Slipat lite kanterJag har ju inte någon motor eller spinner än så jag vet inte hur nosen blir.
Men jag kunde grundslipa övre sidokanterna i alla fall och sen när jag får motorn på plats så
vet jag var spinnern hamnar och kan slipa så kroppens fyrkantiga form med runda hörn övergår
till en cirkulär form i nosen som matchar spinnern. Senare bekymmer, måste bestämma motor
nu och få den mm beställt.
Attachment:
IMG_3384.JPG [ 132.72 KiB | Viewed 14650 times ]
(Jag glömde nämna det tidigare, men kolfiberstagen är 2 mm i diameter (om jag minns rätt)
och jag slipade dem lite på utsidan och sen limmade in dem i linkarna med Medium CA.)
Slipade även övre kanterna i bakändan hela vägen från bakre vingsäteskanten och hela vägen bak.
Attachment:
IMG_3385.JPG [ 97.33 KiB | Viewed 14650 times ]
Här ser man även min lösning på sidoroderrör med kolfiberstagen.
Attachment:
IMG_3386.JPG [ 124.94 KiB | Viewed 14650 times ]
Slipade även framkanterna på stabilisatorn och fenan runda.
Anpassade höjdrodrets längd så det passar in i stabilisatorn.
GångjärnFunderade på gångjärn och jag behövde något som inte är för klumpigt men inte heller orsakar flutter.
Så det blev SIG plastgångjärn som jag klippte i 25x14mm bitar. Längden kommer anpassas för de
behöver inte gå så djupt in. Och bredden kommer jag minska till 12mm för det blev kanske lite trögt.
Placeringen av gångjärnen så måttade jag in. 5 mm från yttre kanterna. Sen mätte jag hur många
mm det var mellan dem och räknade lite så att de kunde placeras exakt på samma avstånd från varandra.
Ja ni förstår. Så det blir symmetriskt/fördelat och snyggt.
Provmonterade gångjärnen.
Attachment:
IMG_3387.JPG [ 177.9 KiB | Viewed 14650 times ]
Bygga stjärten först eller klä först?Jag satt några sekunder och funderade på om jag skulle göra som vissa ARFer eller som vissa byggare
på svenska sidan gjort nu med stabilisator och fena.
- ARF-style = klätt fena och stab skilt, sen skurit bort klädseln och limmat fast.
- Och som andra har gjort så har de även satt in en trekantlist som stöd mot fenan på var sida.
De har klätt fenan, stabben och dessa trekantlister före de limmat allt på plats. Det funkar ju.
Men jag provar nåt annat... jag limmar allt på plats först (fena, stabilisator, lister och allt fast på flyget,
sen klär jag och klär enligt Great Planes-principen.Dvs allt byggs på plats och ser till att det är vällimmat
och sitter fast samt att trekanslisterna slipas till och hela fenan samt stabbe sitter fint mot kroppen. Sen
när man klär så klipper man till remsor för att täcka över skarver och andra ojämna lister som tex trekants-
listerna (om det behövs) och sen klär man de fenan och stabben. Då blir allt enhetligt. Men om det är enklast?
Mja... nå, jag har klätt såna ytor förr och det har gått bra, så jag tror på mig själv.
Så jag limmade fast fenan i stabilisatorn och såg till att fenan är 90 grader mot stabilisatorn, som steg 1.
Attachment:
IMG_3388.JPG [ 175.76 KiB | Viewed 14650 times ]
STATUS 6 december 2020: Väntar fortfarande på motorsetupen mm som beställdes i oktober...