Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 19:55 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Paiva wrote:
Det kommer nog bli en telfex styrning då pengarna inte kommer räcka till hyd-stydning..
Men vad kostar en ny telefelx styrning? :)
eller är det värt att köpa en beg:?:


Du behöver ju ganska lång vajer. Till min ockelbo köpte jag en 11' vajer och den tror jag att gick på 150 €.
vad har de suttit för styrning i förut?

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 20:31 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Emil wrote:
Paiva wrote:
Det kommer nog bli en telfex styrning då pengarna inte kommer räcka till hyd-stydning..
Men vad kostar en ny telefelx styrning? :)
eller är det värt att köpa en beg:?:


Du behöver ju ganska lång vajer. Till min ockelbo köpte jag en 11' vajer och den tror jag att gick på 150 €.
vad har de suttit för styrning i förut?



Jag har faktist ingen aning var det satt på den tidgare! hmm... det var ett kugghjul på som snurrade en tjockstål pinne med hack i :O så tror det var en gammal strynin :shock: g. Men hur lång är din ockelbo!
Har läst om man ska mäta på ett speciellt sätt men om man har lite för lång vajer gör det nått? :?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 20:44 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Paiva wrote:
Emil wrote:
Paiva wrote:
Det kommer nog bli en telfex styrning då pengarna inte kommer räcka till hyd-stydning..
Men vad kostar en ny telefelx styrning? :)
eller är det värt att köpa en beg:?:


Du behöver ju ganska lång vajer. Till min ockelbo köpte jag en 11' vajer och den tror jag att gick på 150 €.
vad har de suttit för styrning i förut?



Jag har faktist ingen aning var det satt på den tidgare! hmm... det var ett kugghjul på som snurrade en tjockstål pinne med hack i :O så tror det var en gammal strynin :shock: g. Men hur lång är din ockelbo!
Har läst om man ska mäta på ett speciellt sätt men om man har lite för lång vajer gör det nått? :?


Min är en 14 fotare så du lär ju behöva aningen längre vajer. Och sen lite för lång vajer brukar inte göra så mycket eftersom den ändå blir som en båge där bak. Men checka på din snurra om du kan dra teleflex vajer genom den, det är helt klart det stadigaste alternativet istället för att börja skruva fast nån ställning i skrovet.

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 21:20 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Min är en 14 fotare så du lär ju behöva aningen längre vajer. Och sen lite för lång vajer brukar inte göra så mycket eftersom den ändå blir som en båge där bak. Men checka på din snurra om du kan dra teleflex vajer genom den, det är helt klart det stadigaste alternativet istället för att börja skruva fast nån ställning i skrovet.[/quote]

Okej, tänkte på en sak hur lång blir styrpinnen när man vrider så den far ut max för detkanske inte får plats i motorbrunnen och sätta den i snurran då måste jag skaffa ett motorbrunsfäste. vore ju perfekt om det gick i snyrran men går det inte för det är för trångt måste jag lösa på andra sätt med en motorbrunsfäste :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 21:37 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Paiva wrote:
Min är en 14 fotare så du lär ju behöva aningen längre vajer. Och sen lite för lång vajer brukar inte göra så mycket eftersom den ändå blir som en båge där bak. Men checka på din snurra om du kan dra teleflex vajer genom den, det är helt klart det stadigaste alternativet istället för att börja skruva fast nån ställning i skrovet.


Okej, tänkte på en sak hur lång blir styrpinnen när man vrider så den far ut max för detkanske inte får plats i motorbrunnen och sätta den i snurran då måste jag skaffa ett motorbrunsfäste. vore ju perfekt om det gick i snyrran men går det inte för det är för trångt måste jag lösa på andra sätt med en motorbrunsfäste :)[/quote]

På min så sågade jag ett hål med en hålsåg så att styrpinnen gick igenom motorbrunnen, sen kan man ju ta nått rör och svetsa en botten på den och sätta det i hålet så man slipper få in en massa vatten i båten

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 21:59 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Quote:
På min så sågade jag ett hål med en hålsåg så att styrpinnen gick igenom motorbrunnen, sen kan man ju ta nått rör och svetsa en botten på den och sätta det i hålet så man slipper få in en massa vatten i båten



Låter smart det där med hålet & röret! du skulle inte ha nån bild på hur det ser ut?
En sak till jag tänkte på hur fäster man den snurran? :?: :?:
Kan inget alls om såntdär ja! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 22:10 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Paiva wrote:
Quote:
På min så sågade jag ett hål med en hålsåg så att styrpinnen gick igenom motorbrunnen, sen kan man ju ta nått rör och svetsa en botten på den och sätta det i hålet så man slipper få in en massa vatten i båten



Låter smart det där med hålet & röret! du skulle inte ha nån bild på hur det ser ut?
En sak till jag tänkte på hur fäster man den snurran? :?: :?:
Kan inget alls om såntdär ja! :D


Image

så fäster man vajern i snurran om det var de du undra?

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 22:52 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Emil wrote:
Paiva wrote:
Quote:
På min så sågade jag ett hål med en hålsåg så att styrpinnen gick igenom motorbrunnen, sen kan man ju ta nått rör och svetsa en botten på den och sätta det i hålet så man slipper få in en massa vatten i båten



Låter smart det där med hålet & röret! du skulle inte ha nån bild på hur det ser ut?
En sak till jag tänkte på hur fäster man den snurran? :?: :?:
Kan inget alls om såntdär ja! :D


Image

så fäster man vajern i snurran om det var de du undra?



Okej!! men hur får man igenom styrningen genom hängnings anordningen? tar man bort bult och röret som stter där och sätter in telfelx rör eller hur fungerar det ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 23:01 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Quote:
Okej!! men hur får man igenom styrningen genom hängnings anordningen? tar man bort bult och röret som stter där och sätter in telfelx rör eller hur fungerar det ?


Alltså om teleflex-vajern t.ex har suttit fast med ett motorbrunnsfäste så är det ett gängat rör på vajern, men om du ska sätta vajern genom snurran tar du bort röret och skruvar fast vajern i snurran, men det kräver att du har som ett rör genom snurran som det är gängor i ändan på + att du behöver ett stag mellan "styrpinnen" och snurran

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Tue 20 Sep 2011, 17:39 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 20:24
Posts: 13
Kör: Överladdat
Finns 2 olika diametrar på teleflex styrvajer sen, se till att du får en som passar till din snurra och rätt styrhus

_________________
Kärleken växer inte på träd!
Den tillverkas i Japan!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 22:02 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Det med snurran och storleken ska jag ta och klla upp!

Idag Vart det lite annat fix och trix, har ju haft jätte problem med att hitta en soffa i den storleken jag vill ha eftersom alla soffor är mindre än det jag ville ha så då bestämde jag mig för att jag bygger en soffa själv!

Jag började med att göra en liten enkel mall bara med botten och ett litet ryggstöd för att se om det fick plats men det var lite små sågning och filning för att stotleken skulle bli helt perfekt, Efter det var det daks att fixa ryggstödet var också lite knepigt att försöka hålla upp och såga samtidigt men jag lyckades här är lite bilder ifrån "Soffprojektet" :)

Här är första "testdelen. Det går att vika ihop soffan med!
Image
Här är det färdiga delen! vart riktigt nöjd med den faktist! :D
Image

Sen undrar jag om nån vet vad det här är för material som är på väggen i denna båt?
Image


:help: Sen har jag en fundering hur man kopplar Strömen i båten??
Har man trå helt olika kablar som går från batteriet eller brukar det vara en och samma ?
Vad behöver man för att kunna få ström till flera olika källor? (såndär strömplint)?
Sen hur blir det när man ska ha strömbrytare(vipbrytare) eftersom det bara är som två stifft på dom?
Vore tacksam för allt hjälp då jag inte vet så mycket alls om hur det fungerar!!!!! :help:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 00:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Materialet är pressad vinyl se länk :
http://www.uswebbutik.se/batkapell-mari ... ockStartNr

finns billigare än d där men det är som exempel =) sen el grejjer hittar du typ på biltemas hemsida olika kopplingsplintar och dylikt


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 01:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
dessa har allt man behöver och lite till =) http://bryggan.ecbook.se/bryggan/katalog2011/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 08:49 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Fordpappa wrote:
dessa har allt man behöver och lite till =) http://bryggan.ecbook.se/bryggan/katalog2011/



Okej :D Tack så mycket!!!!
Men det här med elen ? finns det något kopplings schema till det eller ? och tror ni man klarar sig med ett batteri eller är det bättre med 2? batteriet jag har nu är använt 3-4 gånger bara :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Sun 25 Sep 2011, 02:43 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Ska du ha värstingstereo o grejjer i den så kan de va bra med 2 batterin, men annars duger de hur bra som helst med ett

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Tue 27 Sep 2011, 15:07 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Hej! alla som följer mig! tyvär har det inte blivit så mycket nu på senaste tidien då jag går i skolan och fotbolls säsongen håller på att slut, men efter det kommer jag nog ta ett rejält ryck och börja bygga klart det mesta! :) dock har jag fortfarande problemet hur jag ska koppla elen ( nån som vet hur man ska bära sig åt eller har egen erfarenhet :help: ? )

Jag har hittat lite el scheman men jag förstår inte riktigt dom :(

"EMIL" som du sa om ljudet och värsing grejerna så kommer det nog bli lite värre så då får det bli 2 batterier när båten ska ner i sjön nästa år! :D

Det som ska göras när jag får tiden nu är att bygga klart soffan så den står på en box samt sätta ditt dynorna ( samma för framstolarna som ska skaffas in)
Sen har jag tänkt plasta klart dom få hålen som måste plastas och sen är det bara börja dra igång elen in i båten! :D sterio ska installeras nytt tänningslås, länspump osv.

Vore jätte trevligt om nån visste nån sida där eller har nån ide vart man ska vända sig för att veta hur man ska koppla elen! har pratat med vanliga elektriker men dom vill inte ge sig på "lågström" ska lägga upp bilder ikväll på hur båten ser ut i vatten som jag fick av ägaren innan :)

Ha det bra allihopa!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Tue 27 Sep 2011, 17:10 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 20:24
Posts: 13
Kör: Överladdat
vad är det som du skall koppla in som du behöver hjälp med då?

_________________
Kärleken växer inte på träd!
Den tillverkas i Japan!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Tue 27 Sep 2011, 17:43 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
C3Z wrote:
vad är det som du skall koppla in som du behöver hjälp med då?

Hej! det jag ska koppla in är en sterio landternor länspump Gps och nått startmotor tänningslås, ska ha on och off switchar också. Dock har jag ingen erfarenhet av ström och hur man kopplar för att få saker att gå utan tänningslås och med tänningslås... samt hur man gör att motorn laddar batteriet under körning.
o
Jag har kollat på lite kopplings scheman men jag förstår nästan inget alls om hur det "funkar" från batteriet till att pump eller sterio osv fungerar? :(

Skulle behöva en mer enkel förklaring eller tydligare för mer nybörjare... annars blir det väl att jag måste testa mig fram och hoppas jag gör rätt :P hehe


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Tue 04 Oct 2011, 21:57 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Sep 2011, 18:55
Posts: 30
Heejsan! var ett tag sen jag gjorde någon uppdatering! men ska jag vara ärlig så har det inte hänt så mycket har plastat igen större hål och snygga till slipat dom osv. tätat skruvhål/sattfast kroken fram osv.

Men idag har det hänt något annat! har nämligen satt in stolarna fram nu!
Vart en hel del sågande för att få det att passa som det ska men nu sitter dom fast och det blev fint fint resultat måste jag säga! :D

Här är lite bilder fån hur det blev tillslut
Image
Gjorde lådor som stolarna killades fast i passade previs in i lådan såden fasnade!

Image
Fram ifrån.

Image
Baksidan.

Vart väldigt nöjd :)
har även hittat ett elschema som jag tror jag ska ge mig på och börja dra el!

Cya!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Smuggler 16 Renovering
PostPosted: Fri 07 Oct 2011, 13:49 
Offline
Medlem

Joined: Thu 08 Oct 2009, 19:15
Posts: 53
Location: Jomala
Prisvärda stolar :D

_________________
Bmw 520
Bmw e30 320 turbo isbil
Ockelbo T-14/Mariner 60 hk
Windy 22 Junior/VP 350 v8/VP 280


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group