Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Wed 24 Feb 2016, 19:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Thunder Tiger Raptor 50SE V2

Trodde det fanns en tråd på denna, men det fanns det ju inte alls det.
Jag köpte den 2007 och har flugit mest med denna av alla helikoptrar jag har.
Sitter en OS 50 metanolare i den. Allt funkar finfint. Nu håller jag på byter
ut NiMH Sub-C 3800 4.8V mot LiPo 3S 2200 11.1V för elektroniken.
Samt går igenom min eminenta checklista för den.

Den är till salu om nån vill börja flyga metanolhelikopter, annars får jag
montera in den i Airwolf-skalet. ;-)'

Kommer bilder senare, är inte fotograferbart just nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Wed 24 Feb 2016, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Arbete pågår... UBEC ska få kontakt och placeras ut. Fortsätta fixa... tänkte bli klar i helgen med denna.

Attachment:
IMG_1026.JPG
IMG_1026.JPG [ 92.15 KiB | Viewed 7526 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 20:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har lagt ner några timmar på denna i helgen.

Enda som är kvar nu är:
- Lite inställningar i sändaren (timer, symmetriska utslag,
- Ändra om lite med throttlen
- Balansera
- Göra ny lista inför flygtillfälle så man inte glömmer/missar nåt
Gissar på en kort kväll till så är den klar, hoppeligen före kommande helgen.

Den är även till salu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Mon 07 Mar 2016, 21:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar!

Lite dammig efter att ha stått ett tag, men nu är den
LiPo+UBEC-konverterad och allt funkar som det ska.

Attachment:
IMG_1032.JPG
IMG_1032.JPG [ 49.93 KiB | Viewed 7494 times ]


Attachment:
IMG_1034.JPG
IMG_1034.JPG [ 111.5 KiB | Viewed 7494 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Thu 30 Mar 2017, 23:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jajustja, skulle ju ha denna i AirWolf-skalet, men sålde av helin. :-D
Nåja, får väl se om Airskippern passar. =)
Flyg försiktigt med pärlan.
Träningskors är ett måste, men se till att det är lätt och inte sviktar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Tue 04 Apr 2017, 04:37 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Annars köper jag den


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Sat 27 May 2017, 11:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
AirWolf-skalet? Hmm.. måst fundera på det... har ju JR Airskipper... om den passar.
Skalet är gjort för Align T-Rex 600ESP (elheli), men går säkert få att funka för andra helis.
Beror lite på var bommen går ut bakåt och hur lång bommen är (remdrift).
Måste laga skalet, är lite skador på stjärten.

Hur som... flugit simulator och redo för provflygning? =)
Ställt in allt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Tue 04 Jul 2017, 09:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jussi! Flygklar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Sun 03 Sep 2017, 11:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Jussi! Flygklar?

Int ett ljud? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Wed 27 Sep 2017, 18:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Jussi! Flygklar?

Int ett ljud? :roll:

Är den kvar på Åland? :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Thu 05 Jul 2018, 22:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hörde att den inte användes (?) utan for iväg till Finland.
Nån som vill ha fler helikoptrar där? Jag har. Även flyg...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Sun 16 Apr 2023, 07:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna är ju kvar på Åland fick jag höra! Byter ägare idag ryktas det, inte mig dock. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Thu 20 Apr 2023, 18:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Denna är ju kvar på Åland fick jag höra! Byter ägare idag ryktas det, inte mig dock. :mrgreen:

MEN igår, då hamnade den tillbaks till mig, haha!
Denna är föregångaren till Raptor 50 Titan.
Största skillnaderna jag kommer på nu är att denna har kortare bom, kortare rem, kortare huvudrotorblad, inte push-pull och säkert nåt till.
Jag vet inte om förra ägaren flugit den, men toppen på motorn fick sig för att glödstiftet var löst och sköt ut. Finns dock en annan motor.
En plastkasse med delar (motorerna, dämpen, mm).
Nåt stag saknas, kanske hittar hem. :? :D Skulle underlätta.
Varför jag skaffade den? För att den är mindre än min TWM 1/4 Cub som jag blivit av med istället. Och att helikoptrar är mycket bättre än Cubar?
Planen: Jag har två andra Raptor 50 som ska renoveras, så jag gör samma på denna. Den flög ju så jäkla bra när jag hade den, bästa heli-trainern jag haft.

Attachment:
IMG_4715.JPG
IMG_4715.JPG [ 134.23 KiB | Viewed 2369 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Thunder Tiger Raptor 50SE V2
PostPosted: Sun 23 Apr 2023, 20:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Isärskruvad!

Efter att ha tittat på helin i ca 2 minuter så insåg jag att det var dags renovera. Såå... 1h senare ser den lite annorlunda ut. Tur man är van med Raptors. :lol: Planen blir nog att bygga alla tre Raptor 50 parallellt, på skoj. Men denna kräver en hel del rengöring först liksom min gamla Raptor 50 Titan. Så det blir tre st Raptor som ska göras flygklara som trainers och de kommer samtliga bli för "scale flightmde", dvs -2...+10 utslag och sävlig flygning. Och sen borde det vara governor också, det har jag bara en dock. Men det går att ställa in kurvorna någorlunda rätt OK så man får jämn-varv i skala-läget. Sen får man se om det blir tre skalakroppar till tre Raptors (har redan en), eller vad jag hittar på. Intresset för helikoptrar är så lågt just nu tråkigt nog.

Vad gäller skal så är väl inte remdrift och metanol det bästa alternativet. Som tur är startas dessa ovanifrån. Men de behöver kylning och remmen är svår spänna när man väl byggt ihop skalet, så det gäller få den rätt och sen flyga i "typ samma temperaturspann" så bommens längd håller sig.

Men skal... hm... alltid lika kul. För enkelhetens skull skippar jag skal med vinklad bom, desto svårare att spänna remmen då. Och med metanol måste dämpen få rum så 600-size helisar kan vara för smala/trånga beroende på skal, de är ju byggda för el-helis. Så .50-size skal är nog bäst. Jo, .50 och 600 är samma storlek rätt så exakt, men men. Måste få rum. Alternativen är:
- Hughes 500 av nåt slag, har redan två såna iofs, "spetsnosen", men finns ju den med runda nosen, en sån kanske men med låga landstället
- Sen finns ju Augusta 109 men de är rätt låga och tajta
- BO105 har jag alltid gillat, men har redan två såna
- AS-350 Ecureil är ju rätt vanlig start-skal, hm
- Jet Ranger, har en 30-size (550) som jag klämmer in en 500 i som ja inte har stretchat, men en större har jag alltid haft på villhöver-listan
- Long Ranger, har redan en 60-size sådan
- Finns säkert fler...

Attachment:
IMG_4724.JPG
IMG_4724.JPG [ 314.7 KiB | Viewed 2357 times ]


Sommar-status 2023!
Mjah, denna kom tillbaks. Bra att jag finns som tar över allt ni inte orkar ha eller blir av med. Hm... Nå, den ska renoveras. Denna heli är den heli jag flugit mest med av alla nånsin. Flyger fint som en trainer. Vad jag ska göra med den hinner ändra flera ggr om, men den ska flygas som trainer före jag tar nästa steg. Sälja/Skal/flyga.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group