RENOVERING - Vario Benzin TrainerSom sen ska monteras i en skala-heli...
Äntligen har jag en Vario!!!
Har velat ha en hur länge som helst, har varit ett av mina mål inom RC-heli. Har funderat länge på att köpa en ny (skala-heli) och räknat på det en hel del, men sen börjat fundera på att det skulle vara bättre att skaffa en Vario-trainer först. Men de växer ju inte på träd direkt och en ny trainer kostar 1300€ (bara ram + huvudrotor + stjärtrotor + motor... dvs ingen elektronik eller något av allt det andra) så det har inte lockat, för en trainer.
Varför har jag inte skaffat en tidigare? Dels för att jag vill bli av med andra helikoptrar före (hmjo jag vet, inte gått så bra
), dels för att jag inte känt mig redo för en bjässe (den är större än min JR Ergo Z230, men Vario har alltid klingat högst för mig), dels för att jag inte kunnat bestämma mig för vilken av alla modeller jag vill ha. De är inte direkt billiga om man kikar på de större eller de med jet-turbin så de får helt enkelt vänta
. Denna Vario har länge varit deras minsting, men nu 2020 har de även börjat med 600-size. Vario har både glöd-, bensin-, el- och turbin-motorer. Jag ville också börja med en enkel Vario för att komma igång och bekanta mig med dem från grunden vad gäller komponenter, heli-bensinmotorer, osv. Egentligen vill jag ha en Airbus H145-T2 (samma som flyger på Åland nu), men den finns bara i en skala och den är större än denna samt att den har en fenestron i stjärten och priset med el är just under 5-siffrigt, men med turbin så är det direkt 5-siffrigt. Så hmja, inte direkt lämplig första-Vario.
Vario har egentligen tre sätt för skala-helibyggen. Det ena är att montera en Vario-trainer i ett skal, som man gör med alla andra mindre skala-helisar. Det andra är att man använder en Align-trainer för deras Align-anpassade skal. Men det tredje är det absolut mest skala-lika man kan gå på och det är att man skaffar Vario-mekanik för Vario-skal för där har de byggt mekaniken så den i stort sett hamnar där mekaniken är på en heli, dvs under doghouse't, ovanpå alltså. På det sättet blir hela cockpit fri från heli-delar och man kan bygga helin väldigt skala-lik.
Hur som helst, jag kom över en ledsen småskadad Vario Benzin Trainer som använts för flygfoto samt filmning i en firma i fastalandet med någon variant av hävare gimbals och kameror, har sett lite filmer och det var rätt så stabilt trots allt. Flygtiden förstod jag att var runt 1h max 1h10 min med de tre tankarna ombord. Förstod att den vägde 11 kg med all utrustning (dvs med gimbal och kamera). Zenoah 270-bensinmotor och tre pipor att välja mellan, 5 Align-servon och ett Futaba, Governor, 3DR Pixhawk med telemetri, PM och GPS mm, antikollision- navigation- och landningsljus samt strobe, FPV med kamera och VTX samt OSD, en del reservdelar och säkert nåt till jag glömt.
Det finns tydligen flera varianter på Vario Benzin Trainer. Eller optioner. 10 eller 12 mm huvudaxel. Kort eller lång bom med korta (1680mm) eller långa blad (1780mm). Äldre trainern med trälåda för servona och den nyare med servona på ramen om jag fattat rätt. Detta är den äldre, men den är uppgraderad för den har nån glasfiber-ram framtill eller vad det nu är, men fyra servon är i en liten träram ovanpå det. Finns säkert fler alternativ men de har jag inte koll på just nu.
Helin har varit med om nåt för huvudrotorn är skadad (som ska bytas), måste kolla lite mer vad som hänt (har bara hittat en lite böjd plåt hittills på ramen).
Haken var att säljaren ville bli av med ett nytt trebladigt huvud samt nya blad. Ett sådant innebär mindre vibrationer vilket är speciellt bra om man ska filma. Men jag ska ju inte filma, fast jag har ett PhotoShip One 2XPT liggandes. Vad ska jag då med ett trebladigt huvud till?! Nåja, köpte rubbet och så kom jag på att jag alltid gillat Hughes/Schweizer 300/296 som har bensinmotor på riktigt och den har ju 3-bladigt huvud! En heli där man ser mycket av tekniken. Så planen blir nu att renovera Trainern, sätta på elstarter och skaffa skala-skalet samt detaljer och bygga en sådan senare.
Vario Benzin Trainern passar i alla Varios bensin-skal med lite variation på axel-diameter för de med kraftigare rotorhuvuden och större skalor. Det lustiga är att det finns Benzin-trainers med el idag. Bensin är option. Undras vad Benzin står för... Det finns el-konverteringskit till befintliga benzin-trainers. Glöd- och bensinmotorerna börjar försvinna från Vario. El tar mer och mer över, dessutom är det väldigt populärt med el eftersom det låter mest skalalikt men bökigt gömma de stora 6S-batterierna som behövs samt att flygtiden är kort. Jet-turbin luktar gott, har längre flygtid och det ÄR ju trots allt turbin... men de låter mycket så tex flappandet hörs knappt och skala-lika ljudet blir inte lika bra som med el, tydligen.
Nedan en bild jag tog efter uppackningen. Ställde en Align T-Rex 450 bredvid för att visa storleksskillnaden. Jag har en del närbilder också, lägger upp dem senare. Men nu är helin redan så gott som helt nedmonterad
så att jag kan börja rengöra, gå igenom delarna, byta ut något samt se om något annat ska beställas.
Attachment:
IMG_2959.JPG [ 231.65 KiB | Viewed 3474 times ]