Jag kan bara tala om min egen erfarenhet om mig själv och min bil, men 20 minuters hård körning med standardbromsar på bana är ganska normalt för mig, 30 minuter undantagsvis om dman inte får hålla den fart man själv vill hela tiden.
Finns säkert förare och bilar som pallar en hel timmes körning i ett streck och mer där till, men om det blir så långa körpass så kommer hälften av bilarna att stå i depån efter 30 minuter. Är inte det då inte bättre att ha kortare pass och ha möjlihet att kyla ner och vila med jämna mellanrum?
Kanske man i alla fall skulle kunna börja med några kortare pass på 30 minuter, för att sedan ha längre pass ut åt dagen? Jag tror säkert att de med mera material och erfarenhet vill ha lite längre pass för att få in rytmen ordentligt, men som hobbyförare passar iaf 30 minuter mig, det inkluderat uppvärming och avkylning.
Men det är bra att detta diskuteras, för min del är jag ganska säker på att man kommer att vara lagom mör på kvällen i alla fall oberoende av passlängder!
Angående försäkringen så fick jag detta svar när jag för två år sedan ringde Ömsen:
"Eftersom banan inte kan anses som ett inhägnat område dit ingen obehörig kan ta sig in anser försäkringsbolaget att trafikförsäkringen gäller mot andra part trots att vi helst skulle vilja avsäga oss allt ansvar."
Om detta stämmer så är man skyddad om olyckan skulle vara framme och man råkar skada någon på banan. Men det skulle vara uppskattat om någon kunde begära ett skriftligt utlåtande på om detta stämmer, fixar du det Elin?