Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:54

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 23 Dec 2018, 19:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OSDn ska säkert ha 12 V, men var...
Det är få sändare som kör på bara 5V.

Viktigt att du vet vilka portar som ger ut matningsspänning och vilka som ska ha matningsspänning.
Och om de är 5V eller 12V.
Samt att du vet vad kamera, telemetri och videosändare ska ha (5 eller 12V).
Inte bra köra in 12V där det ska vara bara 5V.
Inte bra köra in 5 eller 12V där det kommer ut 5 eller 12V.
Får du ordning på det så funkar allt.
Tester med matningsspänningar är allt som oftast = fail och grejerna går sönder tvärt.

Pixhawken har egen matning med extern PM, tror inte den ska ha 5.0V utan 5.35V?
PM brukar orka med Pixhawk + RC-mottagare + GPS + Telemetri åtminstone.
OSDn ska nog inte matas med Pixhawken.

Vad vill inte starta?

Stenkoll löser allt. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 23 Dec 2018, 19:20 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det verkar som om inte vtx startar. Tänkte koppla ur allt och montera tillbaka allt medans jag mäter spänning före nästa komponent som ska monteras.
Då borde jag kunna se var felet är.
Har bestämt mig att köra utan osd för tillfället.
Räknar jag med 15 minuter flygtid så kan jag ju alltid säga att jag kan flyga som längst 7 minuter bort så har jag tid att komma hem igen :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 23 Dec 2018, 20:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad hade VTX för kablar? GND (svart), +12V In (färg?), Video OUT (gul eller annan färg?)? Eller hade den en vit också för ljud? Hade den skild GND för matning och skild för video?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 23 Dec 2018, 20:36 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Vad hade VTX för kablar? GND (svart), +12V In (färg?), Video OUT (gul eller annan färg?)? Eller hade den en vit också för ljud? Hade den skild GND för matning och skild för video?

Den har gnd (svart) +12v (röd) video (gul?) Audio (vit?) Det är 4 sladdar in i vtx.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 27 Dec 2018, 13:57 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej nu är videolänken felslut. Jag har spänning ända fram till vtx och kamera.
Så det är något som inte stämmer med vtx:en.
Beställer en ny vtx.
https://www.amazon.de/Fatshark-1-3Ghz-2 ... B073XKNB55
Det borde räcka rätt bra med 250mw för denna quad


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 27 Dec 2018, 18:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Felslut var ett nytt ord. =)

Hm, skumt. Den funkade när du köpte den (testade dem mot mottagarna, en av dem som du köpte).
Du köpte mottagaren som har display som lyser lila va? (eller om det var en utan "lila" skivan)
VTX ska iaf displayen lysa på när du kopplar ström till den (jag använde 3S LiPo).
Lyser den ens? Hur har du kopplat?
Med knappen bläddrade man bland de olika kanalerna 0-F om jag minns rätt. Eller om det bara var 0-8.
Antennen på?

Det var väl en sån här:
http://store.jdrones.com/Video_transmit ... a400mw.htm

Antar att det är så här:
Svart = Jord
Röd = +12V in
Gul = Video in
Vit = Audio in

Har du kopplat +12V på något annat än röda, så skulle jag gissa att din VTX är bränd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 27 Dec 2018, 20:21 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Felslut var ett nytt ord. =)

Hm, skumt. Den funkade när du köpte den (testade dem mot mottagarna, en av dem som du köpte).
Du köpte mottagaren som har display som lyser lila va? (eller om det var en utan "lila" skivan)
VTX ska iaf displayen lysa på när du kopplar ström till den (jag använde 3S LiPo).
Lyser den ens? Hur har du kopplat?
Med knappen bläddrade man bland de olika kanalerna 0-F om jag minns rätt. Eller om det bara var 0-8.
Antennen på?

Det var väl en sån här:
http://store.jdrones.com/Video_transmit ... a400mw.htm

Antar att det är så här:
Svart = Jord
Röd = +12V in
Gul = Video in
Vit = Audio in

Har du kopplat +12V på något annat än röda, så skulle jag gissa att din VTX är bränd.

Hehe ja det var min slutsats efter min felsökning;)
Det är just en sådan.
Det var bara en kabel med båda sändarna. Det jag tror har hänt är att när jag klippte av kabeln på mitten för att kunna löda ihop en varsin kabel till sändarna så har ena kontakten blivit spegelvänd så att 12v och gnd istället hamnar på signal video och signal ljud.
Alltså att röd hamnat på video och svart på ljud.
Det var ett tag sedan jag gjort kabeln till denna.
Ska leta upp och jämföra med andra sändaren om ena kontakten går till fel stift i sändaren.
Jag tror tyvärr denna vtx är bränd nu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 10 Jan 2019, 18:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Denna har nu fått en ny videolänk :)
Nu ska den bara få rätt kontakt:)
Minns att jag sett att man ska hålla sig borta från vissa frekvenser.
Minns bara inte vilken


Attachments:
20190110_173146.jpg
20190110_173146.jpg [ 173.22 KiB | Viewed 5093 times ]
20190110_173124.jpg
20190110_173124.jpg [ 169.15 KiB | Viewed 5093 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 10 Jan 2019, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med frekvenser...
Det finns 1.2GHz-sändare och 1.3GHz-sändare med sina spann runtom de frekvenserna.
1.2GHz är totalförbjudet här, som tex de frekvenserna som syns på bilden din.
1.3GHz kräver licens egentligen, men jag är osäker på om det var först vid en viss styrka.
1.3GHz är inte godkänt för video i Finland, egentligen.
Men om man läser radiofrekvens-sidorna så blir man bara mer och mer yr i bollen och det är väl det som är meningen, så man kontaktar någon som vet hur man ska tolka alla listor och benämningar. Jag kontaktade ålands radiosällskap eller va det heter, inget svar, så jag blev inte klokare.
Man vill heller inte använda 1.2GHz-grejer eftersom du sätter en fast frekvens för länken, sen har du din 2.4GHz-sändare som hoppar hit och dit och ibland hamnar på nån överton till din videolänk.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Thu 10 Jan 2019, 20:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Det där med frekvenser...
Det finns 1.2GHz-sändare och 1.3GHz-sändare med sina spann runtom de frekvenserna.
1.2GHz är totalförbjudet här, som tex de frekvenserna som syns på bilden din.
1.3GHz kräver licens egentligen, men jag är osäker på om det var först vid en viss styrka.
1.3GHz är inte godkänt för video i Finland, egentligen.
Men om man läser radiofrekvens-sidorna så blir man bara mer och mer yr i bollen och det är väl det som är meningen, så man kontaktar någon som vet hur man ska tolka alla listor och benämningar. Jag kontaktade ålands radiosällskap eller va det heter, inget svar, så jag blev inte klokare.
Man vill heller inte använda 1.2GHz-grejer eftersom du sätter en fast frekvens för länken, sen har du din 2.4GHz-sändare som hoppar hit och dit och ibland hamnar på nån överton till din videolänk.

Jag får Maila post och telestyrelsen om dessa kanaler.
Däremot så är det nog ingen fara mot radiostyrningen då jag kör 433mhz på radiostyrning:)
Men jag får vara lite försiktig med att använda denna före jag har lite mer kött på benen.
När jag söker på frekvenserna så verkar det träffa GPS band för glonass och Galilei samt luftfartsradiobanden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 11 Jan 2019, 09:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Det där med frekvenser...
Det finns 1.2GHz-sändare och 1.3GHz-sändare med sina spann runtom de frekvenserna.
1.2GHz är totalförbjudet här, som tex de frekvenserna som syns på bilden din.
1.3GHz kräver licens egentligen, men jag är osäker på om det var först vid en viss styrka.
1.3GHz är inte godkänt för video i Finland, egentligen.
Men om man läser radiofrekvens-sidorna så blir man bara mer och mer yr i bollen och det är väl det som är meningen, så man kontaktar någon som vet hur man ska tolka alla listor och benämningar. Jag kontaktade ålands radiosällskap eller va det heter, inget svar, så jag blev inte klokare.
Man vill heller inte använda 1.2GHz-grejer eftersom du sätter en fast frekvens för länken, sen har du din 2.4GHz-sändare som hoppar hit och dit och ibland hamnar på nån överton till din videolänk.

Jag får Maila post och telestyrelsen om dessa kanaler.
Däremot så är det nog ingen fara mot radiostyrningen då jag kör 433mhz på radiostyrning:)
Men jag får vara lite försiktig med att använda denna före jag har lite mer kött på benen.
När jag söker på frekvenserna så verkar det träffa GPS band för glonass och Galilei samt luftfartsradiobanden.

1.2 ÄR totalförbjudet i Sverige också. Precis som 900MHz telemetri och RC-länk. Big nono!
1.3 kräver licens i Sverige också, åtminstone över en viss effekt (minns inte vad de var, 25mW? 100?), tror inte det får användas för videoöverföring där heller, men det är den delen som är så komplicerad att fatta då det inte står "får användas för video" utan det står typ "får användas för nåt fancyord" som gör att man kan tolka det hur man vill för att det ska gå att tänja på gränserna om nåt skulle hända, åt ettdera hållet. Lagar...

433MHz är godkänt, upp till 10mW om du vill vara laglig för fjärrstyrning. =) Tror 100mW är max för telemetri. Jag frågade om den frekvensen här lokalt förut också, men man måste väl jaga och dra svar ur folk som vet nåt. Licens-grej där med.

Det mesta får man nog göra, med licens. Och det är inte dyrt, är bara att få till det och skaffa en licens. Det är bäst. Det mesta folk köper idag är lagligt att köpa och sälja, men användningen ... där bryter nog 99% av alla mot lagen. Detta gäller inte RC-utövare endast, utan alla som köper en massa fjärr-grejer från hela världen hem för att styra hem, ha i bilen och annat fjärrjox. Mer och mer börjar få CE-märkning, men länder har ändå olika frekvens-bestämmelser så det brukar ändå inte matcha. Köper man CE-märkta grejer från tex eBay nånstans "good price only for you" så är det väl den där vanliga CE-märkningen där de märkt att européer endast köper varor med CE-märkning, så de sätter dit en klisterlapp med CE på så är problemet löst och de kan sälja. :lol:

Det där med GPS... jag har som vana att stänga av bluetooth och wifi på ALLT när jag ska flyga (på dator, på mobiltelefon, kameran och på klockan). GPSen störs lätt av 2.4GHz. Har haft mycket problem med vissa GPSar, tex Ninox GPS är känslig. Brukar sätta RC-sändaren (2.4GHz) en bit bort vid GPS bootup också. Om den inte får koll på var den är inom en viss tid så måste du starta om GPSen. Den laddar ner hela (om den måste) eller uppdaterar satellit-kalendern vid uppstart och efter uppstart ett tag (tar ca 20 minuter med en batteri-död GPS eller en GPS som av någon orsak är bortkollrad).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 11 Jan 2019, 09:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du kan ju läsa den svenska här:
https://pts.se/globalassets/startpage/d ... planen.pdf


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 11 Jan 2019, 10:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:

Det är just dom där jobbiga texterna som står i Anmärkningsfältet som gör att man blir så trött.
Som tex Undantag från tillståndsplikt 2006/771/EG 2013/752/EU


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 11 Jan 2019, 10:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Om man kollar upp de frekvenser som man känner till...

35MHz för RC-flyg tex...
30,01 - 37,5 FAST RADIO MOBIL RADIO Radiostyrning av modellflygplan 34,995 - 35,275 Undantag från tillståndsplikt
Hur tydligt som helst i tabellen! Men det står inget om uteffekt. Men den är ju 10mW för 2.4GHz om jag minns rätt (CE). Vet inte var man hittar effekterna.

40MHz för RC-bilar då...
40,02 - 40,98 5.150 FAST RADIO MOBIL RADIO Telemetri och radiostyrning 40,66 - 40,8 Undantag från tillståndsplikt
Men det finns fler, så jag vet inte vilken som gäller.

433MHz för telemetri...
432 - 438 5.138 5.282 AMATÖRRADIO RADIOLOKALISERING Jordutforskning via satellit (aktiv) Amatörradio 432 - 438 Undantag från tillståndsplikt
eller
432 - 438 5.138 5.282 AMATÖRRADIO RADIOLOKALISERING Jordutforskning via satellit (aktiv) Allmän kortdistansradio 433,05 - 434,79 Undantag från tillståndsplikt 2006/771/EG 2013/752/EU
Huh?

868MHz (som min TBS Crossfire använder, som är lagligt upp till en viss effekt vet jag och kollat upp)
862 - 890 ... massa text, men blev ej klok på vad som gör det lagligt. Se längst ner i mitt inlägg.

1.2GHz?
Ork in kopiera in, står en massa om militär användning, satellitnavigering, osv... inte använda alltså.

1.3GHz då?
Ser ut som nästan samma områden, men mer fokuserat på radiolokalisering!?

2.4GHz
Kan vara detta:
2300 - 2450 5.150 5.282 FAST RADIO MOBIL RADIO 5.384A Amatörradio Radiolokalisering Amatörradio 2400 - 2450 Undantag från tillståndsplikt (Max 100 mW)

MEN!!! Man ska även tänka på att det finns en massa olika sätt att använda samma frekvens på.
Det finns en massa benämningar på olika sändningstekniker.
De vanligaste vi känner till för att använda exakt samma frekvens när vi FPV-flyger är att den ena kör right hand circular polarization och den andra kör left.
Men det finns olika signaler också, på samma frekvens. Som tex TBS Crossfire använder en sorts frekvensmodulering på exakt samma frekvens som mycket annat, som har en annan sorts frekvensmodulering. Och allt sånt här framgår ju inte i dessa tabeller ovan. Nu minns jag ju inte nån av dessa förkortningar.
TBS Crossfire är godkänt i hela EU
EU1 - Commission Decisions 2006/771/EC, 2008/432/EC, 2009/381/EC, 2010/368/EU and 2011/829/EU (harmonised use of spectrum for short range devices (SRDs))
Det följer nån "harmonized SRD standard". Man behöver ingen HAM-licens. Men det var nån max-styrka. Jag kommer 10 km med mina grejer, lagligt. De har klarat upp till 30km. Men man får ju inte flyga så långt... så allt biter ändå tillbaks. :-)
Vet att 868 är svårt att använda i storstäder för där finns sjuka mängder med grejer på detta band och olika sändarstyrkor. Men TBS använder Frequency Hopping så de har löst det på det viset.

OJoj,... blev lite OT idag. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 11 Jan 2019, 11:02 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Satt och roade mig med att kolla vilka frekvenser man använder i Sverige för dme och flygtrafik.
Såg även att dme inte längre är i kontinuerlig drift utan bara 7 nödfall.
Här är de svenska kanalerna och frekvenserna.
https://docplayer.se/5635073-Frekvenser ... -arcc.html
Ska göra lite mer efterforskning om frekvenserna.
1,3ghz bandet får man ju inte använda för videoöverföring så det är ju trots allt fortfarande inte tillåtet att sända video över 1,3ghz bandet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 11 Jan 2019, 14:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag hade en flygradio förut (450€ kosta den), men den blev nog kvar på flygklubben eller om ÅMK tog över den, var väl deras, men jag som använde den för RC-flygningarna på EFMA/MHQ och de skulle använda den vid Dragracing på flygfältet.

EFMA/MHQ ATIS 114,7 och Tower 119,6 samt 119,7. :)

DME har väl körts över av GPS och sånt idag?
Men används inte DME tillsammans med VOR? VOR finns ju på Åland iaf.

2.4 och 5.8GHz är tillåtet för videoöverföring i Finland, utan tillstånd. 1.3GHz vet jag inte. Men det säljs hejvilt överallt, i butiker.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 14 Jan 2019, 13:59 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej Denna videolänken ska jag inte köra med.
Överväger att köra 5,8ghz till att börja med tills jag är säker på flygningen.
Funderar på om det kan vara så att den vtx som störde GPS och på så sätt gjorde att den helt plötsligt bankar vänster.
433mhz och 5,8 borde ju funka bra och ge räckvidd.
Kanske helt enkelt inte ska flyga bakom objekt med denna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 14 Jan 2019, 18:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har varit med om att för stark VTX stör så pass att RC-länken inte når fram och då har Failsafe aktiverats. Detta har varit på avstånd, inte nära så att säga. Tror det var drygt 200 m max som jag kom med TBS Discovery. Sen flyttade jag antennerna och det gjorde stor skillnad. Nästa steg är att byta VTX för att slippa dom där skumma tappen när man svänger längst bort.

Men fel VTX-frekvens kan störa mycket också, som på min X1, kom bara till avhuggna björken på kalhygget så tappade jag signal. Ändrade VTX-frekvensen till det högsta som gick, som då skulle skapa ingen som helst överton i närheten av 2.4GHz. Sen flög jag utan problem.

Bankar vänster... vad har du för failsafe om du tappar RC-länken? Vad har du för failsafe om du tappar satelliterna helt? För dålig mottagning kan ju gör att du kanske bara får in 4 satelliter och det räcker ingen vart, men om den börjar yra runt pga det, bra fråga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 14 Jan 2019, 18:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Avståndet mellan rc och vtx antennerna är drygt 20cm och GPS är placerad mitt mellan dessa.
Vtx är på 250mw men rätt nära. Kanske hjälper att låta vtx antenn peka nedåt
Men nu tänkte jag ta bort vtx då den inte får in någon bra kanal för mitt bruk.
Till att börja med får det bli 5,8 ghz tills det att jag hittar en bättre vtx att använda.
Failsafe är satt till rth. Men ja ifall det bara var 3-4 satelliter jag fick in så då blir ju felet ganska stort och den kunde vara på väg var som helst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Tue 15 Jan 2019, 18:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det jag ändrade var att videosändarens signal inte gick rakt mot RC-mottagarens antenner. I början var allt på samma linje, även satellitmottagaren. Inga smart inga.
När jag haft en multicopter med väldigt dålig satellitmottagning så har den antingen driftat iväg, eller så har den farit till ett ställe där den tror att den ska vara. Men de flesta slår om till Atti Mode eller Stabilize om antalet satelliter blir för få. Kanske du hade failsafe-krock? Dvs failsafe i RC-sändare + controller.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group