Började läsa lite och för att samla infot så skriver jag det här i tråden. =)
SimJetLäser man på ena sidan av broschyren står det en sak och på andra sidan nåt annat. =)
SimJet Miniature Turbojet Engine & Simjet Micro Turbine Engine Systems.
Verkar vara danska... SimJet Denmark -
http://www.simjet.com (sidan såg lite bättre
ut för nån vecka sen, då stod det att nåt var på gång, nu står det lite sämre.
)
Men det finns i US med
http://www.ussimjetllc.comSlogan är ju lite kul... Simjet - In Thrust We Believe
Några Do's and Dont's - Lyft aldrig i startmotorn, det kan göra att det blir vint och startmotorn kan börja dra
mer ström pga detta och får då aldrig upp motorn i rätt varvtal.
- SimJet 1200 AES /SP och GE är känsliga för att få för mycket propan. Får man för
mycket flammor under uppstart skall man minska mängden propan på dess ventil (den
på gula slangen). 2-5cm flammor är normalt upp till tomgång. Vad nu AES, SP och GE
står för vet jag inte, kanske kommer mer info om det bara man läser vidare.
- Om temeperaturen i förbränningskammaren inte kommer upp i 100 grader Celcius efter
att propanet är antänt under uppstart (röd LED lyser konstant) så kan man vända
propanflaskan upp och ner 1 sekund för att få flytande propan till motorn, eller öppna
propan-ventilen ett halvt varv. 100 grader Celcius är den temperatur där turbinen
övergår från gas till bränsle.
- Man ska sätta olja i propan-solenoiden var 10e start. Kan man göra det?!
- Om man använder ett bränslesystem med "hopper tank" (menar dom mellantank/
headertank som även är på helis?) så ska man ha en hård liten tank (Dubro tex) så
att man försäkrar sig om att bränslet inte sugs tillbaks till tanken pga vacuum när man
går från fullgas till tomgång, kan bli "flame out" då. Slangen mellan hopper tank och
huvudtank skall ha minst 3mm innerdiameter, antar att även slangen skall vara hård
så den inte "imploderar" under fullgas.
- Jorda inte turbinen eller ECU'n. Hmm? Jorda med vad? Väggelementet?
- Man ska använda minst en 8-cells (minst 1300mAh SubC NiCd-ack). Hur ska man
tolka det då? 8-cells Nicd är väl 9,6V och 2S LiPo är 7,4V medans 3S är 11,1V. Är väl
lite skillnad iofs... 4,2V per cell..... 3,7... 1,2.....
- Om strömkablarna mellan ack och ECU är längre än 15cm så ska man se till att använda
minst 0,75kvmm ledningar. Vid uppstart med glödning samt motor igång så drar den hela
40A i spikar. (LiPon klarar vad..?) annars får man problem med tändningen av propanet.
Gaspar Fadec... ska bli intressant läsa om. =)