Fixat ca 8 h på Yaken idag!!! Och lika bra skriva upp allt så man vet tills nästa gång och att man borde lära sig att gamla bensinflyg bara är problem.
Problem 1 (choke):Eftersom jag tog bort choke-servot som spela f-n förra gången så har jag nu satt tillbaks kulan som centrerar choke-spjället och satt in ett stag jag kan dra och trycka med för att choke'a eller inte.
Klart!Problem 2 (slangar):Tanken som inte hade tankningsslang. Och värre var som nämndes tidigare, klunkslangen hade lossnat från röret och klunkslangen hade lossnat från klunken. Inne i tanken! Nu har jag gått igenom tanken ordentligt och märkt överallt samt lagt in ett rör med slang för tankning. Tankningsslangen går nästan rakt ner inne i tanken. Klunkslangen är nu en tygon-slang som far fram och tillbaks fint i tanken med klunken på änden. Luftningen är rakt upp mot taket inne i tanken. Så som det ska vara, så som man alltid gjort på metanolflygen.
Klart!Problem 3 (filter):Filtret var för metanol. Gjorde om det till bensin-filter (bytte ut packningen).
Klart!Problem 4 (stift):Störningar från ett NGK BPM6F-stift? Jag beställde ett NGK BPMR6F-stift istället (6€ på Dax) och bytte ut.
Klart!Problem 5 (tank):Tanken för stumt fast i flyget. Fixat om tankfästet och fäst tanken så den sitter någorlunda mjukt. "Fluff" mellan tank och flyg i alla fall.
Klart!Problem 6 (avgaspackning):Packningen mellan cylinder och pipa hade spruckit. Planade ytorna och gjorde en ny packning och pipan är åter på plats.
Klart!Problem 7 (motor lös):Motor och motor-standoffs lossnade. Jaså man skulle använda gänglåsning på skruvarna? Jag hade antecknat på nån lapp och inte i min checklista att ingen skruv var låst med gänglås, skulle göras före teststart av motor, men det hade jag ju inte gjort. Men NU är dom fast med gänglås och till och med åtdragna. Och märkta så jag ser om de rör sig.
Klart!Problem 8 (för nära het pipa):Choke-servot var på tok för nära pipan. Choke-servot är numera borta så det löste sig.
Klart!Problem 9 (servo löst):Throttle-servots fästen på ena sidan hade gått av. ?! Nåja, bytte ut servot från ett Futaba S3010 till ett Toward Pro MG.
Klart!Problem 10 (servo slut):"Nya" throttle-servot rör sig ca 10 grader i taget. WTH?! Jäkla HobbyKing-skräp (originalet heter TowerPro, inte Toward Pro). Satte dit ett nytt Futaba S3010 (hade två liggandes!!).
Klart!Problem 11 (galvanisk åtskiljning):Metallstag mellan throttle-servo och throttle-spjäll på förgasaren. Bytte ut och gjorde som så nu är det mer störningsfritt och flexar bättre om det skulle vara en orsak till något.
Klart!Problem 12 (klen vägg):Motor lös på ett annat sätt än Problem 7. Det jag hade tänkt göra var att förstärka motorbocken ytterligare, speciellt väggen motor-standoffs är fastsatta i. Detta för att jag tyckte att hela motorn rörde sig senast, men det var nog för att alla 8 skruvar var lösa.
Klart!Problem 13 (störningar):Får ej vara galvanisk kontakt mellan tändsystem och RC-system. Jag har en Kill-switch, så de är ihopkopplade. Men Rexel (heter det så) Kill-switchen så ska vara galvaniskt åtskild med optokopplare. Men vissa säger att störningar hoppar över ändå pga det korta avståndet mellan de åtskilda elektronik-kretsarna i Kill-Switchen. Nåja, jag hittade en fet ferrit-ring som jag använder före mottagaren.
Klart!Problem 14 (silikonslang):Slangen mellan vevhus och förgasare verkar vara en slang för metanol. Denna är mycket grövre än de andra slangarna. Udda storlek. Det var en silikonslang där tidigare, så den är kvar. Denna är till för att skapa en mjuk pumpfunktion i förgasaren när kolven rör sig upp och ner. Blir tryckskillnader i vevhuset och detta suger in bränsle med membran-pumpen i förgasaren. I vevhuset ska det väl inte finnas så mycket bensin som kan tryckas in i denna slang. Kolven och dess dubbla kolvringar smörjs väl med dessa 1:30-blandning olja:bensin, men... vad tror ni? Har ni feta tygonslangar eller nåt mellan vevhus och membranpump? Klart annars (slangen såg ju bra ut än)!
"Klart!"Problem 15 (sporrhjul):Sporrhjulet var "all over the place". Inte nu längre.
Klart!Problem 16 (avskiljning):Störningar för att tändsystem ligger för nära RC-system. Jag hade ju dragit choke-servo-kabeln bakom tändboxen. Doh! Kan ju ha vart en orsak till störningarna. Och dessutom hade jag alla kablar som ett ormbo för att jag ville få motorn att gå först, sen städa upp kablaget. Nåja, nu är de åtskilnda så gott det går inför motortest. RC på ena sidan och "bakåt" samt tändningen i främre högra hörnet, så att säga.
Klart!Problem 17 (rpm-meter):RPM-metern funkade inte. Och det gjorde inte heller tändboxen om man använde den. Så den skippade jag (före senaste motortesterna). Borde skaffa en annan, skoj ha, men behövs inte egentligen.
"Klart!"Återstående problem...
Problem 18 (lösa LiPo's):LiPo's "lösa"... Har två dåliga hållare för DPSI-ackarna och ingen hållare alls för tänd-acken. Måste lösas...
Problem 19 (saknar starter):Har åter igen
ingen starter för 50 cc-bensinmotorer. Måste beställa om nån inte har en extra. Jag har redan 3 st vanliga starters, behöver ej en till sån.
Problem 20 (tändbox):Funkar CDI-box mm? Jag köpte en CDI/Hall-sensor/Tändnings-testare. Kopplade in och skulle testa hallsensorn. Ingen reaktion. Hm. Har jag gjort rätt? Nåja, kopplade in och testade gnistan samt att det funkar vid varvtalsändring. Inget händer. Huh?! Den funka ju senast. Kopplade in en annan tändbox (DLE-55) och allt funkar som det ska. Men suck... tändboxarna lär gå slut lätt.
Tändboxen slut!? Beställer en ny. aiR/C Pro? Måste ju passa mina halvstora NGK-stift.
Problem 21 (tändvinkel):Tändningen kan vara åt helsike, därav baktändningarna. Dvs tändvinkeln är troligtvis fel. Jag ställde in TDC och märkte ut detta på motorn så att det blir lättare ställa tändningen. Jag är dock inte säker på vad det ska vara för tändningsvinkel på denna motor (RCS SV50cc) och så är det ju det där med oktantalet. De rekommenderar 87-oktanig bensin, men jag kör ju miljövänligt bränsle från den macken som säljer gröna dunkarna (Select? ST1?), vad är den på för oktan? Nåja, jag får ställa in och markera graderna på alu-"hjulet" framför motorn så blir det lättare fatta vad som händer. Så
tändningsvinkeln = ?Huh va detta flyg äter timmar. Men man lär sig mycket.
Sen återstår ju ändå:- Montera propellern rätt, hur va det? Fem över sju? Var ska TDC/magneten vara då?
- Få igång motorn och ställa in den, idle-switch, kill osv... Utgångsläget för Low och High ska vara 1,5 varv (max 3). Low är nu 2,5 och High är 2,25.
- Range Check
- Testa failsafes
- Taxa!
- Göra flygklar...
- Få till att bägge höjdroder är symmetriska för det är dom inte nu (styrs av två servon på två kanaler)
- Balansering... Det blir nog blya en del... men den ska väl orka med det.
- FLYGA!!!