Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:03

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 00:41 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Allting följde med rtf sats. Gjorde lite ändringar i sändaren tidigare enligt en kille på youtube, kommer int ihåg va ja ändra om ja ska va ärlig, kan d ställa till d om någon inställning i sändaren e fel?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 09:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
bulben wrote:
Allting följde med rtf sats. Gjorde lite ändringar i sändaren tidigare enligt en kille på youtube, kommer int ihåg va ja ändra om ja ska va ärlig, kan d ställa till d om någon inställning i sändaren e fel?

Nåjo det beror ju på vad för inställning du ändrade. Ta med allt i morrn så kanske den flyger innan det är kväll...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 15:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt kan gå slut o man har otur fast man gör rätt av gäller elektronik och motorer.
En motor kan gå slut om du programmerat fartreglaget (ESC) fel, pga timing tex, oftast så knorrar bara motorn om du har fel timing.
Motorn kan gå slut om du belastar den för mycket, den ska inte gå het.
Fartreglaget kan gå slut av att du har nåt fel på motorn eller om du har fel ack ansluten.
Givetvis kan kortslutning och dylik uppstå om kablar skavs mot vassa kanter.
Vet inte vad man kan ställa fel i sändaren som kan få vare sig motor eller fartreglage att gå slut.
En motor kan börja hacka om kannan blir sned också, tex vid krascher.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 15:24 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Ja fick igång rotorn, ja kopplade ur motorn från drevet för att kolla att motorn va hel o då gick den. Sen satt ja tillbaka den o då gick ju rotorn förstås. Kanske motorn hade fastnat i nån form av läge som släppte när den vart fri från drevet. Skönt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 17:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
bulben wrote:
Ja fick igång rotorn, ja kopplade ur motorn från drevet för att kolla att motorn va hel o då gick den. Sen satt ja tillbaka den o då gick ju rotorn förstås. Kanske motorn hade fastnat i nån form av läge som släppte när den vart fri från drevet. Skönt.

Klockrent. Då flyger den i Godby i morrn alltså... :D

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 17:28 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Inte jag inte då blir d några huvuden korta i hallen hi hi...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 17:35 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Prövade idag min helikopter men den går inte. Varför går motorn när man har den löst men inte i drevet. E d så att den e slut då iallafall månne.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
bulben wrote:
Prövade idag min helikopter men den går inte. Varför går motorn när man har den löst men inte i drevet. E d så att den e slut då iallafall månne.

Har du tillräckligt med ström i acken? Snurrar stjärtrotorn lätt när du roterar huvudrotorn (ska inte tröga alls)? Är motorn lite bränd (brukar va mörkare lindningar)? Är nya fartreglaget samma modell som det som var i förut? Om inte, är det rätt programmerat (timingen)? Har du för tajt mellan pinion (motorkugg) och stora drevet (borde gå in dubbelvikt 80 grams papper mellan)? När du har motorn lös, funkar den mellan noll och fullt varvtal då? Du va ju inte till Godbyhallen med helin? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 20:32 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Hade int möjlighet att komma i kväll tyvärr hade lillgrabben lite längre än som va menat. När jag har motorn lös o lägger fingrarna emot så börjar den hacka, vet int hur mycket mottryck en sådan motor klarar av, men kan d va så att den int har full kraft helt enkelt. Ja pröva tidigare idag att frilägga motorn från drevet o då gick den ändå int igång så ja snurra lite på den o sen gick den. Allt annat verkar fungera annars. O den startar direkt när ja lägger gas på. O nu när motorn är borta så snurrar allt lätt om d va d du mena med stjärtmotorn. Men när motorn är där går d inte att snurra åt ena hållet men så ska d kanske va antar jag. Batteriet e fulladdat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 21:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
bulben wrote:
Hade int möjlighet att komma i kväll tyvärr hade lillgrabben lite längre än som va menat. När jag har motorn lös o lägger fingrarna emot så börjar den hacka, vet int hur mycket mottryck en sådan motor klarar av, men kan d va så att den int har full kraft helt enkelt. Ja pröva tidigare idag att frilägga motorn från drevet o då gick den ändå int igång så ja snurra lite på den o sen gick den. Allt annat verkar fungera annars. O den startar direkt när ja lägger gas på. O nu när motorn är borta så snurrar allt lätt om d va d du mena med stjärtmotorn. Men när motorn är där går d inte att snurra åt ena hållet men så ska d kanske va antar jag. Batteriet e fulladdat.

Har samtliga tre kablar till motorn kontakt? Antingen det, bränd motor eller timingen fel i fartreglaget. Mer kan jag inte komma på just nu. Kanske nån annan här på forumet vet, är ju inte bara jag som har borstlösa motorer i helis och flyg. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 21:30 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Justera motorkuggen lite mer ut, tror att d kan va d som du sa för nu kunde ja köra rotorn som ja inte kunna idag iallafall. Hoppas d fungerar när ja prövar i morgon igen, tack för tipsen, märks att ni hållit på :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 21:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
bulben wrote:
tack för tipsen, märks att ni hållit på :)

Äuhm, jag är väl den galnaste heli-nörden här på forumet, skulle jag tro... :lol: Flugit närmare 40 helis sedan 2006, varav 25-30 varit mina egna. Så man börjar få lite vana, men det finns en heel del kvar att utforska. Har ju inte börjat med FBL än och inte flugit bensinhelin min än. Klart kul hobby, lite djupare och mer avancerat än flyg, blir en högre tröskel, men ger en annan belöning. =) Kämpa på! Den dagen du fattar helin och kan flyga den så du har kontroll så kanske det spårar ur mer och du vill ha nåt större. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 22:04 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Jo ja kan tänka mig att d lätt kan bli så att man vill ha större, e ju häftigt helt klart :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 23:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
bulben wrote:
Jo ja kan tänka mig att d lätt kan bli så att man vill ha större, e ju häftigt helt klart :D

Om du har en KDS450 så har du en heli som rätt så lik de stora. Så om du blir guru på din nuvarande, så kan du även hantera de stora jättarna. =) Samma teknik och tankesätt. Bara mer skrämmande, dyrare...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 14:06 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Får nog lägga d åt sidan lite tror jag. Prövade att hovra men den drog snett åt sidan direkt på marken innan den lyfte. Verkar va ett servo på ena sidan som inte fungerar, d rör sig int iallafall. Ha nog toucha i marken en gång tidigare int vet ja sen om d e d som fått den att sluta fungera. Borde gjort en flightcheck innan ja starta. Tungt när allt måste beställas, en dålig dag idag tyvärr.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 17:53 
Offline
Besökare

Joined: Thu 20 Feb 2014, 12:46
Posts: 17
Men ja kommer me till G.hallen me 4 kanalaren nästa gång ni flyger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 20:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du träningsställ?

Japp, det är bra kolla att allt funkar som det ska FÖRE man flyger. =) Annars kan man ha den runt örona och då hamnar man i statistiken för "alltid trott det var en leksak men fick stryk"-skador. :roll:

Tänkte ju ge upp inomhusflygningarna, men eftersom det dykt upp lite heli-flygare så hakar jag gärna på igen och flyger i Godbyhallen, även för att kanske ge ett tips eller två. :D

När du hovrar på låg höjd, tänk på att luftkudden gör helin orolig. Men om den drar mycket åt nåt håll eller det känns galet, ta den absolut inte högre upp. 450-helis ska vara stabila.

Servo som inte rör sig = int bra! :lol: Vad har den för servon, motor och ESC?

När du mekar på helin med ack ansluten, ha aldrig rotorblad på eller kablarna kopplade till motorn (räcker att koppla ur två).

Det med beställa delar... jo det är lite segt ibland. Men det finns bot för det! ;-) Köpa samma helis som andra så kan man byta sinsemellan (sen om det är andra som borde köpa KDS istället för att det ska köpas Align, det låter jag vara osagt, KDS är bra grejer och tror de är billigare i längden, Align är bara dyrt och flyger likadant), eller skaffa en till eller fler helis så du alltid har nåt flygklart. :roll:

När delar ska bytas så brukar jag skruva bort dem direkt och lägga dem vid datorn, då kommer man sig för att beställa när man väl hamnar vid datorn. =) Det tar inte länge laga en heli, är bara byta ut delarna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Fri 25 Apr 2014, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur ha det gått med denna då? Flygs det nåt? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: kds450 helikopter
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 11:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur gick det med denna då?
En knattrande motor kan vara glapp i kablage mellan ESC och motor.
Eller så har en lindning farit i motorn.
Eller så är ESCen väldigt felinställd.
Du har inte tappat en skruv eller annan metalldel in i motorn? ;) Som en annan gjort... *host*
Motorn går runt som den ska antar jag?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group