Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 19 Mar 2024, 04:08

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Wed 15 May 2019, 20:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höll ju på glömma själva styrningen av gimbalkameran...

Den kommer alltså titta rakt ner.

1. Sen vill man kunna styra framåt/bakåt och vänster/höger (då räcker 2-axlig kamera).
Då känns det lättast att uppåt i bilden = framåt i flygriktningen.
Och då ställer jag in så att kameran ser så långt fram det går utan att flygkroppen är i vägen.
Samma bakåt, vänster och höger.
Simpelt!
Om servo-gimbal som har kanske 90-120 graders vinkel (45-60 åt vardera håll + att kameran har sin FOV så räcker det bra).

2. Men vill man även kunna vrida kameran så måste man ha en 3-axlig kamera.
Samma sak här med framåt/bakåt och vänster/höger vad gäller hur långt man kommer utan att flygkroppen är i vägen.
Är ju servo-gimbal här med, så bilden räcker bra till åt alla håll med 90-120-servo (45-60 åt vardera håll och FOV på kameran räcker bra till också).
MEN, här blir det ju så att man kanske kommer stöta på stoppen när man vrider på kameran och sen börjar köra framåt/bakåt samt vänster/höger...

Kanske det senare blir för krångligt att styra? Eller blir det mer effektiv spaningskamera? Hur vill man se?

Alternativ 3 är att kameran alltid tittar max upp mot flygkroppen och max rakt ner. Sen vrider man kameran så man ser åt något av alla hållen, här skulle det vara 360-graders servo (dvs rundsvängande utan ändläge), men då ska ju bilden överföras också på något vis. Annars kommer man gå i botten tex rakt bakåt. En nackdel med detta alternativ är att om man följer något som man flyger emot och sedan flyger över, så måste man vrida kameran när man flyger över det, man kan ju inte följa det eftersom botten är rakt ner. (med alternativ 2 kan man följa objektet som står still på marken, men när man flugit över det så kommer man ha himlen i bilden i nederkant...

Hoh hoh...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Mon 10 Jun 2019, 20:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorfästet i detta flyg är en svart plastcylinder och inne i den finns det fyra korta st fästen för skruvar för motorn.
Motorn kan fästas med tex 4 skruvar i en av konstellationerna.
MEN, dessa hål mellan motor och fästen i cylindern är inte i närheten av varandra.
Så jag funderar på hur jag ska fästa motorn...
Det kom inte med ett motorfäste (kors).
Vad göra?
Det kommer ju aldrig med stora korsmotorfästen med större motorer jag köpt.

Det är ca 45 mm diagonalt mellan hålen i cylindern.
Och det är 25 mm diagonalt mellan hålen i motorn.

Attachment:
IMG_2591.JPG
IMG_2591.JPG [ 170.24 KiB | Viewed 6505 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Mon 30 Dec 2019, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag fick ju "psykbryt" på denna tidigare för att jag skulle bli tvungen att limma ihop hela flyget i en enda stor del pga att kolfibervingröret skulle skrota hålen i vingarna för att det var så dåligt gjutet. Lade allt i en hög och lät det vara... Orsaken till att jag köpte denna vinge var för att den var nedmonterbar. Hela pointen for.

Men... när saker ligger och skräpar i ett hörn, som tex kolfibervingröret, så samlas det ju damm där. Och damm fastnade på några fläckar på vingröret. WTH!?
Det fanns små fläckar med nåt klister här och där, tunt, som jag missat. Jag tog etanol och rengjorde vingröret samt slipade ner ändorna och vips! Nu funkar det som det ska!
Vingarna glider på fint och jag kan äntligen använda nedmonterbarheten! Woah! Det lönar sig att slänga grejerna åt sidan ett tag. 8) :mrgreen: :D

Så nu har jag börjat gå igenom alla delarna jag skaffat under året.
Största utmaningen är tyngdpunkten.
Så därför går jag först igenom alla EPO-delar och skär bort alla gjutfransar samt gjutningsjox som sticker ut och stör när jag ska klä vingen.
Och så ska alla elektronikprylarna mm gås igenom och se till att jag har allt.
Nästa steg när allt finns är att placera ut allt på flyget och luska ut i vilken ordning allt ska monteras.
En sak är säker, monterar jag som det är tänkt enligt tillverkaren så far tyngdpunkten åt fanders totalt, de har haft otur när de tänkte.
Kanske var därför det kom ut en ny modell av vingen (version 2) ganska kort efter där de har skiftat platsen för kamera och batteri (som även jag kommer göra).
Dessutom har jag satsat på 6S istället för 3-4S som tillverkaren rekommenderar, vilket gör att motorn är större och tyngre, vilket inte heller hjälper tyngdpunkten.
6S valde jag för att få längre flygtid.
Jag provade tidigare att "tejpa" fast grejerna typ där de kommer vara, men det blir på gränsen att veta var allt ska vara så det vart för flummigt.
Så nu gör jag så att jag först monterar sånt som har sin bestämda plats som servon, motor osv och monterar ihop vingen nästan helt och hållet.
Sen blir det lättare placera ut resten av grejerna stegvis.

Tänk va enkelt om man bara kunde ha satt in allt i flyget där det såg bra ut och få den flygklar... men nopp. Inte så enkelt förstås. :evil:

Den kommer ha tre kameror. En för FPV-flygning som tittar rakt fram. En för fotografering rakt ner (GoPro 7 BE). Och en tredje riktad neråt som hänger i en 3-axlig gimbal som är styrbar från marken. Den där GoPron ska kunna bytas mot en värmekamera som jag redan skaffat in, en Seek Thermal CompactPro 320x256 pix 15Hz, återkommer till den senare. Samtliga kameror ska live-feeda och man kan switcha mellan dem via en videoswitch i flyget. Men det blir två videolänkar, en för FPV-flygningen och en för kameran som tittar ner switchbart med GoPro/Seek.

Lite frågetecken återstår...
...ena kameran jag skaffade är väldigt bra, men den är tung och klumpig!!! Så den måste bytas ut.
...motorn ska fästas i motorröret, behöver en adapter, måste väl göra en egen på nåt vis
...och säkert nåt till under bygget!

Kul flyg va? :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Wed 01 Jan 2020, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Donat lite med denna...

Skurit bort alla gjutfransar så nu är alla EPO-delar klara!
Attachment:
IMG_2869.JPG
IMG_2869.JPG [ 166.12 KiB | Viewed 6368 times ]


Skar bort det ihoppressade EPO-materialet som ska föreställa "gångjärn".
Lade dit riktiga istället (ej limmade än).
Attachment:
IMG_2871.JPG
IMG_2871.JPG [ 157.1 KiB | Viewed 6368 times ]


Och så skippade jag de två analoga servona och skaffade rejäla digitala istället, Hitec D85MG (även metalgear, dubbla kullager, ny modell osv).
Attachment:
IMG_2872.JPG
IMG_2872.JPG [ 224.16 KiB | Viewed 6368 times ]


Och satt in dem i vingarna (ej slutligt fast än), men på bilden är inte servoarmarna samt stagen och roderhornen på plats:
Attachment:
IMG_2873.JPG
IMG_2873.JPG [ 201.12 KiB | Viewed 6368 times ]


Eftersom jag ska ha lampor på flyget så fick jag klura var de ska vara.
Blir två större landningsljus rakt fram, en röd saftblandare på ovansidan och en på undersidan, en röd samt blixtljus på vänster vingspets och en grön samt blixtljus på höger vinge.
Skurit spår, satt in reflektorer, limmat in kablarna, täckt över vid LEDarna med bokplast som jag gjort dubbelsidig där "fönstret" är och sen ska både vingdelar och winglets klä den där gula färgen.
Attachment:
IMG_2870.JPG
IMG_2870.JPG [ 191.75 KiB | Viewed 6368 times ]


Attachment:
IMG_2874.JPG
IMG_2874.JPG [ 132.63 KiB | Viewed 6368 times ]


Attachment:
IMG_2875.JPG
IMG_2875.JPG [ 122.23 KiB | Viewed 6368 times ]


Attachment:
IMG_2877.JPG
IMG_2877.JPG [ 106.24 KiB | Viewed 6368 times ]


Jag har även börjat matcha in motorn i motor-röret och tagit hål för motorkablarna och gjort spår för dem i bottendelen (EPO).
Jag tejpade tillfälligt på plats de grejer som har sin plats och torrmonterade för att se hur det ser ut.
Attachment:
IMG_2879.JPG
IMG_2879.JPG [ 154.69 KiB | Viewed 6368 times ]


Sen lade jag in allt som ska vara i flyget (glömde RC-mottagaren) och placerade det på såna ställen att CG blir spot on!
Attachment:
IMG_2881.JPG
IMG_2881.JPG [ 217.18 KiB | Viewed 6368 times ]


Så nu gäller det att fortsätta bygget i rätt ordning, steg för steg så att allt hamnar på sin plats.
Är en hel del prylar så det är ju bara att börja, med rätt grejer. :-D
Jag vägde allt och det väger 2250 gram, vet inte var dom där extra 250 grammen kom ifrån, jag räknade ju med 2000 gram tidigare.
Ska se om det minskar lite här och där, men det lär väl komma till också, här och där.
Hade jag hittat en mindre motor hade jag kunnat ha mindre ack, men då hade jag fått kortare flygtid istället.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SkyWalker X5-Pro SAR
PostPosted: Wed 01 Jan 2020, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev att klura på en helt annan sak nu när jag skulle kika på hur jag ska montera den 3-axliga servogimbaln i nosen, på undersidan.
Om kameran är inne i kroppen så får man begränsad sikt åt vänster/höger samt fram/bak.
Och om kameran sticker ut så får den stryk vid landning.
Så bäst är ju om kameran är gömd vid start och landning, men ute när man flyger.

Mhm...

Så jag anslöt gimbaln till en mottagare och styrde med en sändare.
Kunde då styra kameran med aileron (titta vänster/höger med ett 180-graders servo) samt elevator (titta framåt/bakåt med ett 90-graders servo) och rudder (vrida på kameran med ett 90-graders servo).
Men genom att flippa en switch vill jag kunna vrida kameran helt åt sidan (vänster eller höger eftersom det servot är 180 graders-servo).
Så jag mixade en switch så att när man flippar den så vrider den helt enkelt aileron-kanalen åt sidan, voilà! Kameran dold och skyddad! :-D

Tänkte skaffa ett 3-axligt gyro till mina FatShark HDO så att man kan styra kameran med tre skilda kanaler istället för att ha en till sändare eller bara kunna kika runt när man kör automission/cruise.

Så nu blir det så att när man aktiverat gimbaln så riktar den kameran rakt ner.
Tänk det som att du ligger i flyget och tittar rakt ner med huvudet i färdriktningen, känns mest naturligt, eller hur?
Så när man vrider runt huvudet så blir det normala rörelser som om du skulle suttit själv i flyget.
Klart smidigast! Och så får det bli i detta flyg.
Men... finns det bara 2-axliga gyron så måste jag tänka om och placera om samt byta gimbaln mot en 2-axlig som roterar samt tiltar istället (har såna gimbals så det ska lösa sig).

Nu när jag bygger detta flyg så kommer jag ständigt på förbättringar till SAR 3-flyget (som jag redan köpt)... som tex att den ska få FullHD-videolänk, borstlös gimbal istället för servostyrd, längre flygtid, osv.

Sen får man ju se hur bra en kamera klarar av rörelse, dvs att marken rör sig medans man flyger. Men flyger man lite högre upp så ska det inte vara så farligt.

Och så ska gimbaln riktas så att man ser mer framåt än bakåt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sat 04 Jan 2020, 16:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det blir en tung fågel det där :)
Men den blir nog bra ändå :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sat 04 Jan 2020, 19:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Det blir en tung fågel det där :)
Men den blir nog bra ändå :)

Bra blir det nog, har ju räknat på det... äuhm... men man får väl lita på att vingprofilen gör nytta och att den ändå är rätt stor... "stor".

Jo, den väger nog mer än den andra X5 jag byggde, men den var mindre (1180 mm vingspann och bara 26 dm2 vingyta, flygklar skulle den väga 800 gram) och den vägde 1500 gram, den flög riktigt fint.

Enligt säljessidor ska denna X5Pro 1280mm väga 1800-2500 gram flygklar (vingyta 44 dm2), så jag är ju inom det viktspannet.
Men enligt tillverkaren hemsida ska den väga 1600-2000 gram så det är ju lite skillnad, vem ska man lyssna på?!
Vet inte vad man ska tro... men nån flög den med totalvikt 3 kg om jag minns rätt, men nån raket vill man ju inte ha.
Vingytan är 44 dm2 så det blir ju 41-56 gram per dm2 enligt säljessidorna och 36-45 gram per dm2 enligt tillverkaren.

OT:
Nu är det ju så att det där ökar väl kubiskt eller om det var kvadratiskt med storleken också. Alltså en 1 m cub med 100 gram/dm2 vingbelastning kommer flyga väääldigt tungt, men en 3m Cub med 100 g/dm2 kommer flyga utan problem.
Om man jämför riktiga flyg mot RC-flyg så brukar man väl räkna med att om vingspannet delas med 2 så kan vikten delas med .... vad det nu var... ?
Alltså om en Cessna 172 med vingspann 10,92 m väger 649 kg så blir ett halvskala flyg 5,46 m (10,92 delat med 2) och vikten ska då helst bli ...? Nu minns jag ju inte hur det var längre. Hur som helst så finns det fysiska regler på detta. Om man gör en identiskt kopia av ett flyg (halvskala tex) så blir flyget proportionellt exakt hälften mindre, men vikten ska bli lättare, inte bara hälften. jah...

Nu är det ju skillnad på en vinge och ett flygs vinge. Och framförallt storleken, ju större flyg, desto mer lyftkraft per dm2 har de och därför kan vinglasten också vara högre per dm2.

Men några RC-exempel... (mina värden)
Min Yak 54 50cc har en vingbelastning på 105,3 g/dm2 och kubiska vinglasten 12,3 (se nedan), vilket är lite högt för aerobatic.
Min gula Cub har en vinbelastning på 60,5 g/dm2. Den är som en drake.
Min P-38 har en vinbelastning på 85 g/dm2 (är lite tungt för så litet flyg).
Ninox = 38 g/dm2 (det är ju en vinge, men den är rätt så lätt också, har ingen FPV, bara en kamera som tar bilder + lätt APM-kit)
Mini SkyWalker = 41,7 g/dm2 som är rätt tungt för så liten modell, men den flyger bra ändå.
Caipirinha 1 = 36,6 g/dm2 (men det flyget är extremt lättat nu också, och mindre än X5Pro samt Ninox)

Det finns ju ett väldigt bra diagram att räkna med också, brukar jag göra.
Bra ha koll på vingbelastning, men det finns även kubisk vingbelastning:
http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm
Glider<4,Trainer6-7,Aerobatic9-10,Scale12-13,Racers15+
Brukar kika i detta diagram också:
http://www.theampeer.org/CWL/fig2.jpg

SkyWalker X5 jag byggde förr, 1500 gram totalvikt flygklar och 26 dm2 vingyta = 1500/26 = 58 g/dm2.
Hur som helst så tycker jag att vingbelastningen borde gå? Alltså 2250 gram / 44 dm2 = 51 g/dm2, för X5Pro.

Det var så jag tänkte när jag skulle ha X5Pro att väga 2000 gram. :-D
Men det ska ju ändå gå, fast den blir tyngre.
Fattar dock inte vad det är som väger 250 gram mer... måste se över vad jag räknat. Jag har redan lättat flyget lite så borde vara mindre vikt nu, pyttelite iaf.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Fri 10 Jan 2020, 19:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Småfixat lite till...

Blir nån minut nu och då.

Skurit ur och fixat pitot-röret på plats.
Attachment:
IMG_2884.JPG
IMG_2884.JPG [ 144.75 KiB | Viewed 6303 times ]


Detsamma med landningsljusen.
Attachment:
IMG_2885.JPG
IMG_2885.JPG [ 118.08 KiB | Viewed 6303 times ]


Och CPU-platsen är på plats (bild ovanifrån, underifrån och med locket på (undersidan)).
CPUn ska vara på undersidan.
Attachment:
IMG_2886.JPG
IMG_2886.JPG [ 145.98 KiB | Viewed 6303 times ]

Attachment:
IMG_2887.JPG
IMG_2887.JPG [ 154.11 KiB | Viewed 6303 times ]

Attachment:
IMG_2889.JPG
IMG_2889.JPG [ 96.91 KiB | Viewed 6303 times ]


Plats för FPV-kameran i nosen.
Attachment:
IMG_2890.JPG
IMG_2890.JPG [ 128.47 KiB | Viewed 6303 times ]


Andra kameran som är i gimbal i nosen (undersidan).
Attachment:
IMG_2891.JPG
IMG_2891.JPG [ 282.09 KiB | Viewed 6303 times ]


Minskat ner och lagt nya hål i alu-motorfästet för motorn (tack Jussi för alu-delen).
Attachment:
IMG_2913.JPG
IMG_2913.JPG [ 311.31 KiB | Viewed 6303 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sun 12 Jan 2020, 19:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Donat vidare...

Motor fast på motorfäste som nu är fast i motorörret och allt detta är limmat på plats i bottendelen.
Propellern på för att se hur ser ut. Måste göra en stop-grej (alu-spärr) så bladen inte går för långt fram.
Byter nog ut spinnern mot en låsbricka och vanlig mutter.
Attachment:
IMG_2917.JPG
IMG_2917.JPG [ 238.5 KiB | Viewed 6290 times ]


Klätt rodrena.
Attachment:
IMG_2919.JPG
IMG_2919.JPG [ 160.47 KiB | Viewed 6290 times ]


Klätt bägge winglets och målat lite svart rund LEDarna för att skarven skulle se bättre ut.
Attachment:
IMG_2918.JPG
IMG_2918.JPG [ 225 KiB | Viewed 6290 times ]


Winglets på plats.
Attachment:
IMG_2920.JPG
IMG_2920.JPG [ 64.29 KiB | Viewed 6290 times ]


Attachment:
IMG_2921.JPG
IMG_2921.JPG [ 80.8 KiB | Viewed 6290 times ]


Provmonterat servona och förlängt LED-kablarna samt försänkt kablarna.
Attachment:
IMG_2927.JPG
IMG_2927.JPG [ 140.49 KiB | Viewed 6290 times ]


Eftersom vingarna går att ta bort och jag inte vill ha lösa kablar med kontakter mellan vingar och kropp, så har jag fixat MPX-kontakter på plats.
Attachment:
IMG_2926.JPG
IMG_2926.JPG [ 289.21 KiB | Viewed 6290 times ]


Provmonteringsdags igen.
Det gör jag för att planera nästa bunt kommande steg som ska utföras.
Har tagit bort material men även fört till... väger fortfarande 2250 gram.
En fördel är att kameran hamnar i utrymmet bakom ackarna nu, som jag ville ha det från början, inte under ackarna.
Attachment:
IMG_2928.JPG
IMG_2928.JPG [ 231.91 KiB | Viewed 6290 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sun 19 Jan 2020, 11:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Värmekamera

Införskaffades en Seek Thermal Compact Pro FF USB-C 320x240 15Hz 32FOV.
Varför inte motsvarande FLIR One Pro för mobiltelefon/surfplatta?
För att FLIR har bara hälften av upplösningen (160x120) för samma pris. 160x120 gör att man ser en människa uppifrån på max ca 40 meter, allt flyter ihop.
Men FLIR Duo hade vart fin eftersom den är stor som en GoPro med livefeed, den kostar dock nästan det dubbla (1000€), men den har också bara 160x120 upplösning och hopplös få tag på, gammal.

Jag tänkte i första hand använda Seek till en Samsung Galaxy Tab för att tryna runt inomhus (har testat flera olika hus mm redan och är mycket nöjd), samt utomhus.
Men även att få upp den i en multicopter för tex takinspektioner men även för flyg, om den klarar rörelser.
Har bara småtestat utomhus på en människa på avstånd och den ser rätt bra faktiskt.

Attachment:
IMG_2755.JPG
IMG_2755.JPG [ 119.08 KiB | Viewed 6249 times ]


Attachment:
IMG_2756.JPG
IMG_2756.JPG [ 162.17 KiB | Viewed 6249 times ]


Några exempel på bilder jag tagit. Sorry att bilderna vart liggande här i inlägget.
Det finns många olika sätt att ta bilderna på och det gäller hitta rätt temperaturskala för det man ska fota eller filma.
Det gäller också att ha rätt mätmetod inställd, så det är lite pulande för att hitta rätt, beror helt på vad man fotar/filmar.

Första bilden tog jag på ett elvärme-element under ett fönster.
Kameran är perfekt att hitta kallras, läckor vid fönster och dörrar, dålig isolering osv inomhus.
Attachment:
img_thermal_1574188167070.jpg
img_thermal_1574188167070.jpg [ 273.79 KiB | Viewed 6249 times ]


Efter jag flög HK450 så tog jag en bild för att se hur varm acken var.
Attachment:
img_thermal_1577103741649.jpg
img_thermal_1577103741649.jpg [ 239.84 KiB | Viewed 6249 times ]


Tog en bild på Yngve när han flög. Dock var det lite svårt att hitta tempskalan där eftersom han varit ute en stund och ytan på kläderna börjat få samma temp som luften.
Men ansiktet är svart så skulle man ändrat tempskalan lite (den kan göra det automatiskt också) så skulle man se bara ansiktet tydligt, om han vänt sig mot mig.
Attachment:
img_thermal_1578659935656.jpg
img_thermal_1578659935656.jpg [ 280.91 KiB | Viewed 6249 times ]


Och på över 50 m avstånd ser en person ut så här med amber-läget.
Skulle ha kunnat justera mätmetoden/tempskalan lite mer så hade bakgrunden som var kallare att bli mörkare så Yngve hade synts tydligare. Eller vargen...
Attachment:
img_thermal_1578659663671.jpg
img_thermal_1578659663671.jpg [ 343.53 KiB | Viewed 6249 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sun 19 Jan 2020, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget fortsätter i sakta mak

Dragit klart kablarna i vingarna och lött fast dem i MPX-kontakterna.
(mjo jag gjorde dem olika i misstag, ena vingen har hona, andra har hane, de skulle varit hane bägge båda, men nu kan man inte vålda fel i alla fall)
Även limmat fast svarta plast-ändorna i vinghalvorna (viktigt rugga upp bägge ytor före man limmar, gäller alltid om det är glatt/blankt).
Attachment:
IMG_2938.JPG
IMG_2938.JPG [ 130.53 KiB | Viewed 6241 times ]


ESCen är ihoplödd med motorn och på plats placerad så den kyls fast den inte kommer gå särdeles varmt.
Attachment:
IMG_2939.JPG
IMG_2939.JPG [ 145.03 KiB | Viewed 6241 times ]


Airspeed-sensorn är på plats. Skillnad på dynamiska och statiska trycket mellan de två rören från pitot-röret så man måste alltid kolla att man får det rätt.
Attachment:
IMG_2940.JPG
IMG_2940.JPG [ 149.95 KiB | Viewed 6241 times ]


Har också bestämt mig för att förenkla planerna med de tre kamerorna + videosändare + videoswitch osv.
Det blir så att GoPro eller Seek görs klar före start och får filma eller fota under hela flygningen.
FPV-kameran blir i nosen riktad framåt för piloten.
Gimbal-kameran blir i gimbaln riktad neråt för den som "övervakar" eller vad man ska kalla det.
Sen finns det fem alternativ på flygning:
1. Ensam 1 - Piloten FPV-flyger med goggles (ingen person 2 övervakar)
2. Ensam 2 - Piloten startar AutoMission (följer med bara)
3. Ensam 3 - Piloten startar AutoMission (övervakar själv gimbal-kameran)
4. Två pers 1 - Piloten FPV-flyger med goggles (person 2 övervakar gimbal-kameran)
5. Två pers 2 - Piloten startar AutoMission (person 2 övervakar gimbal-kameran)

Nästa steg blir att klä vingarna gula (kroppen förblir oklädd) och få servona på plats så vingarna blir klara.
Och så ska FPV-kameran testas med dess videolänk och detsamma med gimbal-kameran och dess videolänk.
Osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sat 08 Feb 2020, 15:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FPV-länken (för piloten) testad

Har kopplat ihop videosändare och kamera för piloten, denna kamera blir riktad rakt fram och jag funderade på OSD, har två liggandes, får se,
bildkvaliteten sjunker då men det kanske är bättre få ut infon från OSDn än att ha bästa bild. Det står att videosändaren ska gå på 12 V (kameran
klarar ett spann så den är inget problem), så en tom-full 3S LiPo är 11,1-12,6V (jag testade med en halvladdad). Så det blir att skaffa en UBEC
som ger ut 12V, annars måste jag ha en extra LiPo i flyget eller sno från en av de fyra LiIon-ackarna, men då blir dom i obalans. Kameran är en
Sony 1/3" CCD Effio-V 800TVL Mini PilotCam Ultra-WDR OSD 5-15V och bilden blev riktigt bra, fast den gick inte så bra att fota av bildskärmen,
hehe... (se nedan, pixligt och överexponerat). Sändaren vet jag inte om jag kommer använda i slutänden.

Attachment:
IMG_2952.JPG
IMG_2952.JPG [ 118.3 KiB | Viewed 6190 times ]


Attachment:
IMG_2953.JPG
IMG_2953.JPG [ 116.41 KiB | Viewed 6190 times ]


Attachment:
IMG_2954.JPG
IMG_2954.JPG [ 296.34 KiB | Viewed 6190 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sat 15 Feb 2020, 10:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Färdigt klädd!

Dvs vingarna. Mittendelen är för kurvig så den får vara oklädd.
Blev rätt gul, ovan- och undersida. Svårt se den ilsket gula färgen på foto. Bygget fortsätter i sakta mak. Planerar några saker i taget.
Tänker som så att vissa delar MÅSTE vara på vissa ställen, de sätter jag på plats först, i rätt ordning. Steg för steg.
Lite nu och då grovbalanserar jag för att veta var nästa grejer ska vara.
Gäller ju att tänka på tillgänglighet och störningar också och att tyngdpunkten blir rätt på slutet samt även justerbar utan att använda extravikter helt i onödan.

Attachment:
IMG_3020.JPG
IMG_3020.JPG [ 128.92 KiB | Viewed 6160 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sun 16 Feb 2020, 21:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lallar sig framåt i sakta mak...

De tidigare klädda rodrena med de fem gångjärnen per roder är nu limmade på plats, blev riktigt bra.
Attachment:
IMG_3021.JPG
IMG_3021.JPG [ 110.12 KiB | Viewed 6149 times ]


Lött ihop gimbal-FPV-kameran med TBS-sändaren och dess knapp-panel för inställningar av kameran.
Attachment:
IMG_3022.JPG
IMG_3022.JPG [ 159.17 KiB | Viewed 6149 times ]


Samt förstås testa hur bilden vart.
Har förstås siktat på 4:3 i gimbal-FPV-kameran för att få så hög bild som möjligt för att se bättre även vertikalt.
I pilot-kameran hade bredbild funkat, men när jag flugit med det förr är det mycket lättare att landa med 4:3 istället för 16:9/10.
Tänkte att en ny kamera och ny sändare samt mottagare (den på bilden är inte den jag testade med före) skulle ge bra bild, men mja.
Det är ett färggrant brus på alla färgade ytor. Inomhus. Riktar jag kameran ut genom fönstret så försvinner det, fast kameran testades att ställas in på indoor och en massa annat.
Inte så impad... nån av grejerna är väl så där. ImmersionRC brukar ju va bra, TBS också, så antar att kameran är dålig!? Runcam.
Attachment:
IMG_3023.JPG
IMG_3023.JPG [ 189.93 KiB | Viewed 6149 times ]


I övrigt har jag pynjat lite med att få på plats allt som ska ha en bestämd plats.
Sen när det är gjort så ska jag få resten på plats på något vis.
Testbalanserade idag och hur jag än gjorde vart flyget baktungt fast jag haft det bra förr.
Det enda som ändrat är väl klädseln, men den är lätt. Så hmm... Problemet är ju egentligen motorn som är rätt stor eftersom det är en 6S-motor.
Nåja... jag flyttade om alla lösa grejer och det verkar som att jag antingen sätter GoPron under ackarna (då kan jag använda katapult-kroken) eller flyttar fram Pixracern mm (då måste jag handkasta).
Det är inte mycket baktung den är, men blya vill jag ju inte.

Finns lite dumheter med denna konstruktion.
Jag gillar inte när folk designar något men inte själva bygger och använder.
Platserna för VTX (i mitt fall två) samt telemetri eller RC-mottagare är lite knepiga.
Två av dem finns inte. Och de två som finns så är det meningen att man ska limma fast så man aldrig kommer åt dem mer.
Men... VTX blir ju varma och ska kylas. Vet inte hur de tänkt.
Och så finns det ju ett stort utrymme mellan motor och locket, men det kommer man inte åt när kroppen är limmad. Hur har de tänkt där!?
Jag undrar också hur man ska få isär vingarna för det är inte lätt göra det med bara två händer och tio fingrar...
Hur som helst så har jag nog lösningen på allt redan... men det gäller att tänka på allt, det uppstår alltid något som är i vägen eller nåt.

Jag har testat Pixracern med GPS och den funkar fint. Liten nätt grej det där.
Har lite annat på plats också men tar det nån annan gång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Tue 18 Feb 2020, 19:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Suttit och blängt på denna en sväng. Har gjort det tidigare. Det brukar hjälpa.

Orsaken är balanseringen. Jag har ju gått förbi alla regler om att denna ska ha max 4S-setup och satsat på 6S för att få längre flygtid mm.
Det finns inte lätta små 6S-motorer som passar denna modell, hittade ju en till slut och den väger ju en del.
Det finns lättare, men det handlar om 20 gram max och för det får man en svagare motor som ska ha större propeller.
Såå... tung motor långt bak med folding alu-nav med kolfiber-blad väger säkert mer än en stum APC-propeller (men de skrotar så mycket när flyget landas).

Jag hade två alternativ på hur man kunde placera allt men nu blir dom alternativen för baktunga, snopet.
Nåja, jag vill inte lägga extravikt så det måste ju lösas på annat sätt.

Det finns 5 utrymmen efter varandra.
Längst fram är gimbaln hur man än gör. Sen kommer ackarna i nästa.
Jag hade ESCen längst bak förr, men nu har jag flyttat fram den en kammare.
Och allt som var i den har jag flyttat fram en kammare.
Alltså flyttat fram grejerna så att det ändå blir funktionabelt men med CG spot on eller helst lite framför i början.
Jag har tänkt och balanserat så att när man flyger är propellerbladen rakt utåt och då ska flyget vara lite framtungt.
När man ska landa så drar man av gasen helt och bladen far då rakt bak och då ska flyget plana ut i balans.
Planen var att placera de olika grejerna smart och snyggt i de olika kamrarna, men inte går det. Måste få mest vikt fram.

Så när allt är utplacerat som bara har en plats att vara på har jag tagit fram två alternativ på hur resten ska vara, dvs bägge VTX + RC-mottagare + GPS + Telemetri ska placeras, bägge får flyget balanserat.

Hur som, har bara spånat, inte gjort nåt förutom flyttat ESCen och balanserat fram förslagen.
Är lite klurande när man gör allt från scratch utan nån bygganvisning eller färdiga delar som bara är att sätta på plats.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Wed 19 Feb 2020, 21:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag fäste fast gimbal-"låddan" i nosen. Se suddig bild nedan.
Har även fäst kameran på gimbaln och testat vrida runt den för att se var i gimbaln den skulle fästas.
Samt två bilder på olika upplägg av alla grejer för att uppnå balans.
Första bilden är antennerna utspridda mer i sidled (ser ut som Mr Beans reseväska före saxen kom), men andra bilden visar hur antennerna är efter varandra och även under kroppen.
Lite fundersam på vilket jag ska välja. Allt som sticker ut stretar ju och antennernas sändning/mottagning ska störas av varandra så lite som möjligt.
Under locket finns en massa annat löst utplacerat som steg för steg får sin plats.

Attachment:
IMG_3024.JPG
IMG_3024.JPG [ 136.2 KiB | Viewed 6124 times ]


Attachment:
IMG_3027.JPG
IMG_3027.JPG [ 169.98 KiB | Viewed 6124 times ]


Attachment:
IMG_3028.JPG
IMG_3028.JPG [ 145.56 KiB | Viewed 6124 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sat 18 Apr 2020, 18:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjat montera sånt som har fått sin plats, steg för steg... måste balansera emellanåt för det här flyget är baktungt! Är ju en vinge. :evil:
PDB har fått sin plats, härnäst blir det att programmera ESCen och fästa den på något vis (ska flytta fram den ca 15 cm).

Attachment:
IMG_3162.JPG
IMG_3162.JPG [ 190.23 KiB | Viewed 5959 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Sat 02 May 2020, 14:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog en dust med denna...

Riggade upp Pixracer R14 samt lite det som hör till (GPS, PM, Telemetri, PPM-encoder, RC-mottagare, Switch-LED, Speaker, Elevon-servona, ...).
Körde in firmware, konfigurerade det väsentliga och testade att allt fungerar grundligt som det är tänkt, vilket det gjorde.
Attachment:
IMG_3168.JPG
IMG_3168.JPG [ 267.41 KiB | Viewed 5905 times ]


Blir lite oreda när man bygger intensivt, men framåt går det. Mycket som ska in i detta flyg och jag måste tänka på balanseringen ofta.
Så det är mycket tänka "denna del passar bäst här om man utesluter bort det andra som inte måste vara här".
Och så måste man tänka på störningar...
Attachment:
IMG_3169.JPG
IMG_3169.JPG [ 279.42 KiB | Viewed 5905 times ]


Limmar flera saker samtidigt och har lött dryga 30 ledningar och det blir en massa tejp även här, tillfälligt.
Balsabiten är en hållare för ESCen som är på undersidan.
Attachment:
IMG_3171.JPG
IMG_3171.JPG [ 243.51 KiB | Viewed 5905 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Thu 07 May 2020, 18:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31431
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rör på sig sakta mak...

Det tar inte tid att montera, det handlar om minuter per grej i stort sett. Men det tar mest tid att fundera på var grejerna
ska vara pga störningsrisker och tyngdpunkten. Så jag har fortsatt placerat ut allt löst och tänkt ut var några omonterade
komponenter bör vara och monterat dem. Sen balanserat om igen med allt och kollat hur kablage och sånt dras för att det
ska bli bra. Dessutom vill jag inte ha en massa kablar ligga och drälla överallt så de har jag kortat ner vid behov.

Märks inte så mycket, men det har nog kommit mer kablage på plats.
Attachment:
IMG_3172.JPG
IMG_3172.JPG [ 260.21 KiB | Viewed 5882 times ]


Sen var det dags för balansering igen nu när vissa komponenter har fått sin fasta plats och resten ska få sin.
Ser ut som en oreda och det är det, men kompenenterna placeras omsorgsfullt ut på respektive platser pga CG.
Attachment:
IMG_3173.JPG
IMG_3173.JPG [ 216.54 KiB | Viewed 5882 times ]


STATUS 14 juli 2020: Väntar hem XT60-kontakter så jag kommer vidare...

STATUS 6 december 2020: Jag har fått hem XT60-kontakterna och den står här i sin nya ställning. Lödbordet nästa... efter jag lött lite annat som är där nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#2 - SkyWalker X5-Pro
PostPosted: Wed 30 Dec 2020, 12:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Bara att börja löda då eller ....

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group