Rengjort! Skadekoll!Har nu rengjort hela flyget klart, phust, det var lite arbete, stora ytor!
Flyget har alltså aldrig flugits, men första ägaren råkade ut för lite otur, men det är historia.
Har även gått över skadorna och dom är inte många, men dom finns, åtta st i olika omfattning.
- De stora delarna: Noskåpa, canopy-locket, vänster vinge, höger stabilisator, höger höjdroder, bägge skevroder och sidoroder har inga skador.
- Men de övriga stora delarna: Flygkroppen, höger vinge, vänster stabilisator, vänster höjdroder har dessvärre skador.
De strukturella skadorna är lätta att åtgärda, man tar bort bort klädseln runt skadan, lagar skadan, på med klädsel igen.
Problemet med klädsel är att den är tajt och om man bara värmer tillbaks den blir det en glipa som måste täckas över.
Det går rätt bra att täcka över med en liten remsa klädsel om det finns material under, men är det klädsel som är spänd
över ett hål så blir det svårare få det snyggt utan veck och bågnande klädselytor. Då är det lättare skära bort all klädsel
som täcker hålet och sätta en ny bit över hålet som sitter fast i alla kanter på träramen runt hålet.
Det är inte svårt att laga såna här skador, den största utmaningen är att hitta klädsel med rätt färg!!!
Skär man bort kläfseln smart så kan man klara sig långt.
Skadorna:Under kroppen finns en stor och en liten reva i klädseln.
Attachment:
IMG_3459.JPG [ 149.88 KiB | Viewed 7377 times ]
Attachment:
IMG_3460.JPG [ 147.09 KiB | Viewed 7377 times ]
På flygkroppens vänstra sida finns strukturella skador.
Attachment:
IMG_3461.JPG [ 129.7 KiB | Viewed 7377 times ]
Vänster stabilisator och vänster höjdroder har strukturella skador på bägge sidor.
Den lilla skadan på ena bilden nedan ser inte mycket ut för världen, men rodret är alltså V-format som det inte ska vara så det där vecket ska bort.
Attachment:
IMG_3463.JPG [ 128.42 KiB | Viewed 7377 times ]
Attachment:
IMG_3464.JPG [ 183.01 KiB | Viewed 7377 times ]
Attachment:
IMG_3465.JPG [ 96.51 KiB | Viewed 7377 times ]
Höger vinge har stor skada på bägge sidor om vingen.
Attachment:
IMG_3467.JPG [ 176.32 KiB | Viewed 7377 times ]
Attachment:
IMG_3468.JPG [ 186.39 KiB | Viewed 7377 times ]
När ett ARF-flyg tillverkas så fästes klädseln med värme och allt ser bra ut.
Men pga olika luftfuktighet på olika platser och olika temperaturer under i tillverkningsland, lagring, frakt osv
samt hur bra klädeln fästs så kommer klädseln att släppa med tiden eller i alla fall tappa spänningen.
Plastklädseln som används på flygen är dock oftast rätt så bra så det är bara att värma igen med värmepistol eller klädselstyrkjärn så blir det spänt igen.
Klädseln är fastvärmd på balsaytor och balsa är rätt så luftigt så bubblor försvinner när man värmer.
Samtidigt som reparation görs så ska all klädsel värmas fast igen.
Så här ser det ut på en av delarna. Rätt så normalt på träflyg efter ett tag.
Man måste värma på rätt sätt för om man bara trycker på med strykjärnet så får man veck.
Attachment:
IMG_3462.JPG [ 166.49 KiB | Viewed 7377 times ]
Före jag börjar reparera ska jag provmontera ihop flyget och klura ut vad jag ska göra efter skadorna är fixade och klädseln strykt.
Jag har en twin bensin 100cc DL-100-motor, tank, kolfiber-spinner, propeller, rökssystem, nya hjulkåpor dock i fel färg eftersom de andra gick slut helt.
Har säkert servon också, men inte alla då denna kräver lite mer kraft i sina servon pga storleken.
Har en massa annat också, men det saknas inte så mycket egentligen.
Måla?Sen är ju frågan... jag gillar inte trä-looken... och jag gillar måla för det ser såå mycket bättre ut... så det lär väl bli att måla före montering av nåt.
Frågan är vilken färg... mattsvart, mattmörkgrå, eller nån annan nyans?