Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 15:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skulle du valt en motor med högre KV-värde så hade motorn snurrat fortare och du hade kunnat ha mindre proppar.
Man kan ha en setup med en stor propeller som varvar sakta som har dragkraft 5 kg.
Men man kan även ha en setup med liten propeller som varvar snabbt som också har dragkraft 5 kg.

Det är skillnad på egenskaperna på en 15x8 och en 16x7, annars skulle inte den ena finnas. =)

Ökar du den ena siffran mer och mer så drar motorn mer och mer ström.
Minskar du den ena siffran så är det tvärtom.

Ökar du den ena och minskar den andra eller tvärtom, så får du olika effekter av det.

Har du STOR propeller med LITEN stigning så är det mer passligt för tex en långsamflygande trainer, tex 13x5".

Har du en LITEN propeller STOR stigning så är det mer passligt för högvarviga motorer och mer fart, tex 9x8".

Ju högre spänning du använder, desto lägre effekt behövs.
6S är bra. Skulle du ha 4S-setup hade du behövt högre KV-värde på motorn samt helt annan propeller.

Det är en cirkus detta med el. ;-)
Med el så har man alltid kort flygtid, det är alltid ständigt upp på tapeten "jag har för kort flygtid, jag vill ha massor mer, hur göra?" och svaren är oftast inte det man vill höra.
Med metanol så var man nöjd efter en stund, oavsett man flugit med för stor eller för liten propeller. Man kanske tankade i mer eller kanske mindre, spelade ingen roll, ingen brydde sig. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 15:59 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu är ny lucka på plats :D


Attachments:
IMG_0924.JPG
IMG_0924.JPG [ 70.83 KiB | Viewed 4706 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sat 08 Aug 2015, 16:03 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kommer att flyga med 4 st billigare lipos paralell configuration! då får jag ut 8000mah + att jag får lite nyttigare vikt i nosen istället för en massa bly! dom ny batterina är på 60C Constant / 120C Burst 4000mah. men till 1/2 priset :oops:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sat 08 Aug 2015, 19:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu är landstället förlängt 8)


Attachments:
IMG_0932.JPG
IMG_0932.JPG [ 73.1 KiB | Viewed 4682 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 09:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Kommer att flyga med 4 st billigare lipos paralell configuration! då får jag ut 8000mah + att jag får lite nyttigare vikt i nosen istället för en massa bly! dom ny batterina är på 60C Constant / 120C Burst 4000mah. men till 1/2 priset :oops:

4 st? Menar du 2 st per flygning?

Ju vanligare och mindre batterier, desto billigare per mAh, nästan. =)
Ju högre C-tal ackarna har, desto mer väger dom och desto dyrare är de också, därför vill man inte ha allt för värstingackar när man inte behöver det. Billiga kinesack-siffror stämmer dock inte så bra så det är bra med rejält med marginal.

Viktigt att tänka på när du ska parallell-koppla LiPo är att de efter laddning (som alltid måste vara balanserad och helst inte snabbladdad utan bara accelererad laddning på 1C) max får ha en total spänningsskillnad på ca 0,1V för att det inte ska gå stora strömmar genom acken. Dock är 0,1V beräknat för 3S-ackar och jag minns inte hur man räknade, så räkna med mindre än 0,1V skillnad (alltså om du laddat två 3S-ackar där ena har 4,18V i sina celler och en annan har bara 4,15V så går det ändå eftersom skillnaden då blir 4,18x3 - 4,15x3 = 0,09V. Använd dem även parvis och ha koll på cellerna före laddning, efter laddning, före användning, efter användning och när de svalnat. Sen märker du hur de funkar. Nu ska ju du parallell-koppla 6S-ackar, så det gäller veta vad du gör. Nya ackar funkar oftast bra. Sen när en avviker, då har du mitt i allt två enskilda ackar. =)

Flyget måste vara tungt, för med 8000mAh flyger man hur länge som helst med ett friggo-elflyg. Du har inte funderat på bensinmotor till flyget? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 11:49 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Kommer att flyga med 4 st billigare lipos paralell configuration! då får jag ut 8000mah + att jag får lite nyttigare vikt i nosen istället för en massa bly! dom ny batterina är på 60C Constant / 120C Burst 4000mah. men till 1/2 priset :oops:

4 st? Menar du 2 st per flygning?

Ju vanligare och mindre batterier, desto billigare per mAh, nästan. =)
Ju högre C-tal ackarna har, desto mer väger dom och desto dyrare är de också, därför vill man inte ha allt för värstingackar när man inte behöver det. Billiga kinesack-siffror stämmer dock inte så bra så det är bra med rejält med marginal.

Viktigt att tänka på när du ska parallell-koppla LiPo är att de efter laddning (som alltid måste vara balanserad och helst inte snabbladdad utan bara accelererad laddning på 1C) max får ha en total spänningsskillnad på ca 0,1V för att det inte ska gå stora strömmar genom acken. Dock är 0,1V beräknat för 3S-ackar och jag minns inte hur man räknade, så räkna med mindre än 0,1V skillnad (alltså om du laddat två 3S-ackar där ena har 4,18V i sina celler och en annan har bara 4,15V så går det ändå eftersom skillnaden då blir 4,18x3 - 4,15x3 = 0,09V. Använd dem även parvis och ha koll på cellerna före laddning, efter laddning, före användning, efter användning och när de svalnat. Sen märker du hur de funkar. Nu ska ju du parallell-koppla 6S-ackar, så det gäller veta vad du gör. Nya ackar funkar oftast bra. Sen när en avviker, då har du mitt i allt två enskilda ackar. =)

Flyget måste vara tungt, för med 8000mAh flyger man hur länge som helst med ett friggo-elflyg. Du har inte funderat på bensinmotor till flyget? ;-)


Ladda å flyyyyg :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 20:37 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Flög 12 minuter blandad kompott i kväll sista vändan! Men landade då kände jag att fullgas power började gå ner i effekt! fick i 4024 mah. hade altså 976 mah kvar eter 12min flygning 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sun 09 Aug 2015, 22:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Flög 12 minuter blandad kompott i kväll sista vändan! Men landade då kände jag att fullgas power började gå ner i effekt! fick i 4024 mah. hade altså 976 mah kvar eter 12min flygning 8)

Det är över 80% det OM Turnigys siffra 5000mAh stämmer. Du har dragit ur för mycket. ;-) Inte bra, men en gång ska den nog klara rätt okej. Jämför det med en blyack, de brukar man säga att man inte ska dra under 9V. Nu har du dragit den under 7V typ. Går att få att funka igen, men inte lika bra.

Om du tänker flyga som du gjorde senast skulle jag sätta timern på sändaren till 10 minuter och sen justera timern efter det beroende på hur du laddar flyget och din flygstil. Sen är det bara att köra på. Timern på sändaren har jag inställt på throttle några procent, dvs när man gasar så räknar timern ner från tex 10 minuter. Sen resettar man timern på en switch.

Men testa olika proppar så ser du hur flyget beter sig (skillnaden) med hastighet vid halvgas, fullgas samt stigning osv. Samt hur mycket ström allt drar efter propellerbytet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Mon 10 Aug 2015, 07:44 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ja det var så jag hade tänkt! Att ställa in tidsalarmet i dosan på 10 minuter. Och flyga tills det börjar pipa. och dessutom ha ett sånt där pipalarm på batteriets balanskontakt. Ska köpa el-xoar 16x10 och se om det drar lite tidigare i registret! Bra vertikal prestanda har jag redan, i alla fall på full spätta.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Wed 17 Jul 2019, 10:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har åkt bil med denna för nån dag sedan... får vi se den på Djäken senare?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 02 Aug 2019, 11:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Jag har åkt bil med denna för nån dag sedan... får vi se den på Djäken senare?

Är det månne denna som har fått en motor från en Chipmunk nyligen?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group