Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 14:23 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Så det är så det ska kopplas om jag förstått det rätt?


Attachments:
20180916_142053-1.jpg
20180916_142053-1.jpg [ 270.31 KiB | Viewed 5802 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 15:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilket har du:
1. Har din GPS-puck (med inbyggd kompass) endast en 6-pin kontakt och du har I2C- och GPS-kontakt på Pixhawken?
2. Har din GPS-puck (med inbyggd kompass) en 4-pin kontakt för kompassen och en 6-pin kontakt för GPSen och så har du en 6-pin allt-i-ett-kontakt i Pixhawken för GPS-Compass-Combo?

Din skiss funkar iofs på bägge. =)

Och japp, X'et med "bort" är helt korrekt, den ska inte vara där.

Lättast att löda så du får en Y-kabel och inte en triangel-kabel, dvs sätt ihop GND så när varann det går utanför GPS-kontakten till höger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 16:03 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Den är alternativ 1 :)
Har nu lött sladden. Märkte att det blev ju fel. Den bilden jag lagt upp gäller pixfalcon. Men det är ju en pixhawk som ska kopplas :)
Får igång antennen men ingen fix än. Grön diod lyser på gps pucken men ingen blå.
Tar en liten break för att fundera på hur jag kopplar tv och rx.
På ardupilot så finns ju GPS pinout med Både rx, tx samt can tx samt can rx.
Vilka av dessa ska jag välja? Jag har lött bara på rx och tx.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 18:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Knepigt att vissa envisas med att inte följa standarder. Känner inte till Pixfalcon, men alla APM och Pixhawks jag hållit på med så har följt en standard. Iofs har de alla varit fullsize och det kanske är därför. MiniAPM hade sin egen pinout, ingen aning vem som gjort dem. :D Det är hur som helst bra att hitta och spara pinouts för de FCs man har för senare bruk.

Det är CTS och RTS / Can Tx och Can Rx har jag ärligt talat ingen aning om vad de används till just, inga minns jag. De används inte på många controllers iaf. De har bara Rx och Tx.

Har du 6 kablar hela vägen från GPS till FC så skulle jag använda samtliga. Men du hade väl bara 4 kablar från GPS (GND, Vcc, Rx och Tx) så det är CTS och RTS du ska skippa. Så har jag gjort med de jag har OM jag har varit tvungen att banta bort något.

När du startar upp en GPS-mottagare första gången så ska den ladda ner kalendern, det kan ta runt 20 minuter. Sen får du inte fix förrän GPS-mottagaren fått tag på tillräckligt många satelliter stabilt. Minns inte antalet. Kanske det var 5... eller va det 6.. 7.. 8 minns inte. Det blir rätt fort minst 9. Men det behövs 3 för att lokalisera fram (triangulera) din horisontella position. ArduPilot använder inte höjddata med GPSen med vanliga GPS-puckar. Men normalt behövs 4 satelliter minst för att placera din postition 3-dimensionellt. Men det är satelliternas placering och antal som beräknar din HDOP, ju lägre, desto bättre. Allt under 1 är helt OK för vårt bruk. Dvs om du har 10 satelliter på en och samma fläck upp på himlavalvet så är HDOP dålig. Men 5 st utrspridda kan ge bättre noggrannhet. Så det är låg HDOP som gäller, inte nödvändigtvis många satelliter. uBlox LEA-6or klarar väl max 12 satelliter. Jag har en 7a också och jag minns inte vad den var bra på, kanske den bara var snabbare. Och så har jag några 8or och de har väl GLONASS också och ska klara uppemot 20 satelliter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 21:50 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej nu fungerar kameratilten:)
Så snart GPS fungerar och allt justerat så kan jag koppla in fpv utrustningen :)
Sen så småningom så skulle det vara intressant med någon form av mer exakt avståndsmätare för alt hold och ev collision avoidance :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 23:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alt hold range finder har jag på min "skogsmulle" ;-) Reptile 500 alltså. Den klarar max 10 m höjd, men är rätt så exakt. Kul flyga på 2m höjd över depån och in över ett bord, då far multicoptern upp till 3 m höjd, men 2m över bordet. Smidigt vid landning också då den har bättre koll.

Det finns en uppsjö olika som klarar olika höjd och olika spridning.
Dvs ska du mäta exakt höjd där du är mellan grässtråna, uppe på grässtrået osv... eller vill du ha en flummig suddig spridd bild av att marken är typ där nere där gräset är.

Collision avoidance skulle vara kul, några fler kameror och range finders, eller vad man nu använder... men hur blir det när du lutar framåt och flyger mot skogen... Object Avoidance:
http://ardupilot.org/dev/docs/code-over ... dance.html
https://discuss.ardupilot.org/t/help-wi ... ance/17143

Men att flyga i en skog med grenar kan bli intressant... och avancerat. Nu blev jag ju sugen på bygga nåt som flyger inomhus utan att flyga in i väggarna. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 17 Sep 2018, 07:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag skulle vilja ha en Range finder som är ganska exakt och inte så känslig på underlaget den flyger över.
Om jag förstått det rätt så går en vanlig sonar bort då den är dålig att flyga över mjuka absorberande underlag.
Skulle vilja att den känner av högt gräs, torv, mossa och även vatten.
Men först ska den flyga som den ska :)
Sen skulle det ju vara roligt med lidar eller liknande.
En roterande lidar är ju inte längre svindyr har jag sett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 17 Sep 2018, 17:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Ganska exakt och inte så känslig"... =) Senapen ska vara stark, men ändå svag.
Men jag förstår vad du menar. :lol:

Range finders kan använda olika sätt att mäta avstånd på.
Ultraljud, laser och IR-ljus. Vad jag vet.

En med ultraljud, den jag har, så skickar iväg pulser som den tar tiden på. Ljudet studsar nånstans där nere i marken och upp igen. Tvärt signalen som kommer tillbaks är så pass starkt att den reagerar på att "nu kommer ekot tillbaks" så mäter den tiden. Denna känslighet är lite olika på range finders.
- Hög känslighet = den tar första grässtrået som orsakar ett eko, svagt eko. Denna gör att den känner av grässtråna väldigt tidigt.
- Låg känslighet = ljudet hinner ner en bit i vegetationen och studsar hejvilt och till slut kommer det en skur tillbaks med mycket kraftigare eko. Denna gör väl att om du ställer in flyghöjden till en halvmeter så lär du nog piska lite grässtrån innan den anser att den är på halvmeters höjd.
Gäller hitta något som är lagom däremellan.
Sen är ju också ljud-parabolen viktig i sammanhanget. Skickas "pingen" iväg med stor spridning eller med smal spridning. Dvs känner den av att det är två buskar på sidan eller känner den inte av dem utan bara gräsmattan längre ner (risk för att tar i då).
Det brukar hur som helst framgå avstånd, spridningen eller bredden på signalen vid maxavstånd osv.
Lutar man så mäter man ju inte rakt ner med nån av dessa mät-grejer.

De med laser är väl farliga för ögonen antar jag, om man ser på dem... därför börjar andra lösningar dyka upp, men de är ju inte lika koncentrerade och exakta som laser. De mäter nog med smal stråle så har du otur mäter du mossan, men inte rosen och så fastnar du.

De med IR-ljus... inte kollat desto mer. De har oftast fler linser.
https://www.3dxr.co.uk/product/terarang ... m-fov-led/

Sonar, ljudvarianten, sån som jag har... ingen aning faktiskt hur det är i praktiken. Det jag testat på djäken har funkat rätt bra. Men det kändes som att strålen ändå var rätt smal på min på några meter iaf. Jag har aldrig testat desto mer över oredig halvmetersgräs tex. Bara klippt gräs och borden på Djäken.

Det finns billiga laser-avståndsmätare som folk lägger på ett servo för att få en lidar med 90 graders koll tex.

Även roterande börjar komma ner i pris, men de är inte så exakta, så man får ju vad man betalar för.
www.3dxr.com har en amatör-variant för 750 pund.
https://www.3dxr.co.uk/product/lightwar ... r-scanner/

Bäst skulle väl vara en servo-lidar per sida eller en roterande ovanpå eller undertill. Men ska man flyga har man ju ändå ingen koll på vad som händer en halvmeter ner 2 m rakt fram tex. Tycker jag sett en fast sensor med 360-lins också.

Sen hur det funkar med programvaran, Mission Planner eller hur det nu funkar, ingen aning!

Sen finns det ju flow kits som är mycket exaktare än GPS.
https://www.3dxr.co.uk/product/holybro-px4flow-kit/

Denna har jag sett på flera Rovers:
https://www.3dxr.co.uk/product/benewake-tfmini/
även med servo.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Mon 17 Sep 2018, 18:01 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Har börjat förbereda för fpv utrustning nu.
Tänkte ha en standard med servokontakter på mina fortsatta fpv byggen :)


Attachments:
20180917_175931.jpg
20180917_175931.jpg [ 256.69 KiB | Viewed 5758 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Wed 19 Sep 2018, 13:19 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Vad skönt det är med rätt grejer :)
Fick hem min nya GPS puck och den fick 8 satelliter direkt och 3d fix direkt.
På fredag ska quaden testas :)
Kvar är att snygga till samt löda ihop strömkabeln till fpv utrustningen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 22 Sep 2018, 14:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej nu är den testad med pixhawk. Flyger rätt bra med tanke på vädret.
https://youtu.be/9j4R_NO1tn0
Dock behöver jag ändra på pitch då den flyger bak när jag trycker spaken framåt.
Jag är inte så imponerad över tiden det tar att disarma när man är i loiter.
Lyckades flyga in i laduväggen och när den låg upp och ner på marken och körde motorerna gick det snabbare att gå över till stabilise och disarma den vägen.
Har lite att göra nu med kontroller av allt så inget gått sönder.
Nya propellrar behövs vilket som.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 23 Sep 2018, 09:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj att allt funkar! =)

Du får den mer stabil med 4S och mindre proppar (8-9") så länge du har hovring på halvgas.
Dom där bat-leg'sen är bra på skruva och bända runt quaden när det blåser märkte jag, de är orsaken till säkert 90% av instabiliteten när det blåser eftersom quaden är så lätt.

Hade du testat autotune?

Arm brukar ta 5 sek, disarm 3 sek. Det går att ställa. Sätt på switch annars, vilket jag tänkt göra länge men inte har kollat om det går. Dock vill man inte komma åt den switchen i misstag, men jag tror det endast går att arma om man har throttlen av. 3 sek är inte så länge och om du har dragit av gasen helt (vilket du måste för att kunna disarma) så är det inte så mycket kraft på motorerna, lite repor på propparna har jag fått som mest, men det var på grus det.

Vad gäller att pitchen går åt fel håll... fick du inte min "howto"snutt för APM-setup där det stod: "RC-kalibrera (testa att den gör rätt efteråt, elevator ska gå åt "fel" håll)". :wink:

Klurat närmare på collision avoidance? Såg att nån byggt flera sensorer i cirkel som hade 360-graders koll och inställt på att hålla sig minst 2m ifrån. Det jag inte gillade var att det var rätt långsamt och så lutar ju quaden när man flyger så den mäter ju neråt när du flyger framåt. Men då räcker inte 2m hur som helst. Kanske går att sakta ner ju närmare man kommer. Sensorerna på gimbal... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sun 23 Sep 2018, 16:25 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Skoj att allt funkar! =)

Du får den mer stabil med 4S och mindre proppar (8-9") så länge du har hovring på halvgas.
Dom där bat-leg'sen är bra på skruva och bända runt quaden när det blåser märkte jag, de är orsaken till säkert 90% av instabiliteten när det blåser eftersom quaden är så lätt.

Hade du testat autotune?

Arm brukar ta 5 sek, disarm 3 sek. Det går att ställa. Sätt på switch annars, vilket jag tänkt göra länge men inte har kollat om det går. Dock vill man inte komma åt den switchen i misstag, men jag tror det endast går att arma om man har throttlen av. 3 sek är inte så länge och om du har dragit av gasen helt (vilket du måste för att kunna disarma) så är det inte så mycket kraft på motorerna, lite repor på propparna har jag fått som mest, men det var på grus det.

Vad gäller att pitchen går åt fel håll... fick du inte min "howto"snutt för APM-setup där det stod: "RC-kalibrera (testa att den gör rätt efteråt, elevator ska gå åt "fel" håll)". :wink:

Klurat närmare på collision avoidance? Såg att nån byggt flera sensorer i cirkel som hade 360-graders koll och inställt på att hålla sig minst 2m ifrån. Det jag inte gillade var att det var rätt långsamt och så lutar ju quaden när man flyger så den mäter ju neråt när du flyger framåt. Men då räcker inte 2m hur som helst. Kanske går att sakta ner ju närmare man kommer. Sensorerna på gimbal... =)

Jag får testa med 8" propellrar :)
Jag tror den största instabiliteten kom av stormen som gått över Sverige:)

Autotune är inte testad än :) har inte ens den funktionen allokerad till en brytare i kontrollen :)
Ja pitchen är helt och hållet mitt fel. Tänkte att det verkade så dumt att det var fel från början så jag lämnade det :)

Collision avoidance har jag lämnat till framtiden :)
Tänker att det bara ska användas vid nära avstånd så då gäller det att hålla ner hastigheten och då har quaden ingen direkt lutning att räkna med :)
Men om jag skulle välja lidar eller en ring med sonarer vet jag inte än. Vill ju ha något som även undviker grenar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 17:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Leker med tanken att byta drivlinan i denna till en mer modern sådan.
Dji har en e305 800kv som ska vara mer effektiv och borde ge någon eller några minuter extra i luften.
Dock svår att få tag i.
Hittat ett kit för hexakopter för 1500sek.
Annars finns ju e300 lite billigare på samma ställe men då 920kv och det känns inte som det skulle vara lika effektivt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 18:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kolla annars Tiger Motors. Många tycker Tiger är dyra och anser att Sunnysky är mer prisvärda.
DJI hade förut rätt dyra motorer, men bra var dom inte. Idag är de säkert bättre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 20:08 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Får se vad jag väljer om jag uppgraderar. Men dji e305 är riktigt intressant då esc motor och propeller redan är matchat till liknande vikt :)
Kanske lägger pengarna på det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 21:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Får se vad jag väljer om jag uppgraderar. Men dji e305 är riktigt intressant då esc motor och propeller redan är matchat till liknande vikt :)
Kanske lägger pengarna på det.

Låter lättast. =) Hur mycket är det kvar sen då tills du är flygklar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Fri 12 Oct 2018, 22:15 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Får se vad jag väljer om jag uppgraderar. Men dji e305 är riktigt intressant då esc motor och propeller redan är matchat till liknande vikt :)
Kanske lägger pengarna på det.

Låter lättast. =) Hur mycket är det kvar sen då tills du är flygklar?

Bortsett från nya propellrar så är den flygklar :)
Men sen iofs om jag byter drivlinan så är det ju det kvar före dess :)
Sen är det ju iofs fpv länken som ska kopplas in :)
Men det verkar inte vara så mycket med arducopter att ställa in. Den fungerade ju bra i loiter när jag flög i storm :)
Då borde den flyga bättre i mer normala vindförhållanden;)
Ska nog inte ha fler funktioner än stabilise alt hold och loiter :)
Eller kanske också rth:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 13 Oct 2018, 00:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag testade ju autotune senaste helgen på en octacopter (X8).
Tog väl ca 7-8 minuter, så flygtid behöver man ha för det.
Först flög den runt 2 min i roll-twitch-läget, sen ca 2 min pitch-twitch och sen yaw.
Det intressanta var att en motor lade av mitt i yaw-twitchandet. =)
Den körde vidare på autotune och pep sen när den var klar, tog lite längre för att det inte funkade klockrent pga motorbortfallet.
Efter den var klar så flög jag den tillbaks och landade och det gick rätt bra trots att en motor var död.
Den haltade lite på den axel, samt så var yaw lite "sluggish" åt ena hållet.
Rätt coolt.

Jag har även Stabilize Super Simple så om jag måste flyga hem manuellt men inte vet vart nosen är riktad så är det bara slå om till Stabilize SS och dra spaken emot mig så kommer den hem. Om man har lite mer brått än RTH som är rätt långsamt. Man kan ju alltid slå om till SSS när RTH initierats, om man kan. SSS är som mest roligast om du samtidigt ger full Yaw. It doesnt care. =) Den snurrar som en dåre men flyger ändå dit du drar spaken. :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: DJI F450 - FC-testplattform
PostPosted: Sat 13 Oct 2018, 09:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Jag testade ju autotune senaste helgen på en octacopter (X8).
Tog väl ca 7-8 minuter, så flygtid behöver man ha för det.
Först flög den runt 2 min i roll-twitch-läget, sen ca 2 min pitch-twitch och sen yaw.
Det intressanta var att en motor lade av mitt i yaw-twitchandet. =)
Den körde vidare på autotune och pep sen när den var klar, tog lite längre för att det inte funkade klockrent pga motorbortfallet.
Efter den var klar så flög jag den tillbaks och landade och det gick rätt bra trots att en motor var död.
Den haltade lite på den axel, samt så var yaw lite "sluggish" åt ena hållet.
Rätt coolt.

Jag har även Stabilize Super Simple så om jag måste flyga hem manuellt men inte vet vart nosen är riktad så är det bara slå om till Stabilize SS och dra spaken emot mig så kommer den hem. Om man har lite mer brått än RTH som är rätt långsamt. Man kan ju alltid slå om till SSS när RTH initierats, om man kan. SSS är som mest roligast om du samtidigt ger full Yaw. It doesnt care. =) Den snurrar som en dåre men flyger ändå dit du drar spaken. :-)

Man kanske skulle testa autotune ändå så småningom när man verkligen vet att den flyger som den ska :)
Och stabilise super simple kanske vore något ändå :)
Jag har några veckor på mig att fundera på hur jag ska göra med den och läsa på lite mer om arducopter.
Är ute på jobb och är hemma om några veckor så det blir dessvärre inget gjort än


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 239 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group