MickeM wrote:
MickeM wrote:
Fick nyss mail att Avantin på väg från tillverkaren till leverantören! Den är så ny. =) Jag minns inte att jag skulle beställa den förrän jag fick info, men det verkar så, så wohoo!
Det är en 130A ESC i den. Det är aningen mer än vad jag haft förr i något det!!!
Tror 70A är det värsta jag haft förr.
Nu var den framme. =) Hos säljaren, en miljon mil härifrån eller nåt. Vet ej pris dock än... så det kanske ska redas ut först.
Och DÄR klickade jag på "Skicka" för att bekräfta beställningen.
Jag tänkte lägga ut en film på den, men jag blir inte klok på vilken jag beställt. Det fanns en med samma färgschema tidigare med första versionen.
Verkar som de använder samma färgscheman än idag, men det är nyutgåva som jag beställt och ska ha förbättrats på flera punkter. Noll koll... har inte snöat in mig.
Nåja, återstår att se.
Blir det månne fler EDFs på Djäken i år?
Jag har sett att det finns 70 mm som klarar gräs också som kostar mindre. Men de flesta har stumma landställ så de lär väl studsa runt.
Denna väger 2,4 kg eller nåt så den är större och den har dessutom fjädrande landställ. När jag flugit några ggr så vet jag/vi om 80mm är OK instegsstorlek för fältet vårt, eller om det blir att rekommendera 90 mm om det ska flygas EDF med landställ. 90 börjar bli större. Finns väl 100 och 120 också.
Man vill ju inte krascha en större EDF så ett gyro (APM i mitt fall) får användas för stabilisering. Finns två olika stabiliseringslägen jag är van med. Vanlig stabilisering som håller flyget stabilt som du flyger, dvs den stabiliserar bort vindpåverkan men följer mina utslag. Det finns inga gränser på hur mycket du kan luta åt något håll utan kan rolla och loopa mm hur du vill, men inte att rekommendera i detta läge. När jag släpper så planar den ut horisontellt (därför vill man inte rolla eller loopa). Och så finns ett APM/Pixhawk-läge jag brukar använda som är FBWA, Fly By Wire "läge A" där den även håller höjden och riktningen när man släpper spakarna. Dessutom kan man ställa in att den inte kan luta mer än tex 45 grader åt sidorna. Samt inte kan stiga och sjunkar mer än tex 30 grader. Och till på det tänkte jag använda en airspeed-sensor som har koll på hastigheten i luft så att man sätter ner lägsta hastighet till en bit över stallhastigheten. Då kan man inte ens dra ner gasen för mycket och stalla. Finjusterar man detta så kan man bara krascha om man VILL krascha.
Men... det kanske inte ens behövs, de flyger så bra ändå ser det ut som.
Men vem vet... bra lära sig EDF före jet???