Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:36

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 14:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Projekt - SAR-flyg

Som om man inte redan hade flera projekt... :roll: Är bara att hålla med Casey Neistat's citat: "Do more".

Jag har idag RC-flyg (snarare UAV-flyg) som kan användas för detta ändamål men det behövs nåt hävare
för att uppfylla mina nya kriterier för att få till något bättre. De jag har skulle kunna användas för Search
& Rescue bara jag skulle använda dem mer eller lägga mer tid på dem.

Bormatec Ninox
download/file.php?id=12460
Detta flyg har idag en 2K-kamera som jag ännu inte tagit mig tid att testa GoPro Hero 4 Black Edition i.
Den fotar rakt ner medans flyget själv flyger efter en förutbestämt rutt eller mönster. Detta lilla flyg klarar
dock inte att flyga längre än 20 minuter. Ett exempel på hur en kort vända kan se ut (kraftigt förminskad
bild, klicka för att zooma):
download/file.php?id=12635

Maja
Har också ett större flyg på 2,2 meter som klarar mer last men som börjar bli till åren och tyngden är dess
värsta fiende, Bormatec Maja som blivit flygklart igen nu under vintern med uppgraderingar, i väntan på att
få flight controllern på plats.:
download/file.php?id=12280

Övriga
Utöver dessa ovan har jag även byggt UAVs åt andra som tex SkyWalker X-5 som är större än Ninox:
download/file.php?id=12320
Samt BirdsEyeView FireFLY6 som är en VTOL:
download/file.php?id=11931

Ändamålet?
Jag har inte lagt så mycket tid på användningen, mest utveckling och tester. Men Search & Rescue är
ett nyttigt ändamål att använda dessa till. De ska kunna vara användbara för andra. Såg nu att flygklubben
fått bidrag för detta och att flyga med UL-flyg/Normalklassat flyg. Det låter dyrt och "omodernt" idag när
det finns teknik som kan göra det för mindre pengar och utan 2-3 människor i luften. I alla fall är UAV ett
komplement som idag börjat användas flitigt världen över mer och mer. Finns exempel på när folk hittats
med ett UAV på nån timme efter att massor med människor gått skallgång under flera dagar utan resultat.

Vad behövs?
Ett UAV-flyg som kan flyga i timmar, täcka 100-tals hektar, dag som natt, vädertåligt, med en eller flera
kameror, starta och landa var som helst, live-streama ner film och samtidigt spela in film/spara bilder som
kan kikas på i efterhand, mm. Många krav, gäller att hitta ett förnuftigt mellanting för att få ett bra verktyg.

Övervakning
Det där med att övervaka tex bränder eller liknande från samma ställe eller roterande så finns det idag enkla
multicoptrar med växelströmsmatning via lång kabel ner till marken. De kan hänga i luften hur länge som helst.
Inte lockande för mig att bygga nåt sånt i nuläget.

Val av flyg
Har redan kikat runt på flertalet olika alternativ, slänger upp dem vid tillfälle inklusive utvärdering.

Varför inte multicoptrar?
Multicoptrar har på tok för kort flygtid för behovet.

Begreppet Drönare
Drönare är ursprunligen ett militärt fordon som används för att övervaka eller slå ut mål. Drönare behöver inte
vara flygande, kan även vara ett sjögående eller markgående fordon. För några år sedan så började dessa
4-motoriga multicoptrarna/multirotorerna med kameror kallas för drones och här sedan drönare. Ett för allmänheten
enkelt ord som har hängt kvar. Det är funktionen som gör det till en drönare, inte att det är en quadrocopter/quad
(4-motorig) eller hexa, octa osv med kamera. Kan lika gärna vara ett flyg tex. Jag använder inte begreppet drönare,
förutom när jag ska "förtydliga" för någon annan som inte är insatt. UAV låter bättre i detta fall. Unmanned Aerial Vehicle.

Hobby!
Detta är ett eget hobbyprojekt, inte ett uppdrag, mera som ett bidrag till den dagen tex en människa eller kossor
förvillat bort sig nånstans. Dvs få nytta av modern befintlig teknik. Flyget ska kunna hanteras av en enda människa.

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 17:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Byter gärna tankar och ideer med ett sånt projekt då det påminner om mitt projekt med X-UAV SKUA. Tanken finns ju att man ska kunna använda det som eftersöksverktyg och ett tillfälle har ju redan passerat då det i höstas var några får på rymmen. Då sprack det dels för att jag inte var hemma och när jag var hemma så var vädret för dåligt.

Hade pengarna funnits så hade ju en 3 meters Mugin funnit sin plats med en bensinmotor och stor tank för extrema flygtider. APMstyrd för långa missions med stark videolänk kanske med switch till flera kameror. Groundstationmast med tracker och riktade antenner. Jösses ett sånt bygge skulle kunna sluka hur mycket pengar som helst.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 19:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För att det ska kunna användas så borde man bygga nåt klart och behålla det så, ifall dagen kommer då det skulle behövas. Min utvecklingsstil hittills har ju inte hållit så mycket i användbart skick eftersom jag satsat på att bygga, testa och sen hamnar det på byggbordet igen. Oftast inte flygklart. Nu tänkte jag börja med att göra Ninox flygklar, vilket den iofs redan är, men jag har testat för lite för att kunna garantera att det är ett färdigt hjälpmedel.

Majan är nog mer en testplattform än eftersom den har fått så mycket uppgraderingar.

Så absolut, för att kunna finnas till när det behövs så är både ditt och mitt syfte att ha något flygklart som är testat och fungerar. Ju fler det finns, desto bättre.

Flyg med landställ är fullt möjligt eftersom det finns bilvägar så gott som överallt att starta och landa på.

Tusenlapparna kan lätt yra iväg på såna här byggen. Men tillika skulle man behöva hålla det hanterbart både vad gäller pris och storlek. Det kan tex vara billigare att ha två enkla likadana mindre flyg som man byter om med än en stor jätte.

De stora hindren är vind och nederbörd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 19:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

De stora hindren är vind och nederbörd.

Jo. Där har ju ett stort flyg av glasfiber med bensinmotor fördel. Lite överdim. motor lär ju va att föredra, då det kan finnas behov för lastkapacitet med bränsle å kamerautrustning och vidare sånt.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 05 Feb 2017, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ju större flyg, desto mer lyftkraft. Bensin är bra för de drar inte mycket bränsle.
De går att få i luften snabbare än elflyg för där måste man ladda flera STORA ackar som tar tid och är jobbiga att lagra.
Ett större tyngre midvingat/höftvingat snabbt bensinflyg i glasfiber eller kolfiber klarar nog vind bäst, eller turbulens för att vara mer exakt.
Tusan va roligt det skulle vara att bygga ett sånt! Men det skulle kosta också. Nästan så ett beggat UL är billigare.

Små bensinmotorer är inte direkt pålitliga... undras vilken storlek som börjar bli OK att lita på? 30cc? Vet att en har byggt en UAV av en sån där VQ Models Pilatus Porter PC-6 som Mr X har. Den klarade mycket last. =)

En nackdel med bensin är att de vibrerar vettlöst. Så det måste köpas en BRA motor som är balanserad för det är inte dom billiga. Och då är man uppe i en bunt fler hundralappar för motorn. Vario har balanserade motorer i sina helis... en 23cc kan kosta 600€+. Det är väl 3 ggr mer än en billig från HK?

Dessutom så är väl en bensinmotor med tank tyngre än en elmotor med ack? Men kanske inte med samma flygtid... dock så är väl bensinmotorerna svagare? Men om man utgår från samma effekt så vet jag inte hur det blir med vikt och flygtid... !? En 6S-motor med lågt KV-värde och stor propeller så drar inte mycket ström jämfört med en 4S med högre KV-värde och samma thrust.

Metanol är inte att räkna med, de är för känsliga för luftbubblor i bränslet och ändrar karaktär med luftens temperatur och lufttryck så att de till och med kan stanna.

I större UAVs så har de turbin-motorer. Men då är det inte hobbybruk längre... dom är större än RC-grejer och en motor kostar... rätt mycket. Den turbin-jet jag har så slukar mycket bränsle också så det ska nog upp i storlek för att bli nåt.

El eller bensin... man borde börja med att fundera ut om det är möjligt med bensin och ens värt det eller smart. Dvs var går gränsen. Och vilken gräns pratar man då om? Är det priset? Är det storleken? Är det nåt annat?

Och hur många lämpliga flyg finns det som klarar en bensinmotor (de måste vara kraftigare byggda än elflyg så de ska palla vibrationerna och det ryckiga momentet eller va det nu var)? Kanske man inte ska se sig om efter ett UAV-flyg utan ett vanligt RC-flyg som man gör om till UAV?

Intressant... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Mon 06 Feb 2017, 07:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hitta en kul sida som samlar Frivillig räddningstjänst. Finns både Sverige och Norge representerade.

http://sardrones.org

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Mon 06 Feb 2017, 19:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fin tanke... men det var ju det också, man ska ta sig tiden att ställa upp sen. Får lära upp nån. Kanske man kan sälja konceptet till nån som jobbar med nån sorts räddning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 19:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klurar lite vidare...

Bensin eller el?

Jag tror bensin-UAV blir lite för stort och omständigt för detta ändamål,
så jag är nog rätt säker på att skippa det. Men för att inte förhasta mig så...

1. Hur liten motor kan man ha men ändå hålla det driftsäkert?
10cc? 15? 20? 23/26? 30? 50???

2. Vilken motorstorlek är mest lämplig och är dritftsäker? 50cc
går ju alltid bra, men med tanke på att en 3,5m Cub klarar sig på en
50cc så känns det som att flyget blir runt 3 m i alla fall med 50cc,
så det kanske är lite stort. 30 cc då? Eller går det bra med mindre?

3. Vilket flyg passar bensinmotorer? Friggoflyg kan man ju
glömma. Återstår gör (vanligast i alla fall) trä-, plast- eller någon
sorts kompositmaterial (glasfiber vanligast), eller combo.

Jag har kikat på några bensin-UAV och vissa är väldigt snabba med
120km/h cruise-speed (stallhastigheten är däremot väldigt låg, så
det borde gå att flyga långsamt).

Jag har ju inte jättebra koll på bensin-UAV-flyg som finns som byggsats
eller ARF där ute, men http://www.fpvmodel.com har några. Nedan är
dessa trä/komposit-flygen:


Ämnade för el:

A: Skywarrior UAV 2,03 m 209 USD (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/skywarrior-2030 ... m_g28.html

B: Hugin UAV (V-Tail/H-tail) 2,2 m 352 USD (Med motor och servon)
http://www.fpvmodel.com/remote-control- ... -_g43.html

C: Hugin II UAV 2,6 m 499 USD (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/hugin-ii-electr ... m_g46.html

D: Swallow UAV 2,6 m 699 USD Varför inte bensin? (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/swallow-electri ... g1042.html


Ämnade för bensin:

- E: Mini Mugin UAV (T-tail/V-tail) 2,6 m 25-35cc 1067 USD (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/mini-mugin-2-6m ... w_g15.html
- F: Mini Mugin UAV (T-tail/V-tail) 2,6 m DLE30cc 1470 USD (Med motor)
http://www.fpvmodel.com/mini-mugin-2-6m ... -_g16.html
- G: Mini Mugin UAV (T-tail/V-tail) 2,6 m DLE30cc 1735 USD (Med motor och servon)
http://www.fpvmodel.com/new-mini-mugin- ... it_g7.html

H: Mjolnir (Shark) 2,6 m DLE60cc 1951 USD (Med motor)
http://www.fpvmodel.com/mjolnir-shark-u ... m_g45.html

- I: Mugin UAV (V-Tail) 3 m 50-80cc 1851 USD (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/new-mugin-3m-ua ... m_g20.html
- J: Mugin UAV (V-Tail) 3 m 50-80cc 2203USD (Med motor)
http://www.fpvmodel.com/new-mugin-3m-ua ... -_g19.html
- K: Mugin UAV (H-tail) 3 m 50-80cc 1914 USD (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/new-mugin-3m-pl ... m_g14.html
- L: Mugin UAV (T-tail/H-tail) 3 m 50-80cc 2410 USD (Med motor)
http://www.fpvmodel.com/mugin-3m-plane- ... e_g13.html
- M: Mugin UAV (T-tail/H-tail) 3 m 50-80cc 3055 USD (Med motor och servon)
http://www.fpvmodel.com/mugin-3m-uav-pl ... f_g12.html

N: Mugin Plus 4,5 m 50-80cc 2400 USD (Tomt flyg)
http://www.fpvmodel.com/new-mugin-plus- ... _g962.html

O: Super Huge Mugin 4,45 m 120-170cc 4289 USD (Med motor och servon)
http://www.fpvmodel.com/super-huge-mugi ... _g628.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 23:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Funderat lite...

Om nån av dessa kärror i föregående inlägg skulle väljas så skulle jag välja bort:
Samtliga kärrorna på 3 meter eller mer.

Den enda bensin-UAV-kärran som skulle passa mig är 2,6m Mini Mugin UAV (E).
Den har H-tail vilket är bra, för då flåsar proppen rakt på höjdrodret.
Men upp till 15 kg startvikt! Kräver ju tillstånd över 7kg.
Stall speed 10 m/s är bra.
2h flygtid... najs.

Men om det ska vara nån av dessa elflyg så skulle det bli nån av de fyra (A, B, C, D)
A: SkyWarrior... skulle vara intressant, men var ha kameran?
B: Hugin 2,2 m med H-tail... bara 1h?
C: Hugin II 2,2 med lite udda tail... vilken inte är såå bra...
D: Swallow... Den är lite intressant... udda utseende, kanske går med bensin...rejält kameraplats...

Måste leta andra sidor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Fri 10 Feb 2017, 14:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
http://www.uavfactory.com
http://www.x-uav.cn/en/
http://www.asiatechdrones.com

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Fri 10 Feb 2017, 18:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:

Hittade inga kit eller priser på UAV Factory's hemsida, men jag tror de gör färdiga produkter så de går bort, men fina kärror så kostar nog därefter. :shock:

X-UAV har jag redan haft kontakt med... :wink: Deras friggoflyg är aningen små men väldigt billiga om man tar dem direkt och de andra är så jäkla dyra (fick priserna av dem).... 3000€ för tomt flyg. De är gjorda av MFM. De själva tycker att friggosarna är för hobbybruk och de andra är för proffsen. No shit! Nåja, jag är ju hobbyproffs så jag får väl leta vidare. Hähä... skämtåsido. ;-)

AsiaTechDrones... hoppsan på priserna där med. Nåja, det är ju specialflyg så det blir ju dyrt. :shock: Vigilant E ser ut som TechPod. Verkar också vara färdiga produkter, vissa av dem.

Tack för länkarna i alla fall, man kan nog få lite idéer från dem. =)

Btw... S&R = Search and Rescue eller Recovery? Lär ju knappast "rädda" nån människa med mitt flyg... :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 12 Feb 2017, 19:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ska tryna lite till och se hur jag gör med bensin.
Har för lite vana med bensinare...

Sen fundera ut om det ska satsat på rejält flyg med lång flygtid eller ett billigare enklare men rätt setup så det ändå blir användbar flygtid och mer lätthanterligt flyg. Kan ju inte bygga nån 3 meters bjässe bara för att det går... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Mon 13 Feb 2017, 07:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Tankar:

Kamera?

Ska den vara fast monterad eller med pan/tilt funktion. Finns kameror med zoomfunktion ex med vridpoten på radion? Högupplöst antar jag är givet. Värmekamera diskuteras på SAR drones på facebook

Audiolänk?

Finns möjlighet att ha en högtalare i planet och mic vid groundstation? tex meddela upphittad försvunnen person. " stanna där du är, hjälp är på väg"

Samarbete med räddningsväsende?

Det finns ju mycket frivilligorganisationer idag inom området. Sjöräddningen, brukshundsklubben, Fbk, kommunala första hjälpgrupper (ofta inom röda korset) och säkert flera.

Utrustningen överlag?

Hur nyttja grejjerna maximalt? APM el dyl. för sökmissions och tydliga GPS koordinater. Reservsystem? Vanligt 2,4GHz eller lågfrekvent LRF sändare, 5,8GHz videolänk eller lågfrekvent LR sändare?

Man kan nog laga en rätt lång lista med alternativ...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Mon 13 Feb 2017, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamera för min del...
- Om lättare enklare billigare system... en fast GoPro 4 Hero BE som tittar rakt ner, liggandes i fluff. Som livestreamar och sparar film (frames).
- Om större åbäke... fluffupphängd mindre digitalkamera (finns vissa specialare där ute som inte kostar f-n) som fotar och sen en gimbaliserad "kika runt"-kamera, typ GoPro som filmar allt och streamar. Zoom... där flyger man lågt för att fota, men zoom på kikaruntkamera vet jag inte... måste vara gimbalupphängt och en kamera som klarar zoom, styrbart, inte tänkt desto mer på det.

Audiolänk, ja det går. Vet att nåt proffs hade i multicopter, samt kids som kör runt med RC-bil på badstränder och pratar med badarna... men minns inte var jag såg det första. Men hur flyga lågt och säga nåt? Glida över på 20m höjd och säga nåt snabbt? Jag satsar på loiter då. Då fattar de som är i nöd... har jag tänkt.

Samarbete... sen när det finns ett fungerande system. Tror nog man behöver visa/använda ett enkelt fungerande system först som är stabilt och håller. Därav Ninox-tester inkommande helg. Om det lyckas bra med Turnigyn så åker GoPro upp. Sen när det funkar kanon så finslipas det hela och sen är den redo. Lär väl gå åt 10+ flygningar. Håller på klurar på en iCharger Duo och kort för att ladda 4 ackar samtidigt så man är klar på kort tid. Sen ska Majan upp. När jag testat den klart så borde jag ha flyg nummer tre på väg hem, vilket det nu blir. :-P Och så behöver jag köpa annan/en till bil så jag får rum med större flyg. Och så behöver jag större garage... så borde köpa nytt hus... haha! Vojne vojne...

Utrustningen...
- APM är passé. :-) Är nog Pixhawk 1, 2.0 eller 2.1 eller nyare (eller liknande som man kan lita på att fungerar) som gäller så man kan använda nyaste firmwares.
- Tror steg 1 blir att skicka upp på "ortofotografering" och livestreama det åt nån som kan se på en skärm.. och efter farkosten landat så plockar man ut hundratalsbilder som kan gås igenom. Varje bild kan få en kooordinat från Pixhawken, finns allt man behöver.
- Reservsystem? Menar du redundans på flyget eller dubblerat system överlag?
- 2.4GHz räcker för missions, man behöver inte ha kontakt, den flyger ändå och kommer hem på slutet. MEN... ska man flyga långt bort av nån anledning (för att man parkerat för långt bort) så är nog LRS säkrare.
- Videolänken.. hm.. ska man vara laglig så måste man skaffa licens. Annars är 1.3 mest intressant, dock är deras antenner enorma. 2.4GHz är väl bäst i så fall, OM man kör LRS.

Tyckte det stod nåt om FLIR, men minns väl fel. FLIR struntar jag blankt i nu i början. Det kostar lika mycket som allt annat tillsammans.

Men... bensin... känns som att det är coolt. Men är det praktiskt? Inte verkar dom ha så mycket längre flygtid än el. Dessutom massa extra med bensin. Men man är snabbt uppe i luften. Och hur länge vill man flyga? Ska man följa reglerna så får inte flyget flyga utanför LOS och med 1h flygning så blir det ett himla vändande inom den radien. Om man ser flyget bra på låt säga 600m... hur länge tar det att flyga upp en cirkel med radie på 600 m? Tåls att räkna på.

Regler, lagar, regelverk osv... Hoppas man får flyga om det behövs så inte Trafi sätter stopp för allt. De som ska räddas vill säkert räddas. Men det reder sig den dagen då det verkligen behövs.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Tue 14 Feb 2017, 07:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Det känns nästan som el är stabilare då det ändå finns så stort spektrum i motorstyrka och batteristorlek/styrka.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Tue 14 Feb 2017, 18:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det jobbiga med el är att få tag på LiPo's, att ladda dem, att storageladda dem och förvara dem. Flera svenskar har ju gått över till Postnord som inte fraktar LiPos (enligt dem själva). Men vissa firmor använder PostNord för att de fraktar max 4S LiPos. Så jag vet inte vem man ska tro. Dessutom är el alltid lika tungt och ackarna blir svagare med tiden (dvs från det man börjar flyga en ack tills man dragit ur den). Osv... finns många fördelar med bägge. Men det är nackdelarna man väljer. Skulle kunna funka med bensin om man kan ha lite högre varv (minska vibrationerna) utan att flyget far som en raket. Ska man fota rakt ner så kan man ha motorn i nosen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 10:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna är inte bortglömd... det är bara lite vägval kvar att göra för att komma vidare. Nytta måste gå före coolhetsfaktorn. =) Troligtvis höstprojekt som det ser ut nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 12 Oct 2017, 12:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Denna är inte bortglömd... det är bara lite vägval kvar att göra för att komma vidare. Nytta måste gå före coolhetsfaktorn. =) Troligtvis höstprojekt som det ser ut nu.

Ett passligt flyg till ditt projekt - Believer

https://www.banggood.com/Believer-1960m ... s=category

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 12 Oct 2017, 12:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Believer 1960mm Wingspan Portable FPV plane - an improved X-UAV Clouds?

https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... UAV-Clouds

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 12 Oct 2017, 19:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jopp den där finns på hmmm-listan.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group