Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:34

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Tue 22 Oct 2013, 19:12 
Offline
Ny

Joined: Tue 22 Oct 2013, 18:35
Posts: 6
Hejsan alla.

Jag och min kamrat går sista året på högskolan och vi håller på med vårt slutarbete som innebär att elbilskonvertera en VW T2 -79.

Vi håller igång en blogg som vi uppdaterar varje vecka.
http://vwt2electricconversion.blogspot.com/

Jag kommer inte uppdatera denna tråd angående bilen, men om ni har frågor så kan ni ställa dem här så ska jag försöka svara på dem.

/Oskar Hellstrand

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Thu 07 Nov 2013, 20:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
jösses vilket svetsjobb m.m ni lagt på bussen, ni sku ha köpt en rostfri buss för 2000 istället !!

lycka till mvh Ålands volkswagen klubb :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Fri 08 Nov 2013, 15:49 
Offline
Ny

Joined: Tue 22 Oct 2013, 18:35
Posts: 6
vwrob wrote:
jösses vilket svetsjobb m.m ni lagt på bussen, ni sku ha köpt en rostfri buss för 2000 istället !!

lycka till mvh Ålands volkswagen klubb :)


Vi letade efter bussar som var till salu men vi hittade bara två st på Åland. Den vi köpte var i mycket bättre skick än det andra alternativet.
Vi letade lite i Sverige men där fanns antingen helt renoverade bussar eller så hittade vi bussar som var helt sönderrostade.

Och bilen vi köpte hade 4 ommålningar varav den senaste var målad med väggfärg. Så det var ganska tjockt med färg på bilen. När vi började fixa på bilen så började vi hitta massor med gamla lagningar som inte blivit bra gjorda. Vilket ledde till mera jobb.

Så det har ju blivit ganska mycket svetsning men vi tycker det är ganska kul att väcka liv i en gammal bil som annars skulle blivit skrot.

/Oskar


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Mon 11 Nov 2013, 23:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Roligt och intressant killar! vad har ni för information om arbetsradie effekt och vikt kostnad etc?

Borde uppmärksammas mer bara det kommer förbirostlagningarna och inriktningen kommer
mer i fokus på elkonverteringen!

Kommer att följas intressantaste tråden just nu i mitt tycke :)

Finns lite baydelar hemma om det är nåt ni behöver..

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Thu 14 Nov 2013, 22:01 
Offline
Ny

Joined: Tue 22 Oct 2013, 18:35
Posts: 6
micberg wrote:
Roligt och intressant killar! vad har ni för information om arbetsradie effekt och vikt kostnad etc?

Borde uppmärksammas mer bara det kommer förbirostlagningarna och inriktningen kommer
mer i fokus på elkonverteringen!

Kommer att följas intressantaste tråden just nu i mitt tycke :)

Finns lite baydelar hemma om det är nåt ni behöver..


Effekt på motorn är 25 kW. Kör räckvidden vet vi inte än för vi håller fortfarande på och förhandlar om exakt storlek på batterierna. Men att köra runt på Åland kommer nog att funka. Vikten kommer att vara typ 100kg för motor + kontroller. Och batterierna tror vi kommer ligga på 300kg. Kostnad för projektet hittar du på http://vwt2electricconversion.blogspot. ... udget.html.

Jo just nu har det nästan bara varit rostlagningar men nu inom 2 veckor kommer vi bli klara med detta och vi kan börja dra igång på allvar med motorn.

Vi behöver just nu bland annat:
http://www.paruzzi.com/webstore/?group= ... oord=29937
Vi skulle köpt den direkt men den kommer först in på lager i januari.

Och vi behöver en ny broms kolv för höger fram bromsen. Vi kan köpa ett "nytt" ok från mekonomen för 150€ tror jag om jag inte minns fel.

Roligt att du tycker om vårt projekt. Om någon har någon mer fråga så fråga på bara.
/Oskar


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Thu 14 Nov 2013, 23:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är bara kul att folk elkonverterar bilar. Tekniken blir ju bättre för varje dag som går. En nackdel är ju det där jädra laddandet. ;-) Hur länge kan det tänkas ta med er setup? Lättar ni bilen på nåt sätt? Vikt när allt är klart?

Väntar bara på att nån ska göra en elektrisk modern Peel P-50 som folk kunde börja köra runt med. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Sun 24 Nov 2013, 12:24 
Offline
Ny

Joined: Tue 22 Oct 2013, 18:35
Posts: 6
MickeM wrote:
Är bara kul att folk elkonverterar bilar. Tekniken blir ju bättre för varje dag som går. En nackdel är ju det där jädra laddandet. ;-) Hur länge kan det tänkas ta med er setup? Lättar ni bilen på nåt sätt? Vikt när allt är klart?

Väntar bara på att nån ska göra en elektrisk modern Peel P-50 som folk kunde börja köra runt med. =)


Angående laddandet så finns det två teorier hur man ska lösa problemet med den långa laddtiden. Den ena är att man åker in i en laddstation som liknar lite på en automatisk biltvätt. Batterierna sitter under bilen i ett paket som en robot tar bort och som sedan skruvar fast ett nyladdat batteripaket. Liknar lite principen som man gör med gasflaskor.

Andra saken jag hör talas om är att ha kondensatorer som batterier. Man kan ladda kondensatorer jätte snabbt med ännu har man inte kunnat göra tillfredsställande batterier av dem.

Det finns säkert flera idéer hur man ska lösa problemet men dessa två har jag hört talas om iallafall.

Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta för oss att ladda, för vi inte vet exakt hur mycket batterier vi ska ha.
Vi har inte lättat bilen mycket för det finns inte så mycket att lätta. Vi vet inte ännu vad PAF ska sätta i bilen, det var snack om kanske en pokermaskin eller ett roulettbord. Så vi vet inte vad vikten blir på slutet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Sun 24 Nov 2013, 20:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
HerrStol wrote:
micberg wrote:
Roligt och intressant killar! vad har ni för information om arbetsradie effekt och vikt kostnad etc?

Borde uppmärksammas mer bara det kommer förbirostlagningarna och inriktningen kommer
mer i fokus på elkonverteringen!

Kommer att följas intressantaste tråden just nu i mitt tycke :)

Finns lite baydelar hemma om det är nåt ni behöver..


Effekt på motorn är 25 kW. Kör räckvidden vet vi inte än för vi håller fortfarande på och förhandlar om exakt storlek på batterierna. Men att köra runt på Åland kommer nog att funka. Vikten kommer att vara typ 100kg för motor + kontroller. Och batterierna tror vi kommer ligga på 300kg. Kostnad för projektet hittar du på http://vwt2electricconversion.blogspot. ... udget.html.

Jo just nu har det nästan bara varit rostlagningar men nu inom 2 veckor kommer vi bli klara med detta och vi kan börja dra igång på allvar med motorn.

Vi behöver just nu bland annat:
http://www.paruzzi.com/webstore/?group= ... oord=29937
Vi skulle köpt den direkt men den kommer först in på lager i januari.

Och vi behöver en ny broms kolv för höger fram bromsen. Vi kan köpa ett "nytt" ok från mekonomen för 150€ tror jag om jag inte minns fel.

Roligt att du tycker om vårt projekt. Om någon har någon mer fråga så fråga på bara.
/Oskar



tja angående kolven, är det bara kolv ni behöver ? har minne av att det är standard mått på den så e bara att åka till hombergs o köpa en liten bit kolvstång för nån euro o svarva till det sista :)
o plåt till bakbroms har en kompis , du har PM :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Sun 24 Nov 2013, 20:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det fanns ett företag i Sverige som bytte ackar på elbilar på mackar så som du beskriver, men de konkade väl tidigare i år så nu finns det väl ingen sån mer, kan ha fel.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Wed 29 Jan 2014, 20:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det går framåt. =) Men varför täppa igen tanklocket? Där brukar laddkontakten passa fint? ;-)
Framtidsplaner och nåt problem på vägen? Hur ska bilen målas?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 00:03 
Offline
Ny

Joined: Tue 22 Oct 2013, 18:35
Posts: 6
MickeM wrote:
Det går framåt. =) Men varför täppa igen tanklocket? Där brukar laddkontakten passa fint? ;-)
Framtidsplaner och nåt problem på vägen? Hur ska bilen målas?


Denna modell hade inte ett tanklock vilket ledde till att fixa en snygg och vattentät lösning blev för jobbigt.
Man vill ju gärna kunna dra ut ett par meter kabel om uttaget är en bit bort.

Framtidsplaner är väl att vi ska försöka få den målad i slutet av april. Den ska målas enligt denna bild:

Image

Fast exakt vilken grön färg som ska målas är väl inte helt bestämt.

Annars så går det bra. Jag ska uppdatera bloggen imorgon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det går framåt! =) När jag tänker på el och färg så är det vissa gröna nyanser/färger som dyker upp jo.
Den vita lilla eldrivna skåpbilen i bloggen, är det postens gamla? Minns att de körde med en sådan elbil förut.
Har ni koll på antalet elbilar på Åland och modeller? Alltså helt eldrivna.
Är det en trefas bortslös motor?
Hur har ni förresten lärt er angående konverteringen? Skola, "googlat" eller trial n error? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Wed 19 Mar 2014, 15:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Kul projekt ni håller på med, kikar in någon gång nu och då och följer er.
Har ni någon deadline för bilen?

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: VW T2 -79 - Elbilskonvertering
PostPosted: Fri 09 May 2014, 15:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
lär ska va på målning nu i dagarna har jag hört :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group