Öuhm, jag skaffade flyget september 2009... så dags nu!
Flyget är ett 1.60-flyg. Ska vara 1.50-1.80 glöd-2-taktare eller 1.80-2.10 glöd 4-takt eller 32-43cc bensin. Jag har 50 cc bensin.
Ska väga 5670-6860 gram och min väger 7394!!! Bara motorn väger 1930 gram.
Motorn är en RCS/SV 50cc och ska bringa 4,22 hp (eller 5+ enligt SV själva).
Varvtalet är 1400-9000 eller 1200-7200 rpm enligt olika källor.
Proppen ska vara 20x10, 20x12 eller 22x8. Jag har 21x8".
Stiftet är ett NGK BPMR6F (R-stift).
3% olja.
Hur mycket måste man köra in motorn innan man ska flyga? Eller kör man in genom att flyga?
Måste komma ihåg göra Range-check kommande gång...
Kan man ha gummiupphängningar för motorn? Har sett, tror jag har också.
Vad gäller inställningen av throtteln så var det så här (förut alltså):
Jag monterade servo och stag. Justerade ändlägena så att spjället var mekaniskt fullt öppet vid fullspak.
Detta minns jag att var lite speciellt för när man lät servot gå så långt det kunde utan att binda så gick spjället en bra bit över det läge där spjället var parallellt med venturiröret. Dvs jag måste EndPointa ner spjället lite på fullgas. Detta är väl helt logiskt? Annars lär ju varvalet minska vid fullgas.
Och sen det andra, dvs tomgången som var allt för hög idag... spjället går att stänga helt, det har ett säte den sätter sig i. Jag ställde förut in servot att bottna detta, men det var ju inte alls så idag utan tomgången var för hög. Spället stängde nog inte alls. När jag väl justerat detta så blev det bättre. Jag måste ha justerat armen fel före det vart helt klart, eller så tänkte jag att jag fixar det vid nästa starttillfälle (idag)?! Hur som helst... nu om jag trimmar ner gasen så ökar varvtalet ju lägre man kommer med spjället förbi tomgång. Det var lite lurt, men det kan också vara att nån av de där kanalerna kickar in!? Eller så går servot förbi närmaste läget och drar throtteln igen.
Taggad nu ju! Vill få en DLE-30cc i nåt högvingat nu, hade vart kul med ett bushflyg med större hjul. Och en snäll liten bensinare. Har två DLE-30cc-passliga flyg: Cessna 182 2100 mm och UL-flyget.