Idag blev det av. First flight. Den fick nätt och jämnt plats i bakluckan på bilen (farmare jo).
Fyra ackar gick åt under dagen. Många checkpunkter bockades av men ungefär lika många nya kom till.
*Vibrationer såg ok ut, viss oro fanns att "kroppen" skulle skaka till sig skador.
*Ork, trots dryga kilot extra vikt så märktes det knappt i prestandan
*Flygtid, gick åt 3000-3200mah på 6,5 minuter. Känns på gränsen men att fisflyga i byig vind brukar dra extra mycket.
*Effektuttag, toppade 48A vid några tillfällen. Också OK
*Vindtolerans, kraftigt försämrad, knappast oväntat.
*Glasfiber blockar inte Eagletrees GPS
*Tyngdpunkt med ackar OK.
Nya punkter till nästa flygtur
*Montera FASSTantennerna på något bra sätt. Nu var de bara instoppade vilket inte gagnar räckvidden
*Provflyg 550mm-bladen med större pinion och se om flygtiden kan ökas. 600mm-blad ger ett mer skalenligt intryck men flygtid är flygtid.
*Prova om helin orkar lyfta två ackpaket i 6S2Pkonfiguration, också målet att öka flygtiden
*Sist men inte minst, på med FPVkittet igen
http://www.youtube.com/watch?v=Vj_EXLVHcc8http://www.youtube.com/watch?v=rAzxdZeKQE0Jag har labbat en hel del med bladlängder och varvtal tidigare. Det går helt klart att köra på samma bladlängder på ett multihuvud som på ett tvåbladigt, det jag upplevde var dock att när jag bytte huvud rakt av utan att stiga ner i pinion var att helin blev "galen" d.v.s gick från en sävlig tvåbladig på 1800rpm till ett fembladigt monster om jag använde samma varval. Det finns säkert någon aerodynamisk förklaring till detta, kanske att lyftarbetet fördelas på fler blad som då kräver mindre antal luftmolekyler per tidsenhet för att göra samma jobb som två blad...eller något sånt. Hursomhelst ligger jag runt 1400rpm nu. Samma SK360 som tidigare, funkar bra.
Någon uppenbar anledning till haveriet i åkern har inte visat sig. Ett servo var kass efter bärgandet men om det var orsaken eller uppkom vid krashen vet jag inte.
Du har rätt om vilken 500 det rör sig om, 500E. Sjukt lik den på bilden förutom att alla stora helin envisas med att ha motsatt rotationsriktning.