Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Thu 08 Nov 2012, 22:18 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
För några år sedan Ebayade jag mig ett Pentahuvud från Lightningheli som jag skruvat/flugit/skruvat sedan dess. Men hur jag än vrider och vänder känns 600an likom oklädd med bara rotorhuvudet :)


Attachments:
File comment: Det är viktigt med vinterprojekt sägs det
DSC_4370.JPG [3.29 MiB]
Downloaded 1 time
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Thu 08 Nov 2012, 23:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah snyggen! =) Färdigmålad och nästan klar eller? Stod i min bruks att det bara tar 3h att bygga skalet runt helin... :lol: Funkey? TT? Century?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 07:56 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Tänkte faktiskt testköra i helgen. Fem blad i 1300rpm skickar iväg irriterande små vibrationer så det ska bli intressant att se hur mycket av dessa som kommer vidare till skalakroppen. Jag får nog erkänna att den var målad vid leverans :oops: Align säljer skalakroppar under egna produktnummer och manualer men vad jag kan se från mitt letande på nätet så handlar det troligen om OEMade Funkeykroppar.

Jag har nog pillat i 4 timmar med den. Eftersom det är Aligns prylar och anpassad för både 600N och E så borde Trexen passa fint men så var icke fallet. Tydligen har jag den äldre versionen av 600E så det krävdes lite borrande.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 08:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testköra? Skulle man ju gärna se! =)

Hur valde du blad? Vilka vinklar använder du? 0...+10?
Du slipper ju iaf metanol-motorvibrationer. ;-) Elheli låter mycket mer verklighetstroget än metanolare... plus på det!

Är det samma heli som du flugit FPV med? Du kanske har en uppsjö av helis? :shock:

Snygg heli är det! Är det 500E med den spetsiga nosen (snyggast)?

Vad skiljer E-modellerna? Fästen och bomlängd? Min MD-530 skulle monteras på 3h, men många delar var sjukt tajta och rocketlauncher-grejerna passade inte ett dugg, måste slipas ner och göras om. Tror jag lagt ner bra bit över 15h (under 3 år eller nåt) på den.. haha. Känns som att du kommer upp i luften före mig. :roll:

Dessutom har den där lock framtill! Såå smidigt! Jag har små fönster på sidan endast.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 21:29 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Nu lovas det, givetvis, dyngväder till helgen. Skulle dock Yr ha fel och det inte blåser så mycket som lovat så kan vi ses på Djäken eller på min svärfars åker i Jomala-Torp. Jag brukar använda den när jag vill kortflyga. Dessutom måste jag se om helin går in i bilen numera :)

Jag valde blad från min Hoff(pun)leverantör, inte dyraste men inte billigaste heller. Jag har en uppsättning 600mm och en uppsättning 550mm. Det är nästan en minuts flygtid i skillnad mellan dem, 550mm går på en något större pinion än 600mm. Bladen är av standardtyp, symetriska m.m. och går mellan -2 och +10 ungefär.

Lustigt att du nämner ljudet. Jag hade faktiskt laddat som faen till första flygningen inför just ljudet. Jag förväntade mig vortexsmatter och massor av tung-heli-känsla....men icke. Fem blad visade sig betydligt tystare än två blad, det enda som hörs är i princip motorn och stjärtrotorn.
Mekaniken är samma som jag åkt runt och FPVat med, eller landat i rypsen för den delen. Utöver den finns bara en Esky HB King2, bitchen, på hyllan.

Huven på 500E är nog den rundare varianten, Funkeys egna kropp är nog den med spetsen

Trex600E har jag sett i varianterna, Pro och ESP. Det är rätt stora skillnader mellan dem, min E kom med stjärtrem, ESP och uppåt har torque tube. Sen skiljer sig motorerna åt, Pro liknar mycket 700an med utdragbar hållare för batterier ämnat åt 2x4cell istället för 6cell. SEN är det annan placering på servona mellan modellerna och än värre olika länkage till swashplattan.
Kort sagt, tidskrävande att hitta reservdelar.


Attachments:
DSC_4961.JPG [3.94 MiB]
Downloaded 1 time
DSC_4950.JPG [3.16 MiB]
Downloaded 1 time
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Fri 16 Nov 2012, 00:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lördagen va det flygväder, hur gick det?

Jag vill också ha testflygfält nära mig...

Går in i bilen? Körde inte du farmare??? Jag har fått in enormt mycket större flyg i min mycket mindre bil!! :-D

Kan man alltså ha samma blad (längd osv) fast man har 5-bladigt istället för 2?
Jag tog hem 4st likadana blad till min 4-bladiga skalle som det var till den 2-bladiga.

Hittade du föresten felet på varför helin ville ner i åkern förut?

Är det månne varvtalet som tagit bort smattret? Eller kör du med samma rotorvarvtal som med 2-bladigt?
Har funderat på det jag med till min 4-bladiga.

Samma stab-system som tidigare?

Så du har bara två helis? Klok man. Behöver du fler så vet jag var det finns... :lol:

500E (520/530) är väl spetsiga nosen och 500D den runda?

PS. Förminskar du bilderna så syns de i byggtråden .DS

Ser denna bekant ut? =)
http://images.imagehotel.net/32fcc0cad8.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 17 Nov 2012, 18:43 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Idag blev det av. First flight. Den fick nätt och jämnt plats i bakluckan på bilen (farmare jo).
Fyra ackar gick åt under dagen. Många checkpunkter bockades av men ungefär lika många nya kom till.
*Vibrationer såg ok ut, viss oro fanns att "kroppen" skulle skaka till sig skador.
*Ork, trots dryga kilot extra vikt så märktes det knappt i prestandan
*Flygtid, gick åt 3000-3200mah på 6,5 minuter. Känns på gränsen men att fisflyga i byig vind brukar dra extra mycket.
*Effektuttag, toppade 48A vid några tillfällen. Också OK
*Vindtolerans, kraftigt försämrad, knappast oväntat.
*Glasfiber blockar inte Eagletrees GPS
*Tyngdpunkt med ackar OK.

Nya punkter till nästa flygtur
*Montera FASSTantennerna på något bra sätt. Nu var de bara instoppade vilket inte gagnar räckvidden
*Provflyg 550mm-bladen med större pinion och se om flygtiden kan ökas. 600mm-blad ger ett mer skalenligt intryck men flygtid är flygtid.
*Prova om helin orkar lyfta två ackpaket i 6S2Pkonfiguration, också målet att öka flygtiden
*Sist men inte minst, på med FPVkittet igen

http://www.youtube.com/watch?v=Vj_EXLVHcc8

http://www.youtube.com/watch?v=rAzxdZeKQE0

Jag har labbat en hel del med bladlängder och varvtal tidigare. Det går helt klart att köra på samma bladlängder på ett multihuvud som på ett tvåbladigt, det jag upplevde var dock att när jag bytte huvud rakt av utan att stiga ner i pinion var att helin blev "galen" d.v.s gick från en sävlig tvåbladig på 1800rpm till ett fembladigt monster om jag använde samma varval. Det finns säkert någon aerodynamisk förklaring till detta, kanske att lyftarbetet fördelas på fler blad som då kräver mindre antal luftmolekyler per tidsenhet för att göra samma jobb som två blad...eller något sånt. Hursomhelst ligger jag runt 1400rpm nu. Samma SK360 som tidigare, funkar bra.

Någon uppenbar anledning till haveriet i åkern har inte visat sig. Ett servo var kass efter bärgandet men om det var orsaken eller uppkom vid krashen vet jag inte.

Du har rätt om vilken 500 det rör sig om, 500E. Sjukt lik den på bilden förutom att alla stora helin envisas med att ha motsatt rotationsriktning.


Attachments:
DSC_4468.JPG
DSC_4468.JPG [ 191.16 KiB | Viewed 11338 times ]
DSC_4466.JPG
DSC_4466.JPG [ 178.42 KiB | Viewed 11338 times ]
DSC_4475.JPG [3.15 MiB]
Downloaded 1 time
DSC_4471.JPG
DSC_4471.JPG [ 148.21 KiB | Viewed 11338 times ]
DSC_4469.JPG
DSC_4469.JPG [ 167.73 KiB | Viewed 11338 times ]
DSC_4465.JPG
DSC_4465.JPG [ 149.3 KiB | Viewed 11338 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sun 25 Nov 2012, 20:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul att se! :-D Flög ju fint och ser bra ut.
Vad står på tur nu då? Förfina helin (skalaenligare) eller är det nåt annat fuffens på gång (förutom listan nedan), är ju vinter på ankommande ;-)?

Har du varvtalsregulator för att få bort vibrationerna? Jag har en Futaba GV-1 som man kan justera i jämna 10-tal rpm för att få bort sånt (ej testat). När man varvar upp brukar helisar skaka en hel del, speciellt synbart med skal på, eftersom rotorbladen inte står exakt rätt förän centrifugalkraften gjort sitt.

En elheli ska nog orka med halva sin vikt utan "större" problem.

(vi testade GPS i en EPP-kropp idag, funkade kanoners, 12 satelliter)

2.4GHz-antennerna borde funka ha innanför glasfiber också, men bäst är ju att ha dem utanför, huvudsakligen är att de är 90 grader mot varann (i horisontalplanet, skulle jag tro).

Om du satte på 5 blad istället för 2 utan flybar med samma pinion, varvtal och roderutslag så borde helin bli bra mycket vildare, är ju fem blad som lyfter istället för bara 2. Dessutom utan flybar så har den stabila "disken" försvunnit som skapar trögheten i allt som händer i rotorhuvudet. Men du hade iofs FBL-stab.

Vilket 5-bladigt rotorhuvud är det? Hur balanserar man 5-bladigt?

De fyra öppna rutorna borde ju aerodynamiskt påverka flygningen en del, eller vad tror du?
När jag flög med min fotoheli och någon styrde kamerariggen så kunde helin ändra riktning rätt rejält, borde ha en "sk360" på min den med... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 15 Dec 2012, 18:41 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Håhåjaja, mitt testflygfält är täckt under 50cm snö! Till råga på allt är helikoptern förvisad ner i förrådet för att göra plats för gästers packning och alla julklappar :)

Det jag hunnit med hittills är att dra mottagarantennerna ut genom varsitt hål i kroppen i 180 graders vinkel mot varandra, borde funka. Sen har jag monterat kardborreband i "kabinen" för att kunna bära två ackar i parallell konfiguration. Jag har även planerat för kablaget till FPV men vill testa att lyfta två ackar innan jag börjar borra fler hål.

Rotorhuvudet är från Lightning Heli, klassiskt Kinamaterial där mycket behövde bytas för att det skulle kännas stabilt. Att balansera fem blad tyckte jag inte var så mycket värre än med två blad, lite mer tidskrävande men inte omöjligt. Jag använde en hyfsat känslig våg för att pricka det tyngsta bladet som jag sedan använde som motvikt när jag "gungbrädeviktade" de andra bladen. Eltejp och i vissa fall gaffatejp användes som motvikter. Vad jag däremot var mer orolig för var ifall trackingen skulle vara illa, hur prickar man vilket blad som ligger över de andra?? Lyckligtvis har alltid trackingen varit god från start.

Aerodynamiken borde helt klart påverkas av alla vindfång som finns i kroppen men jag kan leva med det för att få god ventilation av alla komponenter. Jag har sett en del Youtubefilmer där det sitter extrafläktar på ESC men det är också från folk som bor i varmare klimat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 15 Dec 2012, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Snö ja usch ja! Inomhusflygning som gäller i vinter? :-D

Använder du Futaba ska antennerna vara riktade 90 grader mot varann eftersom den med bäst mottagning används i den riktning det finns mest signal. De använder så vitt jag vet endast en antenn i taget. Blir helin inte framtung med två stora ackar eller får du dem på sidan? Balansera bladen är inte så krångligt (indivudell CG och jämtemotvarann), men jag tänkte på balanseringen av hela huvet, men jag kom på sen att man kan göra det upp och ner med alla blad på det lösa rotorhuvudet. =) Trackingen, prova fota med hög slutare och sätt klister på fyra blad olika långt ut. Eller filma, så har jag gjort, rakt från sidan.

Kul projekt! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 20:34 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Story so far
Några testflygningar har det hunnits med under vintern där jag iallafall kunnat testa av grundkonceptet...text600E i en skalakropp. Så långt är jag grymt nöjd.
Attachment:
SSC_6654.JPG
SSC_6654.JPG [ 214.93 KiB | Viewed 11192 times ]


2st ackar i 6s2p placerade på vardera sida funkade också och verkar ge bra flygtid. Oh yes, Gopron får vara med och leka också. Dock är FPVvideon fortfarande en separat kamera

Attachment:
SSC_6655.JPG
SSC_6655.JPG [ 216.14 KiB | Viewed 11192 times ]


På Trexen satt FPVsändaren på stjärtbommen och någon motsvarande bra position har jag inte hittat. Istället beställde jag en stump förlängningssladd till antennen och monterade sändaren där den får lite luft på sig och sedan antennen ut genom "avgasröret". Det återstår att avståndstesta lösningen men hittills ser det bra ut.

Attachment:
SSC_6656.JPG
SSC_6656.JPG [ 217.15 KiB | Viewed 11192 times ]



Då är det bara det svåra kvar, att få hela paketet att flyga hyfsat. :) Flyger gör den men med en sladdrig känsla som troligen beror på den låga känsligheten på flybargyrot. Jag har fått kontakt med Skookums support gällande detta för såfort jag drar upp känsligheten börjar helin röra sig som en leksakssnurra vid provokationer i hovringen men enda felsökningstipset jag fått hittills är att laborera med phasevinkeln på gyrot.
Utöver det behöver jag experimentera lite med rotorvarval och eventuellt också med 600mmbladen igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 20:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Härligt projekt! =) Me like!
Har du kommit ihåg att aklimatisera gyrot/gyrona före du kopplar på strömmen till härligheten och börjar flyga? De flesta gyron jag använt har den benägenheten att påverkas av temperaturskillnader.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sun 07 Apr 2013, 21:17 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Tweaka-flyga, tweaka-flyga.
På plussidan finns Skookum (tillverkarna av mitt FBLgyro) som bidragit med bra support trots att jag sitter med en produkt som är end-of-life milt uttryckt. Temperaturskillnader har vi strukit, det skulle i sånna fall lett till svagt lutande rörelser, inte våldsamt vobblande. Ett annat plus är vädret som tillåter gott om testflygande.
Förra lördagen körde jag nästan två timmar av tester efter det senaste förslaget att prova olika phasevinklar och känslighetsinställningar....inget gav något annat än följande



Drar jag ner känsligheten försvinner vobblandet men också gyrots förmåga att räta upp störningar i roll och loop.

MEN igår, ungefär samtidigt, som jag körde ytterligare en testrunda för att utvärdera lite nya inställningar med lovande resultat kom svaret på en fråga om vilken inverkan servostyrkan har på gyrots prestanda. Jag har helt enkelt för svaga swashservon. Efter mitt besök i rypsen i somras "sneakade" jag lite och köpte ett 3-pack Futaba S3001 för att snabbt komma igång, dessa ratas 0.22s/60deg och är relativt klena för övrigt. Funkade fint med tvåbladigt huvud men tipset från Skookum var att byta dem.
Sagt och gjort, beställning hos Fast-Lad gjord på Aligns DS615.

Än är inte sista bladet skrivet


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 15:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Futaba S3001 är de billigaste skitservona vi satte i våra trainers-flyg för länge sedan. =) De duger till sånt än, men att sätta inexakta analoga långsamma svaga plast-drev-servon i en heli med ditt gyro osv, näää! :-) Byt!!!

Dessutom kan skalakroppen skapa aerodynamiska effekter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Wed 10 Apr 2013, 14:37 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Sommaren är en dyr "månad"....men http://www.skatt.fi var generös i år så nu ska det kittas heli.


Last edited by TheHoff on Wed 24 Apr 2013, 15:29, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 15:29 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Servon anlände
Montera
Konfa
Testa
Konfa
Testa
Konfa

Söndagen kom men fint väder. Batterier laddades
Stabil spool-up, bra tracking, hovring i markeffekten, wobble, snabb wobble, sätta ner, stjärtrotor fastnar i gyttjan, drev strippades
Summa summarum 1 minut flygning.

*suck*


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 11 May 2013, 11:37 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Om det är någon som är lagd åt det teoretiskt aerodynamiska hållet så hör upp...jag har ett problem.
I veckan, när det blåste 10m/s körde jag min nydrevade Trex på åkern, utan skalakroppen. Det gick som en dröm, upp och ned for den i vinden vilket var väntat men den var stabil och jag kunde ha hög känslighet på FBLgyrot utan att den blev några wobblingar.

Igår flyg jag samma setup fast men skalakroppen på och nästan genast dök wobblingarna upp. Jag konfigurationsflög upp 20ah utan att komma till någon klar slutsats. Kan det vara så att skalakroppen påverkar aerodunamiken såpass att fasvinkeln blir fel?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 11 May 2013, 22:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske det bara är vikten som gör att den börjar vobbla för att gyro-servo inte hinner med vikten som förr? Öka gain?

Och jopp, kroppens form påverkar hur luften från rotorn rör sig över kroppen, så det blir väl nån slipstream (liknande på propellerflyg där luftströmmen vill gira flyget när luften far förbi fenan) där som säkert gör nåt och då ska väl gyro-servo kompensera emot det också.

Så både helins massa och vindfång samt aerodynamik har ändrat pga kroppen.
Man brukar väl minska gyro-gain ju mindre heli man har, vet ej om det är pga längden eller vikten. Kan va bägge iofs.

Vilken fasvinkel menar du?

Provat ändrat varvtal? Öka skulle jag tro.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 18 May 2013, 08:41 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Fasvinkel är min fulöversättning av phase angle, den sektor av rotorcirkeln där ett styrspaksutslag reglerar bladvinklarna. Jag har alltid kört på runt -42 vilket känns lite udda men fleralet forumsökningar visar att det är där man hamnar med ett fembladigt huvud.

Skalakroppen flög aningen bättre med 550mm och högre varvtal blad än med 600 så det är med dem jag kommer fortsätta mina försök. Det kan vara så att mitt ålderstigna SK360gyro inte kan med en skalakropp med allt vad det innebär med virvlar och sånt för det är just i höga gains som vobblingarna blir extra tydliga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trex 600 i en Hughes 500
PostPosted: Sat 18 May 2013, 09:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo "fasvinkeln" (kanske den heter så på svenska, funkar :-)) så brukar ju teoretiskt va 90 grader på 2-bladigt, oftast mindre, men du har ju 5-bladigt. Klarar gyrot av 5-bladigt? Är det nån skillnad? Tycker ju inte det borde vara det eftersom den funkar bra utan skalakroppen. Testat lagt på samma vikt som skalakroppen väger? Sen är det som du säger, endast aerodynamiken kvar som kan jävlas. Men tillika, hur skulle den kunna påverka det? Allt borde ju bli segare med vindfånget, eller iofs, förhindrar att det hinner röra sig som det ska. Hm. Har du tex bomstöttor när du flyger utan skalakropp? Är det som med min Long Ranger att den skakar o har sig när man ska flyga så stjärten vobblar? Där är det nog aerodynamiken som får stjärten att svaja hit o dit och då börjar allt reagera på det och så blir det "resonans"-svängningar och man måste landa direkt. Ändra varvtal?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group