Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: tis 18 feb 2020, 02:57

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: tis 11 feb 2020, 23:34 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RENOVERING - Vario Benzin Trainer
Som sen ska monteras i en skala-heli...

Äntligen har jag en Vario!!! :mrgreen: Har velat ha en hur länge som helst, har varit ett av mina mål inom RC-heli. Har funderat länge på att köpa en ny (skala-heli) och räknat på det en hel del, men sen börjat fundera på att det skulle vara bättre att skaffa en Vario-trainer först. Men de växer ju inte på träd direkt och en ny trainer kostar 1300€ (bara ram + huvudrotor + stjärtrotor + motor... dvs ingen elektronik eller något av allt det andra) så det har inte lockat, för en trainer.

Varför har jag inte skaffat en tidigare? Dels för att jag vill bli av med andra helikoptrar före (hmjo jag vet, inte gått så bra :roll: ), dels för att jag inte känt mig redo för en bjässe (den är större än min JR Ergo Z230, men Vario har alltid klingat högst för mig), dels för att jag inte kunnat bestämma mig för vilken av alla modeller jag vill ha. De är inte direkt billiga om man kikar på de större eller de med jet-turbin så de får helt enkelt vänta :lol: . Denna Vario har länge varit deras minsting, men nu 2020 har de även börjat med 600-size. Vario har både glöd-, bensin-, el- och turbin-motorer. Jag ville också börja med en enkel Vario för att komma igång och bekanta mig med dem från grunden vad gäller komponenter, heli-bensinmotorer, osv. Egentligen vill jag ha en Airbus H145-T2 (samma som flyger på Åland nu), men den finns bara i en skala och den är större än denna samt att den har en fenestron i stjärten och priset med el är just under 5-siffrigt, men med turbin så är det direkt 5-siffrigt. Så hmja, inte direkt lämplig första-Vario.

Vario har egentligen tre sätt för skala-helibyggen. Det ena är att montera en Vario-trainer i ett skal, som man gör med alla andra mindre skala-helisar. Det andra är att man använder en Align-trainer för deras Align-anpassade skal. Men det tredje är det absolut mest skala-lika man kan gå på och det är att man skaffar Vario-mekanik för Vario-skal för där har de byggt mekaniken så den i stort sett hamnar där mekaniken är på en heli, dvs under doghouse't, ovanpå alltså. På det sättet blir hela cockpit fri från heli-delar och man kan bygga helin väldigt skala-lik.

Hur som helst, jag kom över en ledsen småskadad Vario Benzin Trainer som använts för flygfoto samt filmning i en firma i fastalandet med någon variant av hävare gimbals och kameror, har sett lite filmer och det var rätt så stabilt trots allt. Flygtiden förstod jag att var runt 1h max 1h10 min med de tre tankarna ombord. Förstod att den vägde 11 kg med all utrustning (dvs med gimbal och kamera). Zenoah 270-bensinmotor och tre pipor att välja mellan, 5 Align-servon och ett Futaba, Governor, 3DR Pixhawk med telemetri, PM och GPS mm, antikollision- navigation- och landningsljus samt strobe, FPV med kamera och VTX samt OSD, en del reservdelar och säkert nåt till jag glömt.

Det finns tydligen flera varianter på Vario Benzin Trainer. Eller optioner. 10 eller 12 mm huvudaxel. Kort eller lång bom med korta (1680mm) eller långa blad (1780mm). Äldre trainern med trälåda för servona och den nyare med servona på ramen om jag fattat rätt. Detta är den äldre, men den är uppgraderad för den har nån glasfiber-ram framtill eller vad det nu är, men fyra servon är i en liten träram ovanpå det. Finns säkert fler alternativ men de har jag inte koll på just nu.

Helin har varit med om nåt för huvudrotorn är skadad (som ska bytas), måste kolla lite mer vad som hänt (har bara hittat en lite böjd plåt hittills på ramen).

Haken var att säljaren ville bli av med ett nytt trebladigt huvud samt nya blad. Ett sådant innebär mindre vibrationer vilket är speciellt bra om man ska filma. Men jag ska ju inte filma, fast jag har ett PhotoShip One 2XPT liggandes. Vad ska jag då med ett trebladigt huvud till?! Nåja, köpte rubbet och så kom jag på att jag alltid gillat Hughes/Schweizer 300/296 som har bensinmotor på riktigt och den har ju 3-bladigt huvud! En heli där man ser mycket av tekniken. Så planen blir nu att renovera Trainern, sätta på elstarter och skaffa skala-skalet samt detaljer och bygga en sådan senare. :-)

Vario Benzin Trainern passar i alla Varios bensin-skal med lite variation på axel-diameter för de med kraftigare rotorhuvuden och större skalor. Det lustiga är att det finns Benzin-trainers med el idag. Bensin är option. Undras vad Benzin står för... Det finns el-konverteringskit till befintliga benzin-trainers. Glöd- och bensinmotorerna börjar försvinna från Vario. El tar mer och mer över, dessutom är det väldigt populärt med el eftersom det låter mest skalalikt men bökigt gömma de stora 6S-batterierna som behövs samt att flygtiden är kort. Jet-turbin luktar gott, har längre flygtid och det ÄR ju trots allt turbin... men de låter mycket så tex flappandet hörs knappt och skala-lika ljudet blir inte lika bra som med el, tydligen.

Nedan en bild jag tog efter uppackningen. Ställde en Align T-Rex 450 bredvid för att visa storleksskillnaden. Jag har en del närbilder också, lägger upp dem senare. Men nu är helin redan så gott som helt nedmonterad :lol: så att jag kan börja rengöra, gå igenom delarna, byta ut något samt se om något annat ska beställas.

:D

Bilaga:
IMG_2959.JPG
IMG_2959.JPG [ 231.65 KiB | Visad 68 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: ons 12 feb 2020, 21:40 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite bilder före den slaktas

Motorn, en Zenoah 270nånting... närmare koll på den senare (denna är större än original tror jag, de var 23cc)
Bilaga:
IMG_2960.JPG
IMG_2960.JPG [ 160.85 KiB | Visad 59 gånger ]


Det var en FPV-kamera under huven
Bilaga:
IMG_2961.JPG
IMG_2961.JPG [ 132.85 KiB | Visad 59 gånger ]


Innehållet i huven... en del av LEDarna (starkt landningsljus i nosen samt fyra andra LEDar), OSD, nån brygga, GPS, mm. Det svarta är kolfiberduk.
Bilaga:
IMG_2962.JPG
IMG_2962.JPG [ 221.2 KiB | Visad 59 gånger ]


Ett märkligt kretskort som skyddats med nåt vitt lim eller silikon/sikaflex?! Är faktiskt drivningen till stroben, äkta strobe! Stjärtservot syns också, bra servo!
Bilaga:
IMG_2963.JPG
IMG_2963.JPG [ 239.65 KiB | Visad 59 gånger ]


Ovandelen, där ligger 3DR telemetrin Stroben ses här också. Samt de två extra-tankarna för att komma upp i längre flygtid med 11 kg heli (med stor kamera och gimbal).
Bilaga:
IMG_2964.JPG
IMG_2964.JPG [ 224.12 KiB | Visad 59 gånger ]


Servona för cykliska i en träram (jo trä).
Bilaga:
IMG_2965.JPG
IMG_2965.JPG [ 219.77 KiB | Visad 59 gånger ]


Pixhawken och kabelhärva mm (controllern som använts som 3-axligt gyro och mycket mer)
Bilaga:
IMG_2966.JPG
IMG_2966.JPG [ 238.52 KiB | Visad 59 gånger ]


Främre ramen där huvudtanken är mm.
Bilaga:
IMG_2967.JPG
IMG_2967.JPG [ 174.64 KiB | Visad 59 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: tor 13 feb 2020, 21:27 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer bilder på objektet före slakt...

En av ljuddämparna, man ser remdrevet under.
Bilaga:
IMG_2968.JPG
IMG_2968.JPG [ 205.56 KiB | Visad 53 gånger ]


En 3DR-GPS på stabben.
Bilaga:
IMG_2969.JPG
IMG_2969.JPG [ 174.85 KiB | Visad 53 gånger ]


Stjärten med kolfiberbladen.
Bilaga:
IMG_2970.JPG
IMG_2970.JPG [ 133.51 KiB | Visad 53 gånger ]


Huvudtanken, lite slangar och en del kablar samt governorn (varvtalshållaren), BEC, tankingsnippel.
Bilaga:
IMG_2971.JPG
IMG_2971.JPG [ 276.23 KiB | Visad 53 gånger ]


Throttle-servot, strömbrytare för LEDarna samt några feta keramikmotstånd för att ta ner spänningen från 6S för vissa LEDar.
Bilaga:
IMG_2972.JPG
IMG_2972.JPG [ 220.4 KiB | Visad 53 gånger ]


Dämpen från andra sidan samt lite elektronik för LED-belysningen (hemmagjord sådan).
Bilaga:
IMG_2973.JPG
IMG_2973.JPG [ 270.43 KiB | Visad 53 gånger ]


Ovansidan från vänstra hållet med stöpsel för canopyn.
Bilaga:
IMG_2974.JPG
IMG_2974.JPG [ 212.52 KiB | Visad 53 gånger ]


Sen råkade jag hitta verktygen och plockade isär den.
Eftersom den kan ha mer skador och jag inte vill ha en del av allt som är på den så är det bäst göra en genomgång jag själv är nöjd med. :D
Bilaga:
IMG_2975.JPG
IMG_2975.JPG [ 358.53 KiB | Visad 53 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: fre 14 feb 2020, 22:00 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elektroniken...

Lite fler bilder från slaktdagen.

Började med att plocka bort all elektronik.
Lika bra göra schema på det under tiden, rätt mycket hembygge
så man vill inte hitta en kabel som hänger löst i luften.
Bilaga:
IMG_2977.JPG
IMG_2977.JPG [ 401.07 KiB | Visad 43 gånger ]


Och i kåpan låg resten av elektroniken.
Bilaga:
IMG_2980.JPG
IMG_2980.JPG [ 262.93 KiB | Visad 43 gånger ]


Stroben urplockad (kommer inte användas i denna heli igen).
Bilaga:
IMG_2978.JPG
IMG_2978.JPG [ 207.44 KiB | Visad 43 gånger ]


Matning från 6S LiPo till BEC vidare till railen på Pixhawken för matning av servon (kanske byter ut BEC mot en annan istället).
Bilaga:
IMG_2979.JPG
IMG_2979.JPG [ 264.8 KiB | Visad 43 gånger ]


FPV-grejerna (Kamera, OSD, VTX, GPS (Kommer inte användas igen på helin).
Bilaga:
IMG_2984.JPG
IMG_2984.JPG [ 354.89 KiB | Visad 43 gånger ]


4 st cykliska servon (Align DS615 Coreless Digital).
Bilaga:
IMG_2985.JPG
IMG_2985.JPG [ 339.55 KiB | Visad 43 gånger ]


Hembyggda LED-systemet (kommer inte heller hamna på helin igen).
Bilaga:
IMG_2986.JPG
IMG_2986.JPG [ 353.01 KiB | Visad 43 gånger ]


Governorn med throttle-servot (Futaba S3305 eller va det nu var).
Bilaga:
IMG_2988.JPG
IMG_2988.JPG [ 370.01 KiB | Visad 43 gånger ]


Pixhawk-kitet (controller + telemetri + GPS/Compass + PM + Speaker + LED-Switch) (kommer troligtvis inte att användas igen på helin)
Bilaga:
IMG_2989.JPG
IMG_2989.JPG [ 389.26 KiB | Visad 43 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: lör 15 feb 2020, 10:39 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorn

Det är en Zenoah G270RC.
Volym: 25,4cc (vet inte varför den heter 270 för, idag verkar G240 23cc och en 29cc användas mest)
Vikt: 2,1 kg
Dragstart
Tändstift: NGK CMR7H (original i alla fall)
Förgasare: WT-813A (är det en Walbro månne?)
Kraft: 2,49 hp

Varios motorer är balanserade och de verkar ha rätt bra kvalitetskontroll så det bådar gott.
Vet inte mycket om skicket på denna motor dock, men helin har ju flugit.

Mer bilder från slakttillfället...

De tre olika dämparna, vet ej skillnaden på dem och vilken jag ska använda. Kanske fler används tillsammans?!
Jag är mer ute efter tystare ljud än effekt. Denna heli användes för filmning och sånt, så den vägde som mest 11 kg, då behövdes mer kraft.
Bilaga:
IMG_2992.JPG
IMG_2992.JPG [ 247.15 KiB | Visad 32 gånger ]


Smutsig... ska nog rengöras! Dragstartens handtag är slitet, men jag har ju planer på elektrisk ombordstarter
(såg att de kostar 470€ dock, men till Hughes 300C måste man ju ha en sån, beg eller ny).
Ser att motorn är CE-märkt, så denna ska jag väl få flyga med efter 2022...
Bilaga:
IMG_2998.JPG
IMG_2998.JPG [ 227.77 KiB | Visad 32 gånger ]


Bilaga:
IMG_2999.JPG
IMG_2999.JPG [ 214.54 KiB | Visad 32 gånger ]


Bilaga:
IMG_3000.JPG
IMG_3000.JPG [ 241.72 KiB | Visad 32 gånger ]


Walbro luftfilterbox i alla fall.
Bilaga:
IMG_3001.JPG
IMG_3001.JPG [ 195.29 KiB | Visad 32 gånger ]


Ja men där står det ju Walbro!
Bilaga:
IMG_3002.JPG
IMG_3002.JPG [ 225.97 KiB | Visad 32 gånger ]


Hur kommer man åt fingerpumpen och choken när allt är i ett skal sen då...
Choken går ju att göra servostyrd, men pumpen!?
Bilaga:
IMG_3003.JPG
IMG_3003.JPG [ 244.26 KiB | Visad 32 gånger ]


Allt vad gäller tankar, slangar, filter och tankningsnippel. Det mesta ska bort.
Bilaga:
IMG_3004.JPG
IMG_3004.JPG [ 404.82 KiB | Visad 32 gånger ]


Lite lösa delar jag hittade i en låda. Remmar, huvuddrev, mm.
Bilaga:
IMG_3005.JPG
IMG_3005.JPG [ 371.02 KiB | Visad 32 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: sön 16 feb 2020, 20:08 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lösa grejer...

Lite offtopic:
Jag såg på Varios hemsida nu att de säljer ett färdigbyggt demo-exemplar av samma ambulans-heli som flyger på Åland nu, men inte samma callsign, dvs en Airbus H145-T2 med fenestron, rätt målad och allt. Men priset på dryga 14.000€ var lite mer än jag hade räknat med att en sån skulle kosta att bygga... hupps!)
https://www.vario-helicopter.biz/de/Bui ... 00855.html
Den ovan är med el, men det finns även två till med andra målningar och med turbin, men de var dyrare, 19.700€ för den dyraste.
Och dom här är ju inte största modellerna heller!!!! Vario har ännu större helikoptrar.
https://www.vario-helicopter.biz/de/Bui ... 00856.html
https://www.vario-helicopter.biz/de/Bui ... 00857.html

Hughes 300C blir lite billigare i slutänden... :lol:

Mer foton från efter slakten.

Trevliga lådor för de nya grejerna
Bilaga:
IMG_2981.JPG
IMG_2981.JPG [ 219.32 KiB | Visad 14 gånger ]


I den fanns nya 3-bladiga huvudet
Bilaga:
IMG_2982.JPG
IMG_2982.JPG [ 164.14 KiB | Visad 14 gånger ]


De tre nya bladen
Bilaga:
IMG_2983.JPG
IMG_2983.JPG [ 181.14 KiB | Visad 14 gånger ]


Kåpan vars hål ska lappas igen och sen ska allt målas, men vet ej hur än. Kolfiberdelen ska förstås vara kvar.
Bilaga:
IMG_2990.JPG
IMG_2990.JPG [ 225.89 KiB | Visad 14 gånger ]


En massa nya smådelar, har inte ens tittat på dem, bara radat upp dem så jag kan se på bilden senare. :-D
Bilaga:
IMG_2991.JPG
IMG_2991.JPG [ 191 KiB | Visad 14 gånger ]


Delar från slakten. Hälften är rätt slitet och ska bytas eller om jag klarar mig med att snygga till dem, trainern ska ju ändå slaktas igen när det är dags för Hughes 300C-skalet.
Bilaga:
IMG_2993.JPG
IMG_2993.JPG [ 308.88 KiB | Visad 14 gånger ]


Stjärtrotorn. Största jag har!
Bilaga:
IMG_2994.JPG
IMG_2994.JPG [ 243.91 KiB | Visad 14 gånger ]


Landstället, bakre är av, får se om jag köper nytt, undrar om det ska modiferas sen eller om det ska bytas ut.
Bilaga:
IMG_2995.JPG
IMG_2995.JPG [ 369.15 KiB | Visad 14 gånger ]


2-bladiga huvudrotorn som är vind och sned, får se efter nedmontering
Bilaga:
IMG_2996.JPG
IMG_2996.JPG [ 378.87 KiB | Visad 14 gånger ]


Bommen (tyckte den verkade lite klen för så stor heli, men det är mycket tjockare gods), stjärtstagen och staget för stjärtrotorn.
Bilaga:
IMG_2997.JPG
IMG_2997.JPG [ 288.81 KiB | Visad 14 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: RENOVERING - Vario Benzin Trainer
InläggPostat: mån 17 feb 2020, 19:49 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28659
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sista omgången bilder från slakten

Nästa steg är att börja rengöra alla delar och se över dem.
Det som är slut ska beställas nytt.
Sen börja montera och se hur långt jag kommer.
Siktar på att göra en eller flera beställningar nu för att få trainern flygande med 2-bladigt rotorhuvud och 1-axligt gyro för att se att allt funkar.
Sen när den beter sig skapligt så tar jag hem Hughes 300C-skalet med allt som hör till.
Under tiden jag bygger på det så ska jag byta ut gyrot till 3-axligt, lämna flybar och gå över till 3-bladiga huvudet så att jag kan flyga trainern med 3-bladigt före skalet monteras på.
Motorn funderar jag än på hur jag ska göra... snygga till den och testköra den, eller tryna lite mer.

Lite kvar att montera ner på ramen
Bilaga:
IMG_3006.JPG
IMG_3006.JPG [ 255.29 KiB | Visad 6 gånger ]


Bilaga:
IMG_3007.JPG
IMG_3007.JPG [ 237.94 KiB | Visad 6 gånger ]


Bilaga:
IMG_3008.JPG
IMG_3008.JPG [ 216.79 KiB | Visad 6 gånger ]


Bilaga:
IMG_3009.JPG
IMG_3009.JPG [ 295.44 KiB | Visad 6 gånger ]


Bilaga:
IMG_3010.JPG
IMG_3010.JPG [ 199.17 KiB | Visad 6 gånger ]


Närmar sig...
Bilaga:
IMG_3011.JPG
IMG_3011.JPG [ 303.49 KiB | Visad 6 gånger ]


Bilaga:
IMG_3012.JPG
IMG_3012.JPG [ 333.66 KiB | Visad 6 gånger ]


Bilaga:
IMG_3013.JPG
IMG_3013.JPG [ 273.98 KiB | Visad 6 gånger ]


Så där, då var det mesta slaktat! ;-)
Bilaga:
IMG_3014.JPG
IMG_3014.JPG [ 371.22 KiB | Visad 6 gånger ]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010