Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Montering. Reptile s800
PostPosted: Wed 07 Feb 2018, 19:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Fick just hem denna vingen.
Tanken är att den ska bli nästa steg efter min skywalker x1.
Planen är att den ska flyga på 4s klipp och ev 4s1p Li kön batteri för flygtid.
Motor är först tänkt en emax mt2204 så länge den håller för att sen gå upp någon storlek.
Det blir 5.8 videolänk.
De kameror jag har stöder tyvärr inte 4s lipos så jag har börjat forska lite vad det ska bli.
Lite sugen på caddx turbo sdr1 som har bra omdöme.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Wed 07 Feb 2018, 21:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj! Är det samma som Mr X har två av?

Du kommer märka att flygningen blir stabilare. ;) Jag måste ju flyga ihjäl min X-1 nu så jag får ta mig tillbaks till Caipirinha-size igen.

Men MT2204, orkar den med den vingen? Kollat vad totalvikten blir? Den motorn kommer nog tyvärr brinna upp fort, den är gjord för 3S och små proppar.
Reptile är väl större än Caipirinha (som jag flög med 3S och den vägde 650 gram eller nåt).

Du kan skaffa sånt där litet PDB jag använt på 250-quaden med dubbla utgångar för +5 och +12V. Köpt på RCFlight.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Wed 07 Feb 2018, 21:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Skoj! Är det samma som Mr X har två av?

Du kommer märka att flygningen blir stabilare. ;) Jag måste ju flyga ihjäl min X-1 nu så jag får ta mig tillbaks till Caipirinha-size igen.

Men MT2204, orkar den med den vingen? Kollat vad totalvikten blir? Den motorn kommer nog tyvärr brinna upp fort, den är gjord för 3S och små proppar.
Reptile är väl större än Caipirinha (som jag flög med 3S och den vägde 650 gram eller nåt).

Du kan skaffa sånt där litet PDB jag använt på 250-quaden med dubbla utgångar för +5 och +12V. Köpt på RCFlight.

Det stämmer :)
Med motorn är det tänkt att den får hålla så länge som den håller.
Däremot finns det några som flyger quad med den motorn och 4s. Med 5x4,5 prop får man drygt 700gram thrust.
Planet beräknas ligga runt den vikten så det blir rätt låg vikt mot dragkrafts ratio.
Men så snart motorn brunnit upp är tanken att jag ska kunna flyga länge med Li ion batterier så en låg förbrukning med en hyffsad hastighet är intressant.
Så tanken är att kunna ha en 7-8" propeller och en motor med låga kv för en längre flygtid.
Kamera tänkte jag beställa på elefun. Se
Det blir antingen en runcam med oss som visar batteriet spänning eller en caddx kamera.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Thu 08 Feb 2018, 01:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kollade upp den motorn lite... man blir inte klok på siffror på the internet. =)
På samma ställe står det att max thrust är 440 gram och i tabellen (samma bild) står det att den klarar 656 gram på 4s (version 2 av MT2204 iaf) och med 5x4.6".
http://image.helipal.com/emax-mt2204ii-spec-1.jpg
Är ju bara tuta o köra då. =)

Berätt mer om LiIon-planen. De pallar väl inte så höga strömmar, brukar vara några C bara? Hur stor ack blir det? Ingen som flyger med LiIon än så skulle vara kul se lite nytt. Men det kanske är med ny motor?

PDBn med dubbla BEC, det var tänkt för kameran. Men ny kamera låter bättre.

Btw... jag tänkte jag skulle flyga lite FPV i vinter, men sen mindes jag hur det var tidigare vintrar... LCD-goggles och kyla... liiite blurrig seg bild. ;-) Men du är väl klar i vår (snart).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Thu 08 Feb 2018, 09:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kollade upp den motorn lite... man blir inte klok på siffror på the internet. =)
På samma ställe står det att max thrust är 440 gram och i tabellen (samma bild) står det att den klarar 656 gram på 4s (version 2 av MT2204 iaf) och med 5x4.6".
http://image.helipal.com/emax-mt2204ii-spec-1.jpg
Är ju bara tuta o köra då. =)

Berätt mer om LiIon-planen. De pallar väl inte så höga strömmar, brukar vara några C bara? Hur stor ack blir det? Ingen som flyger med LiIon än så skulle vara kul se lite nytt. Men det kanske är med ny motor?

PDBn med dubbla BEC, det var tänkt för kameran. Men ny kamera låter bättre.

Btw... jag tänkte jag skulle flyga lite FPV i vinter, men sen mindes jag hur det var tidigare vintrar... LCD-goggles och kyla... liiite blurrig seg bild. ;-) Men du är väl klar i vår (snart).

Det finns celler som klarar mer urladdning.
https://www.imrbatteries.com/sony-vtc6- ... p-battery/
Dessa klarar 15a kontinuerligt och 30a en kort stund.
En fördel med Li ion är att man kan ladda ur längre ner till ca 2.7 volt per cell.
Acken skulle bli 4s 3000mah 15a discharge.
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... PV-and-UAV
Att flyga med Li ion blir en snabb Take off för att sen dra ner på farten.
Såg ett klipp med min motor där den drog drygt 18a vid full gas med en 6x4 propeller och ner på 5a vid 50% så det borde ge ca 30 minuter flygtid om man drar ut helt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Thu 08 Feb 2018, 21:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ackarna ser bra ut. Skulle va kul testa, men jag har ingen punktsvets, de går ju inte löda dem "DO NOT solder" står det. Eller tänker du använda nån hållare? Vart ju lite sugen själv... ;-)

3000mAh och 15A (30A) det blir väl 5C (10C) det? Dessa LiIon väger 187 gram (4S 3000)... och om det skulle finnas en 4S 3000 10C (20C) Multistar LiPo skulle den väga ca 240 gram. Så bara i vikt har du sparat 22%. En LiPo ska man ju inte dra ur mer än 80% max, dvs 2400mAh. Kan man dra ur 80% ur en LiIon så är det alltså 22% lättare ack endast. Men kan man dra ur dem mer än 80% så blir det även mer effektivt där.

En undran... spänningen sjunker ju rätt lågt i dessa LiIon-ackar och det gör det på LiPo med, men inte så mycket. På LiPo så ökar strömmen ju lägre spänningen acken har. Hur mycket Ampere kan du dra ur LiIon-acken när det närmar sig urladdat? Tänker på om du flyger och det då drar ur 12A när du flyger i början... på slutet, drar det då kanske 17A eller drar det närmare 20A när spänningen börjar närma sig 2,7V? Undrar alltså om LiIon-ackarna blir väldigt heta på slutet så det skadar dem? Men som du säger, 5a vid 50% är ju ingenting. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 09 Feb 2018, 11:50 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Ackarna ser bra ut. Skulle va kul testa, men jag har ingen punktsvets, de går ju inte löda dem "DO NOT solder" står det. Eller tänker du använda nån hållare? Vart ju lite sugen själv... ;-)

3000mAh och 15A (30A) det blir väl 5C (10C) det? Dessa LiIon väger 187 gram (4S 3000)... och om det skulle finnas en 4S 3000 10C (20C) Multistar LiPo skulle den väga ca 240 gram. Så bara i vikt har du sparat 22%. En LiPo ska man ju inte dra ur mer än 80% max, dvs 2400mAh. Kan man dra ur 80% ur en LiIon så är det alltså 22% lättare ack endast. Men kan man dra ur dem mer än 80% så blir det även mer effektivt där.

En undran... spänningen sjunker ju rätt lågt i dessa LiIon-ackar och det gör det på LiPo med, men inte så mycket. På LiPo så ökar strömmen ju lägre spänningen acken har. Hur mycket Ampere kan du dra ur LiIon-acken när det närmar sig urladdat? Tänker på om du flyger och det då drar ur 12A när du flyger i början... på slutet, drar det då kanske 17A eller drar det närmare 20A när spänningen börjar närma sig 2,7V? Undrar alltså om LiIon-ackarna blir väldigt heta på slutet så det skadar dem? Men som du säger, 5a vid 50% är ju ingenting. =)

Jag har sett flera ackar dom löder. Skillnaden jag sett är att man har kraftigare lödkolv (80w eller mer) för att lösa så snabbt som möjligt för att minska exponeringen i tid. En del placerar även en kylfläns på lödpunkten direkt efter för att ta upp värmen i flänsen istället.

Ja det borde vara detsamma med Li ion att strömmen ökar vid minskad spänning. Iaf vid samma effektuttag (p=u*i) men samtidigt så minskar ju effektuttaget ifall man håller sig på 50% gaspådrag då spänningen minskar till motorn så strömmen torde vara ganska lika över registret. (Bara min hypotes). Så då borde man landa ganska snabbt efter att man märker att kraften saknas.
Eller ha osd som visar batteriets spänning.
Vad jag förstått av li ion så kan man i stort förbruka hela strömmen i batteriet


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 10 Feb 2018, 16:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är väl rätt blanka ytor på ackarna, ska de vara så släta som möjligt för att lödtenn ska fastna, eller fastnar det bättre om man ruggar upp ytan? Eftersom ytan inte är gjord för lödning så kan man knappast skrapa bort den ytan heller. Du får visa sen hur det gick. =) Skulle vara lite orolig att det lossnar.

Effektuttaget är inte P = U * I på motorer. Den är en induktiv last och då kommer det en massa annat till som påverkar effekten. Det brukar aldrig stämma när jag räknar på värdena från tabeller på motorer så det är väl nåt sånt. Men rent resistiv last så är P = U * I. Finns kapacitiv last också.

Om det är du själv som håller "throttle-signalen" (dvs med spaken) på samma ställe från sändaren till mottagaren och vidare ut "genom mottagaren" till fartreglaget så kommer flyget tappa mer och mer fart ju längre tid du flyger (på samma ackladdning) eftersom spänningen till motorn sjunker. Men om du gasar på mer och mer med spaken för att hålla farten, dvs hålla upp spänningen (och varvtalet) så kommer den dra mer och mer ström på slutet. Hur är urladdningskurvorna mellan LiPo och LiIon? Om man flyger med LiPo och märker att orken börjar försvinna så har man flugit för länge för ackens bästa. =) Med LiIon, ingen aning. Tar dom inte skada på samma sätt som LiPo vid djupurladdning?

Ska bli intressant iaf. Fler och fler har börjat använda LiIon för lugna FPV-flygningar och distanstester.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Tue 13 Feb 2018, 19:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nåå batterier får vänta lite. Först så ska flyget monteras med min älskade utrustning.
Kameran blir en caddx turbo f1.
Winglets och de småkåpor som ska limmas är limmade.
Mittensektionen tänkte jag vänta med att limma ihop allt tills jag lött ihop motor och esc.

Men då jag ska ha en motor specad upp till 3s och köra den på 4s vore det bra att underlätta kylning.
Enklast vore denna.
https://www.thingiverse.com/thing:2156450
Men då jag inte har en 3d skrivare får jag lösa det på annat sätt.


Attachments:
_IMG_000000_000000.jpg [156.96 KiB]
Downloaded 3 times
_IMG_000000_000000.jpg [174.73 KiB]
Downloaded 3 times
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Tue 13 Feb 2018, 21:08 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu leker jag lite med tanken bara.
3000mah eller 8s 1500mah :D


Attachments:
IMG_20180213_200728.jpg [118.42 KiB]
Downloaded 3 times
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Wed 14 Feb 2018, 21:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
8S är väl ett måste om det går? =) Finns nog motorer och propeller får det rum hur bra som helst väl? ;-) Du har säkert redan köpt. 8S högvarvig tokmotor. Klä vingen också, annars bromsar ytan för mycket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Fri 16 Feb 2018, 13:24 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
8S är väl ett måste om det går? =) Finns nog motorer och propeller får det rum hur bra som helst väl? ;-) Du har säkert redan köpt. 8S högvarvig tokmotor. Klä vingen också, annars bromsar ytan för mycket.

Hehe ja det vore något om inte flygtiden blir lidande :)
Har kollat lite men inte riktigt hittat något jag kan tänka mig :)
Lutar nog snarare åt en 2207-2212 med drygt 1000-1800kv för lite effektivare flygning :)
Men först ska jag flyga sönder den motorn jag har :D
Ev är jag intresserad av 433mhz till radiostyrning. Men tydligen ska spektrum vara instabil tillsammans med 433mhz om man har frekvensomvandlaren nära fjärren


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 08:24 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Martin wrote:
MickeM wrote:
8S är väl ett måste om det går? =) Finns nog motorer och propeller får det rum hur bra som helst väl? ;-) Du har säkert redan köpt. 8S högvarvig tokmotor. Klä vingen också, annars bromsar ytan för mycket.

Hehe ja det vore något om inte flygtiden blir lidande :)
Har kollat lite men inte riktigt hittat något jag kan tänka mig :)
Lutar nog snarare åt en 2207-2212 med drygt 1000-1800kv för lite effektivare flygning :)
Men först ska jag flyga sönder den motorn jag har :D
Ev är jag intresserad av 433mhz till radiostyrning. Men tydligen ska spektrum vara instabil tillsammans med 433mhz om man har frekvensomvandlaren nära fjärren

Du kan väl köra 433 direkt från radion som modul? Då borde det ju funka bättre. Jag kan köra min Arkbird på båda sätt med Futaba.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 11:46 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Kobbeuffe wrote:
Martin wrote:
MickeM wrote:
8S är väl ett måste om det går? =) Finns nog motorer och propeller får det rum hur bra som helst väl? ;-) Du har säkert redan köpt. 8S högvarvig tokmotor. Klä vingen också, annars bromsar ytan för mycket.

Hehe ja det vore något om inte flygtiden blir lidande :)
Har kollat lite men inte riktigt hittat något jag kan tänka mig :)
Lutar nog snarare åt en 2207-2212 med drygt 1000-1800kv för lite effektivare flygning :)
Men först ska jag flyga sönder den motorn jag har :D
Ev är jag intresserad av 433mhz till radiostyrning. Men tydligen ska spektrum vara instabil tillsammans med 433mhz om man har frekvensomvandlaren nära fjärren

Du kan väl köra 433 direkt från radion som modul? Då borde det ju funka bättre. Jag kan köra min Arkbird på båda sätt med Futaba.

Jo det ska gå. Däremot så får den inte vara för nära spektrumsändaren. Men den löser man med en längre sladd


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 14:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske dags uppgradera sändare. ;-) Få lite fler kanaler och framför allt funktioner som brukar hänga med kanalantalet av nån anledning. Och räckvidd. Har sett att det finns sätt att förlänga räckvidden på DX6 genom billiga medel också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 14:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där "Bonka", står det så på alla S800? Eller finns det varianter/kopior? Klibba som kommer med?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 16:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Det där "Bonka", står det så på alla S800? Eller finns det varianter/kopior? Klibba som kommer med?

Hehe nää. Det är klisterlapp som följer med mina nya lipos


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 16:52 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kanske dags uppgradera sändare. ;-) Få lite fler kanaler och framför allt funktioner som brukar hänga med kanalantalet av nån anledning. Och räckvidd. Har sett att det finns sätt att förlänga räckvidden på DX6 genom billiga medel också.

Ja tids nog vore det något :) kanske futaba då. Men det är ju en djungel med modeller där.
Men annars har ju Taranis radion riktigt bra omdöme.
Men samtidigt känns spektrum mer seriöst.
Jag hittade en guide där man byter till en effektivare antenn. Eller gå till amerikansk signalstyrka. 100mw.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 18 Feb 2018, 11:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Futaba är otroligt driftsäkert, lite dyrare, men vem har haft problem med en Futaba? Det är inte många. Nån som brutit av nån strömbrytare. Därför gillar jag Futaba. Då slipper man iaf det problemet. Mottagarna är jäkligt dyra dock, om du köper nya. Det finns olika sändare att välja mellan jo. =) Men om du skippar allt under 8 kanaler så blir det lättare. ;-) Och sen välja FHSS eller gå in för FASST eller kanske till och med FASSTest. Sen väljer du. Du kommer inte bli missnöjd. Men det är nog priset som skrämmer bort folk. Samma med alla andra dyrare sändare.

Spektrum har haft en del problem så personligen skulle jag inte rekommendera vissa modeller av Spektrum (om man läser på forum vilka märkliga problem folk har) förrän de har varit på garantiservicen eller uppgraderats. De kommer ut på marknaden lite för fort skulle jag tolka det som. Men det gäller inte alla modeller. Det finns generationer av samtliga av deras sändare. Räckvidden är hälften av Futabas också. Jag har pysslat med DX7or mest av Spektrum, men det vart Futaba vid valet av sändare mellan de två märkena av flera anledningar (fanns en beg på Åland, hade 35MHz-mottagare då den jag har så har modul för det, gillade det jag läste, Spektrum hade inte riktigt kommit igång än).

Taranis är väldigt populär för att den är billig och man kan göra allt med den. Perfekt för den som gillar fippla och ställa in en massa för att få något enkelt att flyga. =) Men den har möjligheter istället. Driftsäkerheten och kvaliteten verkar dock vara väldigt varierande. Jag gillar inte när folk på forum säger "köp två ifall den ena krånglar" eller "det första du gör, öppna och löd om allt" samt att folk inte vågar flyga förrän de läst om nån som fått den att funka bra. Det finns kilometerlånga trådar med problem med dessa sändare, i alla fall de första modellerna. De nyare har jag inte följt med, men flera verkar ha programproblem och de härjar på varann vilket som är bäst, OpenSource eller FrSkys egen. Jag har varit nyfiken på att ha en sån sändare till modeller som inte är värda så mycket, bara för att inte slita på min Futaba till allt jag flyger. Vissa av deras sändare ser rätt moderna ut.

Finns ju JR också som varit snäppet bättre än Futaba, men det går lite dåligt för dem av vissa anledningar. Antar att när billiga grejer lockar folk mer än dyra (rejäla) så har de stora inte en chans.

Men jo, Spektrum är seriösare. FrSky var för några år sedan bara sopor. Spektrum är lite under Futaba. FrSky är på väg upp. Så länge som folk väljer att köpa billigt så får FrSky pengar att förbättra och utveckla sina produkter. Men, dom är inte där än.

Det med omdöme om sändare... det är viktigt läsa mellan raderna och tänka efter var man läser saker och ting. Futaba är inte det bästa heller om man läser på "de stora pojkarnas" olika forum där Futaba inte är något att hänga i julgranen för att det finns hävare grejer med modernare funktioner och säkrare system mm, men kostar därefter. Det är som att läsa på tex HobbyKing reviews där nån säger att en 19 dollars Turnigy-motor därifrån är det bästa de haft och att de sätter 5 st + på den. Men sen ser man att de tidigare använt 9-dollars motorer, så ja, inte så konstigt att Turnigy-motorn är bästa köpet, för dem. =)

Finns mycket hjälp att få på nätet för Taranis för det är många som har den och många som skaffat den gillar klura och dona med dem så kunskapen har ökat om hur man löser problemen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Montering. Reptile s800
PostPosted: Sun 18 Feb 2018, 14:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Futaba är otroligt driftsäkert, lite dyrare, men vem har haft problem med en Futaba? Det är inte många. Nån som brutit av nån strömbrytare. Därför gillar jag Futaba. Då slipper man iaf det problemet. Mottagarna är jäkligt dyra dock, om du köper nya. Det finns olika sändare att välja mellan jo. =) Men om du skippar allt under 8 kanaler så blir det lättare. ;-) Och sen välja FHSS eller gå in för FASST eller kanske till och med FASSTest. Sen väljer du. Du kommer inte bli missnöjd. Men det är nog priset som skrämmer bort folk. Samma med alla andra dyrare sändare.

Spektrum har haft en del problem så personligen skulle jag inte rekommendera vissa modeller av Spektrum (om man läser på forum vilka märkliga problem folk har) förrän de har varit på garantiservicen eller uppgraderats. De kommer ut på marknaden lite för fort skulle jag tolka det som. Men det gäller inte alla modeller. Det finns generationer av samtliga av deras sändare. Räckvidden är hälften av Futabas också. Jag har pysslat med DX7or mest av Spektrum, men det vart Futaba vid valet av sändare mellan de två märkena av flera anledningar (fanns en beg på Åland, hade 35MHz-mottagare då den jag har så har modul för det, gillade det jag läste, Spektrum hade inte riktigt kommit igång än).

Taranis är väldigt populär för att den är billig och man kan göra allt med den. Perfekt för den som gillar fippla och ställa in en massa för att få något enkelt att flyga. =) Men den har möjligheter istället. Driftsäkerheten och kvaliteten verkar dock vara väldigt varierande. Jag gillar inte när folk på forum säger "köp två ifall den ena krånglar" eller "det första du gör, öppna och löd om allt" samt att folk inte vågar flyga förrän de läst om nån som fått den att funka bra. Det finns kilometerlånga trådar med problem med dessa sändare, i alla fall de första modellerna. De nyare har jag inte följt med, men flera verkar ha programproblem och de härjar på varann vilket som är bäst, OpenSource eller FrSkys egen. Jag har varit nyfiken på att ha en sån sändare till modeller som inte är värda så mycket, bara för att inte slita på min Futaba till allt jag flyger. Vissa av deras sändare ser rätt moderna ut.

Finns ju JR också som varit snäppet bättre än Futaba, men det går lite dåligt för dem av vissa anledningar. Antar att när billiga grejer lockar folk mer än dyra (rejäla) så har de stora inte en chans.

Men jo, Spektrum är seriösare. FrSky var för några år sedan bara sopor. Spektrum är lite under Futaba. FrSky är på väg upp. Så länge som folk väljer att köpa billigt så får FrSky pengar att förbättra och utveckla sina produkter. Men, dom är inte där än.

Det med omdöme om sändare... det är viktigt läsa mellan raderna och tänka efter var man läser saker och ting. Futaba är inte det bästa heller om man läser på "de stora pojkarnas" olika forum där Futaba inte är något att hänga i julgranen för att det finns hävare grejer med modernare funktioner och säkrare system mm, men kostar därefter. Det är som att läsa på tex HobbyKing reviews där nån säger att en 19 dollars Turnigy-motor därifrån är det bästa de haft och att de sätter 5 st + på den. Men sen ser man att de tidigare använt 9-dollars motorer, så ja, inte så konstigt att Turnigy-motorn är bästa köpet, för dem. =)

Finns mycket hjälp att få på nätet för Taranis för det är många som har den och många som skaffat den gillar klura och dona med dem så kunskapen har ökat om hur man löser problemen.

Ja det kanske är dags att börja spara ihop till en ny sändare och köpa en bra direkt när jag har pengar :)
Futaba är helt klart intressant.
Jag känner mig dock väldigt förvirrad med de olika frekvensteknikerna. Fasstest låter ju klart bäst men jag vet ju inte varför.
Men det jag skulle vilja ha med en sändare är.
Robust och stabil länk.
Möjlighet med moduler för att byta frekvens (ezuhf och spektrum)
Sliders och vred för att ha möjlighet med pan och tilt.
Tillräckligt stort modellminne (min dx6i har 10 modeller och är snart fullt)
Bra pris på mottagare.
Och sen vill jag ha ett system man kan använda länge så det inte går ur tiden för snabbt.

Futaba t8fg super är ju intressant men den saknar möjlighet för modul.
Budget har jag ju inte funderat på men inte oskäligt dyrt.
Kanske max 7-800€


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group