Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Wed 28 Aug 2019, 22:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick hem en 90-graders SMA-kontakt av någon variant idag så nu passade antenner på.
Men jag ville ju ha en 3-bladig cloverleaf. Hade bara en och den går inte använda. Alla andra är skewplanar (4-bladig).
Så frågan är hur mycket sämre det blir att använda skewplanar på både sändare och mottagare... inte så man ska göra, men hur bra går det?
Så jag har fortsatt bygga vidare på denna.
Jag kommer till och med använda S-FHSS på denna med Futaba T14SG-sändare plus en Delta-8 8-kanals S-FHSS-mottagare. Ska det bli nåt det??


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Fri 30 Aug 2019, 04:55 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Delta8 är ok


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Fri 30 Aug 2019, 17:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Delta8 är ok

Jo, men OK räcker inte alltid till. =)
Jag hade Futaba som hade 2 km LOS tidigare, har ingen aning vad Delta klarar.
Med det menar jag inte att jag flyger 2 km långt bort, men man kan flyga kortare med säkerhet.
Och om S-FHSS hade varit lika bra som FASST så hade FASST inte funnits.
Nån skillnad är det, och därför satte jag Delta-mottagaren på Caipirinha. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Fri 30 Aug 2019, 20:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rullar på...

Motorn går nu åt rätt håll, allt är inkopplat, allt funkar. ESCen är på undersidan. Har även fyllt upp håligheten
mellan motor och "elektronik-bay" samt satt VTX på plats. Vingen börjar bli riktigt slät på ovansidan. Det enda
som sticker upp blir servo-armarna + VTX-antenn + RC-antenner. Inte funderat på hur jag får acken att hållas
på plats än. Sätter jag kardborre under så sticker acken upp... hm på denna än. Ska se om jag 3D-printar ett
lock eller om jag hittar nån tunn plastskiva jag täcker över allt med som ett lock och även håller fast acken.

Har även balanserat och den verkar bli riktigt spot-on enligt CG-märkena, men jag minns inte var exakt jag
hade CG tidigare. Den blir i alla fall lättare än tidigare eftersom jag plockat bort 97-grams GoPro + GoPro-
trälådan + främre tjocka kolfiberröret + säkert nåt till. Har fyllt upp alla håligheter med EPO så den är klart
styvare nu än tidigare då den var lite flimsig. Känner man med handen så känner man knappt alla skarver
som syns på bilden. Kan bli riktigt bra detta. Borde kunna flyga snabbt och mjukt. Vind och turbulens styr
förstås, den väger ju mindre så den är känsligare för vind, men tillika skär den bättre igenom nu än tidigare.
Vobblet vet jag inget om i nuläget, kan bli mindre eftersom mycket mindre sticker upp och stretar (förr var
antennen på ena sidan men inget på andra sidan), men annars är vingens givna vobbel utan bra fenor nog
kvar där än antar jag.

Svårt fota svart...

Attachment:
IMG_2706.JPG
IMG_2706.JPG [ 390.54 KiB | Viewed 4754 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sat 31 Aug 2019, 21:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TBS Caipirina 1 klarbyggd ... 2019!

Så var den färdigt byggd, men ej flygklar.
Återstår lite småpyssel och inställningar i sändare.
Jag tänkte först 3D-printa ett lock men kom på ett sätt att använda textiltejp samt kardborreband, blev riktigt bra och lätt.
Vikten nu utan eventuellt bly (ska inte behövas) samt utan LiPo-testare jag tänkte använda i början är 600 gram.
Den blev lite tyngre än utan allt jag plockat bort, men det är för att jag fyllt håligheter med EPO samt locket som säkert väger 10-15 gram.
Men det är under 620 gram i alla fall. Vägde mycket mer förr när jag flög den med GoPro.

Vad gäller hållbarhet så är vingen så gott som oförstörbar såvida man inte flyger in i ett träd eller ner i asfalt eller nåt.
Wingletsen är limmade med UHU Por och skruvade med tre skruvar för att dra åt limningen, så de slits väl bort om man har otur.
Stora sändarantennen är "ledningar" så de deformeras säkert lite om den hamnar upp och ner.
Om antennen fastnar så rycks sändaren ut ur fästet så den ska inte knäcka antennfästet, VTX-kontakten dras hoppeligen ur utan att skada nåt.
RC-antennerna är limmade i spår, går de av eller slits bort så skadar det inte mottagaren.
Acken är fastkilad inne under "locket" och sitter fast under locket som är fastlimmat i bakkant, men fast med tre st kardborreband framtill under nosen.

CG får jag börja med att sätta framtung, då lär man inte flyga ihjäl den pga baktunghet i alla fall så man kommer iväg i starten.
Sen får man testa glidflyga och se om den dyker eller planar.
Dyker den så får man landa med lite fart och sen lätta nosen lite.

Först köper man vingen feb 2014, flyger tills man tröttnar på den, säljer den, ... köper sen tillbaks den i år igen och bygger helt om den.
Istället för att bygga min nya TBS Caipirinha 2...

Attachment:
IMG_2708.JPG
IMG_2708.JPG [ 197.54 KiB | Viewed 4746 times ]


Nu kommer det ju inte bli några filmer från denna, det är numera bara en FPV-racer för eget nöje.
Filmer från förr när jag hade GoPro:







Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 01 Sep 2019, 11:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar!

Fick byta sändarantenn, skillnad på LHCP och RHCP... :lol:
Men resten är fixat. Redo att FPV-flygas! Denna gång med min "nya" sändare Futaba T14SG.
Siktar på nästa gång det är så lite vind som möjligt så man får den intrimmad.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Wed 04 Sep 2019, 20:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nypremiär!!!

Den är ju ett heeelt annat flyg nu!!
Visst, det var helt vindstilla ikväll, men woah! Den låg som på räls och vobblade ingenting.
Den är helt klart styvare nu och den har inget som sticker upp och stretar i vinden i jämförelse med förr (symmetriskt nu till på det).
Släppte spakarna och den flög snällt förbi rakt och fint från norr till söder.
Riktigt bra roderutslag också, inget studsande som förr i vindstilla, bara mjukt.
Inte samma inställningar förstås.
Jag flög den förr också med GoPro och grejerna på vingarna mm, men den var inte alls lika stabil ens då i vindstilla.
Klart nöjd med alla förbättringar.
När jag kastade iväg den så for den rakt och stabilit upp i ca 70 graders vinkel, inget dorvande i marken eller vinglande hit och dit som förr.
Flög två korta varv och sen drog jag ner HDOarna över ögona, becksvart, hade lyckats stänga av dem i samma vända, oops.
Men det löste sig efter några vändor i luften, inte van med dessa nya goggles.
Flög runt i 11 minuter, 3,90V per cell efteråt så kunde flyga mer. Låg på ca 2,8A under flygning.
Bra bild. När jag landade var det mörkt ute. Fast det var FatShark 600TVL bara.
Bra med kraft i motorn. 40 gram bly och ackvarnare var i som kan tas bort vartefter för att lätta. Slutade flyga före ackvarnaren pep, pga mygg.
Men den där Delta-8 S-FHSS åker ut direkt, den var inget att ha. Tappade kontakten flera ggr när jag var bara några hundra meter bort, tippar på max 400m ungefär.
Det kan hända att den störs av videosändaren, eller nåt. Vet inte. Men Futaban med FASST funkade väldigt mycket bättre, hade aldrig problem med den.

Förbättringar...
- Flyga mer först kanske
- Byta RC-mottagare
- Limma fast de två yttre kardborrebanden som håller fast "locket", glömde limma...
Det är allt. Bra vinge! Hamnar i förrådet, nästa flyg nu.

STATUS 14 juli 2020: Flygklar är den, men den där Delta 8-skräpmottagaren måste jag nog byta ut. Men nu är Futaba-mottagaren utlånad nån dag/vecka till (till de som köpte Mini SkyWalker UAV av mig, orkade inte ta ur mottagaren då när jag sålde :lol: ).

STATUS 6 december 2020: Bara jag flugit P38an så ska RC-mottagaren in i denna så jag kan flyga den i vinter, den flyger bäst över kall mark.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Tue 12 Jan 2021, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rätt RC-mottagare på plats!

Nu har jag slitit ut den där @#£¤$%& Delta 8 S-FHSS-mottagaren och satt in en Futaba R617FS FASST som jag hade förr.
Lite fippel få bort och dit, men nu är Caipirinhan klar vad gäller vingen.
Återstår lite inställningar så är den flygklar för FPV-glidande runt fältet med Mr X. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Wed 13 Jan 2021, 00:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2021!!!

Attachment:
IMG_3485.JPG
IMG_3485.JPG [ 156.49 KiB | Viewed 4041 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 17 Jan 2021, 16:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Video-länken = @#£¤$%&!

Flög Caipirinhan idag och den flyger ju perfekt.
Måste mixa throttle till höjd bara, såna här vingar stiger ju mer man gasar.

Det enda som inte var OK var videolänken.
Första acken var det en bunt ränder i bilden som småflashade lite och störningar samt bilden borta ibland.
Andra acken jag flög så var det inte ränder, riktigt bra bild.
Men, när jag flög lite längre bort eller svängde för mycket eller nåt, då for bilden.
Helt hopplöst att flyga med, den som funkade så bra förra gången jag flög.
Hm. Lite osäker på om jag hade rätt antenn, kan nog hände jag hade fel mottagarantenn nu när jag tänker efter.
Måste söka lite... testa och anteckna.
Ser nu att den antennen jag använt är en sändar-antenn för en helt annan sändare.

Sen lär det ju inte hjälpa att jag landade i snö, men det verkar inte ha nån effekt... hoppas jag.

Nåja, nu har jag flugit den och trimmat in den så nästa gång blir det att flyga med mixning och bättre videolänk! :lol:

Attachment:
IMG_3490.JPG
IMG_3490.JPG [ 124.04 KiB | Viewed 4025 times ]


Attachment:
IMG_3491.JPG
IMG_3491.JPG [ 112.44 KiB | Viewed 4025 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 13:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Denna flyger riktigt bra nu. Men ska byta ut videolänken till nåt som inte stör RC-mottagaren samt ger bättre bild. Ska också ställa i mixningarna nästa flygtur. Ska inte vara så mycket arbete, men har väldigt dålig koll på vad jag har för videolänkar till övers. Skulle vara kul att flyga den runt Djäkenfältet med någon i sommar. Gillar TBS-grejerna, har ej planer på sälja denna då den är en så smidig och tålig FPV-vinge, bara kasta i bilen, ta med ackar, sändare och goggles.

Sommar-status 2023!
Flygklar, men eftersom videosändaren stör RC-mottagaren så ska den bytas ut mot nåt annat. Det är väl allt. Jäkligt kul att flyga FPV, men roligare att flyga efter nån annan. Har inte koll på om jag jhar nån extra 5.8GHz-sändare liggandes. Får se hur jag gör. Förr flög jag den runt hela Djäkenfältet längs med vägen, minns inte vad jag hade för sändare då, måste kolla tillbaks och se.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 06 Aug 2023, 15:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen idag!

Inte flugit FPV-vinge på evigheter.
Bytte antenn, men denna är lite väl stor, märktes genom att den har ett rejält luftmotstånd jämfört med förra. Men vingen flög och allt funkade. Måste nog hitta på nåt så jag får längre räckvidd. Videosändare och RC-mottagare är för nära varandra och VTX-antennen är för stor för detta lilla flyg. Flög mer än 11 minuter och mer går det.

Attachment:
IMG_4889.JPG
IMG_4889.JPG [ 223.93 KiB | Viewed 1585 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group