Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Filar på en insändare
PostPosted: Tue 24 May 2011, 12:36 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 03 Feb 2011, 08:44
Posts: 45
Location: Sund Åland
Kör: Hjulius
Jag håller på filar på en insändare. Inte från klubben utan mig privat. Men kunde va kul med lite sespons och åsikter från er.

_________________
Mvh.
Henrik Hagström
ÅCC Ordförande.
http://husbil.blogspot.com/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Filar på en insändare
PostPosted: Tue 24 May 2011, 12:37 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 03 Feb 2011, 08:44
Posts: 45
Location: Sund Åland
Kör: Hjulius
Skärgårdsfärjor och Politik.

Nu när sommarsäsongen kommer så är ämnet aktuellt igen. Det som jag pratar om är regeringens aktiva strategi att döda turismen i skärgården. Vad är det som gör Åland unikt? Jo skärgården, så det är ju den som man framför allt borde marknadsföra på ett positivt sätt men nej det gör man inte utan man ser till att få bort turisterna från skärgården. Förutom när det gäller fiske turister, där har man fått till det. Idag består skärgårdens turister av fisketurister som utnyttjar stugor. Båtturister som utnyttjar gästhamnar. Samt sommarstug ägare. Men sen har man stängt ute andra typer av turister. Vad är det jag nu svamlar om, jo det gäller husbils/husvagns -folket och prispolitiken på skärgårdsfärjorna. Snart har alla campingar i skärgården slagit fast. Och skärgården är verkligen en plats som skulle kunna intressera de med rullande stugor.

Personbil kostar 25€ för att att åka till Kumlinge tur och retur. Det priset är väl okej, det är dubbelt dyrare än att åka till Sverige men det har man råd med. Problemet är att de turister som åker personbil är mest stug ägare, övriga personbils turister är få och oftast åker ut på morgonen och hem på kvällen, de äter på färjan så de gynnar inte skärgården speciellt mycket.

Sen har vi de turister som har potential att stanna ute i skärgården i några dagar till flera veckor, de som har husbil/husvagn. Skulle dessa kunna komma ut i skärgården så skulle de både handla i butikerna utnyttja restauranger / caféer, precis som båtturisterna. Problemet är att åka till Kumlinge tur och retur kostar för en bil + husvagn 150€. Det är väldigt mycket pengar för en barnfamilj eller för pensionärer. Detta medför att man ändrar nog planerna och reser någon annan stans, det medför att skärgården blir utan intäkterna. På Rosella åker husbilar för 30€ tur och retur. Till Kumlinge är det 500% dyrare. Ett lämpligare pris borde vara 30€ - 50€ tur och retur, redan det är högt om man vill få ut stora massan.

Försöker man diskutera priset så får man bara kalla handen. Färjan går redan med förlust vi kan inte köra gratis säger de. Idag är det massor av turer som går nästan tomma. Lönar sig det inte bättre att köra med 3 husbilar för 20€ än att köra tom? Tydligen inte i deras ögon. Visst finns det turer på sommaren som är fulla. Men gör som Viking och Silja då, och sänk priset för husbilar/husvagnar på de turer som är mindre belastade mindre populära. Men viljan att släppa ut turisterna i skärgården verkar helt saknas.

Idag finns 54.000 husbilar i Sverige och ännu fler husvagnar. Skärgården skulle nog vara ett uppskattat sommar paradis för husbils/husvagns människor, men nu väljer de Öland istället. Och det kostar faktiskt mindre för en Mariehamnare att åka till Öland än en vecka än att åka till Kumlinge en vecka. Öland besöks av 20.000 husbilar/husvagnar varje sommar, Till Åland kommer mindre än 1% av vad som besöker Öland. Jag tror våra turistföretag helt glömt denna tusist kategori. Till Åland är det inte så dyrt att komma som husbilsturist, men det är få som vet det.

Sen har vi de lokala camparna. Ålands Caravan Club har över 200 medlemmar uppdelade på 120 ekipage, och antalet ökar stadigt. Det finns nog ganska många som på helgerna gärna skulle åka ut i skärgården ungefär som stugfolket om det inte kostade skjortan. Bara färjkostnaden skulle bli 600€ i månaden att åka till Kumlinge fyra helger. Vad det skulle kosta att ö-luffa med husbil/husvagn skulle jag inte ens våga räkna ut. Men en husbilsresa till Spanien är nog billigare.

Priserna måste halveras alla turer för husbilar och husvagnar. Och turer som är mindre populära borde sänkas ännu mycket mera. Idag åker vissa gratis medan andra får betala ockerpriser. Jag tror att både skärgårdstrafiken och skärgården skulle gynnas av detta.

_________________
Mvh.
Henrik Hagström
ÅCC Ordförande.
http://husbil.blogspot.com/


Last edited by HenrikH on Fri 27 May 2011, 09:41, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Filar på en insändare
PostPosted: Tue 24 May 2011, 17:28 
Offline
Ny

Joined: Wed 09 Feb 2011, 07:12
Posts: 10
Det är nog bra att det ventileras,men det är nog ingen styrande som bryr sej om det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Filar på en insändare
PostPosted: Wed 25 May 2011, 07:21 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 03 Feb 2011, 08:44
Posts: 45
Location: Sund Åland
Kör: Hjulius
Det börjar dra ihop sig till valtider....
Fundera om jag förs skulle skicka det till trafikministern och lite andra politiker som e-post och se om man får någe svar.

_________________
Mvh.
Henrik Hagström
ÅCC Ordförande.
http://husbil.blogspot.com/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group