Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Wed 21 Nov 2007, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

Tänkte ta en snabb byggtråd på min nyinköpta el-kärra. En skala-modell
av den kända ryska Sukhoi SU-27 Russian Knights. Modellen är en RTF
(Ready To Fly) men jag bad om en modell utan mottagare och sändare.
Flyget har två st bortslösa elmotorer med 0,4 kilo dragkraft. Skall knåpa
ihop flyget här i tråden och sätta mig in i el-kärror lite grann. Speciellt
skötesel och laddning av LiPo-celler som är kända för att brinna och
explodera. Modellen kan flyga långsamt men även rätt fort, utmaning.
Här blir det lite info, bilder och förstås film när det är dags att flyga.

Varför el när det finns metanol-, bensin- samt turbinmotorer? Måste ju
prova på detta också och lära sig LiPo, Borstlöst, fartreglage osv. ;-)

Image

Specifikationer
Längd: 1088 mm
Spännvidd: 793 mm
Vinglast: 35 gram / dm2
Flygvikt: 450g (780 g klart)
Motorer: 2 x Borstlösa EDF 64
Fartreglage: 30A borstlöst
Servo: 9g x 5st
Batteripack: 11,1V 2200mAh Li-Po
Flygtid: Ca 15 min/laddning

Och de obligatoriska bilderna innan hoppplocket kan börja... :D

Image
Image
Image
Image

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Nov 2007, 00:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite bilder till... bygget klart men elektroniken kvar.

Skall fixa lite skarver och hälla i lite lim i dem, limmet som kom med
är som erikeeper, ska prova CA om materialet klarar av det.

Byggbeskrivningar behövs egentligen inte, ännu mindre eftersom
de är i fel ordning. En annan sak är att skruvarna är ett helsike
att få igenom på vissa ställen. Och höjdrodrena är tröga, men går
att fixa. Skevrodrena funkar kanon. Finns ej sidoroder eftersom
denna använder skevroder. Ändå skall man enligt boken trimma
in sidorodrena om flyget svänger åt något håll... hmm...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Nov 2007, 01:37 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Noshjus-lstället ser ut som en nål! Ska den verkligen hålla om det kommer en liten ojämnhet på banan :roll:

Verkar det vara kvalitetsprylar!? Eller är det billigt Crap :?:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Nov 2007, 08:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Noshjus-lstället ser ut som en nål! Ska den verkligen hålla om det kommer en liten ojämnhet på banan :roll:

Verkar det vara kvalitetsprylar!? Eller är det billigt Crap :?:

Noshjulet är i stål som våra metanolare så nog ska det hålla... man
ska ju inte landa med nosen före ;-) ... infästningen är så hållbar
den kan vara så det återstår att se. Flyget är som sagt gjort av styroks
så det väger ju inte så mycket -> studsar väl hejvilt istället, vad vet jag :D Asfalt är det som gäller om man skall starta från mark.

Kvalitet, jo det är rätt bra kvalitet faktiskt, trodde det skulle vara sämre.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 26 Nov 2007, 22:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Kvalitet, jo det är rätt bra kvalitet faktiskt, trodde det skulle vara sämre.

Men kvalitet, det är det INTE på denna film haha :D Servona funkar! (8MB)
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... 7servo.wmv


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 26 Nov 2007, 23:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flyget är flygklart :D

Provade lite på golvet hemma... givetvis måste ju test-turen filmas.

2MB
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... estrun.wmv

Läckert ljud i början 8)

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Apr 2009, 23:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jahapp, då har man övertagit detta flyg! Premiärtur om drygt 11 timmar - nervigt! :D

Har bytt ut mottagaren till en AR6100 (Spektrum 2,4GHz), gjort om batteriutrymmet så mina FlightPower 2100mAh2s får plats (samma ackar som jag har till min T-Rex 450) samt kopplat skevroderservona på skilda kanaler. Både flaperon (3-läges) och luftbromsar är nu inprogrammerade i radion! 8)

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Apr 2009, 23:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flyget skall ha skeven lite hängande, annars lättar den aldrig. =)

Med annan mottagare så hade jag mixat elevator och skeven så
att alla roder rörde sig nästan lika -> meen... det var ingen höjdare
med trött ack i kylan. Men så måste man nog ha för att göra Kobran
som dom säger att man kan göra med detta flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Apr 2009, 00:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Hängande skev kan jag fixa m.h.a. flaperon, så det löser sig nog. Såg en video där de böjde tillbaka de två bakre landningsställen för att få upp nosen, och därmed attackvinkeln.

Vad gäller elev->ail mix så kommer jag nog inte att ha det under vanlig flygning. Lägger nog den mixen på en switch, så man kan slå till/från som man vill.

Vad gäller kobramanövern så går det nog inte att göra en riktig sådan med detta flyg - det är helt enkelt för lätt. Fast något som liknar borde väl gå. Fast det är väl lite överkurs för tillfället - jag ska börja med att få upp och ned flyget utan att ha sönder det först! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Apr 2009, 08:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Böja landstället var ju ett bra knep.

I reklamen skröt tillverkaren om att man kunde göra kobran. =) Men jag
undrar jag, iofs kanske det finns mer ork nu när det är lite varmare ute.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Apr 2009, 08:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Det är inte orken som är problem med kobramanövern, det är snarare det att den är så lätt. I manövern skall ju flyget fortsätta att röra sig framåt, fast nosen höjs till 100-100°. Men iom att flyget är så lätt som modell kommer det att stanna upp på tok för fort när attackvinkeln blir sisådär 90 grader...

Tar med mig en tång så kan vi börja stället på plats om vi vill! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Apr 2009, 09:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men det är väl därför flygen använder samtliga roder för höjd? Dvs smäller
upp undersidan rakt mot riktningen man flyger mot (som man gör med
depron och även stora bensinare osv när man ska hovra, men då använder
dom bara enorma höjdroder). Inte far det uppåt då inte. =) Men men...
långsamma servon kan inte göra underverk.

Det största problemet är att flyget inte kan hovra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Apr 2009, 10:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Risken är att den tappar fart direkt när man smällt upp flyget, och så ramlar det nedåt! :? Och som du säger, det finns ju inte överdrivet mycket kraft i flyget, så att reda upp en sådan situation kan bli aningen besvärlig...

Nåja, det är lite överkurs just nu. Ska se om jag klarar av och flyga det först.

Fast... det vore ju kul att installera sidoroder på den. :roll:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 14:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Då har man flugit med detta flyg två gånger! Provade mig på en cobraliknande manöver, men som jag gissade vill det sig inte riktigt. Man måste nog ha betydligt större utslag så att man direkt kommer i stall. Som det är nu börjar den istället stiga, sedan tappar den fart varpå den ramlar nedåt marken innan man fått upp farten och kan räta upp den igen. Ska se om jag kan få lite mera utslag på höjdrodren.

Vore inte helt fel med lite mera drag i den. Den är nätt och jämnt att den orkar runt i en loop, den står i princip stilla när man kommit till högsta punkten. Rollrate var det dock inget fel på! :shock:

Flyger rätt snällt annars, fast den vill tappa höjd när man svänger. Sidoroder skulle nog göra underverk. Går att flyga väldigt sakta med den (ser himla snyggt ut när man kommer glidande med en jäkla anfallsvinkel)! Ska experimentera lite mera med flapsen, se hur stor skillnad de gör. Just nu drar det tyvärr åt vänster när jag slår på flapsen, ska finnas någon inställning i radion för det där...

Har tidigare nämnt att jag satt skevroderservona på skilda kanaler för att kunna använda flaperon. Gjorde ytterligare lite modifikationer igår...

Började med att sätta dit lite kardborrband över batteriluckan. Var riktigt ordentlig och sänkte ned dem i flygkroppen, för att minska luftmotståndet! :D Tyvärr fanns det inte blåa band, så det fick bli vita. Hmm, kanske man kan måla dem på något sätt?
Image

Sen fick jag lite inspiration av denna video...

Före...
Image

Började med att skära lite...
Image

Sen påtade jag dit ett miniservo och lite kolfiberlister.
Image

Till slut såg det ut så här. Normalläge...
Image

halvt uppe...
Image

och helt uppe - en hyfsat skalalik luftbroms! Man kan se hur den ser ut på riktiga flyget på denna video.
Image

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 12:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Undras vad Todi har för planer för sitt Russian, som kanske till och med ligger oöppnat nånstans... :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 13:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Undras vad Todi har för planer för sitt Russian, som kanske till och med ligger oöppnat nånstans... :shock:

Han måste väl lyfta bort Slingen först för att slippa åt Russian :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 15:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Undras vad Todi har för planer för sitt Russian, som kanske till och med ligger oöppnat nånstans... :shock:

Han måste väl lyfta bort Slingen först för att slippa åt Russian :wink:

Menar du Zlin som han har? Haha, och inte tar han dem till butiken heller! :D Han vill ha dem siddu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 16:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Menar du Zlin som han har? Haha, och inte tar han dem till butiken heller! :D Han vill ha dem siddu.

Ja det var så den hette "Zlin" med stora Mazda märken på eller hur.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 18:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Menar du Zlin som han har? Haha, och inte tar han dem till butiken heller! :D Han vill ha dem siddu.

Ja det var så den hette "Zlin" med stora Mazda märken på eller hur.

Haha jo nu ringer det klockor, det var ju den gula o svarta med silverdekaler. =)
Shade hade en sån, som han lade grus i nosen för att balansera. Detta rann ut under flight och flyget störtade.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
PostPosted: Wed 17 Jul 2019, 10:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna såg jag nyligen... den har bytt ägare för ett tag sedan... kommer den flyga igen?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group