Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:09

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Fri 27 Apr 2018, 18:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Scherrer TSLRS på väg... :oops: Samt videolänk så skogar inte stör. :lol: vojne vojne...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Fri 27 Apr 2018, 18:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Scherrer TSLRS på väg... :oops: Samt videolänk så skogar inte stör. :lol: vojne vojne...

Oj ska du ha 2 system?
Vad hände med crossfire?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Fri 27 Apr 2018, 20:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Scherrer TSLRS på väg... :oops: Samt videolänk så skogar inte stör. :lol: vojne vojne...

Oj ska du ha 2 system?
Vad hände med crossfire?

Blir bägge. Crossfire blir mer för UAV-grejerna (868) och 433 för FPV. Måste ju bara testa... :lol: Crossfire stöder Pixhawk-telemetri, dvs sänder det på samma frekvens på något vis eller så är det hur som helst bättre ha 433 för telemetrin och 868 för RC.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Fri 27 Jul 2018, 20:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu när jag fått hem TBS CrossFire-grejerna så minns jag inte vad jag skulle ha dem till... :oops:
Jag hade nånstans skrivit att de skulle vara till SkyWalker X-1, så det kan jag ju alltid testa.
Skulle jag skaffa en ny större FPV-vinge skulle det nog bli på den.
Har två mottagare, en större diversity som är för stor för en liten vinge, men har även Micro-mottagaren som ändå är fullrange.
Har ju ingen mottagare i X-1an kom jag på nu, den är i QAV-X. =) Så där passar Micro. Annars i Nano SkyHunter med 5.8GHz antenna tracking samt LiIon.
Men den stora... uhm... blir nog nya flyget ;-) med Pixhawk i.

Scherrer TSLRS-mottagarna är rätt stora så de passar inte så bra på en liten vinge. De har de största mottagarna jag någonsin haft. Meeen dom är aningen annan nivå och räckvidd.
Så Scherrer får bli på tex i Majan. Men har ytterligare två mottagare... Justja, en ska i skogsquaden. =)

Skulle va kul sätta LRS på nåt flyg med failsafe som slår om flight controllern till RTL om signalen tappas, antingen via RC eller video-länken och bara flyga rätt ut långt åt helsike och se hur långt man kommer med riktade antenner. Scherrer-grejerna jag har pallar upp till över 100 km räckvidd. Videolänken med riktade antenner... inte fullt så långt, men nästan. Är 61 km från Badhusberget till Kapellskär. Och 58 till Kökar City samt 71 till Brändö centrum. Oops... Undras om man får tillstånd att flyga på en låg höjd från ett ställe till ett annat och tillbaks. Lite sugen på kunna flyga långt bort med FPV + LRS + säkerhet med controller som flyger hem om nåt händer så att man kan flyga nånstans och släppa ut en last som tex mediciner. Det är ju inga direkt vikter man pratar om dock.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Thu 09 Aug 2018, 22:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Nu när jag fått hem TBS CrossFire-grejerna så minns jag inte vad jag skulle ha dem till... :oops:

Har du gått vilse i teknik träsket :P

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Thu 09 Aug 2018, 23:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Nu när jag fått hem TBS CrossFire-grejerna så minns jag inte vad jag skulle ha dem till... :oops:

Har du gått vilse i teknik träsket :P

Haha, jag tänkte på det där... alltså vad jag hade tänkt... men jag tror det var så att jag valde mellan 4 olika (TBS, DL, ImmersionRC och Scherrer).
Sen konstaterade jag att jag skulle satsa på en av dem. Så jag beställde TBS CrossFire 868MHz eftersom de stöder Pixhawk och är lagliga här mm. Men sen fick jag tag på en 433 MHz-länk, Scherrer... så nu har jag två olika LRS. Blir inte alltid som man tänkt sig... Troligtvis blir Crossfire i UAV-flygen och multicoptrarna (inte för RC-länkens skull nödvändigtvis eftersom den flyger missions utan kontakt med basstation, utan för telemetrin), medans Scherrer blir i FPV-flygen och multicoptrarna (kan ju flyga till fastalandet och även Sverige om jag vill. Jag kan köra Pixhawk eller APM där också, finns en 2.4GHz-telemetri-länk här i närheten... =) Det reder sig nog!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Crossfire... justja...öuhm... jag köpte flera mottagare också. Eller om det var så att jag har två, en för Maja/Believer. Och en för nåt mindre, tex en Caipirinha II om vi nu ska flyga FPV-vingar på fältet. Om man skulle hinna använda saker och ting...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:18 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag hade 2st 433mh mottagare.
Nu har jag bara 1,5.
Ena fick antennen avsliten i en krasch :?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group