Jag tog mig tid och tänkte ut lite vanliga orsaker till varför vi kraschat våra flyg.
VINDFlyg inte när det blåser för hårt (många har kraschat pga att de flugit i vind de inte klarat av)
ACKVARNAREHa en ackvarnare i flyget så du vet när mottagaracken börjar ta slut (flera har kraschat pga detta).
TIMERAnvänd timern i sändaren så du har koll på hur länge du flyger. Elflyg har en ack som inte räcker hur
länge som helst. Bränslet tar slut också. Ha en marginal (åtskilliga har hamnat i backen på fel ställe
pga soppatorsk samt lobat på elflygen).
LANDNINGSHASTIGHETÖva och flyg över landningsbanan på högre höjd före du landar, så du vet vilken hastighet du bör
använda. Många flyg klarar helt enkelt inte av att landas på tomgång, bara att inse det (många har
tipstallat/stallat eller dylikt före landningsbanan och på landningsbanan med krasch som följd eller helt
vansinnig fullgasförsök att rädda situationen med ett vingligt flyg som flygaren inte klarar av). Läs
första inlägget.
HÖJDHåll en sådan höjd att du klarar av situationen om nåt händer (flera har tex flugit för lågt och fått
soppatorsk på fel ställe).
TYNGDPUNKTHar du inte tyngdpunkten rätt inställd, var beredd på att risken att du kraschar är högre än om du
tänker efter lite och fixar detta före du kommer till fältet (många har kraschat pga att de inte har
fixat detta på sitt flyg).
KOMMUNIKATIONNär andra flyger samtidigt, kommunicera och flyg klyftigt. Du kanske inte bryr dig eller är van, men
de/den andra kanske inte gillar ditt sätt. Förnuft! Det har uppstått många farliga situationer pga
att folk inte samlats och kommunicerat, även krascher och krockar i luften.
RANGE CHECKFöre du sticker iväg, gör en range check. Speciellt om det är första gången för flyget/mottagaren.
Det har hänt att det inte funkat.
LÅNGANTENNAnvänder du FM-bandet (27, 35, 72MHz), se för sjutton till att ha antennen utdragen när du ska
iväg, det har visat sig vara hopplöst flyga utan kontakt med flyget (några har råkat ut för detta).
FREKVENSKROCKOm du flyger på FM-bandet, starta aldrig din sändare förän du kollat vad de andra flyger på för
frekvens, du kan komma att bli ersättningsskyldig. Det har hänt några ggr att det varit frekvenskrockar
med ödesdiger utgång. Helt onödigt.
AVBRYT STARTEROm flyget inte beter sig som det ska eller du tänkt under en start, avbryt den då istället för att ge
fullgas och försöka tvinga upp flyget i luften. Äventyra inte andras säkerhet, grejer eller ditt flyg.
Detta har hänt många ggr. Roligt, men farligt och egentligen rätt dumt.
PRE-CHECKInnan du taxar ut, se till att testa att alla roder rör sig som de ska. Och gör inte det klassiska
"rycka-i-spakarna-jo-rodrena-rör-sig"-felet, utan se till att de går åt rätt håll. Flera har kraschat
pga felreversering, glömt koppla in tex skevservot. Helt onödigt, bara dumt slarv.
MODELLMINNEInnan du knäpper på strömmen till flyget, se för tusan till att ha rätt modellminne. Det är inte bra
med servon som gormar i botten eller att du börjar ändra på ett annat modellminne i misstag för
att du märker att når är fel eller att motorn på ditt elflyg drar i fullgas när du kopplar in acken, osv.
Detta händer nu och då.
FLYGNINGOm du tänker busflyga, skyll dig själv om nåt händer, men tänk på de andra som är på plats. Hur
som helst så är krascher och klanterier väldigt underhållande.
PLATSFlyg på en säker plats, var inte dumdristig och flyg bland människor eller bland nånting där du kan
skada något. Och tänk på att flyga på platser där du inte kan bli störd av nåt, som tex en pratglad
hund som vill upp i famnen på dig när du flyger.
HA INTE BRÅTTOM!Och en annan viktig sak, ha int så jädra brått! Du gör bara fel då. Värt att spara dom där extra
sekunderna? Nee...
Fyra ögon ser mer än två, så om du ser nåt du inte gillar eller märker, säg till då. Alla uppskattar
om du tex kommer och säger "har du gjort pre-check så alla roder funkar rätt?".
Är det nåt mer jag glömt?