När vi nu verkar vara flera stycken som börjat med 450 storlek på helikopter på samma gång så får vi väl köra igång en gemensam tråd om dessa. Tanken var väl att samla massa info och inställningar här så att det är lätt för andra oxå att komma igång. Man känner sig rätt lost fast man suttit och läst en massa på nätet på olika ställen. Höll ju på gick åt skogen för mig fast jag trodde jag hade inställt lite ditåt, men där ser man vad fel det kan bli ändå fast man tror man är på spåret.
Tänkte skriva lite hur jag har suttit och knåpat och försökt ställa in saker och ting, och det fungerar såhär men är knappast helt rätt och optimalt. Men det är ett sätt att komma igång iaf. Sen får man justera och testa själv vad man gillar och om nån annan har nå tips.
Första problemet för mig var att försöka få mottagaren inkopplad rätt med alla kanaler. Fast jag satt i alla servon på rätt plats så betedde den sig lite hur som helst eftersom inget var inställt med åt vilka håll dom skulle röra sig vid vilka spakutslag. Så då hittade jag det här så jag visste vad jag hade för mål:
"When you give right cyclic your right front servo should pull down, and the left front servo should push up.
When you give left cyclic your right front servo should push up, and the left one should push down.
When you give forward cyclic both front servos should pull down together, and the rear servo should push up.
when you give collective all the servos should work together to lift the swash up with + up stick cooletive, or pull down all together with - down stick collective.
Make sure all your servo arms are @ 90 degrees ie level when both sticks are centered."
Plus se till att swashen är horisontell med centrerade spakar. Skall vara horisontell hela vägen upp och ner på gasspaken oxå. Och det borde den vara om man har alla servoarmar 90grader vid centerläge på spakar.
Så nu var det bara att sätta sig och försöka lista ut hur man mixar ihop detta så det lirar ihop med spakarna. Och nedan gäller ju för 120graders setup
CH1 = Vänstra främre servot om du tittar bakifrån och fram
CH2 = Bakre servot
CH3 = Gasreglaget
CH4 = Stjärtservot
CH5 = Signal till gyrot
CH6 = Högra främre servot
På min Turnigy 9x med er9x programvaran jag uppdaterade till så knappade jag in följande under MIXING menyn:
Nu har ju inte jag en aning om det alls är något såhär i närheten det ser ut i andra radios men såhär måste jag iaf göra på min.
Notera även att detta är for dummies som försöker förstå vad alla begrepp betyder. Bättre att ta det grundligt i början.
CH1 -50 ELE
+ 50 AIL
+ 50 THR ID0c4
+ 50 THR ID1c5
+ 50 THR ID2c5
CH2 50 ELE
+ 50 THR ID0c4
+ 50 THR ID1c5
+ 50 THR ID2c5
CH3 100 THR ID0c1
+ 100 THR ID1c2
+ 100 THR ID2c3
R 100 THR THRc6
CH4 100 RUD
CH5 50 FULL !GEA
R -50 FULL GEA
CH6 50 ELE
+ 50 AIL
+ -50 THR ID0c4
+ -50 THR ID1c5
+ -50 THR ID2c5
Värdet 50 och 100 är max tillåtet utslag på kanalen och varför jag satt 50 på vissa var för att strypa ner den så att den inte skulle kunna ge fullt, för med 100 på allt var det rätt omöjligt att flyga kan jag säga
Man behöver inte ändra värdena i den här listan utan jag kan sätta 100 på alla värden här och sen gå in i en skild tabell å ändra för hela kanalen på samma gång, på så vis slipper jag ändra alla värden under varje kanal skillt. Det kom jag på efter jag gjort det här så nu står det sådär ändå. Varför det är negativa värden på vissa rader och positiva på andra så är det för att alla servon inte är monterade åt samma håll och därför måste få omvänd signal för att göra samma sak. Blanda inte ihop + tecknet i början på många rader med positivt värde. + betyder ändast att det är en till funktion inom samma kanal. Varför det är flera rader under samma kanal med + framför är för att varje kanal måste göra flera saker samtidigt. Tex ska den skjuta upp högra servot samtidigt som den drar ner vänstra. Sen om man gasar till på det så blir det ännu en rad till. Och vill man ha flera kurvor så blir de ännu en rad osv.
ID0,1,2 är 3-vägsknappen för olika flight modes som jag lade till med sina respektivet gas och pitchkurvor efter som är c1, c2 osv.
CH5 är gyrot som jag lade på GEAR knappen så jag kan skifta mellan head lock och rate. Kanske onödigt då man tydligen alltid använder head lock. Men jag gjorde det mest för att öva och se hur det fungerade och vad skillnaden var. R (replace) på andra raden betyder att om jag aktiverar GEAR knappen så kommer den byta ut värdet på första raden mot värdet på andra ist för att lägga till värdet ovanpå som den skulle göra om man skrev +. !GEA betyder att det är det värdet som gäller när GEA knappen inte är aktiverad, i mitt fall Head lock.
CH3 är gasen på 3 olika kurvor plus THR cut på c6 vilken är ställd på 0 0 0 0 0. Så aktiverar jag THR cut knappen så slår den aldrig på signal till motorn så då kan man fippla bäst man vill på spakarna för att köra servona utan att motorn går. Den är oxå insatt med R så den ersätter alla gasvärden med 0 i hela registret.
MickeM tipsade om lämliga värden för gas- och pitchkurvor vid normalkörning enligt:
Trottel 0 40 65,5 85 100%
Linjär pitch från -2 grader vid lägsta spakläge till +10 på högsta.Lämpliga värden för Mode 1 och 2 kan väl nån som vet sånt skriva in så får man komplett lista för den som är sugen
Lite citat från annan tråd av MickeM som är bra info
" Vad har du för rotorvinklar på rotorbladen? Studs"landningarna" kan få rotorbladshållarna och/eller spindelaxeln (den som håller i rotorbladshållarna) att ge efter lite och bli smått böjda. Syns knappt fast man tittar noga, men helin börjar skaka. När du ställt in helin så du kan landa bra så kan du slita bort träningsstället, då flyger helin ännu bättre. Hade du helin balaserad, den såg ut att luta bakåt en hel del. När du har acken i och håller i huvudrotorknoppen så ska huvudaxeln hänga rakt ner."
Bladvinkeljustering
"Helin ska helst stå i vattenpass, inget måste. Flybaren ska stå i samma riktning som bommen. Sen på med mätaren (ca 1/3 från bulten). 0 grader rotorbladet = det läge då du ska ha servoarm mot stag = 90 grader (sutrimmas i sändarinställningarna) och alla grejer i rotorhuvudet ska vara i neutralläget (ställ staglängder). +10 grader vid max är lagom i Normal-läget (flight mode Normal). Vid ca 5,5 så hovrar du. Sätt -2 när du har spaken helt emot dig, då tippar inte helin när du flyger ute i blåst när du landat. -2 till +10 grader från spaken helt emot dig till spaken ifrån dig helt. Linjärt. Pitch alltså. Throttle-kurvan ska röra sig därefter.
Studsarna kommer v ovan iofs, men nog även om du har varvtal (throttle) och pitch fel emot varann. Det är meningen att du ska ha ungefär samma varvtal i normal-läget från hovring till max spätta om du ställt in Normal-kurvorna rätt. Idle Up är överkurs och nästa steg. =) Helin blir så ivrig då.
Om du hakar ur linkarna vid servoarmarna så ska all röra sig mjuk o fint utan glapp eller kärv. Har du endera så får du en heli som är lite spattig och helt klart jobbig att flyga med.
På gyrot: En switch som du väljer analogt eller digitalt servo med. En switch som du väljer hur gyrot är placerat, reverse (under bommen) eller normal som du hade. Delay ställer du på 0 (tror jag det är för digitalt servo), annars nåt långsammare för analoga. Limit ställer du så att slidern inte bindar på stjärtrotoraxeln (stjärtservot ska inte knorra i något läge). Antar att du har gain-kabeln från gyrot till kanal 5 (på futaba) eller nåt på mottagaren. Den andra gyrokabeln till sidoroder-kanalen (4 på Futaba). Gyro-värdet i sändaren (det som skickas till mottagaren som ger vidare till gyrot) har jag för mig att ska vara 1 till 100% för Head lock. Under 0 är Rate-läget och det vill du inte ha. LEDen lyser i neutralläget om du har Head Lock aktivt (dvs 1-100% om jag minns rätt). Kom ihåg sätt Revolution Mixing till 0-0-0 annars börjar helin rotera åt nåt störande håll när du stiger o sjunker.
Osv... finns mycket
!!! Men det är kul.
När man ställer in helins rotorbladsvinklar så ställer man så allt klarar mekaniskt mer än -10 till +10. För normal nybörjarflygning klarar du dig med -2 till +10. Det finns andra flight modes också. Throttle Hold är ju det där allt funkar som det ska, men motorn är avstängd. Se till att ha denna inställning, det är en säkerhetsgrej. Inte samma som Throttle Cut (det stänger av motorn på förbränningshelis). Idle Up 1 kan man ha inställd så att du har jämnare varvtal även under hovringsvarvtal. Idle Up 2 kan va sportläget, typ -4 till +10 eller nåt och konstant varvtal så du kan loopa, rolla, göra stallturns etc. Idle up 3 är väl det läget som anvädner hela registret, full 3D så du kan flyga inverterat, flyga lika bra upp och ner som rätt väg alltså. =) 0 grader ska vara mitt på spaken i 3D-läget japp. När du flyger normal-läget så kan du ha hovring vid mitten. Vissa säger att man inte ska ha så, utan ha -100% = spaken emot dig = -10 grader och 0% = spaken i mitten = 0 grader samt +100% = spaken ifrån dig = +10 grader för 3D-läget och då även ha Normal-läget likadant, bara det att du har -2 hela vägen från spaken emot dig till spaken upp till -2 på bladen. =)"
Är det något jag skrivit som inte stämmer så säg till
Vart mycke text och info men nu är diskussionen öppen iaf.