Skulle du valt en motor med högre KV-värde så hade motorn snurrat fortare och du hade kunnat ha mindre proppar.
Man kan ha en setup med en stor propeller som varvar sakta som har dragkraft 5 kg.
Men man kan även ha en setup med liten propeller som varvar snabbt som också har dragkraft 5 kg.
Det är skillnad på egenskaperna på en 15x8 och en 16x7, annars skulle inte den ena finnas. =)
Ökar du den ena siffran mer och mer så drar motorn mer och mer ström.
Minskar du den ena siffran så är det tvärtom.
Ökar du den ena och minskar den andra eller tvärtom, så får du olika effekter av det.
Har du STOR propeller med LITEN stigning så är det mer passligt för tex en långsamflygande trainer, tex 13x5".
Har du en LITEN propeller STOR stigning så är det mer passligt för högvarviga motorer och mer fart, tex 9x8".
Ju högre spänning du använder, desto lägre effekt behövs.
6S är bra. Skulle du ha 4S-setup hade du behövt högre KV-värde på motorn samt helt annan propeller.
Det är en cirkus detta med el.
Med el så har man alltid kort flygtid, det är alltid ständigt upp på tapeten "jag har för kort flygtid, jag vill ha massor mer, hur göra?" och svaren är oftast inte det man vill höra.
Med metanol så var man nöjd efter en stund, oavsett man flugit med för stor eller för liten propeller. Man kanske tankade i mer eller kanske mindre, spelade ingen roll, ingen brydde sig.