG_3969.JPG [ 196.46 KiB | Viewed 5273 times ]


Och så var slangarna bortkopplade!
Rengjorde allt då det var så skitigt.
Attachment:
IMG_3971.JPG
IMG_3971.JPG [ 199.23 KiB | Viewed 5273 times ]


Och nu gäller det fundera ut hur jag ska få igång pumpen och koppla in den direkt på turbinens interna bränsleanslutningar så jag kan spola kanalerna.
Intressant detta.
Men efter jag kommit så här långt så insåg jag att jag inte vill spola något bränsle genom den inomhus... A1 Jet Fuel luktar ilsket!!!
Så bara jag får igång elektriska bränslepumpen så är jag redo att spola.

Och sen va det ju restrictorn, den där som er ut som ett filter till höger (lite ner) på bilden där slangarna är kvar än.
Den ska kontrolleras att den släpper igenom rätt mängd bränsle under en viss tid på ett visst tryck, det blir utmaningen.
Får nog bli lite varmare innan jag gör detta, får göras i garaget.
Men det är på god väg nu i alla fall.
Tills dess hinner jag läsa på och göra en "checklista" och lära mig mer om turbiner.
Synd bara att det är så "vintrigt" ute fortfarande.... vill ju göra detta nu.
Funderar på om jag borde byta ut bränsleslangarna också, de är väldigt styva.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 13:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Nu börjar det bli lite varmare ute, så nu kan man ta sig an att skölja igenom turbinen för att få bort beläggningar. Måste också få till en beställning och få hem nya slangkopplingar då de lär ska vara så gott som engångs-grejer, i alla fall för bränsle. Man vill inte ha läckande bränsle utanför brännkammaren. Och om motorn beter sig som den ska så blir det att få tag på flyg. Ja det var ju det där med flyg... och det har jag redan bestämt. Den kommer beställas i slutet på sommaren eller i höst så det blir ett vinterbygge. Kommer bli en trainer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's turbinjetflyg
PostPosted: Tue 08 Aug 2023, 20:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Turbin-"service" steg 1 klar!

Igår trynade jag igenom vad det nu var för grejer det här...

Det går två slangar in i turbinen (under locket så att säga).
- En är startgas.
- En är bränsle.
Och två kablar:
- Kabel till varvtals-sensorn.
- Kabel till EGT-sensorn.

Jag rörde inte kablaget, det är på plats som det ska.
Men Festo-kopplingarna (tre 90-graders) och slangarna har jag bytt ut till nytt.

Gas-slangen går in i turbinen och direkt till anslutningen för gas.

Bränsle-slangen går först till en Y-koppling och sen vidare till de två andra anslutningarna.
Här började jag fundera varför det är två filter på ena anslutningen och inget filter på den andra.
Hur som, bytte slangar, rengjorde bägge filter.
Och när jag skulle ta bort sista slangstumpen som går från andra filtret till anslutningen på turbinen så såg jag att utloppet på andra filter var igensatt?!
Tog bort slangen för att kunna rengöra bättre, då såg jag att det var en metall-tråd ut genom mynningen.
WTH?! Sen såg jag att det stod Oil på denna "bränsle-anslutning" på turbinen och sen fick jag bekräftat att det var smörjningen till lagrena.
Såå, jag rengjorde detta ultrasmala-rör med Sinol och då märkte jag att det var ett rör, rann sakta igenom.
Nå, monterade ihop allt, anslöt slangar och satte på krympslang samt monterade på den blå ringen/locket/vad-det-nu-heter samt start-motorn, glödstift och kablaget för startmotor och glödstift.

Här är slangen (som ska vara inne "under locket" i turbinen).
Man ser skuggan var det där smala röret är.
Har rengjort filtrena färdigt här och bytt ut de gamla gula slangarna.
Attachment:
IMG_4898.JPG
IMG_4898.JPG [ 90.18 KiB | Viewed 3665 times ]


Här ser man röret i slanget.
Bränslepumpen trycker ut lagom mängd bränsle genom den där.
Man fattade ju sen varför det är två filter på denna, lite smuts och det där hålet är igenkläggat på nolltid.
Hålet på det där lilla röret är otroligt smått, kanske 0,1 mm eller ännu mindre. Slangen är väl 4 mm i diameter.
Attachment:
IMG_4899.JPG
IMG_4899.JPG [ 177.6 KiB | Viewed 3665 times ]


Ser ut som en härva med gamla kablar och slangar... nog ska jag väl få det snyggt sen. :-)
Inte säker på att jag vill behålla MPX-kontakterna, men de är ju rätt säkra med alla stift förstås.
Får se hur jag gör...
Attachment:
IMG_4900.JPG
IMG_4900.JPG [ 353.2 KiB | Viewed 3665 times ]


Här är de tre 90-graders Festo-kopplingarna på plats samt Y-kopplingen och de två utloppen (ena direkt till sin IN-anslutning för bränsle och den andra via bägge filter till olje-IN-anslutningen).
Attachment:
IMG_4901.JPG
IMG_4901.JPG [ 196.45 KiB | Viewed 3665 times ]


Gas-slang "torrmonterad" samt även bränsleslangen för att se hur allt ligger.
Attachment:
IMG_4902.JPG
IMG_4902.JPG [ 239.13 KiB | Viewed 3665 times ]


Slangarna och kablarna på plats samt krympslang som skyddar bägge slangar och bägge kablar mot skav mot vassa alu-kanterna (som jag slipade ner, sylvassa).
Attachment:
IMG_4903.JPG
IMG_4903.JPG [ 172.09 KiB | Viewed 3665 times ]


Blå ringen monterad (ingen aning vad den heter) där start-motor-fästet är fäst med tre stänger.
Startmotorn ligger bredvid till höger, den använder centrifugal-kopplingen för att ansluta vid uppstart samt efteråt vid kylning av turbinen.
Attachment:
IMG_4905.JPG
IMG_4905.JPG [ 166.95 KiB | Viewed 3665 times ]


Glödstiftet är ett vanligt OS A3-stift där titan-tråden lirkats ut. Har slipat koppar-brickan och satt glödstiftet på plats, har nytt om det behövs. Men detta glöder i alla fall.
Attachment:
IMG_4906.JPG
IMG_4906.JPG [ 123.75 KiB | Viewed 3665 times ]


Turbinen i sig är nu klar!!! :-D
Nu återstår att torrmontera den i "testbänken" så jag kan byta lite slang och återstående kopplingar samt rengöra de andra filtrena och ansluta bägge ON/OFF-ventiler (gas och bränsle) samt pumpen. Sen ansluta all elektronik och se att det är på rätt. Sen bort med turbinen igen så jag kan spola igenom den med A1 Jet Fuel för att få den ren sedan senaste start. Efter det vill jag inte ha in den inomhus, så då ska den monteras tillbaks i testbänken och göras startklar. Funkar den som den ska, så beställer jag ett Turbinator-kit! :mrgreen:
Attachment:
IMG_4909.JPG
IMG_4909.JPG [ 232.62 KiB | Viewed 3665 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group