Sitter och läser nya bruksanvisningen nu och trynar på inställningarna. =)
Utgångsvärdena kom när jag valde Multi-configuration Quad-4X i CGS och jag har en X-quad (DJI F450)
och har ej ändrat, så för mig va de 55 och 55 samt 110 från början (Roll-STAB, Pitch-STAB och Shake-COMPENS).
Samtliga ställ in från 0-255.
Det behövs 3 satelliter för att få en koordinat (endast i sidled så att säga).
4 satelliter krävs för att få höjd också. 5 är väl bara bättre. Men bäst är om det är över 5 satelliter.
Jag tror inte den är så värst exakt med bara 4 satelliter.
Det har ju också att göra med hur utspridda satelliterna är, ju mer tätt tex 5 st satelliter är på himlen,
desto mer fel blir det, än om dessa 5 är utspridda över hela himlen. Vädret påverkar också noggrannheten,
samt omgivande skog, byggnader osv.
När CGS säger att jag har bara 0 satelliter efter uppstart så hoppar Longitude och Latitude mellan
ca 20 och 60 till 40 och 40. Det är inte riktigt i närheten det.
Om man har för lite satelliter ska
man alltså inte flyga i annat mode än Manual (CH5 Pos 1 och CH6 Pos 2).
Nu när jag sitter inomhus så blinkar den grön grön när jag har minst 5 satelliter,
efter en kvart var den uppe i 7. På vårt fält så var det 11 st.
Det kan helt klart påverka noggrannheten om det ändrar från tex 7 st till 4 st.
Kör du via en Android eller via kabel och laptop?
Tar du med android/PC till fältet eller utomhus?
Japp, man lär sig av krascher, speciellt om man utreder dem.
Såg ett tips att man kunde ändra om alla ESCars (de som kan) egna inställning från LiPo
till NiMH för då skippar man ESCarnas Voltage Cut-off eftersom det är FCn som sköter om det.
När jag har 0-4 satelliter så står flight mode i CGS som Manual, Manual Set Altitude och Return&Land.
Nu när jag har 5 eller fler satelliter så är Flight Modes: GPS Altitude, GPS Set Altitude och Return&Land.
Det står lite olika i manualen och i CGS.
CGS vs Manual
Ej GPS: Manual = Manual Stabilization Mode (håller sig stabil bara runt 3 axlar)
Ej GPS: Manual Set Altitude = Manual Altitude Hold (här ska den hålla höjden, men inte positionen,
då lär den ju sticka iväg en bit, eller mer) står att denna heter Manual Position Hold i gamla manualen,
vilket låter mer rätt enligt mig, beror på var "kommatecknet" är.
Ej GPS: Return&Land = Return&Land (undras vart den hamnar då)
Med GPS: GPS Altitude =
Med GPS: GPS Set Altitude = Auto Hover
Med GPS: Return&Land = Return&Land (RTL alltså, inte RTH som vissa andra FCs använder, Return To Home).
Kör du Mode 2 eller 4? Blir ju lite fundersam vad Mode 4 egentligen är,
står att 1 och 2 är Japanese och American och 3 samt 4 är Chinese och European. !?
Märkte att man armar (spakarna utåt neråt) på ca 0 sekunder, men disarm tar ca 5 sekunder.
Hade ju vart kul om det fanns nån indikation som visade/sade om allt var armed eller disarmed.
Läste också att man kan justera RTH-landningsplatsen genom att styra den på rätt, men absolut inte röra throttle
(står på annat ställe att man inte kan göra nåt med Throttle, lite skillnad).
Det måste testas. Min vill ju bara landa i högt gräs.
När du flugit i Manual Flight Mode, då ska den ju bara hålla sig på rätt i de tre axlarna X, Y och Z.
Men inte hållas kvar av GPS utan endast av 3-axliga gyrot och accelerometrarna,
dvs den kan driva iväg en del av vinden.
Nu minns inte jag hur det var senast jag flög, men visst är det så det är?
Det står att YS-S4 är gjord för lugn flygning, inte busflygning, i stort sett.
Kanske därför min lutade skumt ibland, jag flög ju överallt på en gång.
Jag mailade i alla fall supporten på skoj angående mitt "lutande problem".
Står ju också fel i bruksanvisningen, slå över Channel 6 från position 1 till 2 för att stänga av RTL. Jonä.
Tycker fortfarande det står fel i bruksanvisningen om kompass-kalibreringen:
Man ska börja från position 1 (CH5) och 1 (CH6).
Och det är först när jag ändrat CH5 enligt följanade som den aktiverar kalibreringen:
från position 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 som LEDen börjar lysa grönt. Sen kalibrera.
Sen står det att man ska sätta tillbaks switchen till position 1 för att bekräfta!?
Den ÄR ju redan i position 1. Så om jag här switchar CH5 mellan Positon 1 och 2 3 ggr så slocknar LEDen. Uh?!
Hur gjorde du? Hade du USB-kabeln ansluten eller körde du utan?
Antar också att kompass-kalibreringen egentligen kalibrerar allt, även gyro och accelerometrar.
Härnäst är det alltså:
1. Få reda på hur man ska kalibrera.
2. Packa ihop allt och fara ut till fältet för att göra ny kalibrering
3. FLYGA!