Flög denna igår i helt vindstilla väder, först med 3S 2200 30C och sedan med 4S 2200 30C två omgångar.
Otrolig skillnad. 3S är lite mer skala-flygning.
4S är mer som ett ordentligt RC-flyg där man har full kontroll.
Med 3S drar motorerna tillsammans 3,3 kg och med 4S drar de tillsammans 3,9 kg.
Detta med samma APC 10x5E-proppar.
Tycker det borde ha varit mer skillnad, men detta var mätt på bordet.
Enorm skillnad i luften.
Flög 6 minuter med 3S men då med cellspänningen 3,86V efteråt, så kunde nog ha flugit 8 min eller nåt sånt för att komma ner till 3,8V.
Flög sedan 10 min med 4S och då var cellspänningen nere i 3,82 V, så kunde ha flugit 11 min.
Så 4S drar mindre ström helt enkelt.
Vill ju inte sälja den nu mera, men är nog till salu för att få rum med nya byggen, den flyger ju som på räls efter att ha justerat rodrena och CG.
Bygger man in elektroniken samt snyggar till runt motorerna så blir den klart snyggare och att man då får bort allt som bromsar i luften.
Och sätter på 9" 3- eller 4-bladiga så får man bättre markfrigång och så ser det bättre ut.
Testade Airbrake men jag märkte ingen skillnad överhududtaget, flyget reagerade inte ens när jag slog på dem inför landningen, ca 10 mm upp på bägge skevroder. Men det kanske bromsade lite, vet ej. Trodde det skulle göra mer nytta.
När man förbättrar en modell steg för steg så blir man till slut vän med dem och de flyger riktigt bra.
Nästa steg är att endast köra 4S och:
- gömma elektroniken, nu hänger följande utanför fasttejpat (tror jag har 3 meter tejp på undersidan nu): UBEC, Lost Signal Alarmer (den behövs nog inte, man hittar flyget om man kraschar), de dubbla LiPo-varnarna (de behövs nog inte heller sen när man lärt sig flygtiden och använder timer istället, men man vill ju komma ner till 3,8V per cell så man slipper storageladda osv), samt lite kablage mm.
- Se om jag får stabilare länkage till stjärten (långa stag nu som svajar)
- Minska ner övriga luftbromsande grejer
- Fixa så ackarnas kablage blir bättre eftersom de vill hänga ut i luften nu och ack-kontakterna lätt hoppar ur vid hårdare landningar, inte bra vid touch n go. Hänt en gång.
- Byta ut alla Deans till XT60
- Skulle kunna ha en 4S 4000 istället för två 4S 2200, men det finns ingen plats för en ensam ack i mitten utan att modda en hel del och flytta om alla kablar samt göra om undre kåpan ordentligt
- Fundera ut vilka proppar som ska på härnäst, 9x6 2-bladigt ska väl motvara 10x5 2-bladigt? Eller är det 9x6 3-bladigt som motsvarar 10x5 2-bladigt och 9x7 2-bladigt som motsvarar 10x5 2-bladigt? Nåja, får väl skaffa och testa med dragkraftsmätaren samt wattmetern