Sicken tur, efter en kvart så lossnade allt med WD-40, motorn går nu runt i alla fall.
Stiftet ser bra ut till och med. Och jag hade tur att förgasarens throttel-spjäll inte hade ärgat fast.
I denna heli är motorns väsentliga delar inbyggda i en fläktkanal så man kommer inte åt insuget alls utan att ta isär en del.
Nämnde jag att det är dragstart på denna heli?
Vad gäller bränsle...
Det är en OS Max 28F (det är en Super Tigre i den som Borg har).
Jag har antecknat 72-75%M (2-5%N) eller 62%M (15%N) samt 23% Castor Oil.
Jag vet inte vad det innebär... vad hände med 5-15% Nitro?
Hur som, hittade manualen på nätet.
Inkörning max 5% nitro och inte mindre än 20% castor oil.
Antar att den är inkörd för helin va beg... vi säger så (jag har inte 5% nitro-bränslen), 10% är minimum jag har.
Jag gillar en mening i manualen gällande om man flyger och märker att den börjar gå snålt, då ska man (det står i den här ordningen): Stäng throttlen, landa, öppna nålen lite, flyg igen. Jag skulle vilja se det i verkligheten.
Hur som... det står att man helst endast ska använda castor oil (mineralolja) och helst inte syntetisk.
Men man kan använda blandat med syntetisk olja men då måste man använda fetare blandning eftersom syntetisk olja inte smörjer lika bra.
I texten står det att man ska använda minst 20% olja. Men i alla tabeller i samma manual står det 23%. Bra korrekturläst eller genomtänkt.
Inget bränsle idag har så mycket olja. Det är mest 15-17% som är vanligast.
Men om jag tar ett bränsle som innehåller mineralolja och syntetisk olja så ska det ju gå bra.
Nya bränslen har bättre oljor har det sagts på andra forum och då behöver det inte vara 20%+.