Sändarinställningar för flyg!
Rätt fort fattar man vilken spak som rör vilket roder, men det finns
ytterligare småinställningar man kan göra på sändaren för alla servon
etc för flyget. Dessa kan vara lite kryptiska i början. Dessutom glömmer
man ibland vilken som var vilken och hur de fungerade men man vet hur
man vill ha det, men inte hur man får det som man vill ha det. Alla
sändare har samma inställningar, mer eller mindre, och benämningarna
kan variera lite grann. Så jag tänkte skriva ihop en liten tråd här om
dessa som man kanske kan klistra. Jag ändrar i detta första inlägg (vi
lyckades ju rätt bra med listan för ARF-flyg =) Frekvenstabellen borde
också göras på samma sätt, klistrad med tabellen i första inlägget.
KANALERNA
Vilka kanaler som är vad återkommer beror helt på tillverkare så
där är det bara att öppna boken och läs.
Kanalerna är: Gas (throttle), sidoroder/styrhjul (Rudder), höjdroder
(Elevator), skevroder (Aileron), klaffar (Flaps), infällbara landningsställ
(Gear), gyro (Gyro) och nån jag glömt. Rök, samt fotografering /
filmning kan göras via en kanal om man nu vill tex något sådant.
SPAKARNA?
Det finns två spakar man rycker i.
Vänster spak (Throttle/gas och Rudder/sidoroder och hjul):
- Upp = öka gas
- Ner = minska gas
- Vänster = Flyget svänger vänster (hjulet styr flyget vänster på marken)
- Höger = Flyget svänger höger (hjulet styr flyget höger på marken)
Obs! Skevrodret är det egentliga rodret man "svänger" med.
Höger spak (Elevator/höjdroder + Aileron/skevroder):
- Upp = Höjdroder ner, dvs flyget dyker
- Ner = Höjdroder upp, dvs flyget stiger
- Vänster = Flyget lutar/svänger åt vänster
- Höger = Flyget lutar/svänger åt höger
Tips med skevrodret (höger spak vänster-höger): Dra (peka) höger spak
åt höger så skall högra skevrodret vinklas uppåt)
TRIM-knappar
För varje spakrörelse finns en trimnapp där du finjusterar mittläget.
Var i första hand säker på att vingarna är raka som de skall vara på
flyget samt att alla roder verkligen är rätt justerade och rör sig de
intervall de ska röra sig. Några exempel utgående från att du har
spakarna i mittlägena när du flyger:
- Flyget lutar åt vänster: justera högra trimmen lite höger
- Flyget lutar åt höger: Justera högra trimmen lite vänster
- Flyget sjunker:Justera Öka högra trimmen lite uppåt
- Flyget stiger: Justera högra trimmen lite nedåt
- Flyget flyger med höger sida före: Justera vänstra trimmen åt höger
- Flyget flyger med vänster sida före: Justera vänstra trimmen åt vänster
- Tomgången är för hög / för låg vid inlandning, justera det med vänstra
trimmen, upp för mer gas, ner för mindre gas
På marken bör vänster trim vara i mitten så att sidorodret är rakt. Går
flyget snett när du taxar så kan du justera det lite med trimmen så att du
sedan får kompensera när du lämnar marken eller ska landa, men bäst
är att du har juster-möjligheter på nosshjulet/sporrhjulet. Hjulet
dominerar på marken.
ON / OFF
Sätt på sändaren först och sen mottagaren, eller som Wesse säger,
"Stäng på sändarn!".
REV (Reverse)
Går servåt åt fel håll så kan du reversera det här, normalt eller reverserat.
CNT (Center)
Är mittläget fel på tex något roder, så kan du finjustera det så det
kommer på rätt med Center. Intervall -100%...0%...+100% Kom
ihåg att inte låta det avvika allt för mycket utan justera då mekniskt.
Testa sätt Center till -100% och se hur rodret rör sig så förstår du.
EPA (End Point Adjustment) / ATA (?)
Slutlägena. Skjut spaken åt det håll du vill justera och ställ in slutläget
så servot inte ligger och arbetar samt så att du får det som du vill ha det.
Intervallet är 50%...100%...+150 och bör helst inte vara utanför 90-110%.
Justera i så fall mekanikst så du kommer på rätt. Gör sedan samma åt
andra hållet.
EXP (Exponential)
Normalt rör sig rodret helt linjärt (rakt) efter spakrörelsen. Dvs när du
har rört spaken halvvägs så har även rodret rört sig halvvägs. Men med
exponentiell funktion så blir rörelsen inte linjär utan du kan få röreslen
fin i början och grov på slutet. Tex höjdrodret, när du ska landa vill du
kunda röra på spaken och endast få små rörelser, annars kan flyget
pendla mellan dyka och stiga.
TRM (Trim)
Denna har jag inte kollat upp än, men den bör justera hela området
åt endera hållet, alltså något liknande som trim-knappen vid spaken.
Trim-knappen vid spaken justerar nog bara spakens mittrörelse och TRM-
funktionen i sändaren justerar hela området elektroniskt, då slipper du
justera mekaniskt eller tappa bort välbehövligt intervall med trimknappen
vid spaken. Någon som testat?
STW (StopWatch)
Vissa har tidtagarur, speciellt för de som flyger helikopter vars motor
snurrar samma varvtal hela tiden, dvs samma förbrukning. Man ställer
alltså in klockan på en viss tid så larmar den när bränslenivån är slut.
Man får testa sig fram.
T-CUT (Throttle Cut)
En bra funktion, du stänger av motorn med en knapptryckning. Normalt
har man gaspådraget så inställt att du har fullt varv när spaken är högst
upp och jämn tomgång när gasen är längst ned. Är tomgången dålig så
justerar du det med Trim-knappen vid spaken. Det skall vara så inställt
att när du sätter spaken i botten och trim i botten så skall motorn vara
strypt. Med Throttle Cut gör den exakt samma sak. Men endast när du
har spaken i botten. Du trycker på gasen och den drar hela servot så
långt det bara går i botten, som du ställt in alltså. Intervallet är 0...-100%
och 0 motsvarar nollläget, dvs standardläget. Sen ställer du in hur många
procent den skall gå minus tills motorn stannar och servot inte arbetar.
M-SL (Model Select)
Vissa sändare har modellminnen, om man tex har flera flyg / helikoptrar.
Här väljer du vilken modell.
NAM (Name)
Du kan ge namn för modellminnet så du håller reda på vilken som hör vart.
Finns många fler, men detta kan vara en bra start att klura igenom.
Vilka saknas? Vilka har ni?
Diskussion!