Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:24

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 10:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, man kanske får byta ut alla. De där är inte samma, men de borde ju funka de med. =)
Kablarna är grova på ackarna, 5mm med isolering.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 22:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Checkar av på min "Checklista". :mrgreen: Har gjort 84 av 95 punkter nu.

Jag lyckades ju spräcka två nya kontakter Atte fixade åt mig idag. Clever move by me... blir köpa andra.

Återstår:
- Fixa batterikontakter (behöver ju fyra par, en för heli, en för laddaren och två för varje ack, MEN en ack hade ju en cell slut, Turnigy...)
- Fixa kablage och mottagare på plats (får bli sen nån gång, mottagaren ska in i Raptor 50 snart)
- Testa motor och eventuellt programmera ESC
- Ställa in gyrot (via USB till dator)

Problem: 6S 3300mAh LiPo-ackarna är för stora, helt omöjligt få på canopyn <--- What?!
Vad har du Mr X för ack och passar allt in under din kåpa?

Kanske man borde ha en ombord LiPo-testare som alltid är på... vad dom nu heter? Eller bara en vanlig LiPo-ackvarnare?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 11 Feb 2012, 23:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Vad har du Mr X för ack och passar allt in under din kåpa?

6S nano-tech 3300mAh och dom passar under kåpan.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 16:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Snart ger jag upp!!!

Dom där röda kontakterna...
http://www.rctech.net/forum/attachments ... nector.jpg
...måste vara det absolut värsta som man kan ha att göra med i kontaktväg!!! Man måste helt klart ha nån jigg eller annat specialverktyg för att ens hålla i dem när man löder.

Jag vet inte hur många timmar jag lagt ner på att få något av dem. Råkar kabeln slinka ur en kontakt medans man löder så är det kört, bara att börja om från början, klippa av kabeln och ta en ny kontakt.

Problem 1 = för korta kablar på ESC, knappt 5cm så man inte får på röda kontakthöljet ens medans man löder, måste förlängas av alla misslyckade försök.

Problem 2 = man måste ha två extra händer som kan hålla i brännhet metall (en tång för att hålla i heta kabeln vars hölje smälter och en tång som inte får leda värme som man håller i kontakten med) medans två andra händer håller i lödkolv samt lödtenn, vilket jag inte har.

Problem 3 = Acken från HobbyCityKing.com har ju inte alls samma kontakter, de är "nästan" exakta kopior... så dom måste bytas också.

Aldrig vart med om liknande!!! Deans är ju rena barnleken, tar 1 minut. Dom gröna och gula kontakterna också, men de klarar inte av strömmen sägs det.

Dessutom skall jag ha extern matning för en UBEC också.

Och dessutom så har ena acken gett upp, oanvänd Turnigy-ack vars cell nr 5 av 6 är slut.


Så alternativen nu är att fara och köpa några centimeter kabel, beställa den där dubbla gripklo-grejen på fot, köpa ny lödkolv eftersom 60W 450 grader räcker tydligen ingen vart när man väl fått lödtenn på plats och göra om allt med nya kontakter och försöka igen om någon månad... ... eller att sälja helin till nån som har grejer för att löda kontakter.


Tror jag hållit på till och från i ett år för att få hem rätt kontakter och få dem på plats, tredje omgången kontakter är köpta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Märkte att kablarna på acken är bra mycket fetare än de på ESCen samt
att de kontakter jag beställt, inte är lika feta som de på acken fast dom
passar i varann med milt våld, så kabeln går ej in i kontakten. Ork inte
beställa kontakter för en fjärde gång, de kostar säkert 10 cent hos HK.
---> Ger upp! Helin är till salu i torget.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 16:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
- Nyss fått klarlött kontakter till ack och ESC samt UBEC!! Wohoo! Det gick bättre med de blå EC5-kontakterna.
- Sågat, filat och borrat för att sänka ack-hyllan så nu ryms acken innanför kåpan!!!
- Fäst all elektronik.

Inte alls mycket kvar nu. Allt är färdiginställt förutom:
- Läsa på lite om ESC samt lite om UBEC,
- Testa elektroniken eftersom jag nu har en fungerande ack + ESC + UBEC!
- Gyrot: Läsa på lite, koppla mot laptop med USB och kolla att allt är rätt (Spartan ds760).

Sen testklar! ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 21:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Färdigbyggd!
6 dec 2012

Enda som återstår nu är:
- Läsa om Spartan ds760 och se om den är rätt inställd (skärmdump nedan). Gyrot funkar och gör som det ska, men det finns lite fler inställningar än på ett vanlig AVCS/Heading Hold-gyro så...
- Läsa om ESC och se om den är rätt inställd (Den är igång och motorn snurrar, men det finns soft start, broms, cutoffs osv).
- Skaffa träningsställ!

Attachment:
spartan_ds760_hk-500gt.JPG
spartan_ds760_hk-500gt.JPG [ 58.34 KiB | Viewed 6560 times ]

Attachment:
IMG_5152.JPG
IMG_5152.JPG [ 105.51 KiB | Viewed 6560 times ]

Attachment:
IMG_5153.JPG
IMG_5153.JPG [ 59.71 KiB | Viewed 6560 times ]

Attachment:
IMG_5155.JPG
IMG_5155.JPG [ 75.34 KiB | Viewed 6560 times ]

Attachment:
IMG_5157.JPG
IMG_5157.JPG [ 69.13 KiB | Viewed 6560 times ]

Attachment:
IMG_5158.JPG
IMG_5158.JPG [ 36.28 KiB | Viewed 6560 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Tue 11 Dec 2012, 20:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
ESC-programmering

Kan tyckas va krångligt, men det är oftast väldigt lite att läsa och när man läst
ett varv genom bruksanvisningen så fattar man hur det funkar, bara att bestämma
hur man ska använda ESC och motor och sen är det bara att läsa hur man ställer
in det med sändaren eller med programmeringskort (enkelt kort med knappar o
LEDar, trycka trycka och save typ, låter avancerat men är inte det).

Programmering med sändare
Programmeringen på denna är rätt standard.
1 - Sändare på
2 - Throttlespak i maxläget
3 - Invänta ton som indikerar att du är i setup-mode
4 - Lyssna på tonerna (grupperat efter brake, timing, osv enligt nedan)
5 - Lyssna på vilket läge (av de tre som max finns) som är aktivt
6 - Ändra med throttle-spaken (på denna ESC, fullgas = high, medelgas = mid och ingen gas = low (dvs vilket alternativ du vill ha)
7 - Lyssna och ställ igenom samtliga
8 - Spara

Min-max-programmering!
Man ska även alltid programmera min-max-läget. Se bruksanvisningen hur man gör det.
Oftast så här:
1 - Sändaren på
2 - Full gas
3 - Koppla acken i helin
4 - Vänta på ton
5 - Dra ner till ingen gas
6 - Invänta ton
7 - Klart!

Jag har en Align RCE-BL70G 70A ESC till HK-500GT.
Motorn jag använder är en 6-pol Turnigy Typhoon 500 Brushless.

ESC klarar 2S-6S (jag använder ändå en skild UBEC för strömmatningen eftersom
det sagts lite här och där att man ska ha skild matning om man kör 4S eller mer,
på samma ack eller en annan.

Det man kan ställa är brake, timing, voltage cutoff, aircraft, throttle response och
BEC output voltage.

(Default = fetstil)

1 - Brake
(No brake / Soft brake / Hard brake)
Dvs vad som händer när du minskar throttle.
Jag ska ju inte ha broms eftersom det är heli, annars rensar man drev.

2 - Timing
(Low / Mid / High)
Beror på antal poler, dvs magneter (lindningar), low = 2 pole, mid = 6 eller fler, high = more power!
Turnigy Typhoon 500 som jag använder så är en 6 pole.

3 - Voltage Cutoff
(High / Middle)
Dvs battery protection, vid vilka spänningar motoreffekten sänks samt stängs av.
Jag brukar välja high i första hand så man kan se hur mycket det drar ur ackarna, beror på vad man flyger.

4 - Aircraft
(Aircraft / Helicopter 1 / Helicopter 2)
Där helicopter 1 = soft start och Helicopter2 = soft start och även varvtalsreglering (governor).
Vill ju ha soft start så motorn inte rensar drev samt att man inte vill ha governor då jag ska flyga i Normal mode med reglerbart varvtal med throttle-spaken.

5 - Throttle Response
(Standard / Medium / Quick)
Dvs hur snabbt motorn ska varva upp när man "flyger" när man rör på throttle-spaken.
Man vill ju inte ha någe segdraget om man håller på närmar sig marken för fort.
Rotordisken snurrar på rätt rejält så med dess moment så ökar inte varvet tokfort, så Quick response ska man ha!

6 - BEC Output Voltage
(5V / 5.5V / 6V)
Dvs vilken spänning ESCens inbyggda BEC ska ge ut.
Jag har egen UBEV som ger ut 6V (samt step down för stjärtservo som ska ha lägre spänning) så denna spelar ingen roll för mig.

Övrigt:
- Aktiverar man broms så ska man tänka på att det drar ström. På flyg antar jag.
- ESCen har även "Aircraft Locator", dvs om man tappar bort flyget / helin så stänger
man av sändaren, efter 30 sekunder börjar ESCen driva motorn till "vansinne", dvs motorn piper! =)
- Om man får tail-wag på en heli i governor-mode när man flyger idle up 1 / 2-lägena så kan man ändra gyrokänsligheten till det lägre eftersom varvtalet är så högt.

Åh, är ju bara att kolla gyrot nu och leta upp träningsställ (halva 50-size stället borde funka) så är man flygklar. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Fri 03 May 2013, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

Spartan ds760-gyrot är nu programmerat med laptopen och hela helin är flygklar. =)
Ska bara ladda acken nu och flyga... ;-)

Hur va det nu med Turnigy 6S 3300mAh 30-40C LiPo's...
Fråga 1 - De kan leverera 22,2V (6S) * 3300 mA = 73,26 A, eller? Eller är det 30*3300 = 99A? (och 40*3300 = 132A)?
Fråga 2 - Om jag ska ladda 1C, dvs 3,3A... vilken area måste kablarna ha då mellan laddare och ack? Är det 10A / mm2?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 10:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Denna är flygklar och varit till salu länge och flera gånger då jag inte ansett att jag behöver den. Det är en HK-heli (kopia på T-Rex 500) som uppgraderats för att få bort allt HK-jox som folk erfarit att måste åtgärdas. Och elektroniken i den är inte HK-grejer utan ordentlig motor, ESC, servon, gyro osv. Den flyger väldigt stabilt!! Så tanken har varit att sälja den till nån som vill flyga, men intresset har varit så lågt så jag har tänkt fortsätta med min "bygga RC-skalaheli på alla åländska helis"-serie/plan. För att göra det enkelt skulle det vara att skaffa en BO-105 och göra den röda som flög här förr. En nackdel med de åländska helisarna är att ingen av dem är av enkel modell vad gäller RC, de har antingen vinklad stjärt och flerbladig rotor, eller så har de fenestron som är dyrt och avancerat. Fixar nån fram en bild på den Jet Ranger som fanns här förr, så kanske jag bygger den istället. Vet ni om fler helis som fanns förr? Nu finns det väl inte så många andra än en i taget vad gäller ambulansheli. De jag känner till är Jet Rangern (privat ägo, vet vem, det har sagts att det var en Jet Ranger iaf), den vita BO105an, den röda BO105an, den röda EC135an, den röd o gula EC135 som nu ersatts av en Airbus H145. Puman lockar att bygga också, samt Uppsalas som varit här ibland. Fler?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Thu 18 Jul 2019, 09:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar!

Gått över denna och småfixat lite.
Har inte flugit den på länge och jag har lärt mig lite mer sedan dess.
Så den blir nästa heli på fältet.

Ska testflygas och sen fundera på skal till den.

Den har remdrift så vissa skal kan man inte använda eftersom det kommer med vinklad bom med axel-drift.
De helisar som jag hittat skal till (med rak bom) är:
- Agusta A109 (nope, har ingen koppling till nåt)
- Airwolf (har redan)
- Ecureil AS-350 (tråkig)
- Hughes MD500D (rund nos, ingen koppling med nåt i verkligheten)
- Hughes MD500E (spetsig nos, har redan sån, större)
- EC-135 (me like, men fenestron är ett fan att få tag på och kostar, vanligare bland större helisar)
De helisar som har vinklad bom (inte kollat vilka som har remdrift eller axeldrift än är:
- BO105 (har en sån redan i 450-size, men en kopia på den röda BO105an som var på Åland kunde ju va nåt)
- AH-1 Cobra (mjae)
- AH-64 Apache (mjae)
- HH-60 Jayhawk (mjae)
- SH-60 Seahawk (mjae)
- UH-60 Blackhawk (mjae)
- UH-1N (mjae)
- UH-1D (mjae)
- UH-1N (mjae)
- Seaking (mjae)
- Sikorsky H-34 (ser lite charmig ut, udda)
- Wessex Westerland S58 (charmigt udda den med)
Vill man ha skal och snabbt få den flygande ska man skaffa en med rak bom och köra vidare på flybar eftersom den redan har det.
Jet Ranger hade vart intressant i så fall, alltid gillat dem (har dock en stor Long Ranger), men det finns inte små skal, de blir oftast rätt knubbiga.

Funderar på vilka kontakter jag ska använda.
Har EC-kontakt på en 6S 3300 och dom röda lite längre motsvarande på de två andra ackarna.
Men jag har XT90-kontakter på alla andra större 6S-ackar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Fri 19 Jul 2019, 20:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen för första gången på länge, och det small i luften!

Flög en ack idag (6S 3300).
Jämfört med en 450 så har den rätt samma ljud men nog är det kraftigare motor (iofs enTypoon) och "el-ljud" samt ljud från dreven.
Och själva "helikopterljudet", dvs flappandet är klart dovare och burrigare!!

Gyro-gain var på 100 så tailen skakade lite, ställde till 50% (i sändaren) som jag tror är vanligtast utgångsläge och då flög den fint.
Flög av och an i åttor mm ett tag och den flög riktigt bra. Känns att det är mer kraft i denna än i en 450.

MEN... när jag skulle landa så small det till ca 3 m upp i luften när jag hovrade fram till landningsplatsen. Bam! Och så dog tailen och
jag fick autorotera ner och landa helin. Det gick bra, helin är hel. Men stjärten, näepp. Frågan är ju vad som hände först. För det som
är skadat nu är:
- Stjärrotordrevet är delvis rensat på kuggar (plastdrev), detta är framme bakom autorotationsdrevet, måste bytas ut
- Stjärtrotoraxeln är rejält böjd (20-30 grader), måste bytas ut
- Stjärten vred sig (dvs själva grejerna på ändan på bommen roterade runt bommen), borde gå att vrida tillbaks bara, såvida den inte tagit slätt på centreringspunkterna, men då kan man fixera med skruv istället
- Hållaren till L-vredet på stjärten är sned också, bör bytas ut
- På stjärten finns en slider som rör sig av och an för att ställa stjärtrotorvinkeln, på den finns en del som håller i vardera blad och den har gått av, måste bytas (dessutom har den andra skadats också). Ett kullager försvann eftersom delarna flög iväg.
- Och själva spindelaxelbulten är av på samma bladhållare, måste bytas ut

Det enklaste är att byta ut hela tail-paketet, brukar säljas som en "del". Har kvar plast-versionen (originalet) eftersom jag bytte ut all plast mot metall

Då är frågan... vad hände?!
Utredningen är bland det mest intressanta när nåt sånt här händer.
Uteslutningsmetoden till en början:
1. Om drevet hade rasat först så hade stjärtrotorn bara stannat och jag hade autoroterat ner, så den var det iaf inte. Det smäller inte i alla fall. Det var bara en följd av vad som hände.
2. Stjärtrotoraxeln böjdes nog inte först heller, det var också en följd av vad som egentligen hände.
3. Hållaren till L-vredet böjde sig inte av sig självt först, så den är inte heller orsaken.
4. Stjärten vred sig, det var inte heller orsaken för den är låst i framänden på bommen och i bakänden satt den riktigt hårt, kunde inte vrida tillbaks den så lätt. Dessutom finns det ingen "vrid-kraft" där, utan bara en "drag-kraft". Så nope, inte det heller, det hade inte gått sönder om den vred sig, bara blivit lite konstig flygning. Dessutom vred sig stjärten så rotorn var uppåt, inte ner mot marken. Antagligen vred sig stjärten vid landningen, se bild nedan. Landningen var "Ok", inte mjuk och stjärten är bara fastklämd runt bommen, inte fixerad, då brukar bommen böjas istället.

Återstår:
Kvar är spindelaxelbulten samt dom där slider-grejerna som håller fast stjärtrotorbladen. En av dem är av och den andra på väg att gå av samt spindelaxelbulten är helt av i ena stjärtrotorbladshållaren.
När jag flög minns jag att det small, sen landade jag direkt. Under tiden här så lossnade stjärtrotorbladet med hållare och flög iväg med sin rotorbladshållare vinkelrätt från bommen. Men jag är osäker på om det var vid 3m eller på väg neråt eller när jag landade... tror det var före marken för jag har minne av att jag såg den flyga med himmeln som bakgrund, inte långt, ca 5-6 m.
Tittar jag närmre nu på stjärten så ser jag att en kraft har roterat delarna på änden, dvs av centrifugalkraften, så det är nog så här det gått till:
1. Spindelaxel-skruven gick av (pga för hårt åtdragen av mig eller för att det är dålig kvalitet, ska fota, eller för att gänglåslimmet frätt materialet, vilket det gör)
2. Då ville hela stjärtrotorhållaren plus blad åka utåt av centrifugalkraften, helt logiskt
3. Men den satt fortfarande fast av den där lilla länken från slider till stjärtrotorbladshållare så den slets ju av eftersom den är rätt så klen
4. När delen i punkt 3 gick av så flög grejerna iväg
5. Och när grejerna flög iväg i punkt 4 så skadades andra sidan också eftersom allt vridit sig
6. Det blev också väldig obalans av "snäppet" så att centrifugalkraften slog allt snett så axeln böjdes
7. Man ser på stjärtrotorbladet som är kvar att dess jack i kanten har kommit för att stjärtrotorn mitt i allt stannat
Verkar det vara dålig kvalitet på HobbyKing-grejer (doh!) och säkert andra billiga grejer. Som vanligt rekommenderar jag inte att köpa sånt, det är inte första grejen som något gått av på denna heli. Det gick av två skruvar under bygget också samt lite annat som jag bytte före flygning för att det rekommenderades.

Synd att man var ensam på fältet och inte kunde få flygturen filmad, då hade man kunnat analysera ut vad som hände.

Nedan lite bilder...

Hel och fin!
Attachment:
IMG_2657.JPG
IMG_2657.JPG [ 385.41 KiB | Viewed 4890 times ]


Har ingen bild på drevet. Remmen är kontrollerad, den är hel och fint. Det stannade mitt i allt och då är svaga länken plastdrevet. Resten är metall.

Efter landningen hämtade jag delen som flög iväg och lade den bredvid
Attachment:
IMG_2659.JPG
IMG_2659.JPG [ 407.13 KiB | Viewed 4890 times ]


Fotade rakt bakifrån (kåpan är av för att jag kopplade ur acken efter landning), man ser att stjärten vridigt sig på bommen
Attachment:
IMG_2660.JPG
IMG_2660.JPG [ 236.43 KiB | Viewed 4890 times ]


Delen som flög iväg och här ser man hur sned länken blev samt att den är av. I andra änden ska den sitta fast med en liknande skruv.
Attachment:
IMG_2661.JPG
IMG_2661.JPG [ 152.73 KiB | Viewed 4890 times ]


Så här ser det ut... axeln böjd... på andra sidan är andra länken sned
Attachment:
IMG_2662.JPG
IMG_2662.JPG [ 186.06 KiB | Viewed 4890 times ]


Andra sidan, jag hade ju dock skruvat ut och in länken så nu ramlade den på plats, men hur som... snett.
Attachment:
IMG_2664.JPG
IMG_2664.JPG [ 175.43 KiB | Viewed 4890 times ]


Och så makrofoto på skruven som gick av. Ska metall se så där poröst ut? Det ser ut som flera brottsytor och detta är mellan släta delen på skruven och gängorna eller så var det gängor en bit till.
Attachment:
IMG_2665.JPG
IMG_2665.JPG [ 197.74 KiB | Viewed 4890 times ]


Nu ska jag fundera vad jag ska göra med helin.
Dels kolla vad jag har för delar hemma och ta hem resten.
Eller bara sälja bort och låta nästa ägare renovera (inte så mycket jobb om man bara byter drev och tail).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 20 Jul 2019, 09:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Framtidsplaner för denna...

Lägger helin åt sidan så länge (klarflugen för i år, den flög bra, men måste komma vidare).

Det var tydligen väldigt vanligt att stjärten på HK500GT smäller av sig själv på vanligtvis första eller andra flygningen.
Väldigt dålig kvalitet på delarna i den. Speciellt skruvarna.
Har börjat kolla upp ersättningsdelar och då förstås INTE HobbyKing utan Align.

Så alternativen är...
1. Söka upp bättre delar och få den flygklar igen (borde även byta andra skruvar i den samtidgit så det skulle bli en "skruvbytar-renovering")
2. Tömma helin på elektronik och sätta dem i annat chassie (lite sugen på testa UAV-heli)
3. Sälja bort helin som den är till någon som vill göra punkt 1 eller punkt 2 (den har kostat 650€ för att det är kvalitetsgrejer i den, förutom själva chassiet, så jag ger ju inte bort helin bara för att tailen måste bytas) :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 27 Jul 2019, 16:15 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Börjar hovra hitåt...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 27 Jul 2019, 18:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
jussifixaa wrote:
Börjar hovra hitåt...

:lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Sat 07 Sep 2019, 09:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Börjar hovra hitåt...

Jag måste ta fram den då så det går lite lättare... den häckar långt inne i ett varmförråd nu och bara väntar på att komma ut i ljuset.

STATUS 14 juli 2020: Denna häckar fortfarande i ett förråd. Det som måste göras är att köpa hem en ny tail. Inget dyrt, men måste göras om denna ska flyga igen. Helin flyger fint, men HobbyKing-skräp ska man inte köpa för det håller inte. Stjärten exploderade pga dålig plastkvalitet. Elektroniken är bra. Så om nån vill köpa tomma helin och skaffa ny stjärt så är den billig, men smidigast om allt säljs med eftersom helin är klart injusterad och är komplett. Jag kommer inte flyga denna heli mer, har en annan 500-size nu. Om nån vill köpa bara tomma helin så kan jag flytta över elektroniken till en nyare modernare FBL-heli kanske, tex en Goblin!!! :D

STATUS 6 december 2020: Blir nog att sälja eller ge bort heli-ramen så nån får skaffa billig vanlig setup och flyga. Elektroniken tar jag med till en ny heli som jag tänkte använda för Pixhawk och autonom flygning..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helikopterbygge: HK-500GT
PostPosted: Wed 23 Mar 2022, 21:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Denna heli kommer fixas upp och användas i Jet Ranger-skalet så denna byggtråd är nog avslutad.

Hänna: viewtopic.php?f=74&t=13861


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group