Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: sön 15 dec 2019, 14:27

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: tor 17 maj 2012, 22:48 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 apr 2008, 19:23
Inlägg: 1511
Ort: Jakobstad
Kör: RC
Dels så är det väl nog så att Bistorp ring är aningen tight för en 1/5... ;)

Mera toe-out fram skulle jag börja med... Och om bara möjligt, försöka få lite mera vikt fram i bilen. Testa även ha mindre spring preload fram. Alltså så bilen "lutar framåt". Höj den bak och sänk den fram. Om du kan ställa Anti-squat på Bajan så gör det samma sak typ. En framåtlutande bil gör mirakel vid inbromsning.

Men testa söka på nätet om du hittar nån färdig setup, brukar kunna få bra tips där.

Gällande stötdämpare så ska du ha så tunn olja som möjligt utan att bottna när du landar det största hoppet. Sen ska fjädern vara "lagom" hård för det. ;) Det är oljan som gör grovjobbet, fjädrarna håller upp bilen. Om du har för hårda fjädrar i förhållande till oljan så blir bilen väldigt "hoppig". För mjuka fjädrar så får bilen väldigt låg markfrigång. Spring preload ställer du främst markfrigången med. Men även som jag nämnde tidigare i inlägget så kan man sänka i bara ena änden för att få mera vikt dit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: tor 17 maj 2012, 23:21 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade två nylon-tätningsringar inne i stötdämparen som är dom enda som kan ha ha läkt för det var kladdigast inne i damaskern. Beställer nya.

Jo Bistorp e lite liten, men nog ska det gå att köra där för det. =) Klarar den av att köra där så lär den väl klara av att köras på andra ställen.

Toe-out fram... är inte det lite mer tvärtom? Eller tänker jag fel? Hm, men det är väl lite så... när man gasar så går det rakt och när man släpper gasen och svänger så svänger den om helt, typ. Man vill kunna gasa och svänga samtidigt jo. Får väl prova. =)

Vikten vet jag inte hur man ska göra med. Sätta ett kilo bly i nosen? Den är ju rätt baktung...

Ska kika lite på vad bygganvisningen säger om stötdämparna osv... Antar att det är standard-inställt i dagsläget.

Anti-squat?

Det är 5W-olja i stötdämparna bak, vad är det mätt i denna andra skala som finns på visko? Står 1000, 3000, 5000 och 7000 på de andra jag har!?

Har frågat på ett forum om setup och de säger "använd det i bruksanvisningen"... gah!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: fre 18 maj 2012, 21:07 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 apr 2008, 19:23
Inlägg: 1511
Ort: Jakobstad
Kör: RC
MickeM skrev:
Vikten vet jag inte hur man ska göra med. Sätta ett kilo bly i nosen? Den är ju rätt baktung...

Ska kika lite på vad bygganvisningen säger om stötdämparna osv... Antar att det är standard-inställt i dagsläget.

Anti-squat?

Det är 5W-olja i stötdämparna bak, vad är det mätt i denna andra skala som finns på visko? Står 1000, 3000, 5000 och 7000 på de andra jag har!?

Har frågat på ett forum om setup och de säger "använd det i bruksanvisningen"... gah!

Anti-squat / Kick-up är samma sak men inte alla bilar man kan ställa det på. Ett sätt att uppnå samma sak är som sagt att he mindre spring preload i en änden och mer i andra. Det har man med viktförflyttning att göra. Om bilen är längre fram så kommer mera vikt flyttas fram när du bromsar eller saktar in, vilket gör att det ska svänga mera in i kurvan. Har för spänd fjäder eller för tjock olja fram motverkar det dock effekten så allt är en balansgång.

5W, ingen aning vad det motsvarar... De du nämner låter tjocka för dämpare. Jag kör med 500 / 400 (fram / bak) i min 1/8, något tjockare i min Slash 4x4. Som referens så kör jag med 7000 / 5000 / 3000 i diffarna i min 1/8. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: fre 18 maj 2012, 21:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vet att 1:5 och 1:8 har väldigt olika viskositet på oljor sedan tidigare, men för
att vara på säkra sidan så blir det att beställa rätt olja så man får lika i bägge. =)

Man får ju inte glömma att Bistorp Ring och andra platser är rätt hoppiga, skuttiga,
knöliga osv... så det förvärrar ju en hel del också. Framändan kanske mestatdels
av tiden har dåligt fäste pga sånt. :-o

Men bara jag får hem packningar, olja osv så ska jag ändra lite hjulinställningar
samt gå igenom vad stötdämparna skall ha för inställningar. Sen är man redo
för nya varv på ringen. :-)

Har ju lärt mig hoppa och gasa rätt i stora kurvorna, det är när man ska svänga/
släppa gasen på tvärare platser som det inte funkar riktigt för mig. Är oftast då
jag tappar tid. Skulle vara lite transponders osv så man fick testa lite tider. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: fre 18 maj 2012, 23:46 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 apr 2008, 19:23
Inlägg: 1511
Ort: Jakobstad
Kör: RC
MickeM skrev:
Har ju lärt mig hoppa och gasa rätt i stora kurvorna, det är när man ska svänga/
släppa gasen på tvärare platser som det inte funkar riktigt för mig. Är oftast då
jag tappar tid. Skulle vara lite transponders osv så man fick testa lite tider. =)

Tidtagning skulle vara fenomenalt, men kostar massor. Finns lite enklare varianter också iofs men man måste vara några som går ihop även för de. När jag kör ensam brukar jag ta tid för tre varv, ett sätt att pressa mig själv. Man tappar ju nån enstaka sekund när man startar och stoppar tiden men det blir ju samma varje gång så skillnaden blir inte många hundradelar.

Jag har försökt klura lite på hur svårt det skulle vara att göra tidtagning för bara en bil. Alltså så man inte har en unik transponder i bilen utan man kör med nån typ av sensor som registrerar när man kör förbi. Det skulle som sagt bara fungera med en bil åt gången men borde inte vara så hemskt invecklat att snickra ihop...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 00:06 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Annars bara nån som står bredvid och tar tid. Det tar ju nog ett tag komma runt banan, så om man missar nån tiondel hit eller dit lär inte märkas. Eller? En bil i gången alltså. Racear man så är det ju ändå först som vinner. ;-) Måste prova nästa gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 08:19 
Offline
Besökare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08 aug 2009, 12:23
Inlägg: 40
Ort: Ekenäs
Kör: J.J. Sietas NB1282
Vi i Ekenäs kör DCD, funkkar kanon!!

http://www.dirtchampdesign.com/newsite/?page_id=48

Fick riktigt bra deal från Sabe

https://sabe.fi/hobby/



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.253264,12.371447

_________________
Xray XB8 Racerborg edit. (MMM, Hitec, Spectrum, Sanwa M8)
Slash 4x4 Platinum (Spectrum, M8)

Pulse XT (Saito 82)
Calmato Trainer x 2 (GX 40, Evo 52)
Combat Mustang (OS 25)
Freeair BF109 (Waypoint)
H9 Mustang (Saito 100)
MPX Parkmaster (Turnigy)
Mfl..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: lör 09 jun 2012, 21:21 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu va den körklar igen! Delar från www.RCMaffian.se , bra service!
Stötdämparpackningar (en dämpare) bytta och ny olja. Stötdämparna
bak rätt inställda (dvs enligt boken, 12mm-setup) och några damasker
bytta. Dom verkar vara korkad uppfinning, dom tål ju ingenting, eller
så hör det till... jag hade aldrig sånt på 1:8-bilarna, tror jag.

(Kan nog byta bilen mot en RC-heli om nån har nåt intressant... :lol:
Hinner ju knappt med denna bil.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: ons 05 sep 2012, 22:58 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, inte satt på grejerna jag köpt senast... tid... är nog till salu...
Man borde byta ut den där smattertruten mot en originaldämpare istället (rekommenderas dels pga att bilen blir mer lättkörd samt även tystare! ;-))
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=3843


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: sön 10 apr 2016, 10:53 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur lever denna idag då? =) Gårdsröjande?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 17:10 
Offline
Veteran

Blev medlem: mån 01 maj 2006, 23:25
Inlägg: 4213
Ort: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM skrev:
Hur lever denna idag då? =) Gårdsröjande?

Den står mest på hyllan.
Den låter ju som f_n :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: sön 25 sep 2016, 20:22 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ skrev:
MickeM skrev:
Hur lever denna idag då? =) Gårdsröjande?

Den står mest på hyllan.
Den låter ju som f_n :D

Jag tyckte mig höra förut att HPI-original-dämpen hamnade på nån bensinflyg för att det passade motorn.
Undrar nästan om det inte var på MarcusG's gula 2,64cm 1/4 Piper Cub (som köptes från Kamikaze som hade Bajan före mig).
Eller? Se bilden nedan, tycker inte det brukar vara såna dämpare (pipor) på flygmotorerna.
userpix/88_cub_igen_004_1.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: lör 30 nov 2019, 13:59 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28525
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ skrev:
MickeM skrev:
Hur lever denna idag då? =) Gårdsröjande?

Den står mest på hyllan.
Den låter ju som f_n :D

Står den på hyllan än? ;-)
Dämpen var väl kvar på gula Cuben när den såldes till Jussi... så i fall du vill ha tystare Baja...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HPI Baja 5B SS
InläggPostat: mån 02 dec 2019, 21:49 
Offline
Veteran

Blev medlem: mån 01 maj 2006, 23:25
Inlägg: 4213
Ort: Jomala
Kör: Allt med motor
Den är till salu om nån vill ha den


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010